AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Jeg så en 9-årig jente som jeg kjenner og som strakk hendene i være, og jeg så hun hadde begynt å få hår under armene. Er dette normalt? Betyr ikke det at man er ganske langt i pubertetsprosessen allerede? Trodde ikke slikt skjedde før minst 11-12 års alder, jeg. Anonymkode: 42bd3...faa
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Når puberteten starter, og hva den starter med er individuelt. Så ja, dette er normalt. Trenger ikke bety at hun er langt i pubertetsprosessen. Noen får først hår, andre får pupper først, andre igjen får mensen først osv. Helt individuelt. Anonymkode: de4d4...2ff 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Jeg hadde hår under armene fra jeg var rundt 9, fikk også begynnende pupper i den alderen. Mens kom ved 11-årsalderen. Helt normalt for noen som er litt tidlig ute, som stadig flere er i dag. Anonymkode: d4f52...258 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Barn kommer jo tidligere og tidligere i puberteten nå for tiden, noen mener det er maten med alle tilsetningsstoffene som gjør det... Anonymkode: 1aa5d...54b 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Helt normalt. Mange som har mensen når de er 10 år. Andre ting skjer jo gjerne litt før det også. Anonymkode: 23209...f74 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 Jeg fikk mensen når jeg var 11, men hår under armene og nedentil fikk jeg ikke før 12-13. Men puberteten kommer jo i alle former Anonymkode: 48f51...6a6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barn kommer jo tidligere og tidligere i puberteten nå for tiden, noen mener det er maten med alle tilsetningsstoffene som gjør det... Anonymkode: 1aa5d...54b Har det negative virkninger, lurer jeg på? Syns det er litt trist at barn kommer så tidlig i puberteten.. Anonymkode: 21105...de7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #8 Skrevet 13. juni 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Har det negative virkninger, lurer jeg på? Syns det er litt trist at barn kommer så tidlig i puberteten.. Anonymkode: 21105...de7 Hørt at depresjoner og angst og slikt kan komme fortere for dem som er tidlig i puberteten. Anonymkode: 42bd3...faa
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #9 Skrevet 13. juni 2017 Det er jo så individuelt hva som kommer først når man kommer i puberteten. Jeg fikk "voksen" svettelukt,hår under armene og nedentil da jeg var rundt 9. Mensen kom ikke før jeg var 13, og puppene var ikke ferdig utvokst før jeg gikk på vgs. Anonymkode: a34e0...513 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #10 Skrevet 13. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørt at depresjoner og angst og slikt kan komme fortere for dem som er tidlig i puberteten. Anonymkode: 42bd3...faa Hvor i all verden har du dette fra?? Skulle gjerne sett den forskningen.... eller er det søstra te broren te venninna som sa det? Anonymkode: 589f9...8e9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #11 Skrevet 13. juni 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor i all verden har du dette fra?? Skulle gjerne sett den forskningen.... eller er det søstra te broren te venninna som sa det? Anonymkode: 589f9...8e9 "Flere undersøkelser har vist at jenter som kommer tidlig i puberteten har større risiko for å utvikle depresjon og angst. Tidlig pubertet henger også sammen med økt tendens til å røyke, begå kriminelle handlinger og debutere seksuelt i yngre alder. Tidlig pubertet har også helsemessige konsekvenser. En norsk undersøkelse viser at dødeligheten øker jo tidligere puberteten inntreffer. Kvinner som får sin første menstruasjon før 13 års alder har 012 prosent større risiko for å dø av kreft, hjerte -karsykdommer, hjerneblødninger, ulykker eller andre årsaker enn kvinner som får menstruasjon etter fylte 17 år" http://www.nettavisen.no/nyheter/hva-er-for-tidlig-pubertet/3192964.html Anonymkode: 42bd3...faa 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #12 Skrevet 13. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Flere undersøkelser har vist at jenter som kommer tidlig i puberteten har større risiko for å utvikle depresjon og angst. Tidlig pubertet henger også sammen med økt tendens til å røyke, begå kriminelle handlinger og debutere seksuelt i yngre alder. Tidlig pubertet har også helsemessige konsekvenser. En norsk undersøkelse viser at dødeligheten øker jo tidligere puberteten inntreffer. Kvinner som får sin første menstruasjon før 13 års alder har 012 prosent større risiko for å dø av kreft, hjerte -karsykdommer, hjerneblødninger, ulykker eller andre årsaker enn kvinner som får menstruasjon etter fylte 17 år" http://www.nettavisen.no/nyheter/hva-er-for-tidlig-pubertet/3192964.html Anonymkode: 42bd3...faa 012 prosent? Anonymkode: 116a7...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå