AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Er det vanlig å få servert frukt til hvert måltid i barnehagen? Anonymkode: 6d744...b65
Skogkløver Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 I vår bhg får de to fruktmåltider i løpet av dagen, utenom frokost og lunsj Når det er skiver til frokost og lunsj får de stort sett agurk, tomat og eple til å ha på skiven. Det står gjerne en skål med appelsinbåter på bordet til frokost også
Semydfe Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Hos oss har vi med egen matpakke til frokost. Så får de grønnsaker ved siden av hvis det er brødmåltid til lunch. I tillegg får de grønnsaker/frukt på ettermiddagen.
GammelKaktus Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Banan og eple til frokosten som regel til frokostblanding. Agurk, tomat, eple til lunsj de dagene det ikke er varm lunsj, har de varm lunsj så har de ofte salat til.. Alt etter sesong så har de selvplukkede bær som de ofte lager syltetøy av. Til ettermiddagsmat så pleier de å ha noe varmt eller bare brødskiver/knekkebrød med pålegg. Og så avslutter de med frukt, appelsin, pære, melon, eple, banan osv. Synes de er flinke med å ha både frukt og bær i barnehagen vår, har vært veldig fornøyd med maten.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Om det er vanlig vet jeg ikke, men detburde henge sammen med hvor mye man betaler i matpenger. Vi betaler 300kr imnd, og da får barna servert 1 varmt måltid og 1 fruktmåltid pr dag. Vet at kommunale bhg har regler for hvor mye penger de får ta for mat, så da blir tilbudet deretter... Anonymkode: 66ff2...071 1
Minlillesky Skrevet 13. juni 2017 #6 Skrevet 13. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig å få servert frukt til hvert måltid i barnehagen? Anonymkode: 6d744...b65 I vår barnehage har de frukt tid kl 14.00 til 14.30 Alle barna i barnehagen samles på hver sin avdeling, ute eller inne (kommer ann på været) og får spise oppdelt frukt og drikke vann Så mye de orker Lunsj har de fra 11.00 til 11.30 Da er vanlig brød mat, av og til varm mat. Frukttid hver dag, til samme tid Betaler ca 290 kr i matpenger. Barna får frokost, lunsj, frukt og i tillegg så er det av og til smoothie, fruktspyd, varm mat, bakst osv.. Smoothie osv er forbeholdt bursdager, ikke hver bursdag, men barna kan velge mellom 2 ting når de har bursdag
Gjest GulSol Skrevet 13. juni 2017 #7 Skrevet 13. juni 2017 Vi begynner snart i en kommunal barnehage. Der betaler vi rundt 300 i kostpenger, som tydeligvis bare går til brødskiver og pålegg. Frukt må foreldre ha med selv, 3 stk i uka.. Merker det blir privat BHG neste år ja
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #8 Skrevet 13. juni 2017 3 timer siden, GulSol skrev: Vi begynner snart i en kommunal barnehage. Der betaler vi rundt 300 i kostpenger, som tydeligvis bare går til brødskiver og pålegg. Frukt må foreldre ha med selv, 3 stk i uka.. Merker det blir privat BHG neste år ja Fordeler og ulemper med begge deler, ikke alt som er topp med privat barnehage heller dessverre.. Synes det burde vært et bedre tilbud på matfronten generelt, finnes andre alternativer enn kneip og tubemakrell hvis man kunne tenkt litt annerledes i de kommunale barnehagene Anonymkode: bb830...ca1 7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #9 Skrevet 13. juni 2017 3 timer siden, GulSol skrev: Vi begynner snart i en kommunal barnehage. Der betaler vi rundt 300 i kostpenger, som tydeligvis bare går til brødskiver og pålegg. Frukt må foreldre ha med selv, 3 stk i uka.. Merker det blir privat BHG neste år ja Nåja. I private barnehager som ikke er stiftelser eller foreldreeid, men profittdrevet, vil kostpengene være mye høyere, gjerne høyere enn kostpris dvs skjult inntjening for eierne. I tillegg får veldig mange av dem ikke skaffe vikar før etter at arbeidsgiverperioden på 16 dager er over. Dvs veldig ofte for få ansatte, og ansatte som er svært slitne pga for store barnegrupper ift antall ansatte. Anonymkode: 24cf7...d05 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #10 Skrevet 13. juni 2017 3 timer siden, GulSol skrev: Vi begynner snart i en kommunal barnehage. Der betaler vi rundt 300 i kostpenger, som tydeligvis bare går til brødskiver og pålegg. Frukt må foreldre ha med selv, 3 stk i uka.. Merker det blir privat BHG neste år ja Så viss barnet ditt trives godt, blir det uansett flytting fordi dere må ta med frukt selv dere dere er nå...? Mitt barn er i kommunal. Her er det frokost fra 7-9 med brødmat, variert pålegg og grønt som er vanlig til brødmat. Det samme til lunsj kl 11.30, og ubegrenset med frukt og grønnsaker kl 14. Anonymkode: ad68d...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #11 Skrevet 13. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nåja. I private barnehager som ikke er stiftelser eller foreldreeid, men profittdrevet, vil kostpengene være mye høyere, gjerne høyere enn kostpris dvs skjult inntjening for eierne. I tillegg får veldig mange av dem ikke skaffe vikar før etter at arbeidsgiverperioden på 16 dager er over. Dvs veldig ofte for få ansatte, og ansatte som er svært slitne pga for store barnegrupper ift antall ansatte. Anonymkode: 24cf7...d05 Glemte: Du kan på første foreldremøte be om at FAU og barnehagens ledelse, inkl matansvarlig, setter seg ned og ser på om man kan utnytte matpenger bedre enn i dag, med fokus på frukt og grønnsaker. Varmmåltid kan man ikke regne med med såpass lav sum til matpenger. Anonymkode: 24cf7...d05
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #12 Skrevet 13. juni 2017 Våre barn får frukt etter 14-måltidet (matpakke). De får så mye de vil ha, men de oppfordres til å spise av matpakken sin først. Jeg forstår ikke helt hvordan barn kan klare seg med bare frukt fra lunsj til middag, mine barn klarer ihvertfall ikke det I tillegg får de agurk, tomat og paprika til lunsj når det er brødmat, og varmmaten inneholder grønnsaker. Frokost er matpakke, så her står vi fritt til å ta med så mye frukt, bær og grønnsaker som vi vil. Faktisk så tror jeg ikke jeg hadde klart meg fra kl 11 til 17 på bare frukt, det er 6 timer det! Anonymkode: e56fd...e95
Gjest GulSol Skrevet 13. juni 2017 #13 Skrevet 13. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så viss barnet ditt trives godt, blir det uansett flytting fordi dere må ta med frukt selv dere dere er nå...? Mitt barn er i kommunal. Her er det frokost fra 7-9 med brødmat, variert pålegg og grønt som er vanlig til brødmat. Det samme til lunsj kl 11.30, og ubegrenset med frukt og grønnsaker kl 14. Anonymkode: ad68d...c5f Flyttingen er ikke basert på frukt, nei. Vi ble tildelt barnehage. Den er ikke i nærheten av hvor vi bor eller jobber, så flytting hadde det blitt uansett. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte: Du kan på første foreldremøte be om at FAU og barnehagens ledelse, inkl matansvarlig, setter seg ned og ser på om man kan utnytte matpenger bedre enn i dag, med fokus på frukt og grønnsaker. Varmmåltid kan man ikke regne med med såpass lav sum til matpenger. Anonymkode: 24cf7...d05 De har varmmåltider og baker en dag i uken. Den ene dama på avdelingen sa rett frem at det var vanskelig å lage noe alle liker, så mtp dette ville jeg absolutt ønsket et større fokus på frukt og grønnsaker fremfor varmmat... Skal de absolutt bake kan de vel bake brød for uka? Vil tro det går an å spare litt der.
Arkana Skrevet 13. juni 2017 #14 Skrevet 13. juni 2017 Her får de frukt etter lunsj (medbrakt matpakke eller varm mat som de får servert i barnehagen). I tillegg har de et fruktmåltid (og hvor de også kan spise evt rester av matpakken, mange pakker med litt ekstra mat til nettopp dette måltidet) ca kl 14.30-15.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #15 Skrevet 13. juni 2017 Vi har et fantastisk tilbud i vår private barnehage som har ansatt egen kokk. For 400,- i mnd får barna: - frokost (havregrøt el hjrmnebaktevrundstykker) - lunch som er skiver 2-3 ganger i uken og ordentlig, hjemmelaget varmmat 2-3 ganger (fisk minst en gang) - Frukt (med god variasjon av type) kl 14:30 og tilbud om knekkebrød eller skiver for de som er mer sulten. Flytter dessverre og skal begynne i en kommunal bhg til høsten. Der skal vi betale 290,- for skiver 4 luncher i uken og varmlunch en dag. Frokost og frukt må tas med. Det serveres litt grønnsaker til lunchen. Anonymkode: 19a8f...e9f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #16 Skrevet 13. juni 2017 Vår begynner snart i privat barnehage. Kostpengene er 350 i måneden, og for det får de frokost, lunsj (som er varm mat 2 ganger i uken) og fruktmåltid. De baker også en del selv, og barna får være med på matlaging, baking, kildesortering osv. Anonymkode: 71530...1dd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #17 Skrevet 13. juni 2017 Privat bhg. Betaler oppimot 500kr mnd. De har egen kokk som baker alle brød og lager varmmat til lunsj hele uka. De har frukt gjennom hele dagen. Frukt ved siden av/til frokost, mellom frokost og lunsj, etter 14-maten(skiver) og evt mot slutten av dagen før henting. Anonymkode: 855dc...fd9
bopera Skrevet 13. juni 2017 #18 Skrevet 13. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Privat bhg. Betaler oppimot 500kr mnd. De har egen kokk som baker alle brød og lager varmmat til lunsj hele uka. De har frukt gjennom hele dagen. Frukt ved siden av/til frokost, mellom frokost og lunsj, etter 14-maten(skiver) og evt mot slutten av dagen før henting. Anonymkode: 855dc...fd9 Det høres ut som alt for mye frukt for et lite barn, med tanke på hvor mye sukker de får i seg fra andre matvarer i løpet av dagen. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #19 Skrevet 13. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vår begynner snart i privat barnehage. Kostpengene er 350 i måneden, og for det får de frokost, lunsj (som er varm mat 2 ganger i uken) og fruktmåltid. De baker også en del selv, og barna får være med på matlaging, baking, kildesortering osv. Anonymkode: 71530...1dd Det er ikke bare deg jeg reagerer på, men jeg lærer mitt barn rydding, oppvask, sortering, baking og matlaging hjemme. Over alt virker det som at foreldre ønsker å dytte dette ansvaret over på skole og bhg. Barn ønsker å være med og å bli inkludert. Ta de med på slike ting selv. Det tar litt lenger tid, men fy søren så kos det er. Anonymkode: ad68d...c5f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2017 #20 Skrevet 14. juni 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare deg jeg reagerer på, men jeg lærer mitt barn rydding, oppvask, sortering, baking og matlaging hjemme. Over alt virker det som at foreldre ønsker å dytte dette ansvaret over på skole og bhg. Barn ønsker å være med og å bli inkludert. Ta de med på slike ting selv. Det tar litt lenger tid, men fy søren så kos det er. Anonymkode: ad68d...c5f Barnet mitt er nesten 17 mnd. H*n er med og lager eggerøre, rører i løse deiger osv, og får leke med redskaper og gryter. H*n hjelper med å koste gulv, vasker stuebordet osv. Jeg er fortsatt hjemme, men vi begynner å trenge to inntekter. Mannens bransje er rammet av nedgang i oljenæringen på Vestlandet, så han tjener også mindre. Jeg synes det er fint at barnehagen har et fokus på kosthold og inkluderer de små i hushold. Vi kommer også til å fortsette med det, men det blir nok mer som som blir tatt mens barnet sover så vi får tid til å leke sammen, være i hagen osv etter barnehagetid på hverdagene. Anonymkode: 71530...1dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå