Gå til innhold

STA hund!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har adoptert en sta ung hannhund og vil gjerne lære han å komme til meg på kommando. Det er vanskeligere enn man skulle tro.. Når jeg sier kom ser han bare dumt på meg, og kommer gjerne først tassende når det passer han. Han lærte derimot å gi labb i løpet av 30 minutt. 

Noen som har gode tips til hvordan jeg lærer han dette kjapt? 

Han kan også å sitte/ligge, men det er også noe han gjør enten med en gang jeg sier det eller på forsøk nr 10... Han er så STA :link:

Anonymkode: 2dbe6...3c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du utenom å si "kom"? 

Anonymkode: d7656...4d4

Skrevet

Han er ikke sta, du må bare finne en belønning som er verdt for ham å jobbe for.

Hvorfor skal han komme når du sier "kom"? Er kommandoen lært inn? Hvilken belønning får han? Hvis han ikke får noe han ønsker å jobbe for, hvorfor skal han da komme?

Finn noe han virkelig elsker (enten skikkelig god mat som f.eks leverpostei eller en leke han elsker) og begynn å tren inn kommandoen på ny. Si "kom" også med en gang du har sagt det, så jubler du og gir ham masse belønning (god mat eller heftig lek). Tren dette et par ganger om dagen og belønn MASSE hver gang. Pass også på at du sparer den beste belønningen bare til innkallingstrening.

Eventuelt vil jeg anbefale at du dropper ordet "kom" og heller trener inn en plystrelyd eller noe på måten beskrevet over. Dette fordi "kom" ofte vil være noe vi sier temmelig ofte og plystring bærer lenger (hvis hunden er lenger borte). For at en slik innkalling skal fungere når vi virkelig trenger det, så må den belønnes svært bra hver eneste gang den brukes. Den må derfor ikke brukes bortsett fra når du virkelig trenger den.

For vanlig hverdagsinnkalling (som "kom") ville jeg bare belønnet med noen godbiter han liker. Samme fremgangsmåte, men du kan belønne litt enklere og med bare en godbit eller to. Men gjør det hver gang i begynnelsen - belønn også når han kommer til deg av seg selv, evt bare når han ser på deg av seg selv. Gjør det verdt for ham å oppsøke deg, for da vanker det noe positivt. 

• Liker 2
Gjest Donniedarko
Skrevet

Jeg tror ikke han er akkurat sta, det bare høres ut som han ikke aner hva "kom" betyr. Hva har du gjort for å lære han det? Og bruker du belønning? 

Hunder skjønner ikke nødvendigvis norsk, men det betyr ikke at de er sta. Det å gi labb er en dempende adferd, det er noe han vil automatisk gjøre for å blidgjøre deg når han er usikker. Dette gjelder ikke sitt, kom og ligg.

Zak George har noen gode videoer (selv om det er litt irriterende bakgrunnsmusikk).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selvfølgelig prøvd med godbiter, leker osv.. Men han gjør kun ting når det passer han! Jeg er ikke så dum at jeg tror han skjønner "hooman" 😝

Takk ellers for tips, skal prøves ☺️

TS

Anonymkode: 2dbe6...3c0

Skrevet

Alle hunder gjør ting bare når det passer dem. Vår jobb er å sørge for at det å gjøre det vi sier belønnes så bra at det passer dem når det passer oss. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...