Gå til innhold

Glutenallergi?? Eller ikke??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg sliter utrolig mye med mageproblemer for tiden. 

Kan jo starte fra starten av. Jeg har bodd hos faren min mesteparten av oppveksten og han fant på et tidspunkt etter mye slitenhet, anemi og plager at han hadde cøliaki. Jeg har derfor levd på veldig glutenfri-basert mat hjemme (spiste vanlige brødskiver til niste så har vært konstant utsatt for gluten da). Etter jeg flyttet hjemmefra har jeg merket utrolig mye plager i mage og tarm. Jeg spiser vanlig mat, og sliter veldig med fordøyelse. Kan f.eks spise pasta med ostesaus (som er fullt av gluten), og etter et kvarter må jeg løpe på do og blir dårlig. Dette tærer jo veldig på hverdagen også, da jeg ikke kan fordra å være rundt mennesker når magen oppfører seg som den gjør. Har tatt tester 2 ganger hos legen, men de finner ingenting.. så nå prøver jeg å holde meg til glutenfri kost, men dette er noe som er dyrt (student), og ikke minst vanskelig da det finnes i alt føler jeg. Jeg kan også nevne at jeg har folsyre-mangel selvom de matvarene som inneholder folsyre er en veldig stor del av kosten min, samt at jeg nupper oppover armer og bein (noe som ofte er tilknyttet til matallergi. Har også kuttet ut laktose i kosten. Er ikke ute etter å diagnosere meg selv ved bruk av internett, men lurer sinpelten hvordan jeg går frem videre? Finnes det andre tester eller måter å finne ut om jeg har cøliaki? Begynner å bli så frustrert over dette, og ønsker ikke å ha en slik hverdag videre.. Beklager for uoversiktlig innlegg, håper folk i samme situasjon kanskje har noen gode erfaringer å dele. Klem 

Anonymkode: fb7d1...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange tilfeller hvor cøliaki ikke kommer frem på blodprøvene, så jeg ville bedt om en henvisning til gastroskopi likevel i og med at din far har cøliaki. Men da er du nødt til å spise gluten en god stund i forveien for at det skal være synlig på prøvene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke dyrt å leve glutenfritt. Jeg spiser ikke kornprodukt og i tillegg er jeg veganer. Bruker 1500 på mat i måneden. Glutenfritt er bare dyrt om du kjøper erstatningsprodukt hele tiden. Spis heller mer grønt og eventuelt linser og bønner. Det er ganske billig, spesielt om du kjøper frosne grønnsaker. Jeg har ikke mangler heller 

Ellers er det lurt å ta gastroskopi om dui ikke har gjort det

Anonymkode: 5363d...791

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Solivagant skrev:

Det er mange tilfeller hvor cøliaki ikke kommer frem på blodprøvene, så jeg ville bedt om en henvisning til gastroskopi likevel i og med at din far har cøliaki. Men da er du nødt til å spise gluten en god stund i forveien for at det skal være synlig på prøvene. 

Det trenger nødvendigvis ikke være cøliaki TS har. Kan være ikke-cøliakisk glutenintoleranse for eksempel. Jeg har selv cøliaki og det tar mye lengre tid enn et kvarter før jeg blir dårlig. Spesialist har sagt det kan ta opp til 15 timer før man får en reaksjon. Kjenner noen andre med cøliaki og hos han tar det også flere timer før reaksjon, men kortere tid enn med meg. Jeg får gjerne ikke diare før dagen etter jeg har spist glutenholdig mat og har store smerter i magen i flere dager i ettertid. Dette er smerter som ikke er som vanlige luftsmerter. Jeg kaller det cøliakismerte fordi det kjennes ut som om at det er store sår inne i magen. Jeg har også melkeallergi og da er det ikke en slik smerte. Hvis TS hadde hatt cøliaki og spist gluten i så mange år som hun har gjort ville hun hatt så lite tarmtotter igjen at hun ville vært undervektig eller evt måtte spise store mengder mat for å kompensere for at tarmene ikke tok opp næringsstoffer. Det er også veldig vanlig med leddplager hvis man spiser gluten når man har cøliaki. 

Jeg er forresten student og har null problemer med å leve glutenfritt. Baker brød selv til 30 kroner uka og spiser naturlig glutenfrie middager som f.eks ren fisk eller kjøtt med tilbehør. 

TS sine problemer med magen kan skylde mye annet enn gluten også. 

Anonymkode: 2979b...621

Skrevet

Det kan også være du reagerer på glutenet fordi kroppen din ikke er vant til det. Når du ikke har vært vant til å bryte ned gluten i lange tider, så vil kroppen bruke tid på å venne seg til det igjen. Prøv å spise litt gluten hver dag og se hvordan det går.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger nødvendigvis ikke være cøliaki TS har. Kan være ikke-cøliakisk glutenintoleranse for eksempel. Jeg har selv cøliaki og det tar mye lengre tid enn et kvarter før jeg blir dårlig. Spesialist har sagt det kan ta opp til 15 timer før man får en reaksjon. Kjenner noen andre med cøliaki og hos han tar det også flere timer før reaksjon, men kortere tid enn med meg. Jeg får gjerne ikke diare før dagen etter jeg har spist glutenholdig mat og har store smerter i magen i flere dager i ettertid. Dette er smerter som ikke er som vanlige luftsmerter. Jeg kaller det cøliakismerte fordi det kjennes ut som om at det er store sår inne i magen. Jeg har også melkeallergi og da er det ikke en slik smerte. Hvis TS hadde hatt cøliaki og spist gluten i så mange år som hun har gjort ville hun hatt så lite tarmtotter igjen at hun ville vært undervektig eller evt måtte spise store mengder mat for å kompensere for at tarmene ikke tok opp næringsstoffer. Det er også veldig vanlig med leddplager hvis man spiser gluten når man har cøliaki. 

Jeg er forresten student og har null problemer med å leve glutenfritt. Baker brød selv til 30 kroner uka og spiser naturlig glutenfrie middager som f.eks ren fisk eller kjøtt med tilbehør. 

Ja, vil selvfølgelig ikke utelukke det. Men en gastroskopi skader ikke, er det ikke cøliaki kan det i det minste utelukkes og gå videre på hva det kan være. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv cøliaki, og var absolutt ikke undervektige selv om tarmtottene var helt ødelagte. Så det er ingen fasit på det,selv om mange mener å tro at det må være sånn. Cøliaki utarter seg veldig forskjellig fra person til person. 

Jeg spiste heller ikke store mengder mat, men slet med forstoppelse og ett tregt tarmsystemet pga cøliaki. 

Ville absolutt fått henvisning til gastroskopi om jeg var TS. 

• Liker 2
Skrevet

Glutenallergi finnes ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket om det er andre ting du reagerer på? Fodmaps for. Eks?

Anonymkode: 960b1...eb4

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare eliminere disse matvarene og se om du føler deg bedre. Både gluten og melkeprodukter er problematisk for mange uten at det nødvendigvis viser på noen tester, jeg kan selv ikke spise det.

Ellers kan sellerijuice hjelpe på mageproblemer: 
http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice
http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice-two-ways

Anonymkode: 579a6...ad4

Skrevet
7 timer siden, amativeReflection skrev:

Glutenallergi finnes ikke.

Å med det mener du? 

Skrevet

Kanskje du ikke er allergisk, men tolerant eller hva min mor kalt det. Jeg husker ikke hva ordet var nå, men moren min er i hvert fall ikke allergisk, men sånn en halv greie. Hvis man tar en allergitest vil man ikke se at man reagerer på dette. Man må ta en egen teste for det. Dette gjorde at moren min fant det ut veldig sent, og har hatt mye problemer med det. Hun kunne nok vært bedre i dag hvis de hadde funnet det ut tidligere. Nå lever hun på glutenfri mat. 

Skrevet
6 minutter siden, Krakk skrev:

Kanskje du ikke er allergisk, men tolerant eller hva min mor kalt det. Jeg husker ikke hva ordet var nå, men moren min er i hvert fall ikke allergisk, men sånn en halv greie. Hvis man tar en allergitest vil man ikke se at man reagerer på dette. Man må ta en egen teste for det. Dette gjorde at moren min fant det ut veldig sent, og har hatt mye problemer med det. Hun kunne nok vært bedre i dag hvis de hadde funnet det ut tidligere. Nå lever hun på glutenfri mat. 

Intolerant. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, MissPierce skrev:

Å med det mener du? 

Allergi er en histaminrespons. Ingen har histaminrespons på gluten.

AnonymBruker
Skrevet

Når du reagerer så fort etter å ha spist ostesaus tenker jeg heller at du har problemer med laktose eller melk. 

Hva slags nupper er det du har på armer og ben? 

Anonymkode: a3be7...51c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du reagerer så fort etter å ha spist ostesaus tenker jeg heller at du har problemer med laktose eller melk. 

Hva slags nupper er det du har på armer og ben? 

Anonymkode: a3be7...51c

Det tenker jeg og.

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt gentest hos legen? Hvis man ikke har to gen som disponerer for cøliaki, er det Nærmest utelukket at man har cøliaki. Holder du deg unna gluten før tester? Det kan gi feil testresultat. Det kna hende du har for eksempel irritabel tarm. Da vil du ofte reagere på mel. Ikke på grunn av glutenet, men at det er høy fodmap. 

Anonymkode: a0173...a56

Skrevet
3 timer siden, amativeReflection skrev:

Allergi er en histaminrespons. Ingen har histaminrespons på gluten.

Det er sant ☺️

Så for meg en kommentar på at det å ikke tåle gluten, bare er en motesak osv osv... Sorry ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...