AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Har søkt på en jobb jeg virkelig vil ha, og søknadsfristen gikk ut for en uke siden. Dette er en stilling i en kommune. Hvor lang tid må jeg regne med å vente før jeg evt. blir innkalt på intervju? Er det innafor å ringe f.eks. på torsdag eller fredag for å høre hvor i ansettelsesprosessen de er? Eller bør jeg heller sende mail? Har googla meg i hjelp på dette, men leser forskjellige ting over alt. Anonymkode: a7902...c27
Gjest Margit Spat Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Du har googla deg ihjel og lest masse forskjellige ting, så nå vil du ha enda flere ulike svar?? Neida: basert på personlig erfaring, både som jobbsøker og som deltaker i ansettelsesprosesser, mener jeg at viktigheten av oppfølging av jobbsøknad egentlig er oppskrytt. I alle fall på det punktet i søknadsprosessen hvor du er nå. Ikke at jeg skal fraråde deg å gjøre det hvis du er nysgjerrig, men det spiller neppe noen rolle fra eller til for OM du innkalles til intervju. Ventetiden før man innkalles til intervju på en kommunal stilling kan variere noe, men 1-2 uker etter søknadsfrist er ganske vanlig. Det kan også ta lengre tid enn det. Grunnen til at det tar litt tid, er at det offentlige har en del formelle krav til ansettelsesprosesser. Søkerlister skal utarbeides ihht offentlighetsloven og det kan være flere ulike interne instanser som skal ha et ord med i laget for hvem som innkalles, deriblant ansattrepresentanter/fagforeninger. Arbeidsgiver må også finne aktuelle dager og tidspunkter som passer for alle som skal delta i intervjuprosessen før de kan innkalle kandidater. HVIS du skal ta kontakt med arbeidsgiver, så mener jeg at du bør ringe. Også dette basert på personlig erfaring. En rask og hyggelig telefonsamtale er bedre enn en mail som må leses og besvares. Jeg er enig med deg i at torsdag eller fredag kan passe for å ta kontakt med arbeidsgiver, hvis du ikke allerede har hørt fra dem innen den tid. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 21 minutter siden, Margit Spat skrev: Du har googla deg ihjel og lest masse forskjellige ting, så nå vil du ha enda flere ulike svar?? Haha, ser at den ikke var helt gjennomtenkt men lest masse forskjellige artikler, og det står forskjellig i alle. Så tenkte det var bedre å få noen innspill fra folk som kanskje har erfaring på området. Men takk for utfyllende svar Det er fryktelig kjedelig å gå uten jobb! Anonymkode: a7902...c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå