Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg takka ja til en jobb altfor fort. Ser nå at den ikke er hva jeg håpet på. Har bare jobbet der 1 uke, men gråter hver dag på og etter jobb og sliter med å finne flere positive enn negative sider med den. Alt føles feil og jeg har en dårlig magefølelse. 

Vurderer å søke på nye jobber nå, men hvordan er det med oppsigelsestiden siden det snart er ferie? Det er vel 14 dagers oppsigelsestid. 

Anonymkode: 8af47...619

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du ikke gi det mer enn en ukes sjanse? Hva er det som gjør at du gråter og mistrives?

Anonymkode: a3e10...a3a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil du ikke gi det mer enn en ukes sjanse? Hva er det som gjør at du gråter og mistrives?

Anonymkode: a3e10...a3a

Burde vel det. Men vet ikke om jeg klarer.

Ok, her kommer lista, hold ut😉

1.Elevgruppa er slitsom. Det er på østkanten og elevene sliter veldig med språk og atferd, og motivasjon. Konflikter hver dag jeg har vært der. Og ledelsen inne i bildet pga flere elever. Kollegene virker så lite givende og engasjerte når jeg observerer undervisningen og hvordan de er med barna. 

2.Jeg har ikke assistent. Dette er spesielt frustrerende når det er stasjoner. Disse elevene trenger virkelig hjelp på alle stasjoner pga begreper og læringsutbytte. Og jeg trenger assistent for å kunne undervise på best mulig måte på lærerstasjon. 

3.Det er ikke bøker i alle fag. Går ekstremt mye tid til kopiering. 

4.Vikarsystemet. Hender av og til man ikke får vikar når man er syk. Da må de på trinnet klare seg selv. 

5.Selve "klasserommene". De er i et stort rom, delt i tre. To små og et stort. Elevene må ut i det store rommet for å hente arbeid/bøker osv da skuffer/bokser ligger ute i det store rommet. Man kan ikke være så "fri" og gjøre det man vil av hensyn til de andre og fordi de andre kan bli forstyrret. 

6. Grupper med nivådeling. Man har flere ulike grupper med elever i løpet av en dag. Man må lage ulike opplegg mtp gruppene da noen er på det "svakeste"" nivået og noen på det "sterkeste".

Det positive er ledelsen og at man har mulighet til utvikling. Og arbeidsmiljøet generelt virker bra og det er hyggelige folk der. Men det jeg skal jobbe med hver dag trives jeg ikke med. 

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til skolesystemet sier nå bare jeg. Du kan sikkert si opp, men det er vel tre måneders oppsigelsestid? Det vil si at du må jobbe ut skoleåret i alle fall (som er to uker eller noe). Det må du da klare. Hvis oppsigelsestiden er tre måneder må du nok jobbe ut september også, men det er sannsynlig at skolen lar deg gå og heller finner en som faktisk vil jobbe der. Du må nesten bare suck it up og jobbe ut skoleåret

Anonymkode: 34fd9...e2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

1.Elevgruppa er slitsom. Det er på østkanten og elevene sliter veldig med språk og atferd, og motivasjon. Konflikter hver dag jeg har vært der. Og ledelsen inne i bildet pga flere elever. Kollegene virker så lite givende og engasjerte når jeg observerer undervisningen og hvordan de er med barna. 

2.Jeg har ikke assistent. Dette er spesielt frustrerende når det er stasjoner. Disse elevene trenger virkelig hjelp på alle stasjoner pga begreper og læringsutbytte. Og jeg trenger assistent for å kunne undervise på best mulig måte på lærerstasjon. 

4.Vikarsystemet. Hender av og til man ikke får vikar når man er syk. Da må de på trinnet klare seg selv. 

5.Selve "klasserommene". De er i et stort rom, delt i tre. To små og et stort. Elevene må ut i det store rommet for å hente arbeid/bøker osv da skuffer/bokser ligger ute i det store rommet. Man kan ikke være så "fri" og gjøre det man vil av hensyn til de andre og fordi de andre kan bli forstyrret. 

6. Grupper med nivådeling. Man har flere ulike grupper med elever i løpet av en dag. Man må lage ulike opplegg mtp gruppene da noen er på det "svakeste"" nivået og noen på det "sterkeste".

Det positive er ledelsen og at man har mulighet til utvikling. Og arbeidsmiljøet generelt virker bra og det er hyggelige folk der. Men det jeg skal jobbe med hver dag trives jeg ikke med. 

Huff, stakkars barn på østkanten! De blir jo ødelagt av så dårlige omgivelser 😢😢 

Anonymkode: 7b9c5...684

AnonymBruker
Skrevet

Uff det høres slitsomt ut. Er du kontaktlærer eller bare timelærer? Nyutdannet?

Har ikke klassene egne klasserom med hyller og skuffer altså? Siden de må ut i et annet rom og hente..

Hvis elevgruppen er slitsom på mange måter så burde det øves inn strenge rutiner, og øve på konfliktløsning osv. Dette må inn før man kan tenke fag. Har jeg en klasse og det plutselig blir rabalder, så stopper jeg all aktivitet og vi snakker om hva som skjedde og hvordan det i stedet skal gjøres. Så stopper jeg de igjen om det ikke er bra nok. Om det tar hele timen bryr jeg meg ikke om.

Jeg hadde gitt blanke i stasjonsarbeid hvis det ikke fungerer. Med en "slitsom" klasse jeg har, kjører jeg bare vanlig, kjedelig undervisning med lite grad av valgfrihet og spesielle aktiviteter. Det nytter rett og slett ikke å gjøre noe der jeg ikke har total oversikt. 

Men hvis du vil si opp, har du oppsigelsestid på kontrakten. Ingen kan tvinge deg å bli utover oppsigelsestiden. 

Anonymkode: bbfa3...22f

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kun har kjent elevene i en uke, har du jo ikke fått relasjon til noen av dem. Det å bli skikkelig kjent tar lang tid, og det er først da du klarer å få en god elevgruppe. Det at elevene sliter med motivasjon har vel mye med at det er kun noen dager til sommerferie. Lærere begynner vel også å roe ned, når det er så nært skoleslutt.

Ble ikke tatt opp på samtale før du fikk jobben? Det er ikke vanlig at alle lærere har assistenter.

Gå sammen med andre lærere på trinnet, og lag opplegg og kopier sammen. Tenker også at det ikke kan være så mye nå på tampen av året.

Har du opplevd dette allerede? Ikke ta sorgene på forskudd.

Fikk du ingen omvisning før du takket ja til jobben? Be elevene ta med seg bøker for et par timer, så er du friere til å forandre på ting uten å forstyrre andre.

Dette er helt normalt.

Beklager å si det, men hvis du er så negativ etter EN uke helt på slutten av et skoleår, med skoletrøtte elever - bør du kanskje tenke på om du virkelig vil jobbe som lærer.

Endret av Myrthel
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Myrthel skrev:

Du har rett i mye av det du skriver. Og ja, jeg vurderer om jeg virkelig vil være lærer, og har vel ikke den motivasjonen jeg hadde som nyutdannet. Vet at dette er normale ting, men for meg er dette faktorer som trekker ned. Det er en skole som virker å ikke passe meg. Det er andre som liker denne måten å jobbe på, og det er ikke en dårlig skole, overhodet ikke. Det er fullstendig min feil at jeg var dum som takket ja uten å forhøre meg noe om betingelsene eller arbeidsmetodene. Jeg fokuserte på hva folk sa om skolen og at det var en god ledelse og godt arbeidsmiljø. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har rett i mye av det du skriver. Og ja, jeg vurderer om jeg virkelig vil være lærer, og har vel ikke den motivasjonen jeg hadde som nyutdannet. Vet at dette er normale ting, men for meg er dette faktorer som trekker ned. Det er en skole som virker å ikke passe meg. Det er andre som liker denne måten å jobbe på, og det er ikke en dårlig skole, overhodet ikke. Det er fullstendig min feil at jeg var dum som takket ja uten å forhøre meg noe om betingelsene eller arbeidsmetodene. Jeg fokuserte på hva folk sa om skolen og at det var en god ledelse og godt arbeidsmiljø. 

Det er klart det er synd at du sa ja til jobben, men det er fint at du har god selvinnsikt - og innrømmer ovenfor deg selv at dette ikke passer deg. Jeg kan ikke anbefale det verken å bli i jobben (for å se om noe forandrer seg) eller å slutte i jobben, fordi jeg kjenner deg ikke som person. Men tenk iallefall ekstra godt gjennom valget ditt. Husk at det alltid er tøft å starte opp i en ny jobb.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Myrthel skrev:

Det er klart det er synd at du sa ja til jobben, men det er fint at du har god selvinnsikt - og innrømmer ovenfor deg selv at dette ikke passer deg. Jeg kan ikke anbefale det verken å bli i jobben (for å se om noe forandrer seg) eller å slutte i jobben, fordi jeg kjenner deg ikke som person. Men tenk iallefall ekstra godt gjennom valget ditt. Husk at det alltid er tøft å starte opp i en ny jobb.

Tusen takk for at du er så fornuftig og gir meg så ærlige og kloke råd. Du har jo helt rett, det har gått en stusselig uke og det er på tampen av året. Virker som du kjenner meg bittelitt siden du gir meg litt tough love - jeg trenger det😉 

Skulle virkelig ønske du kunne fortelle meg hva jeg skal gjøre, for jeg har virkelig ikke peiling sjøl, haha. 

Uansett, takk for at du tok deg tid til å svare😊

Skrevet

Er dette din første lærerjobb?? Du er nyutdannet sier du? 

Nå er det straks ferie, og fra høsten får du være med i planleggingen og har noe å si mht undervisningsform. Det er helt vanlig å streve i begynnelsen med en ny klasse.  Elevene tester deg ut og de ser selvfølgelig at du er usikker. Men så går det seg til etter hvert som man blir bedre kjent. 

Vil anbefale deg å gi det bedre tid. Man kan ikke forvente å lykkes etter 1 uke.  Det er ikke lett å være lærer, men når man lykkes er det utrolig givende! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff, stakkars barn på østkanten! De blir jo ødelagt av så dårlige omgivelser 😢😢 

Anonymkode: 7b9c5...684

Det er vel ikke såå dårlige omgivelser. Bare at dette ikke passer meg og at jeg er en smule negativ😉

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du er så fornuftig og gir meg så ærlige og kloke råd. Du har jo helt rett, det har gått en stusselig uke og det er på tampen av året. Virker som du kjenner meg bittelitt siden du gir meg litt tough love - jeg trenger det😉 

Skulle virkelig ønske du kunne fortelle meg hva jeg skal gjøre, for jeg har virkelig ikke peiling sjøl, haha. 

Uansett, takk for at du tok deg tid til å svare😊

Takk for hyggelig tilbakemelding. Av erfaring vet jeg at mennesker ofte trenger ærlige svar. Jeg kan som sagt ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men siden du har så mye negativt på listen din - så må det minst like mye positivt til for å veie opp. Vurder om du finner mer positivt enn negativt (og tenk da litt langsiktig).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et annet spørsmål melder seg hvis jeg søker jobb og blir innkalt til intervju. Hva sier jeg da, mtp referanser? Bare være ærlig å si jeg kun har jobbet én uke på denne skolen? Regner med sjefen på den forrige skolen min kommer til å nevne noe om dette da han har tendens til å være litt dust. (Oppgir selvsagt ikke dagens skole som referanse, til info.)

AnonymBruker
Skrevet

Anyone?

Skrevet
På 6/13/2017 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Et annet spørsmål melder seg hvis jeg søker jobb og blir innkalt til intervju. Hva sier jeg da, mtp referanser? Bare være ærlig å si jeg kun har jobbet én uke på denne skolen? Regner med sjefen på den forrige skolen min kommer til å nevne noe om dette da han har tendens til å være litt dust. (Oppgir selvsagt ikke dagens skole som referanse, til info.)

Du må berre vere ærlig og seie det akkurat som det er. Det gjer sikkert den gamle sjefen din også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skiftet du egentlig jobb så seint i skoleåret? Trivdes du ikke på forrige skole heller?

Anonymkode: 66981...1aa

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skiftet du egentlig jobb så seint i skoleåret? Trivdes du ikke på forrige skole heller?

Anonymkode: 66981...1aa

Pga jeg tok over for en som gikk ut i permisjon på denne tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo skoleåret straks over. Om det står på CV-en din at du jobbet i noen uker rett før ferien kan det jo se ut som du bare har hatt et bittelite vikariat. Du trenger vel ikke skrive i CV-en om det var fast hvis det var det du fikk tilbud om?

Du avsluttet i den forrige jobben fordi hun du vikarierte for kom tilbake fra permisjon? Da er det naturlig at det er et lite hull der før sommeren. Så en mulighet kunne jo også vært å bare ikke nevne denne korte tiden på CV-en. 

Og å sette opp en arbeidsplass som referanse hvor du bare har jobbet noen uker blir for dumt. Spesielt om du har nok av andre referanser. Dropp det og sett heller opp noen andre.

Bruk evt intervju til å snakke om erfaringer fra tiden på andre skoler/utdanning. Ikke nevn denne jobben. Og jeg tviler på at de kommer til å spørre. Det er uansett ikke av interesse for arb.giver hvorfor du sluttet i jobbene dine med mindre du har slutta i jobben din på NASA men heller vil jobbe på barneskole :P å De spør heller hvorfor du vil begynne hos dem. 

Sånn "småjobber" har jeg tatt vekk fra CV-en min. Ingen tenker noe over noen hull på et par uker eller mnd mellom jobber. Har aldri fått spm om det. 

Anonymkode: bbfa3...22f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg tror det er litt kaos på alle skoler nå rett før sommerferien. Det vil være annerledes ved skolestart til høsten, da kan du også være med på planleggingen, og forme arbeidsdagen din mer enn du gjør nå.

Jeg mener å ha hørt at nyutdannede i skolen skal bli tatt ekstra hensyn til, du bør gå til sjefen og si at det har vært slitsomt å jobbe akkurat nå, forklar det du har forklart her. Hør om de kan tilrettelegge noe for deg slik at du får en mykere start til høsten. Kanskje kan du få en assistent. Det er viktig å ta dette opp NÅ, før alt arbeidet til lærerne har blitt planlagt og fordelt.

(Husk at det alltid er trasig å begynne i ny jobb, for meg tok det over ett år før jeg sluttet å grue meg til hver eneste arbeidsdag.)

Anonymkode: 17a52...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...