Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har termin om fire uker, og har tenkt en del i det siste på hvordan det blir å ha en nyfødt i hus. Dette er min første. En ting jeg tenker spesielt mye på er hvordan spedbarn reagerer på støy. Jeg forstår selvfølgelig at dette er individuelt, men ønsker fremdeles å høre om andres erfaringer. Selv sover jeg stort sett med ørepropper om natten, fordi min samboer snorker svært høyt. På «dårlige» netter kan han snorke mellom 75 og 82 dB, det er veldig høyt. Kanskje spedbarn venner seg til slikt lettere enn hva man skulle tro? Noen som har hatt lignende problemstillinger som ønsker å dele sine erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen venner seg til en del støy. Men dette er veldig individuelt. I værste fall får dere sove på hvert deres rom dersom du vil samsove. Hvorfor la en baby sove i det bråket om du ikke takler det selv? 

Anonymkode: 11534...152

Skrevet

Min tålte en del støy da han var nyfødt og liten (kanskje frem til 4 mnd ca?), og lå på stua og sov uten at prating eller hverdagsaktiviteter vekte han. Det er verre nå når han er 11 mnd, nå må han ha det ganske stilt, og det er lenge siden han har kunnet sove på stua uten at jeg er helt stille.

Du kan jo bare se det an, og hvis babyen ikke får sove så må dere jo på et annet rom. Men nyfødte våkner hyppig uansett da (min sov aldri lenger enn 1-3 t mellom matingene de første månedene).

AnonymBruker
Skrevet

Nå kan du dessverre ikke sove med ørepropper lenger - og dette lover ikke bra for deres forhold hvis han snorker så høyt at du kan ikke ligge i samme rom som han. Du kommer til å bli helt utslitt. 

Ville ha anbefalt at HAN faktisk gå til en soveklinikk og fått orden på snorkingen.  

Anonymkode: 41d05...5e1

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde nyfødt tålte han det meste av bråk. Men så ble han 3 måneder og mye mer var. Han hadde våknet ved hver snork. 

Noen skriver du ikke kan sove med ørepropper... jeg sov med ørepropper fra baby var 3 mnd våkner ved har minste lyd fra han. Men sov gjennom samboers bråk. Hørte det, men det ble dempet. Mulig jeg har dårlig ørepropper, for det bare demper, fjerne ikke lyd. 

Sover fortsatt med ørepropper. Barnet er nå 18 mnd og jeg våkner ved hver minste lyd (sover i annet rom). Kan legge til at jeg aldri sover godt og ligger nok mye på vakt. 

Anonymkode: 1a0b2...c63

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan du dessverre ikke sove med ørepropper lenger - og dette lover ikke bra for deres forhold hvis han snorker så høyt at du kan ikke ligge i samme rom som han. Du kommer til å bli helt utslitt. 

Ville ha anbefalt at HAN faktisk gå til en soveklinikk og fått orden på snorkingen.  

Tull. Jeg hører lillegutt selv om jeg sover med ørepropper. 

Anonymkode: 95b09...71d

AnonymBruker
Skrevet

Her snorker samboer også. Jeg har å en mnd til termin. Han har time til søvnklinikken om ei uke. Jeg får ikke sove i det bråket, så han må ordne opp i det eller flytte på eget rom. Enkelt og greit.

Anonymkode: bbf2d...e8b

AnonymBruker
Skrevet

Mannen sover på sofaen her. Gidder ikke å få ødelagt nattesøvnen min. Tro meg, du våkner av babyen uansett. Noen babyer reagerer på lyd. Her våkner f.eks vår minste på fem uker alltid på grunn av støy fra storesøster på to. Noen er mer følsom på lyd enn andre. 

Anonymkode: cdc53...cbc

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som andre har skrevet - jeg sov med ørepropper fra sønnen vår var nyfødt, og gjør det fortsatt. Våkner ved hver minste lyd, gnukking eller gråt. Regner med det er en del av morsinstinktet 

Anonymkode: 4b638...b12

AnonymBruker
Skrevet

Min har aldri reagert på mannens snorking - han snorker også høyt. Jeg antar han har blitt vant med det i magen? De hører jo der inne også :) Var faktisk vanskeligere å få han til å sove når pappaen ikke lå ved siden av å snorket :P Uten at jeg er sikker på om det er noen sammenheng. 

Anonymkode: 8424d...1a5

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo som andre her sier veldig individuelt hva barna reagerer på. Her i huset er faktisk pappaen den eneste som ikke snorker:fnise:

Babyen våkner ikke av jevne høye lyder. Vi har også en hund som kan lage en del lyd. H*n begynte derimot å reagere på en del skarpe uforutsigbare lyder fra omtrent 6-7 ukers alder.

Når det gjelder samlivet vårt så blir det overhodet ikke ødelagt av at pappaen ligger litt på sofaen. Den ordningen innførte vi tidlig for at alle skulle få sove litt bedre innimellom. Så lenge dere setter av litt tid til hverandre i løpet av døgnet så anbefaler jeg at dere eventuelt bytter på å sove litt i et annet rom. Gjør det som funker for dere. Her hender det for eksempel at pappaen legger seg og sover på soverommet med babyen mens jeg gjør andre ting og så bytter vi utover dagen.

Anonymkode: 52852...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min snorker som et sagbruk. Merket at babyen sov bedre (ofte hele natta!) når han kom seg inn på eget rom da han var 6 mnd :P Selv sover jeg med ørepropper og det er null problem å høre babygråt. Hører snorkinga likevel og, men bittelitt dempet er det. Håper mannen kan ta en sjekk på den snorkingen for jeg tviler på at han sover så veldig godt når det står på slik hele natta! Og jeg sover heller ikke så godt, så det hender jeg legger meg på et annet rom når det er for ille. 

Anonymkode: b5ee0...09e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...