Gå til innhold

Sjenerte vs selvsikre menn, evolusjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Alle" er enige om at de fleste kvinner synes menn med selvtillit og som er flinke til å sjekke opp er mer attraktive enn mer sjenerte menn. Samtidig vet vi at gener i stor grad styrer hvordan man blir mentalt. En ting er at barn ofte ligner på en av sine foreldre når det gjelder mentalitet, det kan jo til dels forklares med miljøpåvirkning i oppveksten, men så har vi "tvillingbeviset". De fleste eneggede tvillinger vokser opp sammen, men siden de har identiske gener er det svært interessant å studere de som av ymse grunner ikke har vokst opp sammen. Det viser ser at de likevel blir svært like.

Så til saken: Hvorfor har da ikke genene som skaper sjenerte og tilbakeholdne menn blitt selektert bort gjennom årtusenene?

Jeg fant nylig denne sida: https://www.quora.com/If-humans-are-made-to-survive-and-replicate-why-are-men-shy

De som skriver der har åpenbart store kunnskaper innen biologi, genetikk og evolusjon. Jeg har et lite universitetsfag i dette emnet selv, men jeg hadde aldri tenkt på hypotesene som ble lagt fram der.

Her er noen utvalgte:

- Et sivilisert samfunn er en svært ny ting sett i evolusjonens langsomme tidsperspektiv. Utviklingen av et rettssamfunn der politiet har voldsmonopol og det svært sjelden er voldelige episoder mellom folk har gått langsomt, store deler av jordas land har ennå ikke et slikt samfunn. Derfor kan det å være tilbakeholden og konfliktsky gi betydelig økt sjanse til å ikke dø tidlig.

- Menn som er mer selvkritiske vil sannsynligvis være en bedre partner over et lengre tidsrom. De vil i mindre grad gå ut av et forhold fordi gresset ser grønnere ut på andre siden av gjerdet.

- Så lenge mannen ikke er helt lammet av sjenertheten sin trenger den ikke hindre reproduksjon, og dermed videreføring av genene. Man trenger i utgangspunktet bare ha sex en gang for å få barn.

- Det å være sjenert trenger ikke være et tegn på å være dårlig tilpasset å klare seg godt her i livet. En sunn populasjon av et dyr har stor genetisk variasjon, siden gener som kan være en fordel i ett miljø kan være en ulempe i et annet. Miljøene skifter med årstider, med klimaendringer, med plutselige ting som jordskjelv og vulkanutrbudd etc.

- Som en fortsettelse av forrige punkt: Det fins flere veier til å klare seg her i livet. Noen menn prøver seg på enhver attraktiv kvinne i enhver mulig situasjon. Det er fordi den biologiske kostnaden ved å gå glipp av en mulighet til å formere seg er større enn skammen ved et avslag. Det andre ytterpunktet er menn som så vidt klarer å overvinne sin sjenanse og har ett eneste forhold i løpet av livet. Begge disse ytterpunktene er sannsynligvis genetisk disponert, og begge deler fins i menneskehetens populasjon i dag.

Noen tanker om dette folkens?

Det er forøvrig mange andre interessante artikler på Quora, jeg vil anbefale alle å ta en kikk.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Collan skrev:

"Alle" er enige om at de fleste kvinner synes menn med selvtillit og som er flinke til å sjekke opp er mer attraktive enn mer sjenerte menn.

Da er ikke jeg en av "alle". "Flink til å sjekke opp" er ikke en kvalitet jeg setter høyt. 

Anonymkode: 99c16...1dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være sjenert er ikke det samme som å ikke ha selvtillit. Jeg forstår ikke hvorfor noen tror det har en sammenheng? Jeg er kvinne og sjenert selv fordi jeg er introvert (men ikke ekstremt), men har helt normal selvtillit. Synes selv jeg er pen og flott. Foretrekker menn som er litt sånn også. Har kun datet menn som også er litt sjenerte. Synes det er veldig mye styr med folk som er veldig utadvendt og opplever mange av de som brautende (både kvinner og menn) og liker ikke folk som ikke klarer å holde kjeft av og til. 

Vi lever ikke i en verden der vi er kun drevet av reproduksjon og det må du forstå TS. Vi er ikke simple dyr med kun instinkter. :)

Anonymkode: 90695...384

• Liker 3
Gjest Apistogramma
Skrevet (endret)

...

Endret av Apistogramma
Skrevet

Du mener ikke usikre kontra selvsikre da? For menn som er sjenerte kan ha bra selvtillit. De er mer rolig og balanserte enn mange menn som durer seg frem i sjekkeverden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det å være sjenert og usikker har null å gjøre med gener, men alt å gjøre med miljø.
Noe man formes til av for eksempel foreldre som man oppfatter ser på en som en belastning, mobbing på barneskolen eller lignende.

Anonymkode: 7c1a2...b0c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å være sjenert er ikke det samme som å ikke ha selvtillit. Jeg forstår ikke hvorfor noen tror det har en sammenheng? Jeg er kvinne og sjenert selv fordi jeg er introvert (men ikke ekstremt), men har helt normal selvtillit. Synes selv jeg er pen og flott. Foretrekker menn som er litt sånn også. Har kun datet menn som også er litt sjenerte. Synes det er veldig mye styr med folk som er veldig utadvendt og opplever mange av de som brautende (både kvinner og menn) og liker ikke folk som ikke klarer å holde kjeft av og til. 

Vi lever ikke i en verden der vi er kun drevet av reproduksjon og det må du forstå TS. Vi er ikke simple dyr med kun instinkter. :)

Anonymkode: 90695...384

Jeg var sjenert da jeg var liten. Jeg snakket nesten aldri, men hadde jo selvtilliten vil jeg tro. Det var liksom ikke noe jeg tenkte på, jeg tenkte heller ikke nedsettende om meg selv (eller jeg vet ikke hva folk med lav selvtillit tenker på), men etter hvert ble jeg mer utadvendt. Jeg er fremdeles ikke en som er center of attention men har ikke noe problem med å snakke foran en gruppe fremmede mennesker. Men jeg går ikke rundt og søker oppmerksomhet eller er høylytt. Jeg vet ikke helt hvorfor noen har lav selvtillit, men er ganske sikker på at det er ikke nødvendigvis trenger å være en sammenheng mellom det å være sjenert og det at man er usikker på seg selv. 

Skrevet

Jeg er ikke blind for arvelige egenskaper.

Men det å være sjenert er nå en gang noe som er vanlig for unger, men som man opplever at de "vokser av seg". Så da spekulerer jeg på hva miljøet har å si her. Er det så at det er mest praktisk å ha en unge som ikke stikker seg fram og som ikke står opp for seg sjøl, ja så oppdrar man en slik. Men så dyrker man fra en tilbakeholden voksen og ender uten barnebarn.

Det å overvinne sjenanse er en ferdighet, som må dyrkes fram ved følelse av mestring, og opplevelsen at det ikke er så farlig å gå på ræv.

Gjest Ingenting2
Skrevet

Det er forskjell på å være sjenert da. Jeg husker da jeg møtte eksen min, han ble sjenert rundt meg fordi han likte meg. Men overfor venner og andre så er han tøff som bare det. Han er ikke en veldig brautende person heller, mer laidback. Det betyr ikke at han ikke har selvtilliten i orden. Jeg blir også veldig sjenert når det er en jeg liker veldig godt, og jeg er sikkert en av de med for mye selvtillit... 

Skrevet

Vel, miljø har i stor grad påvirket dem

Dessuten er mange sjenerte er introverte, det hemmer dem gjerne sosialt men de er ofte smarte. Er man intelligent har man en sjans til å finne noen

Skrevet

Tror mange kvinner oppfatter en mannlig utadvent impulsiv brautende personlighet som selvsikker og dermed attraktiv hvor det førsteinntrykket teller som den inngangsbilletten.  Om denne typen menn er så veldig reflekterte og oppegående med selvinnsikt nok til å kjenne deres egne begrensninger er nok en annen sak. Som regel så har de litt lav sosial IQ og er mer opptatte av (og har vært hele livet) å markere seg i øyeblikket med å  utøve dominans og mate eget ego - enn å ta innover seg omgivelsene med lærdom derfra.    

Ofte så omgir deg seg nok med et litt reservert publikum som ler litt mer av dem enn med dem i det stille. Dem som ler høyt med dem blir kompis, og de som ikke klarer å holde seg blir fiende.  Nokså primitivt ..men fungerer jo på kvinnfolk flest. Det er flere kvinnfolk som også er på samme nivået og kan verdsette den slags som egenskaper, enn det er av dem som er noen nivåer over.

Sjenanse er i og for seg IKKE en attraktiv egenskap ovenfor kvinner da. Er vel mer den gruppen mannfolk som blir venn og skal "snike" seg innpå fra den vinkelen av, istedenfor å ikke legge skjul på hva deres egentlige intensjoner er sånn mann til kvinne. 
Nå er det heller ikke til denne typen menns fordel at det finnes nok av kvinner som faktisk tror på ekte vennskap mellom mann og kvinne uten baktanker\intensjoner fra mannen sin side da, så den utviklingen er litt merkelig egentlig. 99% av dem vil du sikkert finne igjen i denne tråden etterhvert :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...