Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en dårlig karakter på en eksamen og jeg kontet denne våren. Dessverre ble ikke resultatet bedre. (E på begge) Hvis jeg bestemmer meg for å klage, risikerer jeg å få F og dermed stå uten gyldig resultat? Eller risikerer jeg ikke det siden jeg allerede har et gyldig resultat fra før? Det er jo i så fall konten jeg klager på, ikke det opprinnelige resultatet. 

Anonymkode: 02367...71a

AnonymBruker
Skrevet

Den nye karakteren som blir satt etter klage er gjeldende. Får du B, får du B, får du stryk, stryker du - da teller ingen tidligere ståkarakterer. Jeg hadde blitt på E'en om jeg var deg. 

Anonymkode: a2ff7...a0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den nye karakteren som blir satt etter klage er gjeldende. Får du B, får du B, får du stryk, stryker du - da teller ingen tidligere ståkarakterer. Jeg hadde blitt på E'en om jeg var deg. 

Så resultatet på klage vil overstyre også resultatet fra eksamen forrige semester? I så fall er det jo ikke noe å lure på. I det store og det hele betyr ikke denne ene karakteren en dritt, er bare så surt med en dårlig karakter på vitnemålet. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så resultatet på klage vil overstyre også resultatet fra eksamen forrige semester? I så fall er det jo ikke noe å lure på. I det store og det hele betyr ikke denne ene karakteren en dritt, er bare så surt med en dårlig karakter på vitnemålet. 

Ja? Altså dette vet jo de fleste Hvis du konter så gjelder den nye karakteren, og om man klager, gjelder den nye karakteren. Man kan ikke gå tilbake og "angre", og si man heller vil ha den tidligere karakteren. Hvis den ikke teller ville jeg beholdt E, istedet for å risikere stryk og måtte ta eksamen må nytt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Altså dette vet jo de fleste Hvis du konter så gjelder den nye karakteren, og om man klager, gjelder den nye karakteren. Man kan ikke gå tilbake og "angre", og si man heller vil ha den tidligere karakteren. Hvis den ikke teller ville jeg beholdt E, istedet for å risikere stryk og måtte ta eksamen må nytt.

Jeg lurer på om du ikke forstår spørsmålet. I desember hadde jeg eksamen. Det gikk dårlig og jeg fikk en E. 

Nå i mai konktet jeg denne eksamen og det gikk ræva denne gangen også. Og jeg fikk igjen E. Siden dette ikke var bedre enn første resultat er fremdeles resultatet jeg fikk i desember gjeldene. Hvis jeg nå klager på konten og jeg stryker ved ny sensur blir det i så fall dette resultatet plutselig gjeldene? 

Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet de fleste det?

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om du ikke forstår spørsmålet. I desember hadde jeg eksamen. Det gikk dårlig og jeg fikk en E. 

Nå i mai konktet jeg denne eksamen og det gikk ræva denne gangen også. Og jeg fikk igjen E. Siden dette ikke var bedre enn første resultat er fremdeles resultatet jeg fikk i desember gjeldene. Hvis jeg nå klager på konten og jeg stryker ved ny sensur blir det i så fall dette resultatet plutselig gjeldene? 

Min erfaring med denne problemstillingen er at det er den beste karakteren som blir stående.

Endret av reAction
Litt dobbelt opp her
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Beste karakter blir stående, det er det som er normal prosedyre. Derfor har di ingenting å tape på å konte, du kan ikke få dårligere enn E i dette faget. ☺

Anonymkode: 57368...43c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sensor får ikke vite karakteren din, og du kan risikere å få F. En venn av meg sendte inn klage på en C og endte opp med D. Det var klage på ordinær eksamen, men kan ikke si 100% sikkert at du ikke får beholde E'en siden du har en på ordinær og en på konte.

Anonymkode: 90210...35d

AnonymBruker
Skrevet

Den gyldne regelen er at beste karakter blir stående. 

For meg høres det imidlertid litt rart ut å ta konteeksamen når man har bestått eksamen (da det som regel kun er de som har strøket eller vært syk på eksamen som har tilgang på dette), så jeg ville ha sjekket opp hvordan reglene er for konteeksamen etter bestått eksamen for sikkerhetsskyld hvis jeg var deg. :) Men jeg vil tro at den beste karakteren er gjeldende. 

Anonymkode: d0f84...a9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis. 

Anonymkode: 5659f...142

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sensor får ikke vite karakteren din, og du kan risikere å få F. En venn av meg sendte inn klage på en C og endte opp med D. Det var klage på ordinær eksamen, men kan ikke si 100% sikkert at du ikke får beholde E'en siden du har en på ordinær og en på konte.

Anonymkode: 90210...35d

Karakter på ordinær eksamen ble strøket da TS kontet. Akkurat som karakter på kont strykes i det TS sender inn klage på karakter. 

Anonymkode: 5659f...142

• Liker 2
Skrevet

Addendum: https://www.google.no/search?q=kontinuasjonseksamen+beste+karakter

Konseptet er:

• Ordinær eksamen gir en karakter
  • Konte-eksamen er en ny eksamen med samme pensum som ordinær, som gir en karakter
  • En ny ordinær eksamen vil gi en karakter, men da med potensielt nytt pensum og nye innleveringer

Ingen av disse karakterene vil bli opphevet med mindre en nyere karakter er bedre eller den respektive karakter er påklaget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså de fleste har vel fått beskjed ang dette på studie sitt? Det er den nye karakteren som er gjeldene. Har man i utgangspunktet B, og klager, og får D, så er det D som blir stående og B'en blir som den aldri har eksistert. Er inge "Gylden regel" at beste karakter blir stående, ikke på universitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså de fleste har vel fått beskjed ang dette på studie sitt? Det er den nye karakteren som er gjeldene. Har man i utgangspunktet B, og klager, og får D, så er det D som blir stående og B'en blir som den aldri har eksistert. Er inge "Gylden regel" at beste karakter blir stående, ikke på universitet. 

Jo, det er det. Se for eksempel ved NTNU, som er Norges største universitet: 

"Det er beste karakter som blir gjeldende."

https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Gjentak+av+bestått+eksamen

Dette er også den generelle regelen for høyere utdanning, og hvis det i ditt tilfelle er slik at siste karakter er gjeldende, ja, da er dette utskuddet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva risikerer man ved å klage?

- Ulempen er jo at man i verste fall risikerer å gå både en eller to karakterer ned, i stedet for å gå opp.

Kan man da klage på behandlingen av klagen?

- Nei, man kan ikke klage på den nye karakteren. Men formelle feil kan man klage på. For eksempel dersom man mener at sensoren som er satt til å vurdere besvarelsen på nytt ikke har den nødvendige faglige kompetansen til å gjøre det. Men selve resultatet kan man bare klage på én gang.

- Av og til vil det heller ikke være mulig med en ny vurdering, og da kan det bli aktuelt å gjennomføre en ny eksamen. Dersom man mener det er noe galt med gjennomføringen også denne gangen, kan man fortsatt klage på det. Det er nesten ubegrensede muligheter til å klage på formelle feil. Mens man altså bare har en mulighet når det gjelder karakteren.

http://studenttorget.no/index.php?show=3378&expand=3378,3795&artikkelid=9628

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det. Se for eksempel ved NTNU, som er Norges største universitet: 

"Det er beste karakter som blir gjeldende."

https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Gjentak+av+bestått+eksamen

Dette er også den generelle regelen for høyere utdanning, og hvis det i ditt tilfelle er slik at siste karakter er gjeldende, ja, da er dette utskuddet. 

Nei. Les. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Resultatet fra klagesensuren blir den endelige karakteren og kan være den samme, bedre eller dårligere enn den opprinnelige sensuren. Ny sensur er endelig og kan ikke påklages.

2. Hvis du har tatt eksamen på nytt for å forbedre karakteren, og klager på denne karakteren, vil du få den karakteren som er best av den karakteren du hadde etter den første eksamen og karakteren etter klage på den andre eksamen.

Kanskje litt forvirrende dette her, misforstod ts selv. Har du tatt en eksamen og klager, vil den nye senoren være gjeldene. Dersom man tar opp eksamen en gang til for å forbedre karakteren (altså ikke kont, men å ta den på nytt), så vil den beste være den som blir satt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva risikerer man ved å klage?

- Ulempen er jo at man i verste fall risikerer å gå både en eller to karakterer ned, i stedet for å gå opp.

Kan man da klage på behandlingen av klagen?

- Nei, man kan ikke klage på den nye karakteren. Men formelle feil kan man klage på. For eksempel dersom man mener at sensoren som er satt til å vurdere besvarelsen på nytt ikke har den nødvendige faglige kompetansen til å gjøre det. Men selve resultatet kan man bare klage på én gang.

- Av og til vil det heller ikke være mulig med en ny vurdering, og da kan det bli aktuelt å gjennomføre en ny eksamen. Dersom man mener det er noe galt med gjennomføringen også denne gangen, kan man fortsatt klage på det. Det er nesten ubegrensede muligheter til å klage på formelle feil. Mens man altså bare har en mulighet når det gjelder karakteren.

http://studenttorget.no/index.php?show=3378&expand=3378,3795&artikkelid=9628

Nei. Les. 

Klage er noe annet enn gjentakelse av eksamen. TS ønsker å klage på kontinuasjonseksamen, og ved klage vil selvsagt den første karakteren falle vekk. MEN TS har allerede bestått emnet ved ordinær eksamen, og det er det spørsmålet hennes retter seg mot. Selv om TS vil stryke ved klage på kontinuasjonseksamen, så har hun likevel en bestått karakter ved ordinær eksamen.

Du bør heller begynne med å lese hovedinnleggene i tråder.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klage er noe annet enn gjentakelse av eksamen. TS ønsker å klage på kontinuasjonseksamen, og ved klage vil selvsagt den første karakteren falle vekk. MEN TS har allerede bestått emnet ved ordinær eksamen, og det er det spørsmålet hennes retter seg mot. Selv om TS vil stryke ved klage på kontinuasjonseksamen, så har hun likevel en bestått karakter ved ordinær eksamen.

Du bør heller begynne med å lese hovedinnleggene i tråder.  

Skrev det i innlegget over deg. 

Du bør heller begynne med å lese innleggene i tråder.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev det i innlegget over deg. 

Du bør heller begynne med å lese innleggene i tråder.

Jeg svarer på innlegg som siterer mine innlegg. Det er heller ikke noe å misforstå ut ifra TS sitt innlegg, men det er vel vanskelig for deg å ydmykt innrømme at du tok helt feil. :)

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg studerte vil E-en fra ordinær bli stående om du strykes på klagen.

Anonymkode: c801a...902

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...