Mons Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Nå får jeg vel "passet påskrevet". Saken er den at jeg sitter her og tenker på to episoder med en del fellestrekk. Typiske situasjoner i Oslo der mange er vitner, men ikke griper inn av frykt for egen helse. Bilene stopper på rødt. Tre mørkhudete i bilen foran min stormer ut av en BMW og river en mann med likt utseende ut av bilen foran deres. Så blir han grisebanket. Trolig gjengrelatert oppgjør. Blodet flyter på asfalten foran meg. Flere ringer politiet, men ingen griper inn. Jeg tenkte at dette ikke vedrører meg og kjørte bare videre. Tre etnisk norske menn mishandler en hund. Den var redd og ikke i stand til å forsvare vekteren som hadde den i bånd. Jeg griper inn og mishandlingen opphører.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Er nok heller sjeldent at folk griper inn uansett. Har sett hvite menn bli grisebanket på åpen gate flere ganger, uten at noen reagerer. Anonymkode: c0eaa...05a
Slepdeprid Skrevet 13. juni 2017 #5 Skrevet 13. juni 2017 Hvordan er dette rasistisk? Jeg gir blaffen i om de er svarte/ hvite eller en kvinne, det er ikke mitt problem. 1
Nicathv Skrevet 14. juni 2017 #6 Skrevet 14. juni 2017 Skjønner ikke helt..hvem er det du mener oppfører seg rasistisk i eksemplene dine?
Gjest noe tilfeldig Skrevet 14. juni 2017 #7 Skrevet 14. juni 2017 2 minutter siden, Nicathv skrev: Skjønner ikke helt..hvem er det du mener oppfører seg rasistisk i eksemplene dine? Han selv. Han ser tre mørke menn banke en annen mørk mann og reagerer ikke, så ser hab tre hvite plage et dyr og griper inn.
Aldrisur Skrevet 14. juni 2017 #8 Skrevet 14. juni 2017 Jeg hadde aldri verden blandet meg inn i et "gjengrelatert slagsmål". Derimot om jeg hadde sett at noen mishandlet et dyr - om mishandlerne hadde vært etnisk norske eller ei, hadde jeg tatt affære. Så, tror ikke dette har noe med rasisme å gjøre i ditt fall. 2
Djungelvrål Skrevet 14. juni 2017 #9 Skrevet 14. juni 2017 Folk med respekt for sin egen sikkerhet griper ikke inn i innvandrergjengrelaterte slagsmål med mindre de har et dødsønske. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #10 Skrevet 16. juni 2017 Mystiske: Hvorfor må du kalle de innvandrere? Har de norsk pass? Hvis ja, så kall de nordmenn i hvertfall. Anonymkode: c51b9...b15
QueenOfTheSidewalk Skrevet 16. juni 2017 #11 Skrevet 16. juni 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mystiske: Hvorfor må du kalle de innvandrere? Har de norsk pass? Hvis ja, så kall de nordmenn i hvertfall. Anonymkode: c51b9...b15 Jeg løper alltid bort til menn som sloss og spør om de har pass. 5
Horten Market Skrevet 16. juni 2017 #12 Skrevet 16. juni 2017 (endret) Det som avgjør om dette er rasisme, er motivasjonen din for ikke å gripe inn. Er det fordi det er mennesker med en annen hudfarge, så er det rasisme. Er det fordi du frykter hva som kan skje med deg, er det ikke rasisme. Slik er det også med et ord som for eksempel neger. Det er rasistisk dersom du bruker det nedsettende. Det er ikke rasistisk dersom du bruker det beskrivende, slik det gjøres i Torbjørn Egners viser eller i Pippi Langstrømpe. Altså alltid din motivasjon bak handling/passivitet, og din mening bak ord du bruker. Andre kan og vil ofte misforstå, men det er ikke noe du skal svare for. Endret 16. juni 2017 av Horten Market
Mons Skrevet 17. juni 2017 Forfatter #13 Skrevet 17. juni 2017 På 16.06.2017 den 3.41, Horten Market skrev: Det som avgjør om dette er rasisme, er motivasjonen din for ikke å gripe inn. Er det fordi det er mennesker med en annen hudfarge, så er det rasisme. Er det fordi du frykter hva som kan skje med deg, er det ikke rasisme. Slik er det også med et ord som for eksempel neger. Det er rasistisk dersom du bruker det nedsettende. Det er ikke rasistisk dersom du bruker det beskrivende, slik det gjøres i Torbjørn Egners viser eller i Pippi Langstrømpe. Altså alltid din motivasjon bak handling/passivitet, og din mening bak ord du bruker. Andre kan og vil ofte misforstå, men det er ikke noe du skal svare for. Fellestrekket mellom de to episodene er at en inngripen med stor sannsynlighet ville medføre en fare for meg selv. Så denne faktoren bortfaller. Den risikoen tok jeg i hundeepisoden, men ikke i det gjengrelaterte overfallet.
Gjest Newroz Skrevet 17. juni 2017 #14 Skrevet 17. juni 2017 Nei, jeg tipper du vurderte den ene hendelsen som en situasjon du kunne gripe inn i, mens den andre vurderte du som for farlig. Du kan også påvirkes av andres frykt: Hvis ingen andre griper inn kan det hende at du vurderer det som mer farlig enn om noen andre hadde grepet inn.
Mons Skrevet 17. juni 2017 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2017 37 minutter siden, Newroz skrev: Nei, jeg tipper du vurderte den ene hendelsen som en situasjon du kunne gripe inn i, mens den andre vurderte du som for farlig. Du kan også påvirkes av andres frykt: Hvis ingen andre griper inn kan det hende at du vurderer det som mer farlig enn om noen andre hadde grepet inn. Jeg er generelt enig med deg. Man kan bli påvirket av andres frykt. Krisepsykiatri er et interessant fagfelt. Men igjen, episodene var ganske like. Anslagsvis hundre vitner. De som angrep vekteren med hund var nok langt farligere motstandere enn de spinkle tenåringsguttene i det gjengrelaterte overfallet.
Gjest Newroz Skrevet 17. juni 2017 #16 Skrevet 17. juni 2017 31 minutter siden, Mons skrev: Jeg er generelt enig med deg. Man kan bli påvirket av andres frykt. Krisepsykiatri er et interessant fagfelt. Men igjen, episodene var ganske like. Anslagsvis hundre vitner. De som angrep vekteren med hund var nok langt farligere motstandere enn de spinkle tenåringsguttene i det gjengrelaterte overfallet. Det kan også være at det som er kjent er mindre skremmende: Hvite menn er som slåss er du kanskje mer vant til, enn mørkhudede menn som slåss? Du trenger ikke være rasist av den grunn. Hva vi er vant med føles automatisk tryggere enn hva vi ikke er vant med, uten at det trenger å betyr at du er rasist av den grunn.
Mons Skrevet 17. juni 2017 Forfatter #17 Skrevet 17. juni 2017 16 minutter siden, Newroz skrev: Det kan også være at det som er kjent er mindre skremmende: Hvite menn er som slåss er du kanskje mer vant til, enn mørkhudede menn som slåss? Du trenger ikke være rasist av den grunn. Hva vi er vant med føles automatisk tryggere enn hva vi ikke er vant med, uten at det trenger å betyr at du er rasist av den grunn. Igjen har du noen gode poeng! Hvordan man takler frykt er mye basert på tidligere erfaringer - altså det kjente. I mitt tilfelle tror jeg du tar feil. Jeg ønsker jo å få "passet påskrevet". Derfor: Hvis en innvandrergjeng hadde angrepet en av mine egne og grisebanket han, ville jeg grepet inn.
Gjest Newroz Skrevet 17. juni 2017 #18 Skrevet 17. juni 2017 1 time siden, Mons skrev: Igjen har du noen gode poeng! Hvordan man takler frykt er mye basert på tidligere erfaringer - altså det kjente. I mitt tilfelle tror jeg du tar feil. Jeg ønsker jo å få "passet påskrevet". Derfor: Hvis en innvandrergjeng hadde angrepet en av mine egne og grisebanket han, ville jeg grepet inn. Sikker på at du ikke ønsker å få passet påskrevet såpass mye at du ikke her bedriver en selvoppfyllende profeti da? Eller overtenker det hele, med tanke på den samme selvoppfyllende profetien? Tror det beste for å takle frykt er å nærme seg frykten, så du ikke ser at det er en reell fare. Hvis du er redd for mørkhudede, fordi du ikke har erfaring/eller har dårlig erfaring, tror jeg det beste er å omgås slike for å se at dine fordommer faktisk er fordommer. Det som er uvant og skummelt vil da blir trygt og kjent.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #19 Skrevet 18. juni 2017 7 timer siden, Mons skrev: Jeg er generelt enig med deg. Man kan bli påvirket av andres frykt. Krisepsykiatri er et interessant fagfelt. Men igjen, episodene var ganske like. Anslagsvis hundre vitner. De som angrep vekteren med hund var nok langt farligere motstandere enn de spinkle tenåringsguttene i det gjengrelaterte overfallet. Selv om tenåringsguttene var spinkle, er det en kjensgjerning at mange i de gjengene bærer våpen, og de tar ofte hevn lenge etterpå. Det er ikke så vanlig blant etnisk norske. Anonymkode: e507a...109 1
lillesky Skrevet 18. juni 2017 #20 Skrevet 18. juni 2017 Tråden er ryddet for personangrep. /lillesky (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå