Gå til innhold

stedatter som snur huset opp ned i det hun tråkker over dørstokken.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stedatteren på 12 har vert hos sin mor i to uker nå, fordi hun skal være hos oss i en lengre periode..

Jeg må bare være ærlig å si, at disse to ukene har vert så rolige og behagelige. Stesønn på 16 og datter på 3 har kost seg og jeg har sett de finne roen som aldri før.. Helt rart å se. Vi har fått slappet av alle sammen.

Så kommer jenta fra sin mor. Bråker, krangler, kommanderer.. Huset blir snudd på hodet og jeg og stesønn på 16 bare ser på hverandre og rister på hodet... treåring blir sutrete!  Jenta får være oppe til 23.00 og styrer omtrent hele huset..

Far har samvittigheten på plass og lar jenta styre på..

Dette ble satt slik i perspektiv nå når det kom så brutalt etter en lengre periode "fri", og jeg skjønner at her må vi gjøre noe.. Hun er jo egentlig ei snill og god jente, men når far lar hun holde på slik så ødelegger det jo ikke bare for oss andre, men for hun selv...

Flere som opplever det slik? hva kan jeg si for at mannen forstår...

Anonymkode: 16c08...289

Videoannonse
Annonse
Gjest Dacini
Skrevet

Høres ut som stesønnen din/bror til jenta er enig med deg i at dette ikke er holdbart ref "jeg og stesønn på 16 bare ser på hverandre og rister på hodet...". Få med deg stesønn og snakk med far, slik kan det ikke være.

-dacini-

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stedatteren på 12 har vert hos sin mor i to uker nå, fordi hun skal være hos oss i en lengre periode..

Jeg må bare være ærlig å si, at disse to ukene har vert så rolige og behagelige. Stesønn på 16 og datter på 3 har kost seg og jeg har sett de finne roen som aldri før.. Helt rart å se. Vi har fått slappet av alle sammen.

Så kommer jenta fra sin mor. Bråker, krangler, kommanderer.. Huset blir snudd på hodet og jeg og stesønn på 16 bare ser på hverandre og rister på hodet... treåring blir sutrete!  Jenta får være oppe til 23.00 og styrer omtrent hele huset..

Far har samvittigheten på plass og lar jenta styre på..

Dette ble satt slik i perspektiv nå når det kom så brutalt etter en lengre periode "fri", og jeg skjønner at her må vi gjøre noe.. Hun er jo egentlig ei snill og god jente, men når far lar hun holde på slik så ødelegger det jo ikke bare for oss andre, men for hun selv...

Flere som opplever det slik? hva kan jeg si for at mannen forstår...

Anonymkode: 16c08...289

Hvorfor er du sammen med en handlingslammet mann?

Anonymkode: af57d...aa0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her er vi igjen.  Tafatte fedre som har ikke evner å ta være på barnet.  Da ville jeg ha satt foten ned og sagt til faren at hun skal ha regler i huset og det betyr ikke at hun kan ødelegge stemningen og være opp til når hun vil på kvelden.  Ellers kan han være der å ta være på henne uten at du er involvert.  Se hvor fort dette går.  

Anonymkode: e487d...ff3

• Liker 19
Skrevet
3 timer siden, Dacini skrev:

Høres ut som stesønnen din/bror til jenta er enig med deg i at dette ikke er holdbart ref "jeg og stesønn på 16 bare ser på hverandre og rister på hodet...". Få med deg stesønn og snakk med far, slik kan det ikke være.

-dacini-

Dette! Det virker jo som om du allerede har stesønn på laget ditt. Ta en prat med far og jenta og si at dere ikke kan ha det slik.

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som om faren er en fjott

Gjest NotNaomi
Skrevet

Har stesønn og stedatter samme mor?

Gjest NotNaomi
Skrevet
2 timer siden, Sirah skrev:

Dette! Det virker jo som om du allerede har stesønn på laget ditt. Ta en prat med far og jenta og si at dere ikke kan ha det slik.

Tror ikke det er helt ok om stedatter føler at de er "på lag"mot henne.

Gjest NotNaomi
Skrevet
6 timer siden, Dacini skrev:

-dacini-

Nei. Å "få med"seg her gjør vel ikke saken bedre? Her er det stemor og får som skal ordne opp. Ikke stesønn! Ikke skal en stemor alliere seg med et annet barn heller! Reagerer på det,for det blir jo veldig rart om ikke stedatter skal bli tatt være på av voksne. Han på 16 har ingenting med dette å gjøre. 

Gjest mimoe
Skrevet
8 minutter siden, NotNaomi skrev:

Nei. Å "få med"seg her gjør vel ikke saken bedre? Her er det stemor og får som skal ordne opp. Ikke stesønn! Ikke skal en stemor alliere seg med et annet barn heller! Reagerer på det,for det blir jo veldig rart om ikke stedatter skal bli tatt være på av voksne. Han på 16 har ingenting med dette å gjøre. 

Stesønn har absolutt alt med dette å gjøre, da det å få ei kontrollerende jente på 12 brasende inn og snu stemninga i huset på hodet, kanskje ikke føles så veldig greit for han...

Så selvgølgelig må han kunne ytre sin mening til både faren og stemora uten at han er "på noen sitt lag" av den grunn...

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
8 minutter siden, mimoe skrev:

Stesønn har absolutt alt med dette å gjøre, da det å få ei kontrollerende jente på 12 brasende inn og snu stemninga i huset på hodet, kanskje ikke føles så veldig greit for han...

Så selvgølgelig må han kunne ytre sin mening til både faren og stemora uten at han er "på noen sitt lag" av den grunn...

Dette et ei tolv år gammel jente ingen av oss vet om hverdag og livet til. Hun er i en alder hvor alt kan være katoisk. Vi vet ingenting annet enn HI. Bra om vi fikk vite litt mer? Å "være på lag"er ikke alltid så bra det. 16-åringen har ikke noe ansvar her i det hele tatt. Det er far og stemor sitt område. 

Kaotisk :-)  rettelse.

Endret av NotNaomi
Gjest mimoe
Skrevet
1 time siden, NotNaomi skrev:

Dette et ei tolv år gammel jente ingen av oss vet om hverdag og livet til. Hun er i en alder hvor alt kan være katoisk. Vi vet ingenting annet enn HI. Bra om vi fikk vite litt mer? Å "være på lag"er ikke alltid så bra det. 16-åringen har ikke noe ansvar her i det hele tatt. Det er far og stemor sitt område. 

Kaotisk :-)  rettelse.

Selvfølgelig kan hun ha en kaotisk hverdag og ingen av oss vet noe om hvorfor... samtidig må det kunne gå an og ta hensyn. Tenker ikke på å ta ansvar, men andre familiemedlemmer må kunne si hva de mener og føle at de blir hørt. Så om 16 åringen ønsker å ta dette opp med far, hvorfor ikke??

Gjest NotNaomi
Skrevet
25 minutter siden, mimoe skrev:

Selvfølgelig kan hun ha en kaotisk hverdag og ingen av oss vet noe om hvorfor... samtidig må det kunne gå an og ta hensyn. Tenker ikke på å ta ansvar, men andre familiemedlemmer må kunne si hva de mener og føle at de blir hørt. Så om 16 åringen ønsker å ta dette opp med far, hvorfor ikke??

Venter på svar fra TS :-) 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette

sofie777, mod

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, NotNaomi skrev:

Tror ikke det er helt ok om stedatter føler at de er "på lag"mot henne.

Det var vel ikke meningen å være på lag mot stesøster, men mot far, sånn at det kanskje blir litt mer tak i han ;) 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
35 minutter siden, Tiara07 skrev:

Det var vel ikke meningen å være på lag mot stesøster, men mot far, sånn at det kanskje blir litt mer tak i han ;) 

Ja,faren er den som må ta tak. ;-)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Sirah skrev:

Ta en prat med barnets far.

Men det er ikke du, TS, som tar praten med barnet. Det er det barnets pappa som gjør. 

Anonymkode: af57d...aa0

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest Dacini
Skrevet
13 timer siden, NotNaomi skrev:

Jo, å la stesønn få uttrykke hvordan han føler at sin søster tar over hele hjemmet når hun er der ovenfor sin far er helt innafor. Det handler ikke om å alliere seg, men å la alle i huset få lufte sin mening/bekymring/irritasjon/glede eller hva det nå skulle være. 

-dacini-

Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, Dacini skrev:

Jo, å la stesønn få uttrykke hvordan han føler at sin søster tar over hele hjemmet når hun er der ovenfor sin far er helt innafor. Det handler ikke om å alliere seg, men å la alle i huset få lufte sin mening/bekymring/irritasjon/glede eller hva det nå skulle være. 

-dacini-

At han kan snakke med faren ja. Men å himle med øynene og uttrykke seg sånn med stemoren,nei. Voksne skal ikke gjøre sånt. De skal ordne opp seg i mellom. Og så ta tak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...