Gå til innhold

Universitet -karakterer, hvem kan se disse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet dette? Går på en linje på et universitet (bachelor), universitetet er spredt i 2 byer. Kan andre lærere som ikke tilhører min linje eller på noen måte underviser i/har tilknytning til denne utdannelsen se mine karakterer? Kan absolutt alle universitetets forelesere se mine karakterer?

(ikke at det er noen fare altså, jeg bare lurer litt på hvor "privat" man er)

Anonymkode: e2c2c...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så vidt jeg vet kan ingen lærere se karakterene dine, bare de som jobber med opptak og sånt

Anonymkode: 1adb8...17e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet kan ingen lærere se karakterene dine, bare de som jobber med opptak og sånt

Jepp.

Anonymkode: 1732c...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har litt sikrere kilder enn "så vidt jeg vet" ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skole er det bare et fåtall som driver med opptak, eksamen osv. som har tilgang til StudentWeb. Det er tre stykker som legger ut kandidatnummer, karakterer, og gjør alt med eksamen - og det er bare dem som har tilgang. DVS de har ikke tilgang til alle karakterene, bare legge inn de karakterene de har på en liste foran seg. Så når de har lagt inn 400 karakterer tror jeg at de glemmer min :P 

Men jeg vet ikke om det er ulikt fra skole til skole?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Karakterene er vel knyttet til et studentnummer og ikke et navn?

Anonymkode: e12d5...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tviler på at forelesere/lærere har tilgang til slik informasjon, men har opplevd at endel i administrative poster rundt om på universitetet lett klikker seg inn og kikker på karakterene. Blant annet studieveiledere og hovedadministrasjon.

Anonymkode: a582d...d47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forelesere/lærere har ikke tilgang til den informasjonen, men vi som jobber med studieadministrasjon har tilgang til dine resultater fra hele institusjonen.

Anonymkode: f3fa3...0aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forelesere/lærere har ikke tilgang til den informasjonen, men vi som jobber med studieadministrasjon har tilgang til dine resultater fra hele institusjonen.

Det kommer jo an på. Alle som har lesetilgang til FS (Felles Studentsystem) kan søke opp å se vurderingspeotokoll. Dette er langt flere enn bare studieadministrasjonen, vanligvis. Enkelte lærere kan også ha tilgang. 

I tillegg har man Fagpersonweb. (Lærernes svar på StudentWeb) Der vil man også kunne ha tilgang avhengig av hvordan institusjonen styrer tilganger. Nå er det ikke alle skoler som bruker FagpersonWeb. 

Anonymkode: 405be...886

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er bare hakket bedre enn  «så vidt jeg vet», nemlig «en venninne som jobber der sa til meg» ;).  Uansett: det hun sa til meg var at hun ikke visste hvilke resultater studentene hadde i andre fag/emner enn de hun selv foreleser i. 

Jeg var student for sånn ca 10.000 år siden, og da ble lister med kandidatnummer og karakterer lagt ut i store permer så alle kunne se. Etter hvert kunne vi jo hverandres kandidatnummer, i alle fall noen, så da ble det ikke så veldig anonymt. Foreleserne og veilederne på høyere nivå lærte seg også helt tydelig å kjenne igjen enkelte studenters nummer og uttrykksmåter på små fag med få studenter. 

Anonymkode: 125e3...3f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle :-)

Da antar jeg dette kan variere litt fra skole til skole. For min del gjør det ingenting om andre (forelesere) ser mine karakterer, jeg ble bare rett og slett nysgjerrig på hvor privat man egentlig er.

Jeg går på UIA så jeg aner ikke hvordan de gjør det der mht at det er 2 byer å forholde seg til (aner ikke engang om det er av betydning). Men takk i hvertfall, jeg ble litt klokere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare hakket bedre enn  «så vidt jeg vet», nemlig «en venninne som jobber der sa til meg» ;).  Uansett: det hun sa til meg var at hun ikke visste hvilke resultater studentene hadde i andre fag/emner enn de hun selv foreleser i. 

Jeg var student for sånn ca 10.000 år siden, og da ble lister med kandidatnummer og karakterer lagt ut i store permer så alle kunne se. Etter hvert kunne vi jo hverandres kandidatnummer, i alle fall noen, så da ble det ikke så veldig anonymt. Foreleserne og veilederne på høyere nivå lærte seg også helt tydelig å kjenne igjen enkelte studenters nummer og uttrykksmåter på små fag med få studenter. 

Anonymkode: 125e3...3f3

Så forelesere kan se hvem som har fått hvilken karakter (i sine fag) og ikke bare kandidatnummeret? 

Anonymkode: 6d51b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på. Alle som har lesetilgang til FS (Felles Studentsystem) kan søke opp å se vurderingspeotokoll. Dette er langt flere enn bare studieadministrasjonen, vanligvis. Enkelte lærere kan også ha tilgang. 

I tillegg har man Fagpersonweb. (Lærernes svar på StudentWeb) Der vil man også kunne ha tilgang avhengig av hvordan institusjonen styrer tilganger. Nå er det ikke alle skoler som bruker FagpersonWeb. 

Hos oss ser kun studielederne bestått/ikke bestått gjennom fagpersonweb. Her er det ikke valgt å vise karakterer enda. Dette er tydeligvis ulikt mellom institusjoner. Det er også begrenset hvem som har lesetilgang hos oss, ingen lærere har det hos oss. Vi skiller skarpt mellom administrasjon og vitenskapelig ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 12.6.2017 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke, jeg har på følelsen av at de vet hvem som strøk, og da vet de nok også om karakterene.

Anonymkode: 12a45...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke, jeg har på følelsen av at de vet hvem som strøk, og da vet de nok også om karakterene.

Anonymkode: 12a45...d84

Du "har på følelsen"? Men du er ikke sikker? Hva begrunner du det med i så fall? Please si noe annet enn magefølelse... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss ser kun studielederne bestått/ikke bestått gjennom fagpersonweb. Her er det ikke valgt å vise karakterer enda. Dette er tydeligvis ulikt mellom institusjoner. Det er også begrenset hvem som har lesetilgang hos oss, ingen lærere har det hos oss. Vi skiller skarpt mellom administrasjon og vitenskapelig ansatt.

Hos oss er det typisk studieledere som har FS tilgang, men de fleste av disse bruker Fagpersonweb i stedet. Vi har åpnet for at karakterer vises, men kun for fag man har en aktiv undervisningsrolle i. Studieledere ser alt. 

Før Fagpersonweb fikk de faglige tilgang til karakterer ved å be om lister i administrasjonen. Dette fikk de alltid. Noen (gjerne den eldre garde) gjør det på denne måten ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...