smil Skrevet 3. januar 2005 #1 Skrevet 3. januar 2005 Jeg har ei jente på tre (snart fire) år. Det er veldig vanskelig å få henne til å legge seg om kvelden. Vi forsøker å ha gode rutiner: Legge henne til samme tid, lese litt for henne og så si god natt. Hun gir tydelig uttrykk for at hun ikke liker å være alene, og vil helst ligge i sengen vår. Vi har bare et soverom, og har derfor ikke mulighet til å ha henne på eget rom. Ofte kan det gå flere timer fra hun legger seg og til hun sovner. Jeg trenger råd! Har behov for litt "voksentid" på kveldene. (Hvor mye søvn trenger en tre-fireåring?)
Gjest gotthard Skrevet 3. januar 2005 #2 Skrevet 3. januar 2005 fasiten på hvor mye søvn en 3 åring trenger er at de tar den søvnen de trenger har jeg funnet ut. jenta mi har hvert slik siden hun var tre år , til slutt gikk avtalen ut på at hu kan drive på oppe i max en time etter at jeg sier natta , så skal det være stilt. de merker ikke noe på skolen selv om hun får lite søvn, de lærde sier at hun tar den søvnen hun trenger og at det ikke er et krav at et barn skal sove 12 timer. er ikke alle voksne som sover 8 timer heller veit du... lykke til
Angelica Skrevet 4. januar 2005 #3 Skrevet 4. januar 2005 Varierer nok fra barn til barn også med søvnbehovet, akkurat som voksne. Jenta vår er straks 3 år, og det går stort sett greit å legge henne på kvelden. Hun sover jo ikke på dagen lenger og er rimelig aktiv på dagen så hun blir sliten og trøtt i åttetida. Vi har aldri pleid å lese på senga heller, legger henne i åttetida og hun sovner nesten på 5 min. Hun sover vanligvis rundt 12 timer om natta, kan sove over 13!
smil Skrevet 4. januar 2005 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2005 Takk for svar! Høres veldig deilig ut, Angelica... Men hvordan får dere det til? Har dere noen spesielle rutiner om kveldene eller noe sånt?
Angelica Skrevet 4. januar 2005 #5 Skrevet 4. januar 2005 Smil: Vi har vel bare hatt flaks! Rutinene er som følger; kveldsmat ca. kl. sju, så er det på med pysj, tannpuss og kanskje et bad. Hun er i seng oftest i åttetida, og sovner veldig fort.. Har aldri pleid å lese på senga, vi legger henne og gir nattakos uten noe mer "dilldall". Hun har alltid nattlampe og kosedyr da!
smil Skrevet 4. januar 2005 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2005 Den som kunne hatt det sånn... Vi får bare gjøre vårt beste. Har jo sklidd ut litt ekstra i jula. Hjelper kanskje når vi begynner å stå opp til samme tid hver dag. Og så skal vi innføre kveldsmat kl. 19. Smil
Gjest juju Skrevet 10. januar 2005 #7 Skrevet 10. januar 2005 Disse svarene får meg til å lure på om min sønn, som blir tre i april er unormal i forhold til søvn? Han legger seg uten problem kl 20. Hvis han ikke blir vekket kan han sove til 930-10 neste morgen. I tillegg vil han gjerne ha en liten høneblund på ettermiddagen.......... Er ellers kvikk og glad. Har alltid sovet mye, og er et rolig barn.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #8 Skrevet 10. januar 2005 Barn har forskjellige sovevaner- akkurat som oss voksene. Jeg ville foreslått at dere begynner ganske tidlig så det blir kos med leggning. Et langt bad/dusj, da blir man ofte trøtt. Hva med lesing i stuen først så høre på litt lydbok selv mens hun ligger og roer ned.
Maya22 Skrevet 11. januar 2005 #9 Skrevet 11. januar 2005 gutten min på to legger seg kl åtte og sover til ca.10. det har han gjort siden han var fire-fem mnd...så vi er nok litt bortsjemt der. Men for all del, det kan jo endre seg når han evt skal ligge i jr seng...får nyte det mens vi kan
Rethe Skrevet 11. januar 2005 #10 Skrevet 11. januar 2005 Har en fireåring som legger seg ca 19.30 hver kveld,har gjort det siden han var liten.Han går i barnehage og blir derfor vekket ca kl 07 hver dag.Først siste halve året har han begynt å sove litt lenger i helgene.. Han har aldri vært interessert i å komme i vår seng(lillesøs har tatt litt igjen på det området..)Vi har nok et fortrinn med at han har eget rom,tror ikke vi hadde hatt det så enkelt med han på samme rom.. Det jeg uansett tror er viktig er å ha de samme rutinene før legging hver kveld.Her begynner vi kveldsstell rett etter barnetv,så spising,tannpuss og rett i seng. Han får lov å ha med seg en leke i senga,og vanligvis sovner han innen 10 min.Det hender han er litt mer opplagt og roper mye for å spørre om alt mulig rart,men da får han beskjed når nok er nok.Mulig vi har vært veldig heldig med han,men etter mye trøbbel første tre måneder var nok nok, og siden da har vi vært veldig strikse på leggerutinene.. Har også lest i foreldre & barn om søvnhjelp.Der innførte de klistremerkesystem med belønning i form av lite merke når det hadde vært litt "krøll"med legging/soving og stort når alt hadde gått bra.Så etter ca 3 store merker på rad,var det belønning iform av bassengbesøk el.l.Det sto om det for ca 2 mnd siden tror jeg.. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #11 Skrevet 11. januar 2005 Jenta mi er 3 1/2 år. Har aldri hatt trøbbel med å legge henne på kvelden. Hun legger seg kl 1900-1915. Vi er opptatt av å ha rutine på legging. Hun spiser kveldsmat fra ca midt i barne-TV, så sitter vi og bare koser en halv times tid. Så pusser vi tenner og vasker litt, og så er det rett i seng. Ikke noe om og men. Da er det natta. Dette har vi praktisert hele veien. Går i barnehage og er sliten som bare det når hun kommer hjem. Høres kanskje litt tidlig ut å legge henne 1900, men da er hun dønn sliten og hvis vi ikke legger henne da så går hun over en terskel og blir skikkelig hyper. Hun sover til hun våkner av seg selv, som da er mellom 0630-0700. Og da skal jo vi også stå opp, hvis vi ikke allerede er oppe. Ingen sure miner, blid som sola og utvilt.
*Kaisa* Skrevet 11. januar 2005 #12 Skrevet 11. januar 2005 Jenta mi er 3 1/2 år. Har aldri hatt trøbbel med å legge henne på kvelden. Hun legger seg kl 1900-1915. Vi er opptatt av å ha rutine på legging. Hun spiser kveldsmat fra ca midt i barne-TV, så sitter vi og bare koser en halv times tid. Så pusser vi tenner og vasker litt, og så er det rett i seng. Ikke noe om og men. Da er det natta. Dette har vi praktisert hele veien. Går i barnehage og er sliten som bare det når hun kommer hjem. Høres kanskje litt tidlig ut å legge henne 1900, men da er hun dønn sliten og hvis vi ikke legger henne da så går hun over en terskel og blir skikkelig hyper. Hun sover til hun våkner av seg selv, som da er mellom 0630-0700. Og da skal jo vi også stå opp, hvis vi ikke allerede er oppe. Ingen sure miner, blid som sola og utvilt. ..og det var hilsen Kaisa :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå