elisabethsol Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 hvordan kan jeg lære hunden min å ikke komme å ligge i sofanen
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Du tar den ut av sofaen når den prøver? Har du hatt hund før? Anonymkode: 1aabf...798 3
Million Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Du tar frem den morskeste stemmen du har, sier skarpt "NEI" og så "gå ned" i det du dytter hunden ned på gulvet igjen. Pass på å si "gå ned" akkurat i det du dytter hunden ned igjen. Ikke før. Du fjerner den altså med en gang. Si nei allerede i det den setter forbeina på kanten av sofaen og skal til å prøve seg.Etterhvert skal hunden ha lært seg "gå ned" kommandoen, og til slutt vil den skjønne at sofaen er forbudt område og lar være å gå opp. Men... Selv om hunden etterhvert skjønner at den ikke får lov, er det enkelte hunder som tar seg friheter likevel, når de ikke har mennesker i nærheten som kan irettesette dem. Dvs når de er alene hjemme. Som f.eks. at når du er på jobb/skole, så hopper hunden opp i sofaen likevel, selv om den aldri gjør det når du er hjemme. Dette er vanskelig å lære fra den. Hunden min er 6 år gammel. Der vi bodde de første 5 årene av hundens liv, fikk hun lov å ligge i sofaen når hun hadde lyst. Dette angret jeg egentlig på at vi hadde innført pga mye røyting og mye hår i sofaen, men gjort er gjort, så hun fortsatte nå med det. Men da vi flyttet, så jeg min sjanse til å innføre nytt regime; fra dag EN var er det strengt forbudt å være i sofaen eller senga (eks-mannen min tillot hunden i senga på sin side). Det er kjent at hunder egentlig ikke er særlig flinke til å generalisere. Det vil si at en sofa "her på sted A" er ikke det samme som en sofa "der på sted B" for dem. Det viste seg å være null problem å innføre sofa-forbud i vårt nye hjem. Jeg sa bare strengt nei fra første dag, måkte henne ned igjen ganske bryskt de to-tre gangene hun prøvde å legge seg der. Så var det gjort. Hun har ikke prøvd siden. For å kontrollere, legger jeg av og til ut et teppe stramt over sofaen før jeg går ut av huset og blir borte en stund. Så sjekker jeg teppet når jeg kommer hjem igjen. Det er aldri rotet til eller potemerker i det når jeg kommer hjem, det ligger like stramt og fint over sofasetene fremdeles. Ingen potespor :-) Hun prøver altså ikke når jeg ikke er hjemme heller. Flink voff! :-) Sengen i vårt nye hjem (som vi flyttet til for ett år siden) har hun aldri prøvd å hoppe opp i en eneste gang. Hun bare så på madrassen én gang, så ut som hun tenkte på å ta sats, men ombestemte seg og gikk og la seg i sin egen hundeseng på gulvet. Tror hun skjønte at det ikke var lov der heller :-)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Haha, hundene til min søster ser tydeligvis på en sofa som en sofa, samma hvor den er. De reagerer med sjokk og vantro når de ikke får ligge i sofaen når de er på besøk hos meg. Jumper oppi med den største selvfølge, og når jeg hiver dem ned, så prøver de seg med å stille seg opp og legge en pote oppi, mens de ser på meg med sånn "seriøst?? Helt alvorlig?? Kødder du nå????" blikk Anonymkode: 9dc01...f39
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Bikkjer er noe herk... Anonymkode: 25517...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bikkjer er noe herk... Anonymkode: 25517...1dd Så ikke ha hund da Anonymkode: 31a07...81e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #8 Skrevet 13. juni 2017 Ha godbiter, og kast dem på gulvet når hunden er på vei opp i sofaen, og legg på kommandoen "gå ned" - gjør det mange ganger. Når hunden er på gulvet nær sofaen også, til slutt assosieres gulvet med godbit, og de tenker ikke så langt at de hopper opp for å hoppe ned for å få godbit når du følger med - du må avlede og belønne idet den har tenkt å hoppe opp. Dette med å kjefte og skrike fører bare til ubehag, og som den som skriver det faktisk sier selv, hunden vil likevel benytte sofaen når du ikke er der. Den assosierer sofahopping med "ekkelt å gjøre når eier er hjemme" og ikke med "ikke lov". Du kan også bruke klikker og/eller håndtarget: Anonymkode: b2651...ed1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå