AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #1 Skrevet 13. juni 2017 Jeg var på jobbintervju på torsdag, og i dag nevner en medstudent at det er rart at de ikke har ringt referansene mine enda, dersom jeg fortsatt er aktuell. Kan dette virkelig stemme? Er det virkelig over og ut, for at de ikke har ringt referansene mine i løpet av til sammen tre virkedager etter intervjuet? Jeg vet med sikkerhet at jeg var den første de intervjuet, og jeg tenkte jo kanskje at de ringte referanser helt på slutten, etter alle intervjuer var gjennomført. Denne medstudenten min mente imidlertid at det var et dårlig tegn at de ikke har ringt, ettersom det vanlige i følge han, er å ringe fortløpende. Det er snakk om stilling i staten. Beklager om dette er et dumt spørsmål, jeg har ingen å spørre og minimal erfaring med rekruttering. Googling fører meg ingen steder. Forstår jo at jeg ikke nødvendigvis får jobben uansett, men jeg satt igjen med en følelse på slutten som tilsa at jeg ihvertfall ikke var så uaktuell at de droppa referansesjekken dersom de vurderer sånt fortløpende. Anonymkode: 1a113...1f8
Siri_H Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 Det varierer tror jeg. Jeg har ringt rett etter intervjuet hvis det er noen som jeg er veldig gira på å ansette. Men dersom jeg har mange intervjuer, og ingen skiller seg veldig ut, så ringer jeg gjerne referansene samlet etter intervjuene er overstått og jeg har en bedre oversikt over hvem jeg vil prioritere til stillingen. Jeg ringer aldri referanser på noen som jeg ikke har tenkt å innstille til stillingen i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #3 Skrevet 13. juni 2017 Har opplevd å bli valgt, og skulle takke min referanseperson, så viste det seg at personen aldri hadde blitt ringt. Anonymkode: c1668...ed1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #4 Skrevet 13. juni 2017 Takk for svar, begge to! Det er tydelig at det varierer. Som ny på området jobbsøking, intervjuer og alt dette (jeg har jobbet før, men ikke vært borti det å søke ordinært på denne måten) så er det en læringskurve, å forstå normen for hvordan ting gjøres, og ikke minst å tolke et intervju. At jeg syns det gikk bra, trenger ikke å bety noe annet enn nettopp det. De spurte forresten etter referansene mine uoppfordret mot slutten av intervjuet, men det gjør de vel kanskje med alle, for ordens skyld. Anonymkode: 1a113...1f8
Siri_H Skrevet 14. juni 2017 #5 Skrevet 14. juni 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, begge to! Det er tydelig at det varierer. Som ny på området jobbsøking, intervjuer og alt dette (jeg har jobbet før, men ikke vært borti det å søke ordinært på denne måten) så er det en læringskurve, å forstå normen for hvordan ting gjøres, og ikke minst å tolke et intervju. At jeg syns det gikk bra, trenger ikke å bety noe annet enn nettopp det. De spurte forresten etter referansene mine uoppfordret mot slutten av intervjuet, men det gjør de vel kanskje med alle, for ordens skyld. Anonymkode: 1a113...1f8 Jeg ber alltid om referanser ja, uansett. Og vi ringer alltid referanser på de vi ønsker å ansette. Ser noen andre over her fikk jobb uten at referansen var ringt til, men i offentlige stillinger i min kommune er det i allefall et krav at referanser skal kontaktes før en tilbyr stillingen til noen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå