AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Hei ! Jeg bor sammen med kjæresten og hennes sønn. For å gjøre en lang historie kort, så hadde kjæresten min en apple telefon hun ga til sin sønn, de endte opp med å dele apple ID og alle tekstmeldingene hun fikk fikk også hennes sønn og visa versa. Kjæresten min røyker hasj og har som regel gjort avtalene sine ansikt til ansikt med de hun kjøper fra, men igår så var hun så dum at hun faktisk sendte melding til denne personen.. Meldinger hennes sønn fikk videresendt til sin telefon. Hun har glemt helt av at de deler meldinger og sønnen hennes kom ned igår kveld etter hun hadde lagt seg og spurte hvorfor mamma røyker hasj, om det er farlig og om det er noe som påvirker henne. Han var veldig redd da faren hans døde til en overdose av heroin og alltid blitt fortalt at all narkotika er farlig. Min første tanke var å snakke med min kjæreste om at sønnen hennes vet om hva som skjer, men han spurte meg om jeg kunne vente til han hadde fått tenkt litt gjennom ting. Jeg føler fortsatt at jeg burde snakke til henne, men jeg vil ikke ødelegge forholdet jeg endelig har klart å bygge opp med sønnen hennes, burde jeg snakke med henne når hun kommer hjem eller la det ligge inntill videre? Anonymkode: 8e096...63e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 2 minutter siden, jabx skrev: Be ham spørre henne direkte? Han ville ikke snakke med henne om det enda. Men jeg føler samtidig at det kanskje ikke er rett å holde dette fra henne når vi vet at sønnen fortsatt sliter etter fars overdose. Anonymkode: 8e096...63e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Hvor gammel er sønnen? Anonymkode: 73db6...c79
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er sønnen? Anonymkode: 73db6...c79 Han er 13 Anonymkode: 8e096...63e
Miss.Wildfox Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 (endret) Et godt eksempel på at man er/blir stokk dum, mister konsekvenstenking og blir selvsentrert av rusmisbruk- også "ufarlige" hasj. Unnskyld at jeg er så direkte men jeg blir fysisk uvel av å tenke på hvordan 13-åringen må ha det nå, som har mistet en far i rus og oppdager at moren også ruser seg. Hvordan klarer du å støtte rusmisbruket hennes og stå på sidelinjen å se på hvordan misbruket påvirker barna hennes der du også skal være en trygg omsorgspersjon? PS: du kan ikke ødelegge et mor/sønn forhold ved å fortelle dette. Det har hun isåfall klart fint selv. Endret 12. juni 2017 av Miss.Whitefox 22
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 38 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Et godt eksempel på at man er/blir stokk dum, mister konsekvenstenking og blir selvsentrert av rusmisbruk- også "ufarlige" hasj. Unnskyld at jeg er så direkte men jeg blir fysisk uvel av å tenke på hvordan 13-åringen må ha det nå, som har mistet en far i rus og oppdager at moren også ruser seg. Hvordan klarer du å støtte rusmisbruket hennes og stå på sidelinjen å se på hvordan misbruket påvirker barna hennes der du også skal være en trygg omsorgspersjon? PS: du kan ikke ødelegge et mor/sønn forhold ved å fortelle dette. Det har hun isåfall klart fint selv. Jeg er avholds og bruker hverken alkohol eller rus. Jeg har hjulpet henne fra å røyke daglig til å kutte ned til ett eller to ganger i måneden, også det skal kuttes ut.. Men vi har kommet ganske langt iforhold til hvordan det var når vi først ble sammen. Jeg var ikke klar over at hun røyket før etter vi hadde vært sammen i godt over 2 år, vi tok det sakte for hennes sønns skyld. Innen da var jeg knyttet til både henne og sønnen og å bare gå fra henne og sønnen kun fordi hun røyker syns jeg ikke noe om, gir ikke opp så lett. Vi har jobbet mye med problemet, jeg fikk henne inn i en støttegruppe og jeg syns hun har kommet ganske langt og det nærmer seg slutten på misbruket hennes, men dessverre fant sønnen hennes ut før det ble avsluttet. Så hvis du tror jeg har hjulpet henne med å skaffe hasj eller vært ok med at hun har brukt det, tar du feil. Jeg bare står fast om jeg burde fortelle henne det nå eller vente til sønnen hennes er klar til å snakke om det med henne, gutten og jeg har ett godt forhold og han snakker om alt med meg, så jeg skal snakke med han igjen når han kommer hjem, jeg ønsker ikke å ødelegge tilliten han har til meg, så jeg syns det er en litt vanskelig situasjon. Anonymkode: 8e096...63e 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 Herregud, en mor til et barn på 13 år som ruser seg på hasj. Og i tillegg mistet han faren sin på grunn av stoff. Jeg håper ikke dette er sant. Sist jeg sjekket var hasj fremdeles forbudt i tillegg. Stakars barn Anonymkode: c7c77...107 7
Rotemor Skrevet 12. juni 2017 #9 Skrevet 12. juni 2017 Man må ikke dele meldinger selv om man deler Apple-id. Er man for dum til å skjønne det så er man for dum til å dele Id, eller ha smartphone. Når man i tillegg er så dum at man ganske åpent har et rusmisbruk som man da utsetter barnet sitt for så bør man ihvertfall varsle mor om hvor dum hun har vært. Du som stefar har ingen rett til å skjule denne informasjonen fra barnet mor. Barnet må opplyses om at man ikke har slike hemmeligheter fra mor, eller andre voksne. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #10 Skrevet 12. juni 2017 Kontakt barnevernet. Anonymkode: de601...509 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #11 Skrevet 12. juni 2017 Jeg synes du skal holde løftet ditt til barnet, og vente med å fortelle dette til mor. Bare en dag eller to. Dersom du lover noe til et barn, må du holde det, ellers kommer han ikke til å stole på deg i fremtiden. Men altså bare kort tid. Så sier du ifra til barnet at du har tenkt å fortelle det til mor "i morgen", sånn at han er forberedt. Stakkars, stakkars barn. Her må mor skjerpe seg og rydde opp, ellers kommer hennes forhold til gutten til å skjære seg fullstendig. Anonymkode: 5deb3...8cf 6
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juni 2017 #12 Skrevet 12. juni 2017 Mor er ikke den skarpeste kniven i skuffen skjønner man. Jeg er enig i at et løfte gitt til et barn/ungdom det holder man. Så fortell at du skal snakke med mor før du gjør det. Er vel kanskje på tide å sette opp telefonen riktig/slutte å dele Apple ID også?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #13 Skrevet 12. juni 2017 Har snakket med han idag, og vi ble enige om å snakke med mor sammen imorgen. Jeg har ikke apple telefon selv, så har ikke anelse hvordan det der funker, visste ikke at det gikk an å dele meldinger engang før igår. Anonymkode: 8e096...63e 1
sofie777 Skrevet 13. juni 2017 #14 Skrevet 13. juni 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner og brukerdebatt og svar til dette sofie777, mod
sofie777 Skrevet 13. juni 2017 #15 Skrevet 13. juni 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring sofie777, mod
rikoChett Skrevet 13. juni 2017 #16 Skrevet 13. juni 2017 (endret) Barnet først. Det betyr at det at han og mor får snakket ut er viktigere enn deres begynnende vennskap. Du sier det til moren. Jeg ville sagt noe til barnevernet også, nå som det har påvirket ham direkte. (edit; Jeg vet at dette er ganske krasst,men det er min mening, og den står jeg ved.) Endret 13. juni 2017 av rikoChett måtte legge til noe.
Gjest Alterego666 Skrevet 20. juni 2017 #17 Skrevet 20. juni 2017 Bra at du hadde litt is i magen, og at du og sønnen tar opp dette sammen. Da kommer alt på bordet uten at du bryter tilliten til sønnen. Vurder sterkt å kontakte helsesøster på skolen. Fortell om situasjonen og at sønnen gjerne kan trenge en 3.part å snakke med. Dette kan/bør utløse meldinger til barnevernet. Gitt situasjonen med biologisk far har nok sønnen allerede en mappe. Siden du er avholds, samboer er i organisert avvenning OG dere kommet til hjelpetjenesten bør ikke det være en fare. Lykke til. Du virker ansvarlig og fokusert på gutten. Han er heldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå