Gå til innhold

Undersøkelse sykehus, ta med med søsken..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei, fant ingen bedre måte å formulere overskriften på....  Men i vart fall. Mitt barn skal undersøkes på sykehuset og både jeg og far skal være med (vil muligens kreve to sett hender) MEN, den dagen har min samboers sønn fri fra skolen og har lyst til å være med til byen... Dette har min samboer sagt ja til uten å prate med meg først. 

Min samboer mener vi bare skal ha med gutten på undersøkelsen. Jeg frykter vi ikke kommet til å få lov å ha han med inn, ergo: far på må sitte på venterommet med sønnen og jeg må takle denne undersøkelsen alene! Ja, selvfølgelig vil det være sykepleiere deg for å hjelpe til, men både for mitt barns og min skyld er det mest gunstig at far blir med?! 

Noen som vet om det i heletatt er lov å ta med søsken på undersøkelser på sykehuset? Vil ikke gå i detaljer om selve undersøkelsen, men det kan bli vanskelig og mye gråt på babyen...

Anonymkode: 648d1...188

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden gutten uttrykker slike ønsker, er han ganske stor, tenker jeg. Og da går det fint an at han må vente på gangen/venterommet mens undersøkelsen pågår, utstyrt med mobilspill e.l., brus og noe digg å tygge på.

Anonymkode: 9b996...3aa

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Å vente alene er han nok ikke moden for. Andre barn på hans alder kunne ha gjort det, men ikke han. Det tørr han ikke selv. Og det vet min samboer veldig godt.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, fant ingen bedre måte å formulere overskriften på....  Men i vart fall. Mitt barn skal undersøkes på sykehuset og både jeg og far skal være med (vil muligens kreve to sett hender) MEN, den dagen har min samboers sønn fri fra skolen og har lyst til å være med til byen... Dette har min samboer sagt ja til uten å prate med meg først. 

Min samboer mener vi bare skal ha med gutten på undersøkelsen. Jeg frykter vi ikke kommet til å få lov å ha han med inn, ergo: far på må sitte på venterommet med sønnen og jeg må takle denne undersøkelsen alene! Ja, selvfølgelig vil det være sykepleiere deg for å hjelpe til, men både for mitt barns og min skyld er det mest gunstig at far blir med?! 

Noen som vet om det i heletatt er lov å ta med søsken på undersøkelser på sykehuset? Vil ikke gå i detaljer om selve undersøkelsen, men det kan bli vanskelig og mye gråt på babyen...

Ta den enkleste løsningen først...

Ring sykehuset og hør.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen til samboeren din har skolefri uansett, så en plass må han gjøres av mens det andre barnet blir undersøkt. Det høres uansett ut som en undersøkelse som denne sønnen ikke bør være vitne til da han er såpass umoden.

Anonymkode: da18c...4ce

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hadde du ordna situasjonen dersom denne gutten var ditt og din samboers barn? Og ikke kun ditt "bonusbarn" :) 

Anonymkode: d8444...d8a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen til samboeren din har skolefri uansett, så en plass må han gjøres av mens det andre barnet blir undersøkt. Det høres uansett ut som en undersøkelse som denne sønnen ikke bør være vitne til da han er såpass umoden.

Anonymkode: da18c...4ce

Gutten har andre plasser å være, det er ikke sånn at alternativet er å la han være alene hjemme. 

Nei, jeg også tror at han ikke er moden nok til å være med på noe sånt. Men hvorfor tenker ikke far i de banene? Han burde da kjenne sønnen sin bedre enn meg skulle mann tro....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde du ordna situasjonen dersom denne gutten var ditt og din samboers barn? Og ikke kun ditt "bonusbarn" :) 

Anonymkode: d8444...d8a

Da hadde jeg gjort det samme som jeg faktisk må gjøre med mitt særkullsbarn, hun skal til sin bestemor! Stesønn har også fått tilbudet om å være der. Desverre har jeg lite jeg skulle sagt ang. Min stesønn 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han da? Han må da være veldig ung hvis ikke å sitte på et venterom med en ipad en halvtimes tid går greit. Han tør ikke? Gi ham et headset og en film, så spiller det liten rolle om han er med på undersøkelsen eller venter på gangen utenfor. Hvorfor skulle dette være traumatisk for noen? Hva om faren stikker ut noen minutter, det takler du (og DITT barn...). Hva slags undersøkelse er det som krever to foreldre 100% tilstede med alle fire hender?

Anonymkode: 79cb6...6a6

• Liker 3
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags undersøkelse det er snakk om, men jeg tenker at det ikke nødvendigvis er greit at barnet skal være med under selve undersøkelsen. Hva om legene finner noe alvorlig galt. Man har jo retningslinjer som sier at barn ikke skal være med på ultralyd under graviditet for eksempel, nettopp fordi man ikke vet hva legene finner. Og finner de noe galt, så vil man gjerne formidle dette til søsken under rolige omstendigheter, og med tilpassede formuleringer, slik at barnet forstår best mulig hva som formidles - og ikke samtidig som babyen gråter, foreldrene er engstelige, og folk snakker over hodet på barnet...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært mye enklere å svare om man visste hva som skulle utføres.

Hva sier mannen selv? Ser han ikke at det blir problemer?

Anonymkode: 31273...94e

AnonymBruker
Skrevet

Man må kunne klare å dele seg når man har flere barn. Slike utsagn som att man må være begge to,  får meg til å undre over hvordan aleneforeldre klarer seg. 

Evt hadde jeg arrangert bytur en annen dag slik a alle fire kunne være sammen uten noen form for sykehus-besøk.

Anonymkode: d2bc0...a2c

• Liker 7
Skrevet

Dersom dette er en undersøkelse som krever både deg og far, vil jeg anta det er såpass ''graverende'' og alvorlig at en såpass ung gutt ikke har noe der å gjøre. Hva om det blir store smerter for småsøskenet, hva om det er noe alvorlig galt som gjør at du og far må få summe dere? Jeg synes ikke søsken har noe på slike undersøkelser å gjøre, jeg er enig med deg. 

Er det noen andre som kan bli med til byen? Besteforeldre, guttens tanter/onkler eller en venn? Noen som kan ta gutten med på kafé eller i lekebutikken mens dere tar undersøkelsen - så kan dere finne på noe gøy sammen alle sammen etterpå! 

• Liker 4
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ta ham, ville bare fokusere meg på det syke barnet og ha hodet så rolig som mulig, å ikke bekymre meg om et barn til som venter. Han kan dra "til byen" en annen gang.

Og forresten, er det syke barnet ditt og samboeren din? Eller du drar med barnet ditt og barnets far, og får du i tilleg barnet til samboeren din, men samboeren din f.eks jobber?

Endret av evelynn
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det generelt er en uting å ha med søsken til lege/sykehus! Det bør kun gjøres i nødstilfelle!

Så, så lenge det finnes ett alternativ, ville jeg sendt ungen dit, så foreldrene kan konsentrere seg kun om barnet som skal undersøkes. Hvis ikke får far bli hjemme....

Når en av barna her blir syke/skadet på kveld/helg er det jo en selvfølge at en drar med barnet og den andre blir hjemme med det andre barnet.

Opplevde en gang vi var på legevakta, at en familie kom med 6!! unger og begge foreldrene, fordi ett av barna hadde ørebetennelse, Venterommet ble jo stapp fullt, og det ble masse skrik/skrål og mas. Det hadde nok vært bedre for alle om bare det syke barnet og en forelder dro?

Anonymkode: f1aad...1f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

På generell basis vil jeg si at søsken ikke har noe å gjøre på sykehus når andre søsken skal til undersøkelser, men det avhenger jo også veldig av hvilken undersøkelse det er snakk om. Siden du sier dere trenger flere par hender så antar jeg det er noe der babyen trenger å ligge i ro? Hvis det er helt nødvendig for undersøkelsen får ofte babyer/barn beroligende/sovemedisin mens undersøkelsen foregår, og i så fall trengs ikke mer enn en forelder. Men stor forskjell på om det er røntgen som tar 10-15 min og der du uansett må vente på svaret, eller om det er en gastroskopi som tar lengre tid og der svaret kommer i alle fall delvis med en gang. 

Anonymkode: 10255...d45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som oftest har ikke søsken noe der å gjøre. Hvertfall ikke om undersøkelsen krever ro og konsentrasjon fra lege og dere! Kan ikke storebror bli med til byen etterpå? Evt vente i byen med barnevakt? 

Jeg hadde med baby på storebrors øyelegetime på sykehuset. Tenkte det var greit, det gjør jeg ikke igjen... Han var utålmodig og grein. Forstyrret legen, storebror og meg. Øyelegen var allerede en gretten kjerring, så det å ha med lillebror var visst som å banne i kirken. Aldri følt meg så dum før.. lærte der for å si det sånn...! 

Anonymkode: 78dda...c7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far får heller være sammen med sønnen på venterommet tenker jeg, og så får de hente ekstra helsepersonell dersom de er sånn at det trengs to sett med hender. 

Anonymkode: 31b89...0b3

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at enten blir far med på undersøkelsen, eller så må han ta seg av gutten dersom gutten ikke kan være alene mens undersøkelsen står på. Å ta ham med på undersøkelsen er ikke et alternativ, -er han for umoden til å klare seg på egen hånd på et venterom, er han for umoden til å klare seg selv under en undersøkelse som er langt mer uforutsigbar situasjon.

Så her må far bestemme seg for hva han vil. Vil han være med på undersøkelsen som planlagt, må han finne en annen løsning for gutten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far mener bestemt at gutten skal være med inn. Uten å ha diskutert det med meg. Han sier det er ett ikke tema å diskutere. Han sier også selv han vil være med inn. Lurer på hvordan han reagerer hvis legen gir beskjed om at gutten ikke får være med inn🙄 Far kan finne på å si at sønnen skal vente ute alene, men da blir det baluba. Jeg kjenner gutten såppas, skulle tro far også kjente han.. Men jeg kjenner også samboeren min. Han tenker ikke lengre enn nesetippen sin.

Vi har ikke mulighet til å ha med barnevakt eller kjøre tilbake for å hente bror. Lang kjørevei. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...