AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Har ikke så store barn selv. Men har mye kontakt med niesen min på 18. Hun forteller at mor og far har bestemt at hun må følge 50/50 ordningen hennes søster på 13 år har. Vet jo hun roter og foreldrene er fortvilet når de kommer hjem fra jobb osv, da kan hun ja laget frokost og stekepanner og tallerkner står overalt. Hun var hos meg i helgen (vi har veldig nært forhold) i protest fordi hun ikke fikk bestemme dette selv. Hva synes dere? Jeg har jo strengt tatt ikke noe med dette, men synes jo det er litt merkelig at hun MÅ følge 50/50... Anonymkode: dd768...611 1
lalalala3 Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 !8 åringen for flytte ut hvis det ikke er ok for han/henne. 13
Silfen Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Selvsagt kan de ikke bestemme dette. Her må de snakke sammen og bli enige. Dersom problemet er at hun roter og diverse så får de skylde på seg selv for oppdragelse. 12
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 2 minutter siden, lalalala3 skrev: !8 åringen for flytte ut hvis det ikke er ok for han/henne. Hun går jo på videregående så det har hun ikke mulighet til. Anonymkode: dd768...611 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Akkurat nå, Silfen skrev: Selvsagt kan de ikke bestemme dette. Her må de snakke sammen og bli enige. Dersom problemet er at hun roter og diverse så får de skylde på seg selv for oppdragelse. De hadde gitt henne klar beskjed om at slik ble det fremover. Hun har jo sluppet billig unna hele veien ift rydding osv, så enig med deg at det er foreldrene som kan skylde seg selv. Hun har aldri hatt faste oppgaver hjemme, ikke en gang vasket sitt eget tøy. Anonymkode: dd768...611 2
Solivagant Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 Trodde det var slik at de fikk bestemme hvor de ville bo når de fylte 18, men hva som er rett vet jeg ikke. Det er iallfall slik alle skillsmissebarn jeg kjenner har hatt det, 50/50 til de ble 18, og deretter har de valgt selv.
lalalala3 Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 Akkurat nå, Silfen skrev: Selvsagt kan de ikke bestemme dette. Her må de snakke sammen og bli enige. Dersom problemet er at hun roter og diverse så får de skylde på seg selv for oppdragelse. Hvorfor kan ikke 18 åringen fortsette med 50/50 ordningen? Hvorfor skal det forandre seg når ungdommen er myndig? Det kan hende at foreldrene har lyst å ha fri fra ungene en gang i blant. 4
Silfen Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 6 minutter siden, lalalala3 skrev: Hvorfor kan ikke 18 åringen fortsette med 50/50 ordningen? Hvorfor skal det forandre seg når ungdommen er myndig? Det kan hende at foreldrene har lyst å ha fri fra ungene en gang i blant. Normalt sett kan slikt forandre seg når som helst. Foreldre med omløp i toppen snakker med unger om dette fra lenge før de er 18, og ikke bare overkjører dem. 12
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #9 Skrevet 12. juni 2017 Jeg skjønner foreldrene til en viss grad. Hun har vist seg å ikke være til å stole på når de ikke er hjemme, det er også en grunn til at de ønsker 50/50. Hun har hatt fester selvom hun har sagt de kun skal være tre venninner osv. Anonymkode: dd768...611 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #10 Skrevet 12. juni 2017 Sånn jeg ser det så har de latt alt skure å gå frem til nå, og så var det plutselig nok. Anonymkode: dd768...611 1
stan Skrevet 12. juni 2017 #11 Skrevet 12. juni 2017 Det er først og fremst ved uenighet mellom foreldrene om samvær at barn kan bestemme. I tilfellet her hvor foreldrene er enige, så bestemmer de over barnet. Selv om barnet nå er 18 og myndig, så må hun jo forholde seg til det foreldrene bestemmer. Hvis hun er veldig uenig så har hun jo nå mulighet til å flytte ut. En 18-åring som ikke har skilte foreldre må jo også forholde seg til de reglene foreldrene setter for hus og hjem osv. 14
Outlander Skrevet 12. juni 2017 #12 Skrevet 12. juni 2017 Høres ut som det ikke er hvor hun skal bo som er problemet, men at hun er en bortskjemt drittunge som gidder ikke å hjelpe til i huset. Da ville jeg ha satt full stopp med å lage mat til henne og vaske klærne/rommet/sengetøyet. I tillegg alle skitten tallerken hun bruker blir satt over i en stor bøtte og lagt på soverommet hennes. 7
Mr. Kilmister Skrevet 12. juni 2017 #13 Skrevet 12. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ikke så store barn selv. Men har mye kontakt med niesen min på 18. Hun forteller at mor og far har bestemt at hun må følge 50/50 ordningen hennes søster på 13 år har. Vet jo hun roter og foreldrene er fortvilet når de kommer hjem fra jobb osv, da kan hun ja laget frokost og stekepanner og tallerkner står overalt. Hun var hos meg i helgen (vi har veldig nært forhold) i protest fordi hun ikke fikk bestemme dette selv. Hva synes dere? Jeg har jo strengt tatt ikke noe med dette, men synes jo det er litt merkelig at hun MÅ følge 50/50... Anonymkode: dd768...611 Bor hun hjemme må hun innrette seg. Har hun jobb bør hun også betale for seg. Sånn var det når jeg var ung. 4
fitlife Skrevet 12. juni 2017 #14 Skrevet 12. juni 2017 En 18-åring kan velge å flytte for seg selv selv om hun går på VGS, men det er jo upraktisk mtp at det er mer husarbeid og ansvar generelt. Men det er mulig, hun vil da få mer i stipend/støtte fra Lånekassen. Jeg synes det bare skulle mangle at alle, uansett alder, følger huseiers regler, i alle fall om hun bor der gratis. Blir litt annerledes om det er leiekontrakt inne i bildet, men det er det jo ikke her. 4
Rotemor Skrevet 12. juni 2017 #15 Skrevet 12. juni 2017 1 time siden, Solivagant skrev: Trodde det var slik at de fikk bestemme hvor de ville bo når de fylte 18, men hva som er rett vet jeg ikke. Det er iallfall slik alle skillsmissebarn jeg kjenner har hatt det, 50/50 til de ble 18, og deretter har de valgt selv. Det er vel ganske sikkert at man som voksen selv bestemmer hvem andre voksne som skal få bo i huset ditt og når. 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #16 Skrevet 12. juni 2017 Begynner å bli veldig enig med de fleste her. Jeg ser nok på henne som lille jenta mi ennå, men forstår jo helt klart at det blir slitsomt når hun ikke gjør en dritt. Hun er nok veldig bortskjemt og blitt stilt lite krav til. Anonymkode: dd768...611 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #17 Skrevet 12. juni 2017 For ikke å snakke om at ønsker man å bli behandlet som en voksen, så får man oppføre seg voksent. Det innebærer faktisk å ta ansvar og rydde opp etter seg selv og forholde seg til husets regler. Jeg antar at foreldrene har en god grunn til å ønske at samværet fortsetter slik. Anonymkode: 05bcf...88c 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #18 Skrevet 12. juni 2017 Foreldrene kan ikke bestemme hvor hun skal være, men de kan bestemme at hun ikke skal være i huset deres. Anonymkode: 75061...d25 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. juni 2017 #19 Skrevet 12. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun går jo på videregående så det har hun ikke mulighet til. Anonymkode: dd768...611 Om hun føler seg tvunget til å flytte for å unngå en samværsordning så kan hun søke om bidrag fra begge foreldrene slik at hun har til livsopphold. 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #20 Skrevet 12. juni 2017 Skjønner godt de vil ha litt forutsigbart både iforhold til når fe har fri,samt det at hun ikke er til å stole på. Når man er myndig bor man på nåde hos foreldrene og må bidra selv og følge husreglene. Mange får nok sjokk der. Men da er det jo bare å flytte. Anonymkode: 79ae8...4e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå