Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Startet i ny jobb for et par måneder siden sammen med mange andre, da dette er en stor bedrift, og de trengte flere vikarer.

Vi sitter i telefonen og hjelper kunder som ringer inn, og jeg føler meg inkompetent selv om vi fikk god opplæring før vi ble satt ut i svaring. 

Jeg må spørre om hjelp omtrent hele tiden, og sliter ofte med å forstå kundens problem og behov, fordi jeg er inkompetent. Jeg føler at de andre vikarene gjør fremskritt hver dag, mens jeg yter dårlig service og gir misfornøyde kunder. Vi har ofte prøver på jobben hvor et par ansatte lytter på våre samtaler med kundene, og jeg synes at presset begynner å bli for stort.

Jeg vurderer å si opp, men jeg slet lenge med å få meg jobb, og frykter for å bli avhengig av NAV igjen. Samtidig gjør denne jobben meg så deprimert. Jeg får ikke gjort ting på ettermiddagen, går bare rundt og tenker på denne jobben. I helgene pleier jeg å bare grue meg til mandagen i stedet for å faktisk nyte helgen.

Jeg ønsker å levere oppsigelse, men er redd for hva sjefen sier. De har sikkert brukt lang tid til å ansette folk, og jeg synes det blir urettferdig ovenfor de som virkelig ønsket denne jobben. Jeg var usikker på om dette var en jobb for meg, men jeg ville gi det et forsøk. Nå innser jeg at det var feil å søke denne jobben.

Hva skal jeg gjøre? Føler meg ubrukelig. :(

Anonymkode: 11ab3...f64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en type jobb som gjerne kan oppleves som krevende i starten, men jo mer erfaring man får vil man kjenne igjen typer henvendelser, og klare seg bedre. Om ingen har hintet til at du ikke klarer dette trenger du ikke gi deg selv strykkarakterer, heller. Du kan kanskje be om en samtale med sjefen, som sikkert har erfaring med hva som er innenfor/utenfor normalen med tanke på å komme inn i det, ut fra hvilke forkunnskaper man har, å levere oppsigelse direkte er kanskje noe forhastet? :)

Skrevet

Hva med å si at du trenger mer opplæring/mentoring? Antageligvis vil det at en sitter sammen med deg en time hver da feks hjelpe deg mye. 

Og så må du jobbe med den indre dialogen din slik at du blir din beste støttespiller, bruk tid på å finne eksempler på ting du klarer og som du har lært deg siden du startet. Mål deg mot deg selv og ikke mot de andre.

• Liker 1
Skrevet

Husk å gi det tid. Bit tennene sammen, plutselig kommer du over kneika. Da jeg var yngere brukte jeg tre mnd på å finne fram som pizzabud. Det er lengere en noen andre jeg jobbet med. Tapte en del penger på det da vi hadde en times leveringsgaranti. Fikk pes for det. Jeg sliter med rettningsans og å orientere meg. Men jeg fikk det til tilslutt. Vokste på det veldig. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er under opplæring. Det flyter skikkelig først nå etter et halvt år for meg og jeg spør ennå :)

Anonymkode: 9334e...391

Skrevet

Dette er ein krevande type jobb, så ikkje tenk at du er "dårlegare" eller "treigare" enn andre, så godt som alle oppleve dette som hardt. Det løsnar etterkvart! Stå på, dette klare du! 

Skrevet

Om du absolutt kjenner at dette ikke er jobben for deg, så begynn å søk andre jobber. Om du sier opp jobben uten å ha noe nytt å gå til, og blir gående uten jobb når oppsigelsen er over, får du ikke støtte med nav på noen uker (husker ikke hvor mange, 8 kanskje?). 

AnonymBruker
Skrevet

Du blir absolutt ikke tryggere på at du kan noenting ved å bestemme deg for at du er inkompetent.

Du må bare si ifra at du trenger lengre opplæring, du trenger bedre tid på deg til å komme deg dit at du føler at du kan. Og du må føle deg trygg på at du kan spørre om hjelp uten å føle at de andre ser på deg som inkompetent. 

Alle føler seg usikker i begynnelsen og det verste du kan gjøre er å sammenligne deg med andre. Du må bare få mer selvtillit og si til deg selv at dette kommer du til å klare. 

Anonymkode: b005a...58f

Skrevet

TS, jeg har jobbet på kundeservice over telefon for flere firmaer, og har hatt sikkert hundre kollegaer innen dette. Absolutt alle jeg har snakket med som begynte samtidig som eller etter meg har følt det på samme måte, selv opp til et halvt til et år etter at de begynte. Det ér en krevende jobb, du får hele tiden nye type henvendelser hele tiden som du ikke har hatt erfaring med. Etter to år på min arbeidsplass kommer jeg fremdeles over nye problemstillinger hele tiden :) At du spør mye er en kjempebra ting! De jeg har jobbet med som ikke har holdt ut lenge har vært de som ikke har spurt, for det er de som ikke kommer seg videre og fortsetter å gjøre feil. Alle ledere liker folk som spør!

Da jeg begynte i min nåværende arbeidsplass begynte jeg også på første linje og jeg mistrivdes veldig. Kundeservice over telefon er virkelig ikke en jobb for alle, og det virker som du og jeg har omtrent samme opplevelse av det. Jeg satset egentlig bare på å jobbe der lenge nok til at det så greit ut på CV-en, og søkte på nye jobber nesten helt fra starten av. Heldigvis er det ofte lett å jobbe seg oppover i slike jobber dersom du viser vilje og engasjement. Jeg gjorde en innsats for å lære meg systemene som ble brukt litt mer i dybden, noe som ble lagt merke til, og det tok litt under fire måneder fra jeg startet til jeg fikk en ny stilling hvor jeg trivdes kjempegodt. Så det kan ordne seg den veien også, uten at man trenger å si opp eller få ny jobb!

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ikke gi opp så fort! Du har bare vært der to mnd! Jeg er nok endel eldre enn deg og jobber som programmerer. Føler meg komplett udugelig hver gang jeg starter I ny jobb :P pleier ordne seg etter et halvt år. Vanlig å føle det sånn!

Anonymkode: f0155...257

Skrevet

Jeg anbefaler deg virkelig å spørre om du kan få sitte på "medlytt" med en av de mer erfarne kollegaene dine. Så du lærer hvordan man kan arbeide mer effektivt, hvilke spørsmål som bør stilles, smalltalk osv. Medlytt er gull verdt i den bransjen. Da sitter du bare der med et headset og hører kollegaen og kunde snakke sammen samtidig som du får sett hvordan de jobber. Jeg tror arbeidsgiver vil sette pris på at du spør om dette, det viser at du ønsker å bli bedre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...