Gå til innhold

Hvorfor kan ikke steforeldre være med å oppdra stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på KG i flere år nå og en ting som jeg ofte ser, når jeg lese disse stemødre trådene, er at stemødre (ikke mye stefedre tråder så snakker om stemødre her) - er at stemødre må ikke blande seg, ikke involvere seg i oppdragelsen på barnet og alt må gå gjennom mor og far.  Hvorfor egentlig føler dere at dette er riktig?  

Skjønner at dynamikken på familien blir annerledes når mor eller far stifter en ny familie MEN kan ikke forstår at steforeldre får ikke lov å ha regler overfor stebarn, kan ikke rette når de gjør feil, kan ikke ha noe som helst å si om hvordan ting skal bli i huset osv.  Skjønner at det er mange stemødre som er skikkelig herper mot stebarnet sine - det er ikke de jeg snakker om her.  

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg TS. Mange mødre som klikker når stemødre prøver å å oppdra stebarn. Når man er hjemme hos stemor må man jo leve etter de reglene som gjelder i den boligen. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når man flytter inn i huset til stemoren/stefaren, da er det deres regler som gjelder. Det er jo nok av tråder om barn og foreldre som ikke respekterer noe som helst der og. 

Høres for øvrig ut som man er redd for å "miste kontrollen" og/eller at barnet skal like steforelderen bedre. 

Anonymkode: 7da4c...19a

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet

Kanskje de med barn burde snakke sammen før de flytter sammen med noen? Om syn på oppdragelse,regler osv.

Det burde løst en del problemer. Er det ikke viktig å snakke ordentlig om? Det er viktig å være enig om det. Helt håpløst hvor mye problemer det skal bli med stebarn. Stakkars unger sier jeg bare. 

Snakk om sånt på forhånd!

AnonymBruker
Skrevet

Du tar opp et tema som også har forundret meg i lang tid. Min datter har også en stemor som vi har et godt forhold til. Min datter er nå voksen, men kom inn i familien hennes som ungdom. Datteren min bodde fast hos meg pga fars jobbsituasjon. Heldigvis for meg, så kunne jeg ringe fars nye kone hvis jeg trengte råd når far ikke var tilgjengelig. Hun hadde to barn som var eldre enn datteren min og hadde allerede vært igjennom situasjoner jeg/vi måtte takle.
Nå er hun verdens beste bestemor for "mine" barnebarn. Jeg er mormor og min datters far er bestefar. Selv har hun 7 "egne" barnebarn, men jeg vet hun og hennes familie er glade i "mine" barnebarn. Ikke det at gaver er så viktig, men både bestemors mamma som barnebarna kaller tante og bestemors søsken gir alltid gaver til jul og bursdager. Har alltid sette på fars nye kone som en ekstra ressurs for både min datter og barnebarna. 
Det er en selvfølge for meg å spørre barnebarna om alt er bra med bestemor og bestefar. Vet bestandig også via min datter hvis en av de er syke. Da er det greit å spørre når jeg treffer de om hvordan det går nå. Stemor er jo fars nye kone, så hun er på lik linje med meg en person vi bryr oss om.
Hvis noen lurer, så var ikke skilsmissen enkel, men det var ikke datteren vår sin skyld at forholdet ikke gikk. Derfor skulle hun heller ikke bli skadelidende.
Vi er også sammen annenhver jul alle vi voksne og de to barnabarna.
Velger å være anonym her.

Anonymkode: 323f6...a2a

• Liker 17
Gjest NotNaomi
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar opp et tema som også har forundret meg i lang tid. Min datter har også en stemor som vi har et godt forhold til. Min datter er nå voksen, men kom inn i familien hennes som ungdom. Datteren min bodde fast hos meg pga fars jobbsituasjon. Heldigvis for meg, så kunne jeg ringe fars nye kone hvis jeg trengte råd når far ikke var tilgjengelig. Hun hadde to barn som var eldre enn datteren min og hadde allerede vært igjennom situasjoner jeg/vi måtte takle.
Nå er hun verdens beste bestemor for "mine" barnebarn. Jeg er mormor og min datters far er bestefar. Selv har hun 7 "egne" barnebarn, men jeg vet hun og hennes familie er glade i "mine" barnebarn. Ikke det at gaver er så viktig, men både bestemors mamma som barnebarna kaller tante og bestemors søsken gir alltid gaver til jul og bursdager. Har alltid sette på fars nye kone som en ekstra ressurs for både min datter og barnebarna. 
Det er en selvfølge for meg å spørre barnebarna om alt er bra med bestemor og bestefar. Vet bestandig også via min datter hvis en av de er syke. Da er det greit å spørre når jeg treffer de om hvordan det går nå. Stemor er jo fars nye kone, så hun er på lik linje med meg en person vi bryr oss om.
Hvis noen lurer, så var ikke skilsmissen enkel, men det var ikke datteren vår sin skyld at forholdet ikke gikk. Derfor skulle hun heller ikke bli skadelidende.
Vi er også sammen annenhver jul alle vi voksne og de to barnabarna.
Velger å være anonym her.

Anonymkode: 323f6...a2a

Godt å se. Og det er heldigvis flere som får det til å fungere sånn. 

Skrevet

Leser alt for ofte tråder her inne om damer som flytter inn til far + barn, klager over at far og barn ( for ikke snakk om den "heksa biomor" 😜) ikke følger hennes regler, og at hun ikke får kjærestetid pga stebarn- ikke kan dra på ferie uten stebarn.

De invaderer "hennes hjem" og bare roter og bråker.  Kvinner er kvinner verst 😋

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Outlander skrev:

Har vært på KG i flere år nå og en ting som jeg ofte ser, når jeg lese disse stemødre trådene, er at stemødre (ikke mye stefedre tråder så snakker om stemødre her) - er at stemødre må ikke blande seg, ikke involvere seg i oppdragelsen på barnet og alt må gå gjennom mor og far.  Hvorfor egentlig føler dere at dette er riktig?  

Skjønner at dynamikken på familien blir annerledes når mor eller far stifter en ny familie MEN kan ikke forstår at steforeldre får ikke lov å ha regler overfor stebarn, kan ikke rette når de gjør feil, kan ikke ha noe som helst å si om hvordan ting skal bli i huset osv.  Skjønner at det er mange stemødre som er skikkelig herper mot stebarnet sine - det er ikke de jeg snakker om her.  

Det å ha regler i et hus er ikke oppdragelse.

Fars nye kjæreste må gjerne bestemme at man ikke får gå med utesko inne. 

Men hun har ingen rett til å forsøke å påvirke barnets verdier, tankegang, politiske betraktninger, utdannelse osv. Dette er det barnets slekt, mor og far som selvsagt og naturlig er bakgrunnen for barnets fundamentale basis for videre diskusjoner.

Barnets foreldre bestemmer om deres barn bør legge seg innen kl 20:00. Osv.

Anonymkode: 5509f...629

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, bettsa skrev:

Enig med deg TS. Mange mødre som klikker når stemødre prøver å å oppdra stebarn. Når man er hjemme hos stemor må man jo leve etter de reglene som gjelder i den boligen. 

Hvordan definerer du oppdragelse? 😅

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun har ingen rett til å forsøke å påvirke barnets verdier, tankegang, politiske betraktninger, utdannelse osv. Dette er det barnets slekt, mor og far som selvsagt og naturlig er bakgrunnen for barnets fundamentale basis for videre diskusjoner.

Så om barnet spør steforelder et spørsmål med politisk/religiøst innhold,så skal steforelder la være å svare? Da kan kanskje ikke RLE læreren heller lære barnet om forskjellige livssyn og grunnlaget rundt det?

Om barnet kun skal lære slike ting hos slekt og foreldre, så vil jeg tro barnet vil utvikle en noget dårlig diskusjon teknikk.

Anonymkode: ff2ec...50a

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet ønsker å diskutere filosofi, f.eks Platon, med sin far eller mor og barnet etter en slik diskusjon (Sofies verden) har ytterligere betraktninger, så kan det diskutere videre med sin onkel som foreleser ved et universitet eller en annen slektning som f.eks kan fortelle mer om FrPs utvikling i Norge, fra Anders Langes Parti til i dag. Dette har jo ikke fars kjæreste noe med.

Annet eksempel: barnet har spørsmål om politiske partier og verdie, og tar derfor en diskusjon med sin onkel, bestefar og tante. Barnet har også spørsmål om brøk og ta naturlig nok en Skype-samtale med sin onkel som er god på å forklare dette.

Der holdninger og verdier skapes står familien (slekten) sammen.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om barnet spør steforelder et spørsmål med politisk/religiøst innhold,så skal steforelder la være å svare? Da kan kanskje ikke RLE læreren heller lære barnet om forskjellige livssyn og grunnlaget rundt det?

Om barnet kun skal lære slike ting hos slekt og foreldre, så vil jeg tro barnet vil utvikle en noget dårlig diskusjon teknikk.

KRL-læreren må gjerne repetere de statlige utarbeidede lærebøker om historien. 

Men det er selvsagt foreldrene som tar barnet med på reisen og viser vei. "Her er den katolske kirken i Venezia, la oss gå inn og se."

Om barnets mor stemmer konservativt har fars nye kjæreste dårlige politiske kort dersom hun skulle servere sosialistpropaganda.

AnonymBruker
Skrevet

Så kan fars nye partner ta seg av gardiner, vasking, regler for sko på vaskede gulv, og andre viktige punkt som virkelig betyr mye for et menneskes karakter.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet ønsker å diskutere filosofi, f.eks Platon, med sin far eller mor og barnet etter en slik diskusjon (Sofies verden) har ytterligere betraktninger, så kan det diskutere videre med sin onkel som foreleser ved et universitet eller en annen slektning som f.eks kan fortelle mer om FrPs utvikling i Norge, fra Anders Langes Parti til i dag. Dette har jo ikke fars kjæreste noe med.

Annet eksempel: barnet har spørsmål om politiske partier og verdie, og tar derfor en diskusjon med sin onkel, bestefar og tante. Barnet har også spørsmål om brøk og ta naturlig nok en Skype-samtale med sin onkel som er god på å forklare dette.

Der holdninger og verdier skapes står familien (slekten) sammen.

Ha ha, tuller du?

Hva om alle disse filosofene og univeritetsansatte er på steforeldrens side, da? Og på biologisk side er det ingen som har hverken noen interesse eller kunnskap om dette. Da får du en utfordring med din svart/hvitt-tankegang.

• Liker 14
Skrevet

For min del er det et spørsmål om å utsette stebarna mine for minst mulig problemer, og for egen del å ha et best mulig forhold til dem.  De trenger ikke min oppdragelse. Foreldrene deres gjør en topp jobb. 

Jeg er selv et menneske som trives best med ro og harmoni, og det opprettholder jeg ved å kun være en venn og støtte for dem, uten oppdragerrolle.

I praksis vil det si at jeg oppfører meg mot dem som jeg ville gjort mot barna til en nær venninne. Spør dem hvordan de har det, tar dem imot når de trenger hjelp til saker og ting, eller råd i livet. Tilbyr leksehjelp. Kjører dem hit og dit når de trenger det. 

Det har fungert veldig bra i 12 år nå.  De er nydelige ungdommer som jeg er veldig glad i. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

AB ...629: wow... Bare wow. Du er trangsynt du. Så en steforelder er idag praktisk talt en slave som ikke skal sees eller høres? 

Har du noen begrunnelse på hvorfor barna ikke skal få snakke med/høre/observere holdninger til steforelder? Er det skadelig for et barn å se at verden ikke er svart/hvitt,og at det finnes mennesker der ute som ikke tenker og snakker som ens egen forelder? 

Med slik tankegang så kan jo ikke barnet diskutere fag med sine medelever?

Jeg gjetter at; a) du troller, b) du er en forbitret mor som ikke liker tanken på at ditt barn kan lære noe viktig av sin stemor..

• Liker 11
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat denne holdningen som er så skadelig for barn. Tenk hvis ekser klarte å se forbi bitterheten sin og lot være å blande seg inn i hva en tidligere partner ønsker å involvere sin nye i. Jeg synes utrolig synd på barn som går på glass og må være forsiktig med hva de forteller fordi den bitre mor eller far har bestemte meninger om hva de "godtar" at den som har kommet inn som bonusperson skal få lov til å si eller gjøre. Så jeg lurer på det samme som TS, hvorfor egentlig føler dere at dette er riktig? Hvis det er bitterhet og sjalusi, ja så innrøm det da vel?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
På 6/13/2017 den 9.05, Outlander skrev:

Her i huset gjelder de samme reglene for alle. Jeg har en bonussønn på 8 år, og vi har også felles barn. Det viktigste er at du og far er enige om reglene og støtter hverandre. Det er klart du må være med i oppdragelsen, ellers blir det jo et veldig dårlig samspill i hjemmet. Er helt klart det beste for barnet at du tar del i oppdragelsen. De som mener noe annet kan umulig se det beste for barnet. Alle mennesker som er rundt et barn skal bry seg og engasjere seg. Ikke la deg påvirke av bitre innlegg. 

Anonymkode: 2dd08...cc7

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Kalevala skrev:

For min del er det et spørsmål om å utsette stebarna mine for minst mulig problemer, og for egen del å ha et best mulig forhold til dem.  De trenger ikke min oppdragelse. Foreldrene deres gjør en topp jobb. 

Jeg er selv et menneske som trives best med ro og harmoni, og det opprettholder jeg ved å kun være en venn og støtte for dem, uten oppdragerrolle.

I praksis vil det si at jeg oppfører meg mot dem som jeg ville gjort mot barna til en nær venninne. Spør dem hvordan de har det, tar dem imot når de trenger hjelp til saker og ting, eller råd i livet. Tilbyr leksehjelp. Kjører dem hit og dit når de trenger det. 

Det har fungert veldig bra i 12 år nå.  De er nydelige ungdommer som jeg er veldig glad i. 

Du deltar jo litt i oppdragelsen da. De lærer jo av dine råd. Det er jo bra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Kalevala skrev:

Høres bra ut! 👍🏻🙂 En venn.

Ingen oppdrager!

Fordi barnet har to foreldre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...