AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #1 Skrevet 13. juni 2017 (endret) Ja, nå skjer det! Jeg har meldt meg inn på treningssenter å skal komme meg i bedre form og kanskje ned noen kg. Jeg er en kvinne på 30 år og (huff) 106 kg. Føle meg ikke bra i min egen kropp, så noe må gjøres. Men mitt problem er at jeg alltid kjøret på for stort når jeg prøver. Jeg har et lite mål, og det er en sydentur i slutten av mars til neste år. Kunne tenke meg å føle meg litt bedre i min egen kropp da. Antall kg er ikke så nøye for meg, da man fint kan ha en flott kropp på 100 kg, men jeg ønsker å føle meg flott i min kropp. Har dere noen tips for å komme i gang å for å kunne fortsette? Noe som har funket for dere? Er det noe jeg kan ta/bør sammen med trening og godt kosthold for å øke effekte ? Takk på forhånd ❤️ Anonymkode: b5805...b82 Har endret innlegget i henhold til de nye reglene. Les festet innlegg.sofie777, mod Endret 13. juni 2017 av sofie777 2
linsejesus Skrevet 13. juni 2017 #2 Skrevet 13. juni 2017 Så bra! Det finnes mange programmer å velge mellom, men det viktigste er å komme i gang. Det kan være lurt å få noen på treningssenteret til å gå gjennom øvelsene så du gjør dem effektivt uten å skade deg, spesielt hvis du bruker frivekter. Og så er det tusen dietter og spisemønstre å velge mellom også, så ikke gi opp hvis det du prøver ikke funker så bra for deg. Det som funker bra for meg er periodisk faste, dvs. at jeg ikke spiser før jeg er ferdig på jobb, og 5x5x5-trening, dvs. fem øvelser, fem sett og fem repitisjoner per sett. Hvis du har en tendens til å gi full gass når du først er i gang må du få nok hvile mellom hver økt, men det vil du jo føle på etter hvert hva som funker bra for deg. Kreatin og taurin er billig og hjelper for mange.
Minlillesky Skrevet 13. juni 2017 #3 Skrevet 13. juni 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, nå skjer det! Jeg har meldt meg inn på treningssenter å skal komme meg i bedre form og kanskje ned noen kg. Jeg er en kvinne på 30 år og (huff) 106 kg. Føle meg ikke bra i min egen kropp, så noe må gjøres. Men mitt problem er at jeg alltid kjøret på for stort når jeg prøver. Jeg har et lite mål, og det er en sydentur i slutten av mars til neste år. Kunne tenke meg å føle meg litt bedre i min egen kropp da. Antall kg er ikke så nøye for meg, da man fint kan ha en flott kropp på 100 kg, men jeg ønsker å føle meg flott i min kropp. Har dere noen tips for å komme i gang å for å kunne fortsette? Noe som har funket for dere? Er det noe jeg kan ta/bør sammen med trening og godt kosthold for å øke effekte ? Takk på forhånd ❤️ Anonymkode: b5805...b82 Spis vanlig, variert og sunt kosthold. Ikke begynn på dietter osv. De fleste klarer ikke gjennomføre dietter, og når man går tilbake til normal kosthold igjen, er det veldig lett å legge på seg mange kilo igjen. Som sagt så er det lurt å spise vanlig, variert og sunt kosthold. Kanskje du gjør det fra før? Kanskje du bare trenger å bytte ut Cola med vann? Brød med grovere brød? Justering av porsjoner osv. Tren 3 ganger i uken. Ikke start med for mye trening, du går fort lei og havner raskt tilbake til start om du gir alt fra dag 1. Kroppen trenger og hvile etter trening, så en treningsfri dag er lurt å ha Det som er lurt med å følge "sakte vektnedgang" er at den er varig om du holder det vedlike. Det er lettere å holde vekten når du gjør det på en ordentlig måte. Har selv veldig lyst til å trene, men har lite motivasjon for tiden. Var da veldig flink før Jeg gikk ned 3 størrelser på noen år, ved å følge "sunt, variert kosthold" (måtte bytte ut brød med noe grovere, osv. Små endringer) og jeg trente 5 ganger i uken Det klarte jeg å holde vedlike ett par år, så ble jeg gravid, og så gikk det bare nedover med treningen... Du ga meg motivasjon nå altså Jeg er glad i Yoga, pilates og løping Endret 13. juni 2017 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #4 Skrevet 13. juni 2017 Ts her. Kostholdet kunne absolutt vært bedre. Jeg har en lei tendens til å bli matlei så da er det lettere å ty til det enkle og usunne. For tiden spiser jeg ikke brød, kun fordi jeg ikke har lyst på. Spiser to knekkebrød (sånn hjemmelaget type kjøpt på butikk) med fiskepudding og litt majones. Men ja, kostholdet er lagt fra bra. Men prøver å kutte ut brus og annet godis i ukedagene og kun ha litt av det i helgene. Små skritt 😊 Anonymkode: b5805...b82
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #5 Skrevet 13. juni 2017 14 minutter siden, linsejesus skrev: Så bra! Det finnes mange programmer å velge mellom, men det viktigste er å komme i gang. Det kan være lurt å få noen på treningssenteret til å gå gjennom øvelsene så du gjør dem effektivt uten å skade deg, spesielt hvis du bruker frivekter. Og så er det tusen dietter og spisemønstre å velge mellom også, så ikke gi opp hvis det du prøver ikke funker så bra for deg. Det som funker bra for meg er periodisk faste, dvs. at jeg ikke spiser før jeg er ferdig på jobb, og 5x5x5-trening, dvs. fem øvelser, fem sett og fem repitisjoner per sett. Hvis du har en tendens til å gi full gass når du først er i gang må du få nok hvile mellom hver økt, men det vil du jo føle på etter hvert hva som funker bra for deg. Kreatin og taurin er billig og hjelper for mange. Hva er Kreatin og taurin, og hva er det godt for? Anonymkode: b5805...b82
Pringle Skrevet 13. juni 2017 #6 Skrevet 13. juni 2017 Jeg tror det første tipset for å kunne fortsette, må være å slutte å "kjøre på", og slutte å prøve. Sett deg realistiske målsetninger, både når det kommer til vektnedgang, og til kosthold og trening. Vektnedgang er veldig enkelt, det kommer av et konsekvent kaloriunderskudd. Det er ikke det samme som at det er lett, fordi mat smaker godt, det er lett å spise for mye, og man har ikke altid lyst til å trene. Det andre tipset blir dermed å skaffe seg kunnskap og kvitte seg med feilinformasjon. Noe informasjon må heldigvis bare nyanseres. Trening bidrar for de fleste ikke så mye til vektnedgang, det aller meste tas gjennom kalorireduksjon. Å overanstrenge seg kan føre til at man beveger seg mindre enn man ellers ville ha gjort resten av dagen, og dermed ender opp med lavere kaloriforbruk enn om man ikke hadde trent i det hele tatt. Dette betyr ikke at trening er meningsløst, det er bra for helsa og det brenner noen kalorier. Og det betyr heller ikke at du ikke skal ta i på trening. Men du skal trene forsvarlig. Start forsiktig, og la kroppen din venne seg til øvelsene, og varier dem. Så vil jeg tipse om å ha atferdsmål som overordnet, og se på vekt som en konsekvens av atferd. Hvis du spiser mindre og beveger deg mer, vil du over tid gå ned i vekt. Dette gjelder for alle. Det er viktig at du klarer å gjøre dette lenge, på en måte som fungerer for deg, og hva det betyr, er individuelt og derfor noe du må finne ut av selv. Det betyr ikke at du må gjøre det alene. Spør, be om hjelp, men du tar avgjørelsen. Du vil få mange forskjellige råd, fordi folk er forskjellige. Du må velge det som passer for deg. Så til slutt må du glemme, øyeblikkelig og fullstendig, ideen om slankepiller. Vektnedgang tar tid, og en målrettet, seig, innsats er det eneste som virker, og helt, helt nødvendig. Det er ingen hokus pokus involvert. Ingen tortur heller. Slankepiller er juks, bløff og fanteri, alt sammen, alltid, og rettet mot desperate mennesker. Ikke vær desperat. Vær smart. Du kan oppnå det du ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #7 Skrevet 13. juni 2017 14 minutter siden, Pringle skrev: Jeg tror det første tipset for å kunne fortsette, må være å slutte å "kjøre på", og slutte å prøve. Sett deg realistiske målsetninger, både når det kommer til vektnedgang, og til kosthold og trening. Vektnedgang er veldig enkelt, det kommer av et konsekvent kaloriunderskudd. Det er ikke det samme som at det er lett, fordi mat smaker godt, det er lett å spise for mye, og man har ikke altid lyst til å trene. Det andre tipset blir dermed å skaffe seg kunnskap og kvitte seg med feilinformasjon. Noe informasjon må heldigvis bare nyanseres. Trening bidrar for de fleste ikke så mye til vektnedgang, det aller meste tas gjennom kalorireduksjon. Å overanstrenge seg kan føre til at man beveger seg mindre enn man ellers ville ha gjort resten av dagen, og dermed ender opp med lavere kaloriforbruk enn om man ikke hadde trent i det hele tatt. Dette betyr ikke at trening er meningsløst, det er bra for helsa og det brenner noen kalorier. Og det betyr heller ikke at du ikke skal ta i på trening. Men du skal trene forsvarlig. Start forsiktig, og la kroppen din venne seg til øvelsene, og varier dem. Så vil jeg tipse om å ha atferdsmål som overordnet, og se på vekt som en konsekvens av atferd. Hvis du spiser mindre og beveger deg mer, vil du over tid gå ned i vekt. Dette gjelder for alle. Det er viktig at du klarer å gjøre dette lenge, på en måte som fungerer for deg, og hva det betyr, er individuelt og derfor noe du må finne ut av selv. Det betyr ikke at du må gjøre det alene. Spør, be om hjelp, men du tar avgjørelsen. Du vil få mange forskjellige råd, fordi folk er forskjellige. Du må velge det som passer for deg. Så til slutt må du glemme, øyeblikkelig og fullstendig, ideen om slankepiller. Vektnedgang tar tid, og en målrettet, seig, innsats er det eneste som virker, og helt, helt nødvendig. Det er ingen hokus pokus involvert. Ingen tortur heller. Slankepiller er juks, bløff og fanteri, alt sammen, alltid, og rettet mot desperate mennesker. Ikke vær desperat. Vær smart. Du kan oppnå det du ønsker. Tusen takk for et informativt, motiverende og ærlig svar. ❤️ Nå er det bare å sette igang med prosjekt et bedre meg 😊 Anonymkode: b5805...b82
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #8 Skrevet 13. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er Kreatin og taurin, og hva er det godt for? Anonymkode: b5805...b82 Det er totalt unødvendig, spesielt for mennesker som ikke trener svært mye. Jeg har trent tung styrke i mange år og har aldri hatt behov for noe annet enn proteinpulver. Anonymkode: 58d35...12b 3
linsejesus Skrevet 13. juni 2017 #9 Skrevet 13. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er Kreatin og taurin, og hva er det godt for? Anonymkode: b5805...b82 Kreatin og taurin finnes naturlig i kjøtt (inkl. i menneskekroppen). Tilskudd av kreatin vil for de fleste gjøre at man blir sterkere raskere. Det er billig og trygt. Taurin har lignende effekter og virker oppkvikkende på de fleste. Også billig og trygt. Glemte å nevne grønn te, som har en viss positiv innvirkning på fettforbrennig. Og koffein! Hvis du ikke allerede drikker kaffe bør du kanskje begynne med det. Jeg tenker på disse som 1%-midler, altså at de bidrar med noen få prosent ekstra til det jeg gjør med trening og kosthold. Du kommer selvsagt ingen vei ved å bare drikke grønn te, men når du først slanker deg, kan det hjelpe litt. Sleng på flere småting som hjelper litt, som å ta trappa i stedet for heisen, og til sammen vil det utgjøre en forskjell.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #10 Skrevet 13. juni 2017 28 minutter siden, linsejesus skrev: Kreatin og taurin finnes naturlig i kjøtt (inkl. i menneskekroppen). Tilskudd av kreatin vil for de fleste gjøre at man blir sterkere raskere. Det er billig og trygt. Taurin har lignende effekter og virker oppkvikkende på de fleste. Også billig og trygt. Glemte å nevne grønn te, som har en viss positiv innvirkning på fettforbrennig. Og koffein! Hvis du ikke allerede drikker kaffe bør du kanskje begynne med det. Jeg tenker på disse som 1%-midler, altså at de bidrar med noen få prosent ekstra til det jeg gjør med trening og kosthold. Du kommer selvsagt ingen vei ved å bare drikke grønn te, men når du først slanker deg, kan det hjelpe litt. Sleng på flere småting som hjelper litt, som å ta trappa i stedet for heisen, og til sammen vil det utgjøre en forskjell. Er det reélt å sette seg et mål på evt 20 kg på 9 mnd? Anonymkode: b5805...b82
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #11 Skrevet 13. juni 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det reélt å sette seg et mål på evt 20 kg på 9 mnd? Anonymkode: b5805...b82 Det er ca en halv kilo i uka, og dermed ca et kaloriunderskudd på 500 Kcal om dagen. Veldig fint og realistisk mål! Anonymkode: 013ca...d81 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #12 Skrevet 13. juni 2017 Jeg synes det er enklere om jeg har noen å trene sammen med og hvor vi kan motivere hverandre når ting begynner å bli kjedelig. Synes også det er motiverende med apper som registrerer treningen jeg har gjort. Lykke til! Anonymkode: 482a1...304
jabx Skrevet 13. juni 2017 #13 Skrevet 13. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kostholdet kunne absolutt vært bedre. Anonymkode: b5805...b82 Det er kostholdet som er det viktigste her. Trening gjør deg friskere, men det skal mye til for å forbrenne særlig mye fett gjennom trening. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er Kreatin og taurin, og hva er det godt for? Anonymkode: b5805...b82 Det er noe du ikke skal tenke på engang. Man skal være særdeles treningsivrig for at det skal ha noe for seg, og selv da er det usikkert om det faktisk har noen effekt. 2
Silje92 Skrevet 13. juni 2017 #14 Skrevet 13. juni 2017 Jeg ser at det har blitt nevnt periodisk faste (NEI) og kreatin(NEI). Du trenger ingen av delene 😊 Du har meldt deg inn på et treningssenter, kjempebra! Nå vet ikke jeg hvilket, men de fleste større sentrene tilbyr ofte en time eller to med PT så du kan bli kjent med noen øvelser og apparater. Av erfaring ang. vektnedgang er en kombinasjon av styrke og kondisjon det beste. Er du glad i gruppetimer er det knallbra. Både timer med fokus på styrke eller kondisjon. Eller begge deler👌 Ikke kjør på med 5-6 økter i uka, du kan fort gå på en smell. Start med 2-3 økter i uka og jobb deg gradvis oppover. Kroppen din trenger tid på seg til å tilpasse seg de forandringene. Øk den totale aktivitetsmengden i løpet av en dag. Gå trappa i stedet for å ta heisen. Gå en omvei til/ fra jobb, tar du bilen kan du gå en ekstra runde før du går inn på jobb. Tar du kollektiv gå av et stopp før. Kanskje du kan sykle til butikken om veien er lang. Alle sånne småting hjelper veldig på😊 Foruten økt aktivitet er kostholdet definitivt den faktoren som teller mest hvis du skal ha gode resultater av vektnedgangen. Å begynne med kcaltelling vil for flesteparten være altfor komplisert og demotiverende i lengden. Øk inntaket av frukt og grønt, og magre proteinkilder og begrens inntaket av karbohydrater. I tillegg er det viktig med sunt fett (avocado, nøtter, rød fisk m.m). Synes du det er vanskelig å vite hva du skal spise vet jeg at Grete Roede kan være en fin ting å starte med 😊 dietter, sulting og superslanking kommer du stort sett ingen vei med:/ Hvis jeg skal ha en rask og lettvin middag er supper, gratinerte former eller diverse salater noe jeg kan lage. Sjekk ut lindastuhaug om du vil lage enkel og sunn mat😊 En gratinert form kan være: strimlet kylling, ferdigkuttet ferske grønnsaker, noen dæsjer med snøfrisk, valgfritt krydder og litt ost på toppen. Ellers er Tacosalat en klassiker for min del👌 Kunne sikkert kommet med så mange råd, men det var noen 👌
fitlife Skrevet 13. juni 2017 #15 Skrevet 13. juni 2017 Skjønner situasjonen din godt! Beste rådet/rådene jeg kan gi er å finne et enkelt og konkret treningsprogram for nybegynnere og ikke ha for lange eller intense økter i starten. Det er viktig at programmet støtter dine mål, dvs. hvis målet er vektnedgang bør du ikke velge et program der målet er økt styrke. Trening er bare en liten del av vektnedgang, det er mat og kosthold som er det viktigste. For å bli kvitt fett eller kroppsvekt generelt utenom vann, MÅ man innta/spise færre kalorier enn det kroppen forbrenner. Men det er overhodet ikke sånn at jo mindre du spiser jo bedre er det for vektnedgangen, det gjelder å spise og leve med balanse. Jeg ville prioritert grønnsaker i så mange måltider som mulig, rene og magre kilder til protein (kjøtt) og naturlige, ikke bearbeidede kilder til karbohydrater (dvs. poteter, linser, bønner ol., ikke pasta, pizza og annet som inneholder hvitt mel). Kosthold virker komplisert, men det er gøy når man får det til Aper som Lifesum eller MyFitnesspal kan gjøre det lettere å holde oversikt, men det er ikke for alle. Noen foretrekker å velge ut i fra sultfølelse. Eventuelt kan du skaffe deg en PT for å motivere deg. Men det er også mulig å motivere seg selv. Ett tips til! Jeg hører alltid på musikk som gjør meg glad når jeg er på trening. Det får meg til å assosiere trening med noe bra og gøy, som bidrar til at jeg gleder meg til å trene.
linsejesus Skrevet 14. juni 2017 #16 Skrevet 14. juni 2017 6 timer siden, Silje92 skrev: Jeg ser at det har blitt nevnt periodisk faste (NEI) og kreatin(NEI). Du trenger ingen av delene 😊 Man trenger ikke bruke periodisk faste, man trenger ikke intervalltrening, man trenger ikke lavkarbo, PT, treningssenter, joggebukse, å spise vegetariansk eller whatever. Men det funker for mange, og det er et av mange verktøy som er greit å ha i boksen.
cmd Skrevet 14. juni 2017 #17 Skrevet 14. juni 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere noen tips for å komme i gang å for å kunne fortsette? Noe som har funket for dere? Er det noe jeg kan ta/bør sammen med trening og godt kosthold for å øke effekte ? Det tar tid å komme i gang... mann bare planlegger og planlegger men tar lang tid å komme i gang. Men når du har kommet igang, gi aldri opp. Fortsett med trening. Jeg er selv ca. 85 kg og tror at det er litt for mye. Jeg har også tenkt lenge om å trene og trene men ikke kommet igang enda.
Silje92 Skrevet 14. juni 2017 #18 Skrevet 14. juni 2017 4 timer siden, linsejesus skrev: Man trenger ikke bruke periodisk faste, man trenger ikke intervalltrening, man trenger ikke lavkarbo, PT, treningssenter, joggebukse, å spise vegetariansk eller whatever. Men det funker for mange, og det er et av mange verktøy som er greit å ha i boksen. Kreatin er jo virkelig ikke noe å anbefale for vektnedgang ihvertfall:) skal man bygge muskler så er det knall. Det binder mye vann i kroppen. Proteinpulver derimot kan være kjekt for de som ikke får i deg tilstrekkelig med proteiner ellers 😊
linsejesus Skrevet 14. juni 2017 #19 Skrevet 14. juni 2017 56 minutter siden, Silje92 skrev: Kreatin er jo virkelig ikke noe å anbefale for vektnedgang ihvertfall:) skal man bygge muskler så er det knall. Det binder mye vann i kroppen. Proteinpulver derimot kan være kjekt for de som ikke får i deg tilstrekkelig med proteiner ellers 😊 Mange forveksler vekttap og fettap. Når man trener styrke går man ofte opp i vekt mens man blir slankere, siden muskelvev veier mer. Mer styrke gir mer muskelmasse som gir høyere forbrenning. At noen holder litt mer på vann når de går på kreatin er sjelden et problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå