Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg ble ferdigutdannet i fjor, og begynte i fast jobb 20 juni(2016). Altså har jeg bare tjent opp feriepenger for et halvt år, noe som ikke er allverden.

Jeg har snakket med sjefen om at jeg vil ha ut bare tre uker ferie i år, men h*n sier at jeg MÅ ta ut fem uker. Dette kan da ikke stemme? H'n kan vel ikke tvinge meg til å ta ubetalt ferie? 

Jeg fikk lønn i dag, og det er MYE mindre enn hva jeg får til vanlig=((((((((

Anonymkode: 656ec...cba

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1113154-tvunget-til-5-ukers-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobber du et sted som stenger virksomheten om sommeren? Isåfall er svaret ja, de kan tvinge deg til å ta ut ferie den perioden de er stengt. Hvis ikke kan svaret være nei, men det er mulig med unntak, f. eks at de ikke har behov for like mange ansatte om sommeren. 

Jeg jobber et sted hvor de ikke har stengt, jeg tar kun ut 2 uker i sommer, kanskje en uke senere i høst.

Anonymkode: 74c8c...45d

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg ble ferdigutdannet i fjor, og begynte i fast jobb 20 juni(2016). Altså har jeg bare tjent opp feriepenger for et halvt år, noe som ikke er allverden.

Jeg har snakket med sjefen om at jeg vil ha ut bare tre uker ferie i år, men h*n sier at jeg MÅ ta ut fem uker. Dette kan da ikke stemme? H'n kan vel ikke tvinge meg til å ta ubetalt ferie? 

Du er kun pålagt til å ta ut penger etter hvor mye feriepengene dekker. I ditt tilfelle er det mindre enn fem uke. 

Anonymkode: df6c1...4a3

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Du har nok fått feriepengene fra i fjor. Da får man ikke vanlig lønn i tillegg. Man er lovpålagt og ta ferie. Man kan ikke få både feriepenger og lønn. Kan være de ikke tillater at man overfører til neste år. Flere bedrifter har begynt med det. Kanskje du må se hva som står på lønnslippen din.

Anonymkode: 1c7db...950

Nei du må ikke ta full ferie til vanlig, men arbeidsgiver har styringsrett som vil si at de kan be deg være fleksibel både med tanke på når og på hvor lenge du tar ut ferie. Men som AB over linket til - dersom du har startet i ny jobb i Juli og har brukt ferie hos din gamle arbeidsgiver kan du ikke pålegges uttak av full ferie hos ny arbeidsgiver - men, nå er ikke det tilfelle for deg så arbeidsgiver kan hvis de kan synliggjøre at det er nødvendig for bedriften osv legge føringer for deg. For eksempel har vi etpar nyansatte hos oss nå som kom rett fra skole - vi forventer ikke at de skal ta ut fire uker sommerferie og en til jul liksom, men om de ønsker ta ferie tilrettelegger vi for det. Jeg ville gått i dialog med arbeidsgiver og sjekket mulighet for å føre over to uker (ti dager) til neste år for eksempel:

Sitat

Arbeidstaker kan inngå skriftlig avtale med arbeidsgiver om overføring av feriedager på inntil 12 virkedager (2 uker) til påfølgende ferieår jfr. ferieloven § 7 (3). Dette er altså noe begge partene må være enige om, og ingen av partene kan i utgangspunktet kreve slik overføring.

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok fått feriepengene fra i fjor. Da får man ikke vanlig lønn i tillegg. Man er lovpålagt og ta ferie. Man kan ikke få både feriepenger og lønn. Kan være de ikke tillater at man overfører til neste år. Flere bedrifter har begynt med det. Kanskje du må se hva som står på lønnslippen din.

Anonymkode: 1c7db...950

Men TS får jo ikke feriepenger for 5 uker når hun ikke har tjent opp 5 uker med feriepenger. 

Anonymkode: 17a8d...507

• Liker 1
AnonymBruker

Jobber som sykepleier i kommunen. Kom rett fra skolebenken til fast jobb 20/6-16, og det var først da jeg begynte å tjene penger(feriepengegrunnlag). Feriepengegrunnlaget mitt var ca 160 000 31/12-16. Dette dekker ikke fem ukers ferie. Nå har jeg lest litt og kommet frem til at h*n ikke kan tvinge meg til å ta ut ulønnet ferie.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...