AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Jeg MÅ endre livsstil, altså enere kostholdet og trene mer. Er det noen her som vil komme med konkrete måltidseksempler? Altså konkrete matvarer å spise... Treningen går bra, men det hjelper jo ikke når jeg ikke har riktig kosthold. Anonymkode: 0c426...8b4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Det jeg kan si at jeg har gjort er å begynne med å spise det jeg vet er sunt for meg, og i begynnelsen var det UTROLIG fattig i den grad at det var de kjedelige knekkebrødene med leverpostei og hvitost, med agurk og paprika på. Jeg lagde taco-lefser med de samme grønnsakene som jeg alltid pleide. Men jeg begynte å gjøre mer av disse tingene, og mindre av pizzabrød, boller og sjokolade. Men i lengden blir det kjedelig, og da var det om å gjøre å LÆRE seg mat, om råvarer, matlaging og alt, for jeg har vært så vant til halvfabrikata og helfabrikata, og drittmat, at det å lage gode, sunne måltider har vært vanskelig for meg. Matvarene jeg kjøpte var jo så begrenset, alltid det samme, ikke rart jeg hadde et behov for å proppe meg med dritt når maten jeg spiser er så kjedelig. Deretter begynte utforskingen! Litt etter litt skulle jeg lære meg mat, og det jeg har gjort er at to ganger i måneden så skal jeg spise noe nytt. Enten det er å lage en helt ny middagsrett, eller om det er å prøvesmake asparges (har aldri smakt) sammen med noe jeg pleier å spise. Og to ganger i måneden høres gjerne ikke mye ut, men det betyr at i løpet av et år vil jeg ha lært meg å spise 24 nye ting, og det er ikke verst. I tillegg vet jeg at to ganger i måneden er såpass at jeg kommer til å gjennomføre det. Å lære seg mat, på samme måte som andre ting, tar tid. Krydder f.eks, jeg hadde kun en stor pakke med salt i skapet, nå har jeg pepper også, men en venninne har fortalt meg om alt krydderet hun bruker i matlagingen, og målet er å kjøpe ett nytt krydder som jeg integrerer i matlagingen i måneden. Igjen: ting tar tid. Jeg vet dette ikke var svaret du ønsket deg, men det var svaret du fikk. Å tro at å bli god på mat og matlaging er gjort over natta er like merkelig som å tro man skal ha slike fremskritt på noe annet område. Det har jeg lært meg å akseptere, og i stedet for å fortsette de neste 10 åra med drittmat, har jeg bestemt at jeg begynner i det små, og om 10 år håper jeg ting ser annerledes ut. Anonymkode: 017ab...406 3
Pringle Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 (endret) Si først hva som er feil med de utallige eksemplene på sunne måltider og dagsmenyer som ligger gratis på nettet? Endret 12. juni 2017 av Pringle 1
Tvist Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Jeg spiser havregrynsgrøt med sukkerfritt syltetøy til frokost, 1 dl havregryn med 2 dl soyamelk (vanlig melk går selvsagt fint). Til lunsj spiser jeg i kantinen, men passer på å ha mest salat, men for at salaten skal mette må jeg ha linser/bønner eller lignende. Evt brød. Til middag spiser jeg suppe vanligvis 2 gg i uken, lite kalorier og god smak. Lager ofte en suppe av forskjellige grønnsaker og moser den, så suppen blir tykk og kremet, men kalorifattig. Spiser flatbrød til. Ellers går det stort sett i vegetarmat hos meg, mye taco/pita eller gryterett. Innimellom burger o.l. Hjemmelaget med mye grønnsaker er det ikke så ille. Spiser middag sent, så jeg spiser aldri kveldsmat. Har omtrent aldri snop i huset, for da blir det spist opp raskt. Drikker te om jeg får lyst på noe søtt. Og når jeg har gått ned 2 kg belønner jeg meg med chips. Jeg går seint ned i vekt, men det går riktig vei.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det jeg kan si at jeg har gjort er å begynne med å spise det jeg vet er sunt for meg, og i begynnelsen var det UTROLIG fattig i den grad at det var de kjedelige knekkebrødene med leverpostei og hvitost, med agurk og paprika på. Jeg lagde taco-lefser med de samme grønnsakene som jeg alltid pleide. Men jeg begynte å gjøre mer av disse tingene, og mindre av pizzabrød, boller og sjokolade. Men i lengden blir det kjedelig, og da var det om å gjøre å LÆRE seg mat, om råvarer, matlaging og alt, for jeg har vært så vant til halvfabrikata og helfabrikata, og drittmat, at det å lage gode, sunne måltider har vært vanskelig for meg. Matvarene jeg kjøpte var jo så begrenset, alltid det samme, ikke rart jeg hadde et behov for å proppe meg med dritt når maten jeg spiser er så kjedelig. Deretter begynte utforskingen! Litt etter litt skulle jeg lære meg mat, og det jeg har gjort er at to ganger i måneden så skal jeg spise noe nytt. Enten det er å lage en helt ny middagsrett, eller om det er å prøvesmake asparges (har aldri smakt) sammen med noe jeg pleier å spise. Og to ganger i måneden høres gjerne ikke mye ut, men det betyr at i løpet av et år vil jeg ha lært meg å spise 24 nye ting, og det er ikke verst. I tillegg vet jeg at to ganger i måneden er såpass at jeg kommer til å gjennomføre det. Å lære seg mat, på samme måte som andre ting, tar tid. Krydder f.eks, jeg hadde kun en stor pakke med salt i skapet, nå har jeg pepper også, men en venninne har fortalt meg om alt krydderet hun bruker i matlagingen, og målet er å kjøpe ett nytt krydder som jeg integrerer i matlagingen i måneden. Igjen: ting tar tid. Jeg vet dette ikke var svaret du ønsket deg, men det var svaret du fikk. Å tro at å bli god på mat og matlaging er gjort over natta er like merkelig som å tro man skal ha slike fremskritt på noe annet område. Det har jeg lært meg å akseptere, og i stedet for å fortsette de neste 10 åra med drittmat, har jeg bestemt at jeg begynner i det små, og om 10 år håper jeg ting ser annerledes ut. Anonymkode: 017ab...406 Her har du en flott plan! Fantastisk å prøve ut noe nytt to ganger i måneden. Du vil etterhvert oppdage at matlaging er gøy - og at krydder ikke er så vanskelig. Jeg vil utfordre deg til neste "prøve ny ting": Har du prøvd å lage grønnsaksuppe med chilikrydder? Kok gulrot, potet, selleri, paprika, tomat, løk, hvitløk, ingefær i buljong. Lag små biter, så koker det fort. Ha i chilikrydder også. Når det er kokt bruker du stavmixer så får du en jevn suppe. Du kan velge å ha litt fløte eller rømme i, men dette må man ikke. Selvsagt kan du også ha i kylling eller noe annet magert kjøtt, men dette er også en opsjon som er frivillig. Fantastisk til mørke høstkvelder.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 Som noen sa over her, det tar tid. Ikke start å leve på agurk og salatblader over natten. Det er forøvrig ikke sunt å leve på kun agurk og salatblader heller. Jeg har funnet ut at det er noe som passer for meg, og noe som ikke passer like bra. Jeg har brukt tid på å utforske og prøve matvarer og måltider, og har blant annet funnet ut at jeg ikke liker cottage cheese. Så jeg vil oppfordre deg til å finne noen oppskrifter og prøve, så gjentar du det som faller i smak. Mat/måltider jeg har prøvd som har gjentatt seg mange ganger og fungerer for meg, men som kanskje ikke kommer til å fungere for deg, er: Frokost er som regel havregrøt. Her tar jeg minst 50 gram havregryn i en bolle og dekker havregrynene i vann og setter i mikrobølgeovn i 2,5 mimutter. Topper med peanøttsmør og noen biter mørk sjokolade. Eple+kanel er også godt, ellers hadde jeg også en periode der det gikk i banan og blåbær. Lunsj varierer, men fordi jeg ikke er noen tilhenger av brødskiver, velger jeg ofte middagsmat. Dette kan feks være kokt ris, dampede grønnsaker (feks brokkoli og gulrøtter) og stekt kylling. Jeg skjærer opp kyllingen i biter og krydrer med salt, paprikakrydder, chilikrydder, chicken & steak-blanding og pepperblanding. Grønnsakene kjøper jeg frosne fra butikken, de er perfekt dampet/kokt og ikke overkokt, så jeg bare har de oppi boksen. Før jeg skal spise lar jeg boksen stå i mikroen i noen min. Et mer avansert alternativ er gryte. Her kjører jeg vanligvis thai/indisk inspirert. Da steker jeg kylling og løk, heller på alt av krydder, som vanligvis er red curry paste, karri, salt, pepper, paprika, spisskummen mm. Greia er egentlig bare å prøve seg fram, smake og utforske. Så heller jeg oppi en boks kokosmelk (gjerne light-versjon) og buljong. Litt vann. Ha oppi opphavlege grønnsaker, jeg bruker vanligvis gulrøtter, brokkoli og/eller aspargesbønner. Smak til med østerssaus og soyasaus. På slutten liker jeg å blande inn paprika som er skjørt opp i biter og litt mager kesam eller tilsvarende magert meieriprodukt som gir en litt mer kremerte konsistens/smak. Bruk gjerne urter også. Serveres med ris. Jeg liker også å lage og spise proteinpannekaker. Det er vanligvis ikke nødvendig med proteinpulver i kosten, men jeg liker å bruke det av og til i matlaging pga konsistens og smak. Jeg blander sammen 50 gram knuste havregryn (stavmikser/food processor), en ts bakepulver og 20 gram vaniljeproteinpulver. Har kun prøvd Nutramino Tasty vanilla og det var kjempesuksess. Litt salt og kunstig søtning eller ca en Ss sukker. Bland inn 50-100 gram mager kesam og ett egg. Så nok vann til at konsistensen blir ganske tynn, men merk at røren blir tykkere etter hvert. La hvile minst 30 minutter før du steker de, gjerne over natten. Jeg liker å toppe pannekakene med banan og blåbær, eller jordbær og bringebær. Siste favoritt er yoghurt toppet med müsli, bær og frukt. Eventuelt kan du bruke kesam/mager kesam. Velg gjerne en müsli uten tilsatt sukker, evt. kan du jo lage selv også. Toppingen jeg bruker varierer, men i dag var det en banan, ca 100 gram jordbær, en håndfull blåbær, en kiwi og en liten håndfull valnøtter. Og fisk!!!! Jeg har aldri hørt at fisk er usunt. Anonymkode: a59c7...b49 1
Gjest Apistogramma Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 (endret) ... Endret 15. april 2018 av Apistogramma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå