BlendaSensitive Skrevet 13. juni 2017 #1 Skrevet 13. juni 2017 På vei til barnehagen så så jeg og datteren ett bur, og den hadde en lapp med hamster søker nytt hjem.... Så etter kort diskusjon så bestemte vi oss for å droppe å få katt - men har adopterte to voksne og tre barn, av ukjent hamsterart. Jeg mistenker det er russisk dverghamster eller Campbell. Noen som kan tipse om hvordan se forskjell? På det store bildet er det jeg tror, regner med er mamman., Hun var iaf veldig stresset med på få den ene grå ungen opp til seg... Mamman er ca 7 cm lang, er jo litt vanskelig å si de er så bollete. Minste bildet er to av ungene. - Jeg har allerede pillet ut appelsiner, for mye pære och nachos (!). Leste at de kan spise for eksempel bulgur og ris, men er det kokt eller ukokt?? - Skal gå til innkjøp av hamstermat og ordentlig strø. Skal det være sand eller sånn flis?? - Må separere kjønnene.... Og dessuten ta bort over etasjen, leste de kan skade seg om det er for høyt, men hva er for høyt?? (denne har ca 25-30 cm opp) 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 😮 Så snille dere er! Tror det finnes grupper som omhandler hamster på facebook. Jeg ville ihvertfall vært rask med å skille kjønnene, ellers sitter du fort med en hel koloni hamstere 😂 Anonymkode: 4c458...c76 3
Million Skrevet 13. juni 2017 #3 Skrevet 13. juni 2017 (endret) Hamstere er solitære dyr, som helst bør leve alene. Du bør kanskje annonsere noen av dine til salgs på Finn eller noe? Gis bort, eller selges for en rimelig penge? Behold kanskje en av ungene selv, så har du den lenger (du vet jo ikke hvor gamle foreldredyrene i buret er) Hamstere lever bare i et par år, i sjeldne tilfeller opptil 3-4 år. Som barn hadde jeg flere hamstere, og de levde stort sett i to år. Dietten til hamstere består helst av: "Må-ha mat" Pellets for hamstere og nytt friskt vann hver dag. Gnagestein. Noen rogne- eller seljekvister for tennenes skyld.(kjøp fôret i zoobutikken, ikke dagligvarebutikken) "JA-mat" Eple, pære, paprika, salat, agurk, gulrot, tørt brød, knekkebrød. Spesielt om vinteren er det viktig at hamsteren får ekstra vitaminer i drikkevannet – kjøpes i dyrebutikker. Litt gress, kløver og løvetann. "LITT-mat" Hardkokt egg og ost. Hamsteren bør også få litt yoghurt eller kefirmelk jevnlig, slik at den får i seg den nødvendige mengden med eggehvitestoffer. Ørlite tomat, for mye kan den bli dårlig av. Bitteliten bit fettfri oksekjøtt eller karbonadedeig – og en håndfull høy. (Høyet liker hamsteren også å leke i) "NEI-mat" Rå poteter, potetroer, bønner, avokado, grønnkål, rødkål, sjokolade, mandler og bjørkekvister. http://www.dbbh.no/index.php/smaadyr/hamster/verdt-a-vite-om-hamstere Endret 13. juni 2017 av Million 4
Tvist Skrevet 13. juni 2017 #4 Skrevet 13. juni 2017 Uten at jeg har mye peiling på hamstere tror jeg de må ha hvert sitt bur, de er ikke særlig glade i selskap, kanskje med unntak av søsken av samme kjønn som har vokst opp i lag. 1
BlendaSensitive Skrevet 13. juni 2017 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2017 Her står det at noen arter av dverghamster vil bo to og to? Kunne tenke meg beholde en voksen og ett barn. Ev to bur og to og to... Eller to i en og en i den andre. Er enten russisk eller en cambell, for små til å være kinesiske. "De båda arterna har ett ganska likartat beteende och båda kan hållas antingen i små grupper eller ensamma. (..) Roborovskis bör man om möjligt hålla flera tillsammans. Campbells och vintervita ska enligt djurskyddslagen bo två och två, men problem kan ibland uppstå. Vissa individer funkar inte att ha tillsammans med en annan hamster och då kan man vara tvungen att sära på dem." http://www.hamsterforeningen.se/våra-arter/dvärghamster-2080006 Takk for alle tips! Nå holder jeg på å sikre buret så de ikke har for stor fallhøyde. Noen som vet hvordan jeg kan få aning om alder på ungene? fire er ganske tjukke, men den femte ungen er ganske liten og sped. Foreldrene (mor?) holder mye på med de, vil ha de inn i boet. (derfor jeg forsøker gjøre buret fallsikkert.
Million Skrevet 13. juni 2017 #6 Skrevet 13. juni 2017 2 timer siden, BlendaSensitive skrev: Takk for alle tips! Nå holder jeg på å sikre buret så de ikke har for stor fallhøyde. I den linken jeg la ut ovenfor, så sto det at man GJERNE kunne ha flere etasjer i buret, for hamstere elsker å klatre og det øker jo arealoverflaten de har å ferdes på (med to etasjer). Jeg ville ikke fjernet andre etasjen. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #7 Skrevet 13. juni 2017 Jobber i dyrebutikk, og det du har der er russiske. Anonymkode: 02e7c...ba3 2
BlendaSensitive Skrevet 13. juni 2017 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2017 15 minutter siden, Million skrev: I den linken jeg la ut ovenfor, så sto det at man GJERNE kunne ha flere etasjer i buret, for hamstere elsker å klatre og det øker jo arealoverflaten de har å ferdes på (med to etasjer). Jeg ville ikke fjernet andre etasjen. Var litt uklar, jeg har bare laget etasjer, så fallhøyden ikke blir så stor. Nå har de fire etasjer de kan klatre opp og ned. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i dyrebutikk, og det du har der er russiske. Anonymkode: 02e7c...ba3 Du har nok rett! Ser ut som at de cambellske er mye større! http://www.hamsterforeningen.se/våra-arter/dvärghamster/campbells-18359081 Vet du/dere om hvordan jeg kan avgjøre alder på småingene? Vil ikke separere de for tidlig fra moren, men heller ikke for sent. 1
Gjest Varma Skrevet 13. juni 2017 #9 Skrevet 13. juni 2017 For guds skyld!! IKKE putt inn et løpehjul. Det dreper hamstere mer enn alder gjør. Jeg har mistet 2 stk pga det, og venninna mi som ble advart fikk Hamsteret sitt drept av det samme @BlendaSensitive utrolig søte hamster ❤️
BlendaSensitive Skrevet 13. juni 2017 Forfatter #10 Skrevet 13. juni 2017 Akkurat nå, Varma skrev: For guds skyld!! IKKE putt inn et løpehjul. Det dreper hamstere mer enn alder gjør. Jeg har mistet 2 stk pga det, og venninna mi som ble advart fikk Hamsteret sitt drept av det samme @BlendaSensitive utrolig søte hamster ❤️ Oj! Men om det er rett type da? Ser det IKKE skal være sånn med gitter, men heldekkende plast med "spor" og at bakdelen er dekket. Som denne: http://djurmaxi.se/images/1004/60821.jpg
Tvist Skrevet 13. juni 2017 #11 Skrevet 13. juni 2017 1 time siden, BlendaSensitive skrev: Oj! Men om det er rett type da? Ser det IKKE skal være sånn med gitter, men heldekkende plast med "spor" og at bakdelen er dekket. Som denne: http://djurmaxi.se/images/1004/60821.jpg Vil de ikke spise på det?
BlendaSensitive Skrevet 13. juni 2017 Forfatter #12 Skrevet 13. juni 2017 2 timer siden, Tvist skrev: Vil de ikke spise på det? Var et sånt hjul da vi "fikk" de, den har ingen bitemerker. En annen mat tårn-sak hadde bitemerker så den kastet jeg. Kjøpt tilbehør idag, såå moro! Spon, sand, mat og vitaminer og nytt hus i tre i stedet for plast. Og et par trygge "trapper" så de kan trygt ferdes mellom de ulike etasjene. Eneste er en aktiv liten unge som ikke forstår hvordan det skal komme seg opp, så det gikk bare der nede i sponet for seg selv, så jeg bærte den opp til "øverste" etasje der de tydeligvis liker å bo. De var veldig glade for ordentlig mat, og sanden! 1
Gjest Varma Skrevet 13. juni 2017 #13 Skrevet 13. juni 2017 4 timer siden, BlendaSensitive skrev: Oj! Men om det er rett type da? Ser det IKKE skal være sånn med gitter, men heldekkende plast med "spor" og at bakdelen er dekket. Som denne: http://djurmaxi.se/images/1004/60821.jpg Ville ikke hatt et sånt heller altså, siste Hamsteret vårt Jojo ❤️ Ble klemt ihjel av et sånt hjul. Litt av et sjokk kan man si.
Necasi Skrevet 13. juni 2017 #14 Skrevet 13. juni 2017 Hei! Så fint at du tok de inn! Av art så vil jeg tro det er hybrid. Du finner ikke campbell o.l med mindre det er fra oppdrett i Norge. Ligner heller ikke på russisk, men kan ikke si meg helt sikker da jeg aldri har hatt dette. Anbefaler deg å melde deg inn i "Norsk hamsterklubb" på fb da du får fort hjelp der av oppdrettere som har mye kunnskap. Ellers så kan du sjekke ut norskhamsterklubb.no for info! Hjul må minst være 20 cm, de fleste hjulene du finner i dyrebutikk er for små eller farlige pga gitter. De trenger ikke gnagestein eller vitaminer, dette er noe tull dyrebutikker har funnet på. Du slipper å kjøpe bur, da det er dyrt for noe som er stort nok - store liter kasser fra ikea er mer enn bra nok! Detolf skap fra Ikea er idealt. Gitterbur kan fort bli farlig for de små, så anbefaler deg å flytte de inn til en oppbevaring kasse om du har muligheten. Ellers så er bomull og hamstervatt farlig for både store og små. Bruk strimler av ubleket dopapir (first price funker), ikke tørkepapir da dette ikke oppløses på samme måte. Lykke til :D du finner nok mye glede i disse små. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #15 Skrevet 13. juni 2017 Ihvertfall ikke gi de havregryn. Det eser ut i magen og dreper de. Min barndomsveninnes hamster døde av det - magen sprakk 😨 Anonymkode: 5424c...b52 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #16 Skrevet 13. juni 2017 Så dere bsre fant ett bur med noen hamster inni? Hvorfor hadde noen bare satt dem ifra seg, på en eller annen tilfeldig plass? Hvorfor hadde ikke eieren tatt med dyrene til kennel / omplasseringshjem eller noe? Anonymkode: 2afc4...53a 2
BlendaSensitive Skrevet 13. juni 2017 Forfatter #17 Skrevet 13. juni 2017 34 minutter siden, Varma skrev: Ville ikke hatt et sånt heller altså, siste Hamsteret vårt Jojo ❤️ Ble klemt ihjel av et sånt hjul. Litt av et sjokk kan man si. Hmm.... det vil man jo ikke! enn så lenge er det ingen som springer i hjulet, tror den ikke funker helt optimalt. Får se om jeg tar bort den, det står jo ellers at hamsterhjul er et krav... Vanskelig det der, vil jo at de skal være trygge. 24 minutter siden, Necasi skrev: Hei! Så fint at du tok de inn! Av art så vil jeg tro det er hybrid. Du finner ikke campbell o.l med mindre det er fra oppdrett i Norge. Ligner heller ikke på russisk, men kan ikke si meg helt sikker da jeg aldri har hatt dette. Anbefaler deg å melde deg inn i "Norsk hamsterklubb" på fb da du får fort hjelp der av oppdrettere som har mye kunnskap. Ellers så kan du sjekke ut norskhamsterklubb.no for info! Hjul må minst være 20 cm, de fleste hjulene du finner i dyrebutikk er for små eller farlige pga gitter. De trenger ikke gnagestein eller vitaminer, dette er noe tull dyrebutikker har funnet på. Du slipper å kjøpe bur, da det er dyrt for noe som er stort nok - store liter kasser fra ikea er mer enn bra nok! Detolf skap fra Ikea er idealt. Gitterbur kan fort bli farlig for de små, så anbefaler deg å flytte de inn til en oppbevaring kasse om du har muligheten. Ellers så er bomull og hamstervatt farlig for både store og små. Bruk strimler av ubleket dopapir (first price funker), ikke tørkepapir da dette ikke oppløses på samme måte. Lykke til :D du finner nok mye glede i disse små. Tror også det er hybrid etter lest litt. Spiller ingen rolle egentlig, vara bare ulike behov hos ulike sorter, så derfor jeg ville vite hvilken rase det var. Har tatt bort saltsten som var i buret, og hjulet som finns er uten gitter. Buret er med gitter, de får få nye hjem neste uke - vi skal nemlig flytte til stort hus da. (kom passe tid liksom med familieforøkningen...midt i flyttingen!) Ingen bomull eller vatt her! Takk for tips om dopapir. Nå har jeg klippet et fleeceteppe som var med buret (lå over da vi fant det ute), men leste det ikke var så bra, så skal ta bort og erstatte med dopapir. Sponet liker de godt! 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ihvertfall ikke gi de havregryn. Det eser ut i magen og dreper de. Min barndomsveninnes hamster døde av det - magen sprakk 😨 Anonymkode: 5424c...b52 Iiiihhh! Takk for råd. 1
BlendaSensitive Skrevet 13. juni 2017 Forfatter #18 Skrevet 13. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dere bsre fant ett bur med noen hamster inni? Hvorfor hadde noen bare satt dem ifra seg, på en eller annen tilfeldig plass? Hvorfor hadde ikke eieren tatt med dyrene til kennel / omplasseringshjem eller noe? Anonymkode: 2afc4...53a Nei det kan du lure på..... Ja det sto på en "kan" under en bru, på en gangvei. Dekket med ett teppe og lapp om at de behøver nytt hjem. Helt forskrekkelig! Flaks ingen har vært slemme med de! Dyrene virker vant med mennesker, de er nysgjerrige og blir ikke redde når vi har om-møblert hos de. De behøvde nemlig strø, sand og ordentlig mat, det hadde de ikke. Samt fallsikring, så nå har de fire etasjer med trygge gangveier. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #19 Skrevet 13. juni 2017 Så utrolig snill du er! Blir helt rørt Anonymkode: 02a96...c96 2
Gjest Springfjær Skrevet 13. juni 2017 #20 Skrevet 13. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så dere bsre fant ett bur med noen hamster inni? Hvorfor hadde noen bare satt dem ifra seg, på en eller annen tilfeldig plass? Hvorfor hadde ikke eieren tatt med dyrene til kennel / omplasseringshjem eller noe? Anonymkode: 2afc4...53a fordi folk er rasshøl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå