Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gift i 10 år. Da vi giftet oss eide han to veteranbiler. Disse har han solgt. Og kjøpt igjen nye biler. Han har tjent på hvert salg, aldri oppgitt overskuddet, og kjøpt igjen dyrere biler. Og noen ganger har han restaurert bilen slik at et "vrak" ble solgt for god pris.

Det jrg lurer på er om han har rett på verdien av bilens økning nå når vi skal skilles.

eks: Bil ved ekteskap verdi 20000, solgt for 20000, kjøpt ny bil for 25000- solgt for 40000, kjøpt ny for 40000- solgt for 60000... osv opprinnelig bil 20000- ti år etter har de 20000 vokst til 100000...

Videoannonse
Annonse
Gjest Råkkenråll
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke til det juridiske her, men det er sjukt smålig og griskt å i det hele tatt vurdere om du har rett på disse midlene.

Han eide selv bilene før forholdet, og med mindre han har investert betydelige summer i utstyr fra felles økonomi- samtidig som du aldri har kunnet bruke tilsvarende summer tenker jeg du får la det ligge.

Forøvrig bør du også regne inn arbeidstimene om du først skal gå videre med dette, han skal jo tross alt ikke drive med gratisarbeid for deg.

Om han derimot har brukt titusener+++ og vel så det av deres midler så er jo saken en annen, da hadde jeg ønsket utstyrsmidlene tilbake(gitt at jeg aldri hadde høyere forbruk på annet fra fellesmidler).

Er det rart folk vil skilles sier nå jeg.

Endret av Råkkenråll
Skrevet

Moralsk sett bør han i hvert fall få beholde hele verdien av dette.

Dersom du ikke måtte gå ned i stillingsprosent for at han skulle kunne bruke tid på bilhobbyen da?

• Liker 5
Skrevet

Du bør ta et titt på lov om ekteskap, §59, det han eide når han gikk inn i ekteskapet skal holdes utenfor deling. Så fremt at han har brukt sine egne tjente penger på bilene, verken kan eller skal du kreve noe av dette. Dette har vært hans hobby, og det er han som har jobbet med bilene.

Jeg finner det faktisk utrolig smålig av deg bare å tenke tanken på at du skal ha en del av dette, uansett hvor forbanna du tydeligvis er på din kommende eks-mann.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det han tok med seg inn tar han med seg ut, og når pengene er sporbare og følger bilene så har ikke du rett på dem hverken helt eller delvis. Heldigvis, griske folk som deg skulle skamme deg, skaff heller dine egne penger. 

Anonymkode: 24d1e...e1d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, macy_s skrev:

Jeg har vært gift i 10 år. Da vi giftet oss eide han to veteranbiler. Disse har han solgt. Og kjøpt igjen nye biler. Han har tjent på hvert salg, aldri oppgitt overskuddet, og kjøpt igjen dyrere biler. Og noen ganger har han restaurert bilen slik at et "vrak" ble solgt for god pris.

Det jrg lurer på er om han har rett på verdien av bilens økning nå når vi skal skilles.

eks: Bil ved ekteskap verdi 20000, solgt for 20000, kjøpt ny bil for 25000- solgt for 40000, kjøpt ny for 40000- solgt for 60000... osv opprinnelig bil 20000- ti år etter har de 20000 vokst til 100000...

Du må trekke fra utgifter knyttet til restaurering.  Hadde han biler ved inngåelse av ekteskap,er de hans

Anonymkode: 2f2f7...cc5

Skrevet
10 timer siden, Råkkenråll skrev:

Jeg kjenner ikke til det juridiske her, men det er sjukt smålig og griskt å i det hele tatt vurdere om du har rett på disse midlene.

Han eide selv bilene før forholdet, og med mindre han har investert betydelige summer i utstyr fra felles økonomi- samtidig som du aldri har kunnet bruke tilsvarende summer tenker jeg du får la det ligge.

Forøvrig bør du også regne inn arbeidstimene om du først skal gå videre med dette, han skal jo tross alt ikke drive med gratisarbeid for deg.

Om han derimot har brukt titusener+++ og vel så det av deres midler så er jo saken en annen, da hadde jeg ønsket utstyrsmidlene tilbake(gitt at jeg aldri hadde høyere forbruk på annet fra fellesmidler).

Er det rart folk vil skilles sier nå jeg.

Han har brukt mye av familienspenger på å fikse biler og ikke minst mye tid. Jrg har hatt ansvaret for alt i hus og med ungene. Jeg høres kanskje grådig ut men langt  i fra. Her er det snakk om mye løgner og manipulering over tid. Jeg er ikke ute etter å snylte men mer ha min rett, og ikke bli lurt. Fult klar over at det finnes noe som heter skjevdeling. Jeg har brukt tid på å drifte familien AS så han har kunne dyrke hobby og tjene litt ekstra til familien.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Mrs.Under skrev:

Du bør ta et titt på lov om ekteskap, §59, det han eide når han gikk inn i ekteskapet skal holdes utenfor deling. Så fremt at han har brukt sine egne tjente penger på bilene, verken kan eller skal du kreve noe av dette. Dette har vært hans hobby, og det er han som har jobbet med bilene.

Jeg finner det faktisk utrolig smålig av deg bare å tenke tanken på at du skal ha en del av dette, uansett hvor forbanna du tydeligvis er på din kommende eks-mann.

Jeg er verken smålig eller forbanna, jeg er bare lei av å bli lurt. Og lurer på om det er tilfelle at siden han har fått bruke så mye tid på hobbyen og jeg har kost meg med ungene så skal han få med seg hele verdien /gevinsten ut..? Og jeg vet jeg jrg har den beste gevinsten tid med barna og deres oppvekst!! 

Jeg drives ikke av penger men vil ha et mest mulig ærlig og redelig oppgjør. Her blir jeg truet til å godta et lavt tilbud fordi jrg ikke har noen sak, mener exen...

vi har begge to full jobb og vi tjener greit! Jeg er ikke avhengig av å få noe av han men vil ha det jrg har rett på! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, macy_s skrev:

Jeg er verken smålig eller forbanna, jeg er bare lei av å bli lurt. Og lurer på om det er tilfelle at siden han har fått bruke så mye tid på hobbyen og jeg har kost meg med ungene så skal han få med seg hele verdien /gevinsten ut..? Og jeg vet jeg jrg har den beste gevinsten tid med barna og deres oppvekst!! 

Jeg drives ikke av penger men vil ha et mest mulig ærlig og redelig oppgjør. Her blir jeg truet til å godta et lavt tilbud fordi jrg ikke har noen sak, mener exen...

vi har begge to full jobb og vi tjener greit! Jeg er ikke avhengig av å få noe av han men vil ha det jrg har rett på! 

Du sier jo selv at du sitter igjen med den største verdien jo. Kvalitetstiden med barna kan ikke måles i kroner og ører.
En driver man Familien AS som et AS, altså som et foretak, eller så dropper mann det.

Anonymkode: efe06...115

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enten*

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en advokat som er spesialist på skifte.

Dette kan være komplisert selv om det er enkelt skrevet.

Anonymkode: 5134c...d29

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trodde biler var personlig eie uansett om de kom inn før eller under ekteskapet jeg da. At den bilen står på er juridisk eier og tar den med seg videre ved skilsmisse. For øvrig er jeg enig med de over meg her.

Anonymkode: eb8ec...c3d

Skrevet
16 timer siden, macy_s skrev:

Når jeg ble skilt, så ble jeg "lurt" for et par hundre tusen. Jeg orket ikke å fighte for de kronene, og tenkte at dersom jeg dro inn en advokat så vill pengene forsvinne ut av familien og til han i stedet.

Ettertiden viste at avgjørelsen var riktig. Min x-kone arvet noen penger og gav flere hundre tusen til mine barn. I og med at hun støttet barna med mer penger enn jeg har gjort, så føltes det da rettferdig at jeg først ble "lurt".

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier jo selv at du sitter igjen med den største verdien jo. Kvalitetstiden med barna kan ikke måles i kroner og ører.
En driver man Familien AS som et AS, altså som et foretak, eller så dropper mann det.

Ikke noe jeg heller har villet enn å dele på ting i familien, og ikke minst ansvaret med barna. Jeg var bare her ute etter å vite om når 20000 ble tatt med inn og de økte til 100000 iløpet av 10 år, og økningen har skjedd i den grad at jeg har vært hjemme med barna slik at han har kunne kjøpe/selge/fikse  biler så verdien økte. Han mener at å være med barna/passe barn ikke er verdt noe og at man da ikke har bidratt til verdiøkning /skapning i familien. Jeg har bare alltid tenkt at det at når jeg tar større del i hjemmet så er jrg også med på den verdiøkningen han gjør. Men jeg har kanskje feil. Er ikke ute etter å lure han, jeg bare lurte på hva som var rett. Min xmann er en ringrev og utrolig god til å snike seg unna. Men føles feil at jrg etter ekteskapet skal sitte igjen med svært lite av de verdiene vi har hatt. Jeg har jobbet hele tida og er ikke en gratis passasjer!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, macy_s skrev:

Ikke noe jeg heller har villet enn å dele på ting i familien, og ikke minst ansvaret med barna. Jeg var bare her ute etter å vite om når 20000 ble tatt med inn og de økte til 100000 iløpet av 10 år, og økningen har skjedd i den grad at jeg har vært hjemme med barna slik at han har kunne kjøpe/selge/fikse  biler så verdien økte. Han mener at å være med barna/passe barn ikke er verdt noe og at man da ikke har bidratt til verdiøkning /skapning i familien. Jeg har bare alltid tenkt at det at når jeg tar større del i hjemmet så er jrg også med på den verdiøkningen han gjør. Men jeg har kanskje feil. Er ikke ute etter å lure han, jeg bare lurte på hva som var rett. Min xmann er en ringrev og utrolig god til å snike seg unna. Men føles feil at jrg etter ekteskapet skal sitte igjen med svært lite av de verdiene vi har hatt. Jeg har jobbet hele tida og er ikke en gratis passasjer!

Har han disse pengene på bok? Eller er de brukt opp? Står de på konto og dere ikke har særeie, blir de jo delt i to uansett. Er pengene brukt opp er det vel uansett ikke noe å henge seg opp i?

Anonymkode: eb8ec...c3d

Gjest Råkkenråll
Skrevet
7 timer siden, macy_s skrev:

Han har brukt mye av familienspenger på å fikse biler og ikke minst mye tid. Jrg har hatt ansvaret for alt i hus og med ungene. Jeg høres kanskje grådig ut men langt  i fra. Her er det snakk om mye løgner og manipulering over tid. Jeg er ikke ute etter å snylte men mer ha min rett, og ikke bli lurt. Fult klar over at det finnes noe som heter skjevdeling. Jeg har brukt tid på å drifte familien AS så han har kunne dyrke hobby og tjene litt ekstra til familien.

Jeg skjønner du synes han er en dust(det er jo dust å bruke timesvis på å fikse biler mens du må ta alt annet)- men dette er jo hva man har selve skilsmissemulugheten for. Det finnes ikke økonomisk kompensasjon for skjevdeling som ikke handler om at du måtte redusere stilling eller familiens fellesmidler.

Nå sier jo du at dette gikk av fellesmidler, og da må det redegjøres for gjennom kvitteringer/utskrift fra nettbank osv.

Spørsmålet er er også om det økte konfliktnivået er verdt pengene.

Du ble aldri lurt om han åpent drev med hobbyen uten at du motsatte deg voldsom pengebruk.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke høre på disse mannfolk som svarer her i tråden lol.  De vil helst at kvinner som har vært i forhold i mange år med de får ikke en eneste kr ut av det hele. 

De 2 biler han tok meg seg kan du ikke gjøre noe med. Tvert i mot har han solgt de og kjøpte ny MENS DERE VAR GIFT.  Da blir de nye bilene som blir restaurert og solgt videre DERES eiendeler.  

Ta han for alt du har rett til og skaff deg advokat. 

Anonymkode: 8e9fd...ec1

• Liker 6
Skrevet

Jeg TROR at det er slik innlegget over skisserer: Hvis han fortsatt hadde hatt de to opprinnelige bilene, og det var de som var pusset opp og hadde økt i verdi til 100 000,-, ville de vært hans, eller avkastningen ved salget hans. Selv om han hadde brukt mye tid og penger på restaureringen. Men siden han  har solgt dem, og kjøpt nye, er de nye ervervet i ekteskapet, og skjevdeling slår ikke inn, dere har felleseie, og halvparten er ditt..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, macy_s skrev:

Ettersom han har brukt felleseiemidler til bilinvesteringene samt at du har hatt hovedansvaret for barn og hjem, vil han ikke ha krav på å holde hele verdien utenfor delingen. Da han i tillegg har gjennomført flere transaksjoner, kan det ha oppstått en sammenblanding av "hans" og "deres" midler på en slik måte at han har mistet retten til såkalt skjevdeling (dvs. å beholde verdien av bilene samt verdiøkningen). Dette er imidlertid vanskelig å avgjøre ut fra informasjonen som foreligger.

Oppsummert: Ikke la han beholde verdiøkningen selv! Du har krav på at hele eller deler av bilenes verdi deles mellom dere. 

Anonymkode: 5240f...745

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke hatt noe overskudd i det hele tatt. Det koster skjorta å ordne opp i biler og ikke minst mange arbeidstimer. Det er IKKE du som blir lurt i så fall.

Anonymkode: 90482...ae8

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...