Gå til innhold

Hvordan rengjøre baderoms fliser på veggen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei 

Jeg vasker dusjkabinett hver gang jeg dusjer. Så den er alltid ren. Vasken og toalettet vasker jeg også hverdag eller annen hverdag... men de veggene på badet syns jeg er slitsomt å vaske. Jeg har ganske stort bad. Pleier å bruke jif skurekrem med svamp skrubber veggene og så skyller med varmt vann fra dusjhodet. Vasker veggene 1 gang i uken og bruker mer enn 1 time. Blir veldig sliten  av det. Pluss at det kommer mye vann på benken i badet som har begynt å få fuktskade. Derfor vil jeg bruke så lite som mulig vann på veggene fordi en del faller på benken som gjør at det blir fuktskade.  Jeg lurer på hva dere bruker for å vaske fliser? Har prøvd baderoms spray fra jif men de flisene "glinser"ikke etter å ha brukt den. Har prøvd jif glass spray og den er fin å bruke men da trenger jeg 2 -3 flasker av den hver gang jeg vasker og det blir fort dyrt. Hva bruker dere?

Anonymkode: 6cf87...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det virkelig skittent i dusjen og ved vasken hver eneste dag? Sikker på at det ikke holder å bare skylle dusjen med kaldt vann, og tørke over benken med en ren klut? 

Uansett, fyll en bøtte med varmt vann og ha i litt zalo. Bruk en bomullsklut til å vaske veggen. Alternativt kan du bruke en våt mikrofiberklut, men da uten såpe. 

Anonymkode: 4c322...3c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen spesiell grunn til at du vasker så mye ..? Jeg ville tenkt at det er mye mer usunt med alle disse kjemikaliene enn å roe litt ned på vaskingen. Flisene på badeveggen tørker jeg over med vann og klut en gang i blant hvis det er skittent. Støvsuger oppi hjørnene hvis det blir veldig støvete. Trenger jeg mer enn vann kan jeg eventuelt blande litt klor i en bøtte vann og gnikke med en klut. 

Anonymkode: 60136...24e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flisene utenfor dusjsonen blir da ikke så skitten at de må vaskes hyppig? 🤷‍♀️ 

Jeg vasker dem en sjelden gang med microfiberklut (uten vaskemiddel). 

Anonymkode: 7812d...cc5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Jeg vasker dusjkabinett hver gang jeg dusjer. Så den er alltid ren. Vasken og toalettet vasker jeg også hverdag eller annen hverdag... men de veggene på badet syns jeg er slitsomt å vaske. Jeg har ganske stort bad. Pleier å bruke jif skurekrem med svamp skrubber veggene og så skyller med varmt vann fra dusjhodet. Vasker veggene 1 gang i uken og bruker mer enn 1 time. Blir veldig sliten  av det. Pluss at det kommer mye vann på benken i badet som har begynt å få fuktskade. Derfor vil jeg bruke så lite som mulig vann på veggene fordi en del faller på benken som gjør at det blir fuktskade.  Jeg lurer på hva dere bruker for å vaske fliser? Har prøvd baderoms spray fra jif men de flisene "glinser"ikke etter å ha brukt den. Har prøvd jif glass spray og den er fin å bruke men da trenger jeg 2 -3 flasker av den hver gang jeg vasker og det blir fort dyrt. Hva bruker dere?

Oj! Det er ikke normalt å vaske så ofte eller bruke så mye rengjørings midler :sjokkert: 

Anonymkode: 23e7a...69c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei 

Hei, 

Er du veldig glad i å vaske? Vi andre vasker badet en gang i halvåret, utenfor dusjen. Og da bruker de fleste klut på fliser. Bruker du Ajax flytende og en mikrofiber klut med såpen og tørker over med en klut med bare rent vann så blir det vel så rent som om du nå driver og spyler ned hele badet altfor ofte. Det er heller ikke helt vanlig å vaske dusjglasset etter hver gang du bruker dusjen. En gang i uken holder. 

Anonymkode: 5c7bc...1f1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vasker dusjen en gang i uka. Jeg bruker nal for å fjerne vann fra flisene og dusjglasset etter at jeg har dusjet.

Anonymkode: 48a01...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker du andre vegger i huset ditt like ofte?

Det er virkelig ikke nødvendig å vaske så ofte, om du har brukt mye skurekremer kan du ha mattet ned overflaten på flisene som igjen gjør at de blir vanskeligere å holde ren.

Anonymkode: d0f92...fe3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mer bekymret for fuktskader inne i veggen enn på benken dersom det ikke er membran under. Har inntrykket av at det er mest vanlig å ha membran kun på gulvet og noen cm opp på veggen...

Håper ikke folk som skal selge driver på sånn :hakeslepp:

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, penny_ skrev:

Jeg ville vært mer bekymret for fuktskader inne i veggen enn på benken dersom det ikke er membran under. Har inntrykket av at det er mest vanlig å ha membran kun på gulvet og noen cm opp på veggen...

Håper ikke folk som skal selge driver på sånn :hakeslepp:

De fleste skikkelige firmaene smører hele badet. Men mange bad fra 80 og 90 tallet har ikke membran i hele tatt.. Er overraskende mange som tror det er flisene som gjør et bad tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skikkelige firmaene smører hele badet. Men mange bad fra 80 og 90 tallet har ikke membran i hele tatt.. Er overraskende mange som tror det er flisene som gjør et bad tett.

Dessverre er det ikke alltid et skikkelig firma pusser opp, eller at det er et firma som gjør det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Microfiberklut med vann. Det å vaske med såpe etterlater mer bakterier enn mircofiberklut med vann. Ikke bra for miljøet heller med alle disse såpene. Kun zalo eller eddik ved fett/kalk

Anonymkode: e0861...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Råkkenråll

Om det er bakterier du er engstelig for så gjør du det mye verre med såpass mye vask, det høres ut som en tvangshandling for meg.

Uansett: jeg har kjøpt med Karcher dampvasker, som jeg tar dusjsonen med når det trengs. Dampen gjør såpass rent og er så kraftig at jeg ikke tar hele badet hver gang, og heller ikke gulvet med damp ofte. 

I ditt tilfelle, om du vasker så ofte pga angst- hadde jeg av hensyn til bakterievekst brukt mindre vann og holdt meg til mikrofibermopp til veggene uten middel på og med svært lite vann. 

Så mye vaskemidler på overflatene(og inn i lungene dine) er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Råkkenråll skrev:

Om det er bakterier du er engstelig for så gjør du det mye verre med såpass mye vask, det høres ut som en tvangshandling for meg.

Uansett: jeg har kjøpt med Karcher dampvasker, som jeg tar dusjsonen med når det trengs. Dampen gjør såpass rent og er så kraftig at jeg ikke tar hele badet hver gang, og heller ikke gulvet med damp ofte. 

I ditt tilfelle, om du vasker så ofte pga angst- hadde jeg av hensyn til bakterievekst brukt mindre vann og holdt meg til mikrofibermopp til veggene uten middel på og med svært lite vann. 

Så mye vaskemidler på overflatene(og inn i lungene dine) er ikke bra.

Bruker man dampvasker både på fliser og parkett?

Anonymkode: fe8ba...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råkkenråll
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker man dampvasker både på fliser og parkett?

Anonymkode: fe8ba...415

Jeg tør ikke bruke det på parkett selv da dampen er ganske heftig(løser opp lim med en gang, er en list i dusjdøra som mistet feste hos meg). 

Jeg holder meg til flis, men teoretisk sett; ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men hvorfor i heiteste vasker du veggene hver eneste uke? Du ødelegger dem til slutt. Med mindre du står å kliner møkk oppetter veggene så kan jeg virkelig ikke fatte hvorfor du vasker så mye. Dette er ikke ment som et stygt spm; har du bakteriefobi eller noen annen psykisk lidelse? I så fall burde du snakke med noen om det. 

Anonymkode: becb9...922

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar en mikrofiberklut for baderom, fukter den med vann og fester den på en slik nal med kosteskaft (vet ikke helt hva det heter). Da går det raskt å gå over tak og vegger på badet. Jeg gjør det ca en gang i måneden + hver uke rundt doen. Jeg bruker samme metode på gulvet, men der må jeg noen steder gå over ekstra i fugene (gutter :frustrert:).

Jeg har ikke tid til å bruke masse tid til å vaske bad, og badet har heller ikke godt av slik overdreven vasking.

Anonymkode: a8a7f...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...