Gå til innhold

Er mor en løvinne og far en tafatt hannløve.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/mr/ut-av-kirkeasyl-hvis-retten-avviser-anke-1.13541353 

Denne artikkelen over handler om ei norsk kvinne tidligere bosatt på Mallorca sammen med 3 barn og britisk samboer. Ved en visit i Norge bestemte hun seg plutselig (av personlige grunner) å si farvel til samboeren, "og ungene beholder jeg". At på til begynte hun å bedyre om voldtekt fra samboer etter at spansk rettsvesen gav faren medhold i omsorgsrett for barna. Hun har klart å beholde et av barna vedå  søke tilflukt i kirkeasyl her i Norge. Denne demoniseringen av far synes jeg er en gjenganger i omtrent "alle" land, og at det ofte må en domstol til for at mannen for en mann/far skal ha noe si.
Blant løver i dyreriket er det slik at det er løvinnen som har omsorg og ansvar for løveungene. Hun tar seg av ungene fra fødsel, den daglige omsorgen, lærer de å jakte, helt til den dagen ungene er så store at de selv drar for å jakte og fange bytte alene(eller i flokk). Tolker kvinnelige mødre dem selv som mammaløven i løveriket, og at de sånn sett har en naturgitt rett eller krav på barna ved et samlivsbrudd?

Anonymkode: f9fb3...f3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man ikke bør mene noe bastant verken mot mor eller far uten at man har vært innenfor husets fire vegger. 

Løver vet jeg lite om.

Anonymkode: ca2a4...741

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne artikkelen over handler om ei norsk kvinne tidligere bosatt på Mallorca sammen med 3 barn og britisk samboer. Ved en visit i Norge bestemte hun seg plutselig (av personlige grunner) å si farvel til samboeren, "og ungene beholder jeg". At på til begynte hun å bedyre om voldtekt fra samboer etter at spansk rettsvesen gav faren medhold i omsorgsrett for barna. Hun har klart å beholde et av barna vedå  søke tilflukt i kirkeasyl her i Norge. Denne demoniseringen av far synes jeg er en gjenganger i omtrent "alle" land, og at det ofte må en domstol til for at mannen for en mann/far skal ha noe si.
Blant løver i dyreriket er det slik at det er løvinnen som har omsorg og ansvar for løveungene. Hun tar seg av ungene fra fødsel, den daglige omsorgen, lærer de å jakte, helt til den dagen ungene er så store at de selv drar for å jakte og fange bytte alene(eller i flokk). Tolker kvinnelige mødre dem selv som mammaløven i løveriket, og at de sånn sett har en naturgitt rett eller krav på barna ved et samlivsbrudd?

Her burde barnevern og politi sørget for at den spanske dommen ble oppfylt. Barnas land er Spania.

Moren får bo der, jobbe der og kreve 50/50 hvis hun vil samarbeide.

Anonymkode: 8bc99...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannlige mødre derimot, hva tolker de seg som?
Nei, jeg tror hver og en ser på seg selv og sitt forhold, sine barn og sin mann/eks og den konkrete situasjonen helt separat, og ikke drar paralleller til dyreriket overhodet, men muligens at noen mødre som føler de har det beste utgangspunkt til å ha omsorg for barna vektlegger biologi i tillegg, særlig hvis det er snakk om småbarn. 

Anonymkode: 4a967...2d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slike saker spekulerer jeg ikke i, som nevnt over her har ikke jeg vært innenfor dette husets fire vegger og vet derfor ikke hva som er det beste for barna her. 

Det blir feil å alltid ta parti med mor, eller alltid med far, "bare av prinsipp fordi bla bla" 

For å kunne vurdere må man ha fakta på bordet og det har ingen av oss som sitter på et forum. 

Noen ganger har mødre god grunn til å "flykte" med barna, andre ganger er det kun ren egoisme og far blir fratatt muligheten til å følge opp barna sine. 

Anonymkode: dc3b0...3a3

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er "demonisering"av far gjenganger altså? Jeg tror det handler mer om øynene som ser jeg.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Det finnes også tilfeller hvor far kommer fra et annet land, så drar familien på ferie dit, så bestemmer far seg for at de skal bli værende. Kanskje må mor rømme fordi hun lever under dårlige forhold. 

Så dette skjer fra begge sider, dessverre, og har fint lite med løver å gjøre. 

Endret av noe tilfeldig
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, NotNaomi skrev:

Er "demonisering"av far gjenganger altså? Jeg tror det handler mer om øynene som ser jeg.

Ja, det er en gjenganger at far har en større tendens (selv når han er uskyldig) for å bli stemplet som den stygge ulven, og at ting blir tatt ut av proporsjoner kun for å svekke hans rettsstilling når det gjelder omsorg for barn. Blant annet ved at mor spiller på offerrolle for trusler, psykisk og/eller fysisk vold, eller at far driver med narkotika eller på andre måter er dårlig innflytelse på barna. I de tilfellene dette ikke stemmer er det vanskelig for retten og tilsynsapparatene til å kvalitetssjekke troverdigheten til den type anklager. Hvorfor? Fordi det er moren som har en tendens for å bli trodd. 
For ordens skyld så menes det ikke her at samtlige mødre og fedre ved samlivsbrudd opplever dette.
Sjekk ut linkene ut artiklene nedenfor @NotNaomi 

http://www.bt.no/btmeninger/kronikk/Far-vil-tape-med-ny-lov-287565b.html

http://lottehoel.blogg.no/1452779466_nr_barnemor_tar_fra_d.html 

Skrevet

Dette der er helt svart/hvit.  Hun har kidnappet barnet - håper faren får endelig datteren tilbake og hun moren havner i fengsel i mange år for å gi klar signal til de som kidnappe barna sine at det er konsekvenser.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike saker spekulerer jeg ikke i, som nevnt over her har ikke jeg vært innenfor dette husets fire vegger og vet derfor ikke hva som er det beste for barna her. 

Det blir feil å alltid ta parti med mor, eller alltid med far, "bare av prinsipp fordi bla bla" 

For å kunne vurdere må man ha fakta på bordet og det har ingen av oss som sitter på et forum. 

Noen ganger har mødre god grunn til å "flykte" med barna, andre ganger er det kun ren egoisme og far blir fratatt muligheten til å følge opp barna sine. 

Anonymkode: dc3b0...3a3

Her har du en dom. Spansk domstol har gitt en dom i saken.

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er en gjenganger at far har en større tendens (selv når han er uskyldig) for å bli stemplet som den stygge ulven, og at ting blir tatt ut av proporsjoner kun for å svekke hans rettsstilling når det gjelder omsorg for barn. Blant annet ved at mor spiller på offerrolle for trusler, psykisk og/eller fysisk vold, eller at far driver med narkotika eller på andre måter er dårlig innflytelse på barna. I de tilfellene dette ikke stemmer er det vanskelig for retten og tilsynsapparatene til å kvalitetssjekke troverdigheten til den type anklager. Hvorfor? Fordi det er moren som har en tendens for å bli trodd. 
For ordens skyld så menes det ikke her at samtlige mødre og fedre ved samlivsbrudd opplever dette.
Sjekk ut linkene ut artiklene nedenfor @NotNaomi 

http://www.bt.no/btmeninger/kronikk/Far-vil-tape-med-ny-lov-287565b.html

http://lottehoel.blogg.no/1452779466_nr_barnemor_tar_fra_d.html 

De virkelig oppegående, intelligente og ressurssterke foreldrene snakker sammen og handler selv:

de kommuniserer bra, de tenker på barnas/familiens beste, de bosetter seg i gangavstand fra hverandre og begge har hver sin gode økonomi (ingen "bidrag"): de avtaler 50/50.

For at det skal kunne fungere må både far og mor være ressurssterke, hver for seg og sammen.

Alle er ikke det...så 50/50 kan kun gjennomføres som en suksess for familien dersom kriteriene overfor er tilstede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...