Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei kan noen forklare meg enkelt hva lavkarbo inneholder ? Har googlet en del men det er ikke helt enkelt å hvite hvor mye kalori man kan spise eller hvordan man regner. Så spørsmålet mitt er hva er det man kan spise ? om dagen uten å tenke på at den er ikke lavkarbo ? Hvilken mat er lavkarbo som man kan spise mye av og gå ned i vekt ?

takk for alle svar :)

Anonymkode: b5256...77e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Råder deg til å heller lese noe bøker om temaet. Finnes masse på biblioteket. 

Lavkarbo dreier seg rett og slett å spise mat med lite karbohydrater. Men det er jo litt mer komplisert enn som så også. Skaldeman har et par veldig flotte bøker om temaet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 8 kg så langt, på 6 uker. Jeg spiser lavkarbo og det ligger jo i ordet, mat uten mye karber.

Jeg kutter pasta, poteter, ris, brød og sukker. Hvitt mel holder jeg meg unna.

Spiser mye egg, bacon, kylling, kjøttdeig, fisk, hauger av grønnsaker, mye fett og sauser, lager mitt eget brød og kjeks og kaker og snacks....bruker sukkererstatninger, pøser på med lightbrus hvis jeg ønsker.

Lavkarbo er praktisk talt alt under 150 karber daglig (hvis du ønsker å telle). Selv ligger jeg mellom 30-75 hver dag og regnes vel som relativt streng lavkarbo, men ikke ketose. For å komme i tilstanden som heter ketose må du under 20 hver dag. Da brenner man fett fortere og mange går ned mye på den måten. Jeg går ned mellom 0.6-1 kg pr uke og syns det er veldig bra.

Spør igjen om du lurer. Her er en typisk dagsmeny for meg:

frokost: egg og bacon eller omelett eller lavkarbo brød med pålegg. drikke melk eller iskaffe zero fra tine.

lunsj: salat med kylling , tacosalat eller middagsrester

middag: rent kjøtt med god saus, mye grønnsaker, gjerne wokede grønnsaker. Elsker hjemmelagede kjøttkaker med fløtesaus og stekt brokkoli, kokt blomkål og sopp/løk. Snadder. Spiser gjerne en halv grillet kyling eller biff også

kvelds. Yoghurt uten sukker, grøt laget på johannesbrødkjernemel, hjemmelaget brød, etc

snacks: 86% sjokolade blandes med kremfløte og søtning, koker opp og setter til å stivne igjen. Blir som melkesjokolade men uten sukkeret.  ELLER fromasj, mousse, Brownie....alt laget m søtning og uten mel, men kokosmel eller mandelmel. lager også mye hjemmelaget is. denne elsker også mannen min, kan ikke smake forskjell. lager sjokoladeis eller putter oppi bringebær osv.

Det krever litt arbeid og det koster litt, men det er verdt det syns jeg.

Jeg har for øvrig to lørdager i mnd, der jeg spiser alt jeg vil av karbomat, DVs jeg kan fint spise en pose smash eller en plate sjokolade eller M og jeg spiser da også vanlig brød, gjerne pizza osv. Går likevel ned og får "fylt på" karbolageret mitt veldig mye igjen.

Lykke til.

Anonymkode: 997c3...e07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ned 8 kg så langt, på 6 uker. Jeg spiser lavkarbo og det ligger jo i ordet, mat uten mye karber.

Spiser mye egg, bacon, kylling, kjøttdeig, fisk, hauger av grønnsaker, mye fett og sauser, lager mitt eget brød og kjeks og kaker og snacks....bruker sukkererstatninger, pøser på med lightbrus hvis jeg ønsker.

Lavkarbo er praktisk talt alt under 150 karber daglig (hvis du ønsker å telle). Selv ligger jeg mellom 30-75 hver dag og regnes vel som relativt streng lavkarbo, men ikke ketose. For å komme i tilstanden som heter ketose må du under 20 hver dag. Da brenner man fett fortere og mange går ned mye på den måten. Jeg går ned mellom 0.6-1 kg pr uke og syns det er veldig bra.

frokost: egg og bacon eller omelett eller lavkarbo brød med pålegg. drikke melk eller iskaffe zero fra tine.

middag: rent kjøtt med god saus, mye grønnsaker, gjerne wokede grønnsaker. Elsker hjemmelagede kjøttkaker med fløtesaus og stekt brokkoli, kokt blomkål og sopp/løk. Snadder. Spiser gjerne en halv grillet kyling eller biff også

kvelds. Yoghurt uten sukker, grøt laget på johannesbrødkjernemel, hjemmelaget brød, etc

snacks: 86% sjokolade blandes med kremfløte og søtning, koker opp og setter til å stivne igjen. Blir som melkesjokolade men uten sukkeret.  ELLER fromasj, mousse, Brownie....alt laget m søtning og uten mel, men kokosmel eller mandelmel. lager også mye hjemmelaget is. denne elsker også mannen min, kan ikke smake forskjell. lager sjokoladeis eller putter oppi bringebær osv.

Jeg har for øvrig to lørdager i mnd, der jeg spiser alt jeg vil av karbomat, DVs jeg kan fint spise en pose smash eller en plate sjokolade eller M og jeg spiser da også vanlig brød, gjerne pizza osv. Går likevel ned og får "fylt på" karbolageret mitt veldig mye igjen.

Lykke til.

Jeg er ikke ts.

Her var det mange gode tips!:)

Hvor mye karbohydrater er det i tacokrydder?

Anonymkode: 206f5...177

Skrevet

Lavkarbo er under 100 eller 150 gram karbohydrat om dagen, avhengig av hvem du spør. Du kan spise hva du vil. Du kan ikke spise mye av noe og gå ned i vekt. Man må ha et kaloriunderskudd over tid for å gå ned i vekt. Men lavkarbo er ment å redusere appetitten, så man "automatisk" spiser mindre, og dermed går ned i vekt uten å behøve å telle kalorier. 

Et fint sted å regne ut hvor mange kalorier du skal spise for å gå ned i vekt: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Et fint sted for å finne ut hvor mange kalorier det er i forskjellige matvarer, er matvaretabellen.no 

Et helt nødvendig redskap når du teller kalorier, er en elektronisk matvekt. Og tilstrekkelig kunnskap er viktig. Les, lær, fortsett å spørre, og fremfor alt, vurder informasjonen du får. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor kutte ut noe som kroppen trenger? Er jo ikke sunt med for mye fett heller

Anonymkode: 7c35a...955

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor kutte ut noe som kroppen trenger? Er jo ikke sunt med for mye fett heller

Det er LAVkarbo. Så man får i seg karbohydrater. Fett er sunt om man velger riktig fettkilder. Det er nemlig ikke snakk om å spise smør og drikke fløte hele dagen

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kutter ikke ut noe. Kroppen trenger heller ikke karbohydrat, den kan lage sukker av protein og fett. Men det er mange næringsstoffer vi trenger som bare finnes i mat som også inneholder karbohydrat. For mye av alt er er usunt. Det blir for mye fett når det blir for mange kalorier totalt og for lite av alle næringsstoffene vi trenger. Det er komplekst, men ikke så komplisert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til.

Åååå tusen hjertelig takk for de gode tipsene, men jeg kjønner ikke helt den karbohydrat regningen som man må regne om dagen :( hvordan skal jeg regne ut det? Beklager men kjønner ikke helt :(

Anonymkode: b5256...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...