Gå til innhold

Å legge seg opp i hvilke venner barna har

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser nå at tenåra fører med seg en hel del andre utfordringer enn søvnløse netter pga tenner og kolikk.. 

Dattera mi er 13år og de siste årene har vi (som foreldre) merket oss hvordan ulike venner påvirker henne på ulike måter. Hun har vært litt inn og ut av en "firergjeng" hvor det har vært en del intriger. I perioder har hun også hengt sammen med en del andre venninner, og da er det mye roligere og jenta generelt mer tilfreds. Nå begynner de å komme opp i en alder hvor ting testes ut og det er fælt å si det, men jeg ønsker ikke at dattera mi er for mye sammen med spesielt en. Vedkommende har en tendens til å være involvert i det meste som skjer. Nevner bl.a. innbrudd, utestenging, sender toppløsbilder til gutter etc. At hun er av de første som drikker, røyker, ligger med gutter etc ser jeg på som meget sannsynlig. 

Dialogen mellom oss og jenta vår er god. Det jeg er usikker på er hvor mye vi kan "styre" henne unna denne trøbbelmakeren uten at det blir synlig og uten at hun skjønner det. Er jo klar over at det kan føre til motsatt effekt. Akkurat nå ønsker hun distanse fra denne jenta, men jeg vet like godt at de plutselig en dag er mere sammen igjen. De bør jo få velge sine venner selv, det vet jeg, og jeg vet at alle gjør dumme ting i ungdomstida, men disse tingene nevnt over synes jeg er godt over streken. Jeg liker ikke tanken på hvilken innflytelse denne jenta kan få over dattera mi. Mulig jeg ikke trenger å være bekymra i det hele tatt, dattera mi synes å greie å tenke selv, men likevell vil jeg være føre var, eller iallefall forberedt. 

Vi har forsåvidt også god dialog med foreldrene i klassen generelt og vi har hatt flere "oppvaskmøter" hvor denne ene stort sett er hovedpersonen bak. Foreldrene er klar over at hun er utfordrende, men ser ikke at hun har slakkere tøyler enn de fleste andre. De som har forsøkt å ta opp ting med foreldrene på tomannshånd har flere ganger blitt møtt med "det må være en misforståelse" fordi jenta nekter og gråter.

Synspunkt? Erfaringer? 

Jeg er ikke ute etter måter å unngå at de henger sammen, men hvordan følge med på situasjonen og når evt. "iverksette tiltak". 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å lære henne å bli selvstendig og stole på egen dømmekraft, enn å forsøke skjerme henne fra verden. Hun vil på et punkt alltid komme i et dilemma der hun må ta et valg basert på eget hode. dere kan ikke overvåke henne, dere må stole på at dere har oppdratt hun bra med gode verdier og bein i nesen

Anonymkode: 03599...ead

• Liker 11
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker også at positiv forsterkning kan hjelpe. Oppmuntre de gode vennene og ignorer de dårlige.

Jeg har likevel lyst å nevne en ting fra min egen oppvekst: vi hadde en "umulius" i klassen - vedkommende skulket, røykte, drakk, hang ikke med i timene osv. Det endte med at vedkommende forsvant helt fra skolen i begynnelsen av skoleåret og kom aldri tilbake. Lærerne mobbet vedkommende ut fordi det ble et uromoment i klassen.

Det svært få visste var at denne ungdommen og søsken burde vært tatt hånd om av barnevernet for hjemme var det ingen oppfølging og barna gikk for lut og kaldt vann. Det har selvsagt gått til helvete med hele gjengen (ungdomskriminalitet av verste sort).

Så la gjerne jenten komme til dere slik at de kan være sammen der dere kan se hva som foregår og unngå/fraråd samvær utenfor deres hjem.

Fortsett den gode dialogen med din datter også.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bedre å lære henne å bli selvstendig og stole på egen dømmekraft, enn å forsøke skjerme henne fra verden. Hun vil på et punkt alltid komme i et dilemma der hun må ta et valg basert på eget hode. dere kan ikke overvåke henne, dere må stole på at dere har oppdratt hun bra med gode verdier og bein i nesen

Enig i alt du skriver. Jeg håper selvsagt hun har integritet til å tørre å stå i mot, hun har hatt det tidligere ifølge lærere. Men vi vet jo alle hvor viktig venner er i disse tenåra. 

Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg tenker også at positiv forsterkning kan hjelpe. Oppmuntre de gode vennene og ignorer de dårlige.

Jeg har likevel lyst å nevne en ting fra min egen oppvekst: vi hadde en "umulius" i klassen - vedkommende skulket, røykte, drakk, hang ikke med i timene osv. Det endte med at vedkommende forsvant helt fra skolen i begynnelsen av skoleåret og kom aldri tilbake. Lærerne mobbet vedkommende ut fordi det ble et uromoment i klassen.

Det svært få visste var at denne ungdommen og søsken burde vært tatt hånd om av barnevernet for hjemme var det ingen oppfølging og barna gikk for lut og kaldt vann. Det har selvsagt gått til helvete med hele gjengen (ungdomskriminalitet av verste sort).

Så la gjerne jenten komme til dere slik at de kan være sammen der dere kan se hva som foregår og unngå/fraråd samvær utenfor deres hjem.

Fortsett den gode dialogen med din datter også.

Det er selvfølgelig trist når det er slike omstendigheter, men jeg har liten grunn til å tro at dette er tilfelle her. Jeg har mer tro på at "prinsessa" er dronning på hjemmebane, som nevnt, hun får lov til mye, har lite grenser, og raver rundt. Mora er selvsagt pedagog, men virker ikke å ha kontroll. Teori og praksis går jo som kjent ikke alltid sammen.

Jeg har også tro på at vi fortsetter å prate med henne som vi gjør. Gir henne mulighet til å si hva hun tenker om en sak, før vi kommer med innspill. Enn så lenge har hun mye fornuftige tanker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med henne. La henne fortelle alt om veninnene uten å avbryte eller "gi ordre" og så gi nøye tilbakemeldinger som leder henne godt. 

Denne veninna som sender toppløsbilder hørest ut som hun trenger litt hjelp. Hva med å melde til barnevernet feks?

Anonymkode: c8764...3ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at det viktigste her er å oppmuntre til dialog. Det er sannsynligvis vanskelig å nekte henne samvær med denne jenta, men hvis dere på en eller annen måte kan vise at dere er det for å lytte, uten å fordømme og straffe, dersom hun vil fortelle eller diskutere noe med dere, kan dere kanskje få litt oversikt over hva som skjer og også støtte deres jente i å ta fornuftige valg. Hvis hun begynner å holde mye hemmelig for dere, mister dere fort kontrollen. Og så synes jeg forslaget om å invitere denne jenta hjem istedenfor at de henger andre steder, var OK, dersom det lar seg gjennomføre. Kanskje dere også kan være ærlige til deres jente om bekymringene dere har og høre hva hun tenker?

Anonymkode: fdeb3...5d9

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve å snu litt på problemstillingen og tenke mer over hvordan din datter kan være en positiv innflytelse i denne jentas liv? Oppførsel som den hun driver med er oftest tegn på at ungdommen på et eller annet vis har det vanskelig, og det går det an å ha en helt åpen og fin dialog med datteren din om. Om det er en god strategi kommer jo selvfølelig litt an på hvor tilbøyelig din datter er til å bli med på sprell selv, men som ungdom var jeg selv bestevenn med en jente av typen du beskriver. Jeg husker at jeg og mamma hadde mange samtaler om hva jeg kunne finne på sammen med venninnen min for å få inn litt mer "positive" aktiviteter i hverdagen hennes, som å  be henne bli med på ferie, ta initiativ til litt volleyball om sommeren osv. For oss gikk det helt fint. Hun fikk litt "fri" fra å være rebell sammen med meg, og jeg ble aldri med på festene, tyveriene etc. som hun drev med. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min datter hadde en maktsyk og manipulerende venninne. Hun styrte jentene i klassen. Populær blandt guttene. Min datter fortalte meg hendelser. Jeg veiledet hvordan hun kunne møte ulike situasjoner og vi snakket åpent hjemme. Jeg nektet henne ikke å være i sammen med denne jenta. Hun var en del hos oss og også overnattet. Andre året på ungdomskolen så valgte min datter henne bort til fordel for andre venninner.

Anonymkode: db60e...43c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2017 den 20.43, badevakta skrev:

Jeg ser nå at tenåra fører med seg en hel del andre utfordringer enn søvnløse netter pga tenner og kolikk.. 

Dattera mi er 13år og de siste årene har vi (som foreldre) merket oss hvordan ulike venner påvirker henne på ulike måter. Hun har vært litt inn og ut av en "firergjeng" hvor det har vært en del intriger. I perioder har hun også hengt sammen med en del andre venninner, og da er det mye roligere og jenta generelt mer tilfreds. Nå begynner de å komme opp i en alder hvor ting testes ut og det er fælt å si det, men jeg ønsker ikke at dattera mi er for mye sammen med spesielt en. Vedkommende har en tendens til å være involvert i det meste som skjer. Nevner bl.a. innbrudd, utestenging, sender toppløsbilder til gutter etc. At hun er av de første som drikker, røyker, ligger med gutter etc ser jeg på som meget sannsynlig. 

Dialogen mellom oss og jenta vår er god. Det jeg er usikker på er hvor mye vi kan "styre" henne unna denne trøbbelmakeren uten at det blir synlig og uten at hun skjønner det. Er jo klar over at det kan føre til motsatt effekt. Akkurat nå ønsker hun distanse fra denne jenta, men jeg vet like godt at de plutselig en dag er mere sammen igjen. De bør jo få velge sine venner selv, det vet jeg, og jeg vet at alle gjør dumme ting i ungdomstida, men disse tingene nevnt over synes jeg er godt over streken. Jeg liker ikke tanken på hvilken innflytelse denne jenta kan få over dattera mi. Mulig jeg ikke trenger å være bekymra i det hele tatt, dattera mi synes å greie å tenke selv, men likevell vil jeg være føre var, eller iallefall forberedt. 

Vi har forsåvidt også god dialog med foreldrene i klassen generelt og vi har hatt flere "oppvaskmøter" hvor denne ene stort sett er hovedpersonen bak. Foreldrene er klar over at hun er utfordrende, men ser ikke at hun har slakkere tøyler enn de fleste andre. De som har forsøkt å ta opp ting med foreldrene på tomannshånd har flere ganger blitt møtt med "det må være en misforståelse" fordi jenta nekter og gråter.

Synspunkt? Erfaringer? 

Jeg er ikke ute etter måter å unngå at de henger sammen, men hvordan følge med på situasjonen og når evt. "iverksette tiltak". 

Her har jeg en gutt på 13, med varierende omgangskrets. Noen av de har jeg vært tydelig på at jeg ikke liker han er sammen med. 

I tillegg så snakker vi mye om konsekvenser av de valgene han tar. Det å ta egne valg når venner gjør noe, og at hab har tillit fra oss så lenge han ikke motbeviser at vi kan stole på han. 

Vanskelig alder ja 😅 Og de må jo få prøve seg litt også mtp å ta egne valg og avgjørelser. 

Anonymkode: 865e3...3f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er lurt å følge med litt. Det er mange tilfeldigheter som spiller en stor rolle i barne- og ungdomsårene. I klassen vår var vi tre jentegjenger på ungdomsskolen. Grovt skissert: Gjengen som røyka og drakk og hadde kjærester som var mye eldre enn dem selv. Disse fikk barn tidlig og bare et par av dem fullførte vgs. Så var det nerdegjengen som satt inne og spilte brettspill og hadde "klubber" (hesteklubben, pusurdagbokklubben, etc, var kanskje litt mer barnslig enn de andre). Så var det fotball/håndballjentene som var opptatte av trening og slikt. 

Poenget mitt er at det var ganske tilfeldig hvilken gjeng du havnet i. Hadde naboene mine vært fotballjentene, ville jeg sikkert havnet der jeg også. Hadde jeg vært nyinnflyttet og venneløs, og en av de tøffe jentene hadde invitert meg med på fest og tatt meg inn i det miljøet, ville jeg kanskje blitt glad og blitt en av dem. 

Mulig jeg bare var helt uten ryggrad i ungdomsårene, altså. :-P  Men venninner påvirker hverandre veldig. Pass på at din datter påvirker den andre jenta mest, ikke omvendt.

Anonymkode: f9191...34d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det klart for dattera di at det hun venninna driver med er ulovlig, og om dattera di gjør noe lignende så blir du veldig skuffet. Sett forventninger. 

Husker selv jeg hang med noen tvilsomme folk på den tida. Det var alkohol, stjeling, sex, dop, alt mulig. Joda, noe tull var jeg med på, men jeg visste hvor grensa lå for foreldrene mine pratet masse med meg om det. De visste hvem venninnene mine var og hva de drev med. De oppmuntret meg til å ta gode valg. 

De gjorde det klinkende klart for meg hvor idiotiske disse vennene mine var når det kom frem at de hadde gjort noe dumt. De forventet bedre av meg, og fikk meg til å tro på at jeg klarte å være et bedre menneske :) 

Syns det fungerte ganske greit. Vi gikk jo på samme skole og sånt, hadde bare blitt dumt å nekte meg å henge med noen jeg så hver dag. Selv om jeg i etterkant nå ser at jeg helt fint kunne klart meg uten disse vennene :P Men det tenkte jeg ikke på da, og vi var jo egentlig gode venner.

Om det så skjer at dattera di stjeler eller gjør noe annet ulovlig sammen med denne jenta, syns jeg du kan nekte henne. Men det kan fungere om du bare setter forventninger til dattera di.

Anonymkode: abf0a...35b

• Liker 1
Skrevet

Jeg hang ofte med folk som var mye mer glad i å eksperimentere enn jeg var, i den alderen. Hadde utrolig god kommunikasjon med foreldrene mine, og selv om gjengen var var i drev med mye tull hadde jeg fremdeles guts til å stå i mot eller dra hjem om det var noe jeg ikke klarte å stå i. Fortalte alt til moren min om hva som foregikk, og i voksen alder er jeg venn med flere av de idag. Hun ene har sagt til meg utallige ganger hvor bra det var å ha en spm meg i gjengen som turte å si ifra, og hvor mye hun satt pris på meg på vgs da hun havnet helt i feil gjeng og visste at jeg var en stabil og "ordentlig" person som hun kunne stole på. 

Tenker at siden datteren din prater så åpent med deg, at hun er til å stole på. Tror ikke hub hadde fortalt deg så mye om hva som skjer om hun drev med lignende ting. Syns du skal stole på henne. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv ei datter i samme alder. Når de gikk ut av 7 klasse var de en 4'r bande som holdt sammen i tykkt og tynt og jeg trodde aldri vennskapet deres skulle gå over. 

Men den høsten de startet på ungdomsskolen forandret ting seg. Noen av venninnen dro på fester,prøvde alkohol og hang ed lit eldre gutter. Da tok min datter og noen andre helt avstand. Hun sa selv at dette ville hun ikke og hun er nå bestevenner med andre. Hun er veldig ivrig innen idrett og dette betyr alt. Det hender mange av disse jentene har veninnefest men da er stort sett en mamma eller pappa hjemme og jeg har aldri vært borti noe tull. 

Når hun fikk nye venninner på ungdomsskolen så har jeg også tatt kontakt med foreldrene for og bli kjent med de

Anonymkode: 2779a...b35

• Liker 1
Skrevet
På 12.6.2017 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Dette. 

Så lenge dere har en god og åpen dialog, og hun til en viss grad overholder reglene dere setter (tenåringer skal tøye reglene for å funne ut hvor grensene går), ville jeg ikke vært bekymret. Men vær obs på at dere klarer å formidle at uansett hva som skjer og uansett hva hun gjør, kan hun snakke med dere om det, og det er alltid bare å ringe dersom det skjer noe med henne eller de hun er sammen med, så kommer dere og henter.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode innspill. Jeg tar dem med meg videre og satser på kommunikasjon, kommunikasjon og kommunikasjon. :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...