Gå til innhold

Hva gjør pappaen som er bonde i hjemmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer, for jeg holder på gå på veggen her.

Vi har et svært krevende barn, det har vært unntakstilfelle pga dette.  Vi har gård. Jeg er ikke i jobb, men har fullt opp her hjemme. Vi har flere barn, hvor av det yngste enda bruker bleier og sover dårlig om natta og bare vil ha mammaen sin.

Han er i fjøset, vi har melkekyr, kalver og okser til slaktdyr. Jeg forstår veldig godt at i disse dagene og månedene som er, så er det travelt. Men ellers i året da? Ungene hjelper svært lite til, de ser jo at pappa ikke gjør det osv. Når jeg ber om noe, blir det ikke gjort. Min skyld, men også hans. For han følger rett og slett ikke opp sine egne lovnader. Jeg bare maser. Jeg prøver med lister, osv osv, men er alene om det meste i hjemmet.

Jeg gjør absolutt alt i hjemmet. Han kommer til dekket bord. Jeg tar meg av ungene, jeg holder alt rent. Vasker klær og legger på plass.  Ser til at alle er dit de skal , og har med det de skal osv.Står for mathandling osv. Jeg må se til at det utendørs er i orden. Men jeg når ikke over alt, ting forfaller. Jeg må minne han på saker og ting, så han er mer et barn i mine øyne for tiden. Han har ikke tid til å hjelpe til. Jeg kjenner jeg klikker snart! Før om årene hjalp han med en del mer, men nå er han ikke tilstede i det daglige. Jeg betaler regninger, og det er jeg som ordner og holder orden i regnskap. Alle sier vi har det så pent og ryddig, jeg har mest lyst til å gi faen i alt snart så det virkelig forfaller!

Jeg klarer ikke at han tar på meg lengre, fordi jeg er så lei av alle brutte løfter her hjemme, av at alt i livet er det å være bonde. Lei av å mase. Jeg tar sikkert helt feil, men jeg mener at andre bønder rundt meg her, tar mer del av familielivet og det de har av hus og bygninger.

Ungene vokser til, og det er ting han skulle gjort som det er ikke vits i lengre. For eksempel reparere lekestativ osv. Ungene forteller meg at de synes pappaen er en gjøk noen ganger, de er skuffet. Jeg prøver og prøver, men det er ikke alt jeg er så flink til. Jeg maler, jeg ordner, jeg bærer meg i hjel og jeg rydder.

Hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg forlatt han og dette stedet. Slik at det var kun meg som bestemte.

Jeg lurer derfor på: Du som er gift med en bonde og har små barn, hva hjelper din mann til med? Jeg vet at dette har jeg gjort til meg selv. Men før jeg helt klikker her, så tenker jeg at jeg burde høre med andre. Er det meg som forlanger for mye?

Anonymkode: 7a07f...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bytter på det. Jeg tar like mye fjøsstell, han tar like mye husarbeid. Av og til er det en befrielse og melke kyr når det står på som værst hjemme. Hvorfor kan ikke du hjelpe litt til med gården - mot at han hjelper til hjemme? Det er rettferdig, og jeg forstår deg veldig godt. Samtidig er bonde en fulltidsjobb med (mye) mer, og jeg syns ikke du kan forvente at han tar noe særlig husarbeid samtidig som han er bonde på fulltid helt alene. Men om du hjelper til med gården, kan du forvente det. Det er en så utrolig deilig pause å klippe sau, melke kyr og så gress - helt alene - når man har barn i krevende faser. Vri om på hele tilværelsen, del på alt! I stede for at gården er hans og barna/huset er ditt...

Anonymkode: be3a3...2cf

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

......... Er det meg som forlanger for mye?

Hva forlanger du da? Ingen ting, virker det som.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en oversikt over hva som må gjøres, inne og ute, og så sette deg ned med han og høre hva han tenker er en rettferdig fordeling?

Hva er det han bruker tiden på, når han ikke har tid til å bidra på noen områder?

Anonymkode: 7f78a...487

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke jobb. Da er det bare naturlig at du skal stå for mesteparten av husarbeid. å være bonde er jo mye mer tidkrevende enn en vanlig fulltidsjobb.

Anonymkode: d31c2...22d

• Liker 31
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jobber som en bonde 24/7, du har ikke en jobb men klager over at husarbeid ikke blir fordelt mellom dere to? Kanskje du skal skaffe deg en jobb slik at det er en grunn til å fordele arbeid hjemme?

Endret av Slepdeprid
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere bør bytte på. Du tar hans oppgaver i et par uker og han overtar dine slik at dere får en bedre forståelse for hverandres jobb.

Og ungene må ta sin del både ute og inne. Du skriver ikke hvor gamle de er, men siden lekeapparater ikke lenger er nødvendig må de jo være ganske store? Unger bør få oppgaver helt fra de er små og større oppgaver etterhvert slik at de lærer å jobbe. Dette er faktisk en uhyre viktig del av oppdragelsen.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et svært krevende barn, det har vært unntakstilfelle pga dette.  Vi har gård. Jeg er ikke i jobb, men har fullt opp her hjemme. Vi har flere barn, hvor av det yngste enda bruker bleier og sover dårlig om natta og bare vil ha mammaen sin.

Han er i fjøset, vi har melkekyr, kalver og okser til slaktdyr. Jeg forstår veldig godt at i disse dagene og månedene som er, så er det travelt. Men ellers i året da? Ungene hjelper svært lite til, de ser jo at pappa ikke gjør det osv. Når jeg ber om noe, blir det ikke gjort. Min skyld, men også hans. For han følger rett og slett ikke opp sine egne lovnader. Jeg bare maser. Jeg prøver med lister, osv osv, men er alene om det meste i hjemmet.

Jeg gjør absolutt alt i hjemmet. Han kommer til dekket bord. Jeg tar meg av ungene, jeg holder alt rent. Vasker klær og legger på plass.  Ser til at alle er dit de skal , og har med det de skal osv.Står for mathandling osv. Jeg må se til at det utendørs er i orden. Men jeg når ikke over alt, ting forfaller. Jeg må minne han på saker og ting, så han er mer et barn i mine øyne for tiden. Han har ikke tid til å hjelpe til. Jeg kjenner jeg klikker snart! Før om årene hjalp han med en del mer, men nå er han ikke tilstede i det daglige. Jeg betaler regninger, og det er jeg som ordner og holder orden i regnskap. Alle sier vi har det så pent og ryddig, jeg har mest lyst til å gi faen i alt snart så det virkelig forfaller!

Jeg klarer ikke at han tar på meg lengre, fordi jeg er så lei av alle brutte løfter her hjemme, av at alt i livet er det å være bonde. Lei av å mase. Jeg tar sikkert helt feil, men jeg mener at andre bønder rundt meg her, tar mer del av familielivet og det de har av hus og bygninger.

Ungene vokser til, og det er ting han skulle gjort som det er ikke vits i lengre. For eksempel reparere lekestativ osv. Ungene forteller meg at de synes pappaen er en gjøk noen ganger, de er skuffet. Jeg prøver og prøver, men det er ikke alt jeg er så flink til. Jeg maler, jeg ordner, jeg bærer meg i hjel og jeg rydder.

Hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg forlatt han og dette stedet. Slik at det var kun meg som bestemte.

Jeg lurer derfor på: Du som er gift med en bonde og har små barn, hva hjelper din mann til med? Jeg vet at dette har jeg gjort til meg selv. Men før jeg helt klikker her, så tenker jeg at jeg burde høre med andre. Er det meg som forlanger for mye?

Huff...isolert på landet, avhengig av mannen, ikke  med i yrkeslivet og ikke egen inntekt? 

Hva med om du oppsøker NAV, flytter til egen leilighet i et tettsted nær din (ex) mann og får deg en jobb utenfor hjemmet? Er ikke barna i barnehage/skole?

Anonymkode: ecd79...d1f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bli med i fjøset, så får han kanskje mer energi til å hjelpe til i hjemmet. Du som bor på gården burde vite hvor tungt arbeidet i et slik fjøs er. 

Anonymkode: 57958...eef

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff...isolert på landet, avhengig av mannen, ikke  med i yrkeslivet og ikke egen inntekt? 

Hva med om du oppsøker NAV, flytter til egen leilighet i et tettsted nær din (ex) mann og får deg en jobb utenfor hjemmet? Er ikke barna i barnehage/skole?

Hvis hun flytter til egen leilighet må hun fortsatt drive med husarbeid, får hun jobb og leilighet må hun drive med husarbeid for sin leilighet og jobbe, tviler på at ts vil takle dette med tanken på hvor lett hun har det nå og ikke takler det.

Endret av Slepdeprid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver også gård, men muligens i litt større omfang enn dere gjør. Får ihvertfall inntrykk av det gjennom det du skriver, men mulig jeg tar feil. Vi har melkekuer, men dette er langt på vei selvdrevet (en sannhet med store modifikasjoner, men det var argumentet da vi bygde nytt fjøs). Vi har melkeroboter mm. I tillegg driver vi med kyllingproduksjon og kjøttproduksjon (storfe, svin og sau). Vi har flere ansatte på heltid og i tillegg har vi hjelp i huset.  

Mannen bidrar nok inne også, men ikke i like stor grad som om han hadde hatt en 8-16 jobb. Men problemer for mange er dessverre oppveksten og oppdragelsen. Mange er oppvokst med at kjerringa holder på inne og mannen ute. Den trenden kan nok være litt vanskelig å snu. 

Tror bare dere må prate sammen. Men selv jeg mener at om du ikke har jobb og han er fulltidsbonde, så er det langt på vei naturlig at du tar en større del av byrden inne enn ham. 

Endret av Veslefrikk
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Slepdeprid skrev:

Hvis hun flytter til egen leilighet må hun fortsatt drive med husarbeid, får hun jobb og leilighet må hun drive med husarbeid for sin leilighet og jobbe, tviler på at ts vil takle dette med tanken på hvor lett hun har det nå og ikke takler det.

Det er svært mye mindre jobb med husarbeid i en leil enn i et hus(og gårdshus er ofte store). I tillegg så slipper hun jo da eneansvar for ungene, slik hun nå har.. 

Anonymkode: e5ba1...494

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er svært mye mindre jobb med husarbeid i en leil enn i et hus(og gårdshus er ofte store). I tillegg så slipper hun jo da eneansvar for ungene, slik hun nå har.. 

Anonymkode: e5ba1...494

Flytter hun ut så regner jeg med at ansvat av barn blir fordelt, alt i alt vil hun ikle takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Slepdeprid skrev:

Lett hun har det? TS, jeg har en venninne som har det akkurat som deg. Jeg hadde aldri taklet det. Hva sier han hvis du viser han dette innlegget? Kanskje dere skulle prøve familieterapi? Har du noen mulighet til å ta deg lønnet arbeid, så får dere heller sette bort noe annet: regnskap, ukentlig husvask osv, og så dele på oppgavene etter kl.16: oppfølging av barn, planlegging, middagslaging, og dyrestell/"overtid", oppgaver "ute" som må gjøres i helger/kvelden, oppgaver "inne" som må fordeles. Jeg ser også hos min venninne at når barna blir større og skal bidra, er det ute de bidrar og hjelper til, inne står mor igjen med alt. Så maser hun (og alle) på jentene, så er de i 1950 der guttene bor hjemme og får maten servert på bordet og klærne sine vaska mot innsats på gården til langt oppe i 20-årene (og ja, deres innsats trengs for å få det til å gå rundt), mens jentene flytter hjemmefra så snart de kan etter å ha drømt om et annet liv siden de var 12.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke de eldste barna bidra litt? For eksempel vaske klær, dekke av/på bord, eventuelt hjelpe til med å lage mat, støvsuge, vaske. Skjønner du er sliten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster har mer eller mindre gjort alt husarbeid og oppfølging av unger (med unntak av en del kjøring til aktiviteter) i tillegg til at hun i vinterhalvåret har gjort over 50% av gårdsarbeidet (fjøsstell/melking) mens min svoger har  hatt ca 80% stilling utenom gården i vinterhalvåret. De har 3 barn. Å drive gård er en livsstil, om man begynner å telle timer skal jeg love at en bonde som regel jobber betydelig mer enn 40 timer i uka. Mange må i tillegg ha jobb vedsiden av for å få det til å gå rundt økonomisk.

Helt ærlig, hvis du ikke jobber utenom, og ikke deltar i gårdsdriften, hva klager du på? Er ikke barna i barnehage eller skole? Hva tenker du at du skal bruke dagene på? Finn deg en jobb da hvis du skal forvente at han skal bidra.

Og du, hvorfor fikser ikke du lekestativet? Hvofor må mannen gjøre det? Du velger jo tydelig selv å gå inn i en stereotyp rolle. Hvis du gjør mer av gårdsarbeidet så får din mann mer tid til husarbeid og unger. Jeg har knapt i min tid under oppvekst på gård, eller siden, vært borti "bondekoner" som kun tar seg av huset og barna. I tillegg har de enten en jobb utenom gården, eller de bidrar i stor grad i selve gårdsarbeidet. Så jeg tenker du har et luksusliv i så måte.

Anonymkode: 50afd...907

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis han skal delta mer inne bør vel du delta mer i gårdsdriften? De fleste har husarbeid, matlagning, unger, oppdragelse og oppfølging I TILLEGG til full jobb, ikke som eneste jobb. Jeg syns du sutrer veldig over han uten å se på din egen oppførsel her, kanskje han hadde hatt overskudd til å bidra mer i huset hvis du hadde gjort en innsats i gårdsarbeidet. 

Anonymkode: d72e6...f6d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Slepdeprid skrev:

Flytter hun ut så regner jeg med at ansvat av barn blir fordelt, alt i alt vil hun ikle takle det.

Ikke når han jobber døgnet rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke jobb. Da er det bare naturlig at du skal stå for mesteparten av husarbeid. å være bonde er jo mye mer tidkrevende enn en vanlig fulltidsjobb.

Anonymkode: d31c2...22d

1 time siden, Slepdeprid skrev:

Han jobber som en bonde 24/7, du har ikke en jobb men klager over at husarbeid ikke blir fordelt mellom dere to? Kanskje du skal skaffe deg en jobb slik at det er en grunn til å fordele arbeid hjemme?

Hun har jobb. I tillegg til alt husarbeidet og alt med ungene unger (pluss ett som krever ekstra oppfølging), tar hun all hverdagslogistikken, regnskapet, SAMT utvendig vedlikehold av gård og grunn.

1 time siden, Slepdeprid skrev:

Hun vil i hvert fall slippe å sitte med regnskapet til en gårdsdrift, samt vedlikehold av gård og bygninger. Det vil være mye mindre husarbeid og vedlikehold i en liten leilighet enn på en gård.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jobb. I tillegg til alt husarbeidet og alt med ungene unger (pluss ett som krever ekstra oppfølging), tar hun all hverdagslogistikken, regnskapet, SAMT utvendig vedlikehold av gård og grunn.

Hun vil i hvert fall slippe å sitte med regnskapet til en gårdsdrift, samt vedlikehold av gård og bygninger. Det vil være mye mindre husarbeid og vedlikehold i en liten leilighet enn på en gård.

Ts skriver jo at hun ikke er i jobb.. 

Anonymkode: 9c621...3ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...