AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Jeg har jobbet noen år på samme arbeidsplass. Dette er en arbeidsplass hvor man jobber tett på kollegaene sine, det er ikke til å unngå i det hele tatt og samarbeid er viktig. Nå har jeg nettopp fått vite at en tidligere bekjent av familien min har søkt seg jobb på min arbeidsplass. Det er en grunn til at denne personen nå er ”tidligere” bekjent av familien og at vi ikke anser h*n som en familiær person. Personen var negativ til mye og lot dette gå utover oss alle. Var ikke vi enig om noe så var det aldri tillat å stoppe diskusjonen med å være enig om å være uenig, nei da måtte diskusjonen gjenopptas ved senere anledning og det ble gjort alt mulig for at jeg/vi skulle dele denne personens mening/tanker. Denne personen snakket også nedlatende om meg til andre i slekten og lagde små rykter innimellom for at denne personen selv skulle føle seg bedre og at slekten skulle se ned på meg. Flere i slekten har selv kommet til meg og sagt at de ikke forstår hvorfor denne personen sprer rykter/negativitet om meg og deler ikke denne personens meninger om dette. Jeg kan selvfølgelig ikke nekte h*n å søke arbeid på min arbeidsplass. Skulle h*n få en stilling så må jeg jo selvsagt bare gjøre det beste ut av det og jeg vil ikke la personlige saker gå utover arbeidet. Men jeg føler likevel på meg at jeg ikke ville følt meg tilpass og trolig ville begynt å grue meg/føle det er en belastning å gå på jobb. Det vil ikke være så kjekt for meg lengre, selv om jeg ellers trives godt på jobben. Nå er jo ikke dette noe som har skjedd enda, men arbeidsplassen min trenger flere ansatte og det er få som søker, derfor er sjansen ganske stor for at denne personen kan få seg stilling hos oss. Hva synes dere jeg bør gjøre? Jeg har et godt forhold til min arbeidsgiver. Kan jeg hinte frempå at en tidligere slektning har søkt stilling? I så fall spør gjerne arbeidsgiver meg litt om dette personen. Kan jeg da på en litt diskret/”innpakket” måte få frem at jeg ikke kan velge hvem de ansetter og er profesjonell i mitt arbeid, men at… og forklare kort at vi har et anstrengt forhold og at jeg kanskje ville følt meg utilpass på arbeidsplassen min dersom denne personen skulle begynt? Anonymkode: 41cfc...7d0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Hvis situasjonen er såpass tilspisset som jeg får inntrykk av, så ville jeg sagt enkelt og greit til sjefen min at «Ansetter du ham/henne, så slutter jeg.» Jeg ville unngått å utbrodere det noe mer enn det. Anonymkode: 45d5b...992 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis situasjonen er såpass tilspisset som jeg får inntrykk av, så ville jeg sagt enkelt og greit til sjefen min at «Ansetter du ham/henne, så slutter jeg.» Jeg ville unngått å utbrodere det noe mer enn det. Anonymkode: 45d5b...992 Kanskje ikke være så bastant, men heller si noe som at du må revudere arbeidsforholdet dersom vedkommende blir ansatt. Det tar seg veldig dårlig ut dersom TS sier at hun skal slutte, også gjør hun faktiske ikke det hvis det viser seg at denne 'slektningen' blir ansatt. TS kan gjerne være bastant, men det bør være reelt. Anonymkode: 53ac6...d83 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Sjefen din velger beste kandidat og det angår faktisk ikke deg. Anonymkode: ded09...c1e 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke være så bastant, men heller si noe som at du må revudere arbeidsforholdet dersom vedkommende blir ansatt. Det tar seg veldig dårlig ut dersom TS sier at hun skal slutte, også gjør hun faktiske ikke det hvis det viser seg at denne 'slektningen' blir ansatt. TS kan gjerne være bastant, men det bør være reelt. Anonymkode: 53ac6...d83 Ja, man skal selvsagt mene det, hvis man sier at man kommer til å slutte. Hadde jeg vært i TS’ situasjon, så ville jeg faktisk sagt opp, så jeg kunne sagt det. Anonymkode: 45d5b...992 1
JackIost Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjefen din velger beste kandidat og det angår faktisk ikke deg. Anonymkode: ded09...c1e Selvsagt vil sjefen være interessert i denne informasjonen, dersom sjefen anser TS for å være en viktig medarbeider 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg hinte frempå at en tidligere slektning har søkt stilling? I så fall spør gjerne arbeidsgiver meg litt om dette personen. Kan jeg da på en litt diskret/”innpakket” måte få frem at jeg ikke kan velge hvem de ansetter og er profesjonell i mitt arbeid, men at… og forklare kort at vi har et anstrengt forhold og at jeg kanskje ville følt meg utilpass på arbeidsplassen min dersom denne personen skulle begynt? Anonymkode: 41cfc...7d0 Ja, så absolutt. Jeg tror kanskje at sjefen hadde satt pris på å høre litt mer om denne personen, siden det faktisk er sånn at du kjenner denne personen relativt godt. (Går jeg ut ifra da.) Å si at du er utilpass, istedet for noe så bastant som "jeg slutter hvis du ansetter han altså!" er mye, mye bedre. Så javel, hvis du likevel ønsker å slutte etter at personen er ansatt og du i tillegg har snakket med din arbeidsgiver om det på forhånd, så får du bare gjøre det. Da har du prøvd å overtale din arbeidsgiver på den mest høflige og voksne måten, men det gikk ikke. Hvis arbeidsgiver spør om det er en grunn til at du slutter så får du si det. På den måten får arbeidsgiver en siste sjanse til å holde på deg og heller avbryte ansettelsen av den andre personen. Som sagt: da har du gjort ditt. Anonymkode: 63358...bb5
boblevann Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 du kan si til sjefen at dette er en veldig negativ person det er vanskelig å samarbeide med - de fleste arbeidsgivere tar hensyn til slikt i en såpass intim jobb som du beskriver 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #9 Skrevet 13. juni 2017 Tidligere slektning? Anonymkode: 39b7b...19f 3
student86 Skrevet 13. juni 2017 #10 Skrevet 13. juni 2017 Ville vært ærlig med sjefen og forklart din tidligere tilknytning til personen og at personen har visse negative egenskaper (kverulerende, ryktespreder, negativ) som kan påvirke arbeidsmiljøet negativt. Da har du gjort ditt, og resten er opp til sjefen. Kan hende du blir positivt overrasket og at sjefen kommer til å være takknemlig for å få vite det. Noe av det verste for en sjef må jo være å ansette feil type mennesker.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #11 Skrevet 13. juni 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjefen din velger beste kandidat og det angår faktisk ikke deg. Anonymkode: ded09...c1e Men beste kandidat er faktisk ikke en person som sannsynligvis vil føre til uro på arbeidsplassen! Å ansette er en sårbar situasjon og ingen arbeidsgiver har lyst til å ansette feil person uansett hvor riktige de ser ut på papiret. Søkere oppgir ikke akkurat sine mest negative sider og oppgir nok sjelden en referanse som sier at de er rævva å samarbeide med.. Jeg synes ts kan gå til sjefen og i nøytrale ordlag fortelle at hun ikke ønsker å jobbe med vedkommende, om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: b834f...3e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå