Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei =)

Har lyst til å jobbe på kontor, og lurer på hvilke utdannelser som lønner seg her?

Har sett på advokatsekretær (kan kun taes hos fagskoler, som jeg har hørt mye negativt om generelt), og så har jeg sett det er noen som tilbyr bachelor i arkiv- og samlingsforvaltning (NTNU), arkivvitenskap, arkiv og dokumentbehandling etc på høyskoler i Oslo, og så er det jo økonomi og administrasjonsstudiene, men har fått for meg at disse er mer rettet mot de som vil føre regnskap og jobbe innen økonomi?

Ser for meg jobb som kontorassistent eller sekretær, advokatsekretær eller lignende, videreutdanning som advokatassistent hadde også vært spennende.

Så hva bør man egentlig velge? Har sendt mail til vikarbyråer i min by for å høre hva som er ettertraktet, men ikke fått noen svar enda så da spør jeg her :) Håper noen som jobber innen dette kan gi meg noen tips.

Anonymkode: a888a...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta et årsstudium innen administrasjon

Anonymkode: 3532e...d2c

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett på stillingsannonser hos plasser du ønsker å jobbe? Da får du jo en pekepinn på hva som kreves innenfor det feltet.

Jeg har en såkalt kontorjobb, men jeg har ikke utdanning innenfor økonomi eller administrasjon.

Anonymkode: ec3fd...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett på stillingsannonser hos plasser du ønsker å jobbe? Da får du jo en pekepinn på hva som kreves innenfor det feltet.

Jeg har en såkalt kontorjobb, men jeg har ikke utdanning innenfor økonomi eller administrasjon.

Kan jeg spørre hvordan du fikk denne jobben? Jeg har også ønske om å omskolere meg innen kontor/ administrasjon. 

Anonymkode: ab687...3b6

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Ja det har jeg, det står som regel "relevant høyere utdanning", noen få sier advokatsekretær, men dette er jo bare et 1 årig kurs på fagskole som koster 100.000 å gjennomføre, så synes det virker som om det er så få muligheter. Årsstudium i admin skal jeg sjekke ut, takk :)

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan du fikk denne jobben? Jeg har også ønske om å omskolere meg innen kontor/ administrasjon. 

Anonymkode: ab687...3b6

Etter å ha blitt forsynt med å jobbe turnus tok jeg en master i samfunnsvitenskaplig retning. Deretter tok jeg de vikariatene jeg kunne få, slik at jeg fikk erfaring innenfor "kontor" på det feltet jeg ønsket meg inn i. De fleste  der hvor jeg jobber har en mastergrad, ingen har slike korte kurs.

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

De fleste  der hvor jeg jobber har en mastergrad, ingen har slike korte kurs.

Det er fint å vite, jeg vil helst ta en bachelor og så vurdere master, synes de 1 årige fagskole kursene virker litt tullete så hadde vært kjipt om det er den eneste måten å få det til på. Tror du studier innen øk/ad og arkiv kan være lure da, evt kan du anbefale noe som andre på ditt kontor har? Ikke mange ukene til rekkefølgen på samordna må være i orden, så all informasjon er nyttig :)

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva som menes med kontor...

Advokatsekretær, tannhelsesekretær, helsesekretær er kortere utdanninger på fagskole/vgs-nivå.
Mest kontorfaglig som helsesekretær får du på sykehus, her er det også mulighet for å stige i gradene om du tar litt videreutdannelse, om det er i ledelsen etterhvert eller i administrasjonen. De setter pris på folk med erfaring fra "bakken". 
Jeg kjenner en dame som er utdannet saksbehandler, men fikk seg jobb som postsekretær på sykehus i starten. da fikk hun se hvordan det var å jobbe på bakken og tiltok seg verdifull erfaring. 
Hun tok noen flere regnskapskurs, og sitter nå i en høy stilling i administrasjonen på sykehuset. 
MEN det var jobben som postsekretær hun trivdes best med har hun sagt. Allsidig og sosial jobb der hun fikk jobbe med ulike faggrupper og være avdelingens ansikt utad. 

Anonymkode: 74653...bf1

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Advokatsekretær, tannhelsesekretær, helsesekretær er kortere utdanninger på fagskole/vgs-nivå.

Som du sier, og for oss som har fullført videregående med studiespes. er det nesten umulig å få gå vgs som voksen om igjen, derfor må vi enten betale 100.000 kr + hos fagskoler, eller prøve å finne noe annet som kan gi den samme jobben :ac: Prøver derfor å finne ut hva som kan være ettertraktet blant arbeidsgivere for å få en fot innom, skal ikke være lett.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fint å vite, jeg vil helst ta en bachelor og så vurdere master, synes de 1 årige fagskole kursene virker litt tullete så hadde vært kjipt om det er den eneste måten å få det til på. Tror du studier innen øk/ad og arkiv kan være lure da, evt kan du anbefale noe som andre på ditt kontor har? Ikke mange ukene til rekkefølgen på samordna må være i orden, så all informasjon er nyttig :)

Vi har så mye forskjellig, alt fra historikere til lærerutdannede. Er utrolig mange med øk/adm som er ute å søker jobb, så jeg ville sett nærmere på arkiv, så lenge du ikke tenker at du må jobbe som arkivar. Kravene vi får på dokumenthåndering og arkivering blir stadig strengere, så det er nyttig uansett om man er arkivar eller ei.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på kontor, standard, offentlig saksbehandling.

Både jeg og mine kollegaer har høyere utdanning, de fleste master. Ikke at stillingen krever dette, men det er så vanskelig å få jobb med utdanningene våre at vi har havnet i kontorjobb.

Ville vurdert arkivarutdanning, TS. Det er mange kontorjobber enhver (slik som jeg) kan gjøre. Men jeg tror ikke det er lett å bli arkivar uten å ha utdanning i det. Og kunnskap om arkivering er veldig viktig i mange kontorjobber.

Anonymkode: c6039...8b5

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Har 2 arkivutdannelser på søknaden min til høsten, så da satser jeg på det istedetfor fagskole :)

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Har 2 arkivutdannelser på søknaden min til høsten, så da satser jeg på det istedetfor fagskole :)

TS

Det høres ut som et lurt valg :) I lengden har du mye mer igjen for å bruke tre år og komme ut med en bachelor i andre enden. Vil gi deg flere muligheter senere i livet mtp videreutdanning og master også. Mange som ikke får jobb med ettårig fagskoleutdanning. Lykke til!

Skrevet

Jeg har ettårig fagskole som advokatsekretær, jobber administrativt i staten. Hadde ikke fått jobben uten utdannelsen, men tror også arkiv kan være en lur vei å gå. Mulig jeg skal ta noen arkivkurs/studie etter hvert selv da vi ser at det kunne vært behov for slik kompetanse i stillingen min. 

AnonymBruker
Skrevet
På 13.6.2017 den 20.36, A4-livet skrev:

Jeg har ettårig fagskole som advokatsekretær, jobber administrativt i staten. Hadde ikke fått jobben uten utdannelsen, men tror også arkiv kan være en lur vei å gå. Mulig jeg skal ta noen arkivkurs/studie etter hvert selv da vi ser at det kunne vært behov for slik kompetanse i stillingen min. 

Jeg tok også advokatsekretær for 3 år siden. Søkte som en gal (søker ennå), men fikk kun 3 intervjuer og ingen jobb. Har mye jobberfaring innen kundeservice og fikk gode karakterer. Hva er hemmeligheten? 

Anonymkode: a030e...c9e

• Liker 1
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok også advokatsekretær for 3 år siden. Søkte som en gal (søker ennå), men fikk kun 3 intervjuer og ingen jobb. Har mye jobberfaring innen kundeservice og fikk gode karakterer. Hva er hemmeligheten? 

Anonymkode: a030e...c9e

Tja, si det. Kom til intervju på de fem første jeg søkte på, kom til andregangsintervju på tre av de. På flere av jobbene jeg søkte var det over 150 søkere, var ca 220 på den med flest. Søkte flere jeg ikke kom til intervju på også. Men jeg hadde A i alle fag, god attest fra praksisplassen (du har kanskje ikke hatt praksis?) og et vikariat som møteromsansvarlig hos et advokatfirma. Skrev gode søknader og hadde mye jobberfaring og har hatt flere verv opp gjennom. Og ikke minst en god porsjon flaks :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...