Gå til innhold

Bråkete naboer; hvem bør ta kostnaden med lydisolering?? Den som bråker eller den som plages..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nabo som bråker veldig, flere unger i leiligheten og et barn med en diagnose som medfører mye tramping ned til oss. Et litt spesielt problem som plager oss veldig, i tillegg til ungenes generelle tramping.

Lurer på om det er slik at den som plages alltid skal måtte betale for lydisolering. Burde ikke de som plager andre iaf bidra med kostnad siden det er de som plager andre....? 

Anonymkode: b5956...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

hehe dårlig formulert i farta: burde ikke de som plager andre med støy bidra til å betale for lydisolering mellom leilighetene siden det er de som er problemet....? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok den som plages. Tramping av unger er "normal støy" (selv om jeg er helt enig i at det er drittirriterende). Det er dermed lovlig, og noe du enten må finne deg i, eller så må du flytte, om du ikke ønsker å isolere ytterligere. 

I tillegg er det faktisk i din leilighet det er mulig å lydisolere. Det er i taket i den nederste leiligheten lydisoleringen må opp, ikke i gulvet i leilighten over, for at det skal fungere noe særlig. 

Anonymkode: 5a49a...70f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og...

Personlig hadde jeg tatt kosten selv siden det var jeg som valgte å bli boende.

Om det er et borettslag ville jeg tatt det opp med ledelsen (kan jo være flere som er plaget med "bråkete" naboer i samme borettslag)

Ellers er det risken en tar ved å bosette seg i en leilighet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat samme som at røyklukten fra naboen er ditt problem, så er bråk fra naboen også ditt problem. Her har vi begge deler og ser oss rundt etter noe nytt. Aldri mer skal vi bo i gammel flermannsbolig med dårlig isolering i hvertfall. 

Anonymkode: c7f34...80b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som "plages" bør selv stå for kostnaden med å lydisolere sin bolig.

Min mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om ei dame med 3 barn, som flyttet fordi den enslige mannen under klagde så mye på bråk fra barna hennes. Så du kan jo prøve det? Opp og klag, eller ring, hver gang det er litt i overkant. Er du iherdig nok, skal du se du får de vekk.

Sånn ellers, så burde det faktisk vært kostnadsdeling på slikt, hvis begge eier huset. Men, verden er urettferdig, så du må nok betale selv :( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok den som plages. Tramping av unger er "normal støy" (selv om jeg er helt enig i at det er drittirriterende). Det er dermed lovlig, og noe du enten må finne deg i, eller så må du flytte, om du ikke ønsker å isolere ytterligere. 

I tillegg er det faktisk i din leilighet det er mulig å lydisolere. Det er i taket i den nederste leiligheten lydisoleringen må opp, ikke i gulvet i leilighten over, for at det skal fungere noe særlig. 

Hmm jeg har hørt det stikk motsatte; at det beste mot tramping er å legge flytende gulv/lydmatter og evt ryer/tepper på gulv som skal dempe trinnlyden, og at det skal funke bedre mot tramping enn senking av taket. selv om begge deler selvsagt vil kunne hjelpe!

De tar generelt lite hensyn til naboer tidlig om morgenen i helgene, i trappeoppgangen etc- lar ungene hoppe og rope. Klikker snart for oss.. Dessverre bor vi i et område av byen med enormt press, spesielt på større boliger, og med fare for å miste skoleplassen om vi flytter litt utenfor, så nå er vi litt stuck her... enn så lenge :/ Hadde vi hatt flust med boligvalg hadde vi vært ute for lengst....

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Pinkee skrev:

Vet om ei dame med 3 barn, som flyttet fordi den enslige mannen under klagde så mye på bråk fra barna hennes. Så du kan jo prøve det? Opp og klag, eller ring, hver gang det er litt i overkant. Er du iherdig nok, skal du se du får de vekk.

Sånn ellers, så burde det faktisk vært kostnadsdeling på slikt, hvis begge eier huset. Men, verden er urettferdig, så du må nok betale selv :( 

Dette har vi faktisk vært inne på tanken om--- Har vært konfliksky som bare det og har først nå turt å ymte om bråket en gang, men om vi fortsetter å stalke dem s kanskje de ser at det er helt idiotisk av dem med denne familiesammensetningen å bosette seg over en annen familie...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo- men det som er unormalt her er at barnet med diagnose har blitt lært opp til å trampe ved utagering fremfor å sparke/slå.. Høres ut som huset faller sammen når det står på :(

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tar generelt lite hensyn til naboer tidlig om morgenen i helgene, i trappeoppgangen etc- lar ungene hoppe og rope. Klikker snart for oss.. Dessverre bor vi i et område av byen med enormt press, spesielt på større boliger, og med fare for å miste skoleplassen om vi flytter litt utenfor, så nå er vi litt stuck her... enn så lenge :/ Hadde vi hatt flust med boligvalg hadde vi vært ute for lengst....

ts

Bor dere i ett borettslag eller sameie? Isåfall kan dere jo snakke med styreleder.. bor i blokk med sameie selv, og når det er fester som blir litt for høylytte sent på natt så går somregel styrelederen å fikser opp. 

Ellers er det vel noen regler for når det skal være stilt hos dere? Er trampingen før den tid ville jeg absolutt ha klaget direkte selv til folka (evt invitert ned foreldrene så de kanskje får høre hvor ille det er selv), er ungene hypre så får de heller ta de med seg ut. 

Barna leker i trappeoppgangen her i blokka også, de har faktisk gått løs med brannslukkingsapparatene også, så hver gang de tuller med heisen eller bråker, så får de beskjed om å enten gå ut å leke eller inn i egen leilighet, trappeoppgangen er for å gå inn/ut. Lov å si ifra selv også :) 

Litt må man alltid regne med når man bor tett oppi andre, men man må også kunne respektere naboer over/under/ved siden av seg. 

Ville tatt det opp ennå en gang med de selv, og blir det ikke bedre så snakk med styreleder om dere har en :)

Endret av Gia_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unger er unger altså. Når mine var små bodde vi heldigvis i enebolig et stykke fra nærmeste nabo. Mitt ene barn sprang mer enn han gikk, det nytter lite å hele tiden mase på unger som glemmer seg like fort som du blunker med øynene. Og selv om jeg forstår deg veldig godt og sikkert hadde irritert meg grønn selv, så forstår jeg også barnefamilien. Du sier i tillegg at det ene barnet har en diagnose. Han har neppe blitt lært opp til å trampe i stedet for å slå/sparke ( forsto ikke en gang hva du egentlig mente med dette,) ingen lærer ungene sine å trampe uavhengig av diagnose?

Jeg har selv lav terskel for bråk, og har bodd 3 år i blokk, jeg trodde jeg skulle tørne, selv om det ikke var barn som plaget meg. Men er det lytt høres jo alle lyder. Jeg måtte flytte.
Poenget er at det slett ikke er sikkert at en dyr lydisolering hjelper heller. Jeg fikk huseier til å lydisolere mot naboen min, de holdt på i over en uke og satt opp ekstra vegger og lydisolerte. Det hjalp veldig lite. Lyd trenger gjennom både vegger, tak, gulv osv.

Og du kan faktisk ikke pålegge andre å betale for en lydisolering for normale lyder, så den må du nok stå for selv. Men at ungene leker i gangen i helgen er jo bare tull, det skal være stille mellom 23.00 og 07.00. på hverdagen, og 24.00 - 08.00 i helger tror jeg. Mener du at de slipper ungene ut før klokka 08.00 i helgene? I så fall hadde jeg sagt i fra at det plaget dere.

Anbefaler flytting, her var det både nabobråk, røyk og en helt forferdelig parfymestank som jaget meg ut av blokka.

Anonymkode: f170f...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi en nabo over oss hvor barna er oppe halv seks og bankebrettet er flittig i bruk.... Gleden ved å bo i borettslag!!!

Anonymkode: 7f29d...218

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unger er unger altså. Når mine var små bodde vi heldigvis i enebolig et stykke fra nærmeste nabo. Mitt ene barn sprang mer enn han gikk, det nytter lite å hele tiden mase på unger som glemmer seg like fort som du blunker med øynene. Og selv om jeg forstår deg veldig godt og sikkert hadde irritert meg grønn selv, så forstår jeg også barnefamilien. Du sier i tillegg at det ene barnet har en diagnose. Han har neppe blitt lært opp til å trampe i stedet for å slå/sparke ( forsto ikke en gang hva du egentlig mente med dette,) ingen lærer ungene sine å trampe uavhengig av diagnose?

Poenget er at det slett ikke er sikkert at en dyr lydisolering hjelper heller. Jeg fikk huseier til å lydisolere mot naboen min, de holdt på i over en uke og satt opp ekstra vegger og lydisolerte. Det hjalp veldig lite. Lyd trenger gjennom både vegger, tak, gulv osv.

Og du kan faktisk ikke pålegge andre å betale for en lydisolering for normale lyder, så den må du nok stå for selv. Men at ungene leker i gangen i helgen er jo bare tull, det skal være stille mellom 23.00 og 07.00. på hverdagen, og 24.00 - 08.00 i helger tror jeg. Mener du at de slipper ungene ut før klokka 08.00 i helgene? I så fall hadde jeg sagt i fra at det plaget dere.

Anbefaler flytting, her var det både nabobråk, røyk og en helt forferdelig parfymestank som jaget meg ut av blokka.

Anonymkode: f170f...e7b

Takk for svar! Til det du spør om ift trampingen; jo det er faktisk sant! Da jeg endelig tok mot til meg og snakket med de over om at det er  problematisk for oss med mye bråk ovenfra, og at det spesielt er mye tramping når dette barnet er hjemme- Da fortalte pappaen at de hadde slitt med at barnet slo og sparket da han utagerte tidligere, og at de derfor hadde lært han å kanalisere ut aggresjonen ved å trampe, siden det tross alt var bedre for dem (men de tenkte ikke på naboen under;))). Jeg tenkte bare "takk for den!!".... Han tramper intenst og skriker, når det står på som verst :(

Nei- de slipper ikke ut ungene før kl 08 i helgene- men det hadde faktisk vært bedre for oss: de holder dem inne til laaaaangt på dag, men problemet er jo at de våkner 7 eller før og da løper de konstant rundt og hopper der oppe, så vi vekkes av det. Vi har barn som er tenåringer og sover lenge, og vi ønsker gjerne å sove til halv ti, om vi kan, i helgene.... Men det nytter sjeldent, da lyden bærer ned til oss, selv med ørepropper. De er generelt mye inne, og ungene løper mye, skjønner ikke hvorfor de ikke tar de med ut og lar de få utløp for energi i skogen.. Og det går jo an å lære barna å ta hensyn. Da vi hadde småbarn og bodde i blokk , så lærte vi dem til å ikke løpe over gulvet om morningene pga naboer, og ikke rope i trappeoppgangen. Den skolen har ikke disse barna gått, for å si det sånn.

Men ja, innser at det er vi som må ta kostnaden om vi skal isolere. Vi heller imidlertid til å flytte, såsnart vi kan. Men det ser vanskelig ut så langt, vanskelig marked. :/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kork er et svært bra lydisolerende materiale. Det er kostbart, da.

Kork isolerer også godt mot kulde.

Anonymkode: 5faa9...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en nabo over oss hvor barna er oppe halv seks og bankebrettet er flittig i bruk.... Gleden ved å bo i borettslag!!!

Anonymkode: 7f29d...218

Grrrrr I feel ya! DA er det bare å si fra- enten direkte eller anonymt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Til det du spør om ift trampingen; jo det er faktisk sant! Da jeg endelig tok mot til meg og snakket med de over om at det er  problematisk for oss med mye bråk ovenfra, og at det spesielt er mye tramping når dette barnet er hjemme- Da fortalte pappaen at de hadde slitt med at barnet slo og sparket da han utagerte tidligere, og at de derfor hadde lært han å kanalisere ut aggresjonen ved å trampe, siden det tross alt var bedre for dem (men de tenkte ikke på naboen under;))). Jeg tenkte bare "takk for den!!".... Han tramper intenst og skriker, når det står på som verst :(

Nei- de slipper ikke ut ungene før kl 08 i helgene- men det hadde faktisk vært bedre for oss: de holder dem inne til laaaaangt på dag, men problemet er jo at de våkner 7 eller før og da løper de konstant rundt og hopper der oppe, så vi vekkes av det. Vi har barn som er tenåringer og sover lenge, og vi ønsker gjerne å sove til halv ti, om vi kan, i helgene.... Men det nytter sjeldent, da lyden bærer ned til oss, selv med ørepropper. De er generelt mye inne, og ungene løper mye, skjønner ikke hvorfor de ikke tar de med ut og lar de få utløp for energi i skogen.. Og det går jo an å lære barna å ta hensyn. Da vi hadde småbarn og bodde i blokk , så lærte vi dem til å ikke løpe over gulvet om morningene pga naboer, og ikke rope i trappeoppgangen. Den skolen har ikke disse barna gått, for å si det sånn.

Men ja, innser at det er vi som må ta kostnaden om vi skal isolere. Vi heller imidlertid til å flytte, såsnart vi kan. Men det ser vanskelig ut så langt, vanskelig marked. :/

Jeg må bare si at du har min sterkeste medfølelse. Jeg leier heldigvis bare, og vet ikke helt hvordan man bør gå frem for å si ifra om det uten å fremstå som en kravstor drittkjærring :P Ørepropper hjelper ikke stort når ungene løper eller banker med et eller annet i gulvet over soverommet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du snakket med dem, ts?

kjente igjen saken fra en tidligere tråd... 

skjønner de ikke vil dekke?

i en ideell verden burde en jo dele utgiftene syns jeg. Men sikkert vanskelig å få de med på det om de ikke plages... 

Anonymkode: 35374...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungen lærte jo å trampe i stedet for å slå- nå må de lære han av med trampingen. Et hvert oppegående menneske forstår jo det. Hva med å begynne å dunke i vegg/tak når de bråker? Da oppfatter de at de plager iallefall....? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med dem, ts?

kjente igjen saken fra en tidligere tråd... 

skjønner de ikke vil dekke?

i en ideell verden burde en jo dele utgiftene syns jeg. Men sikkert vanskelig å få de med på det om de ikke plages... 

Hei,

ja har snakket med dem nå en gang. Men konfliksky som jeg er prøvde jeg å pakke det inn i forståelsesfullhet overfor situasjonen deres, men luikevel poengtere at lydnivået er et problem for oss. De sa det var bra vi sa fra og at de skulle se hva de kunne få gjort av tiltak i hverdagen. Mensynes ikke det er blitt bedre...

Jeg nevnte ikke muligheten for at de kunne lydisolere, føler de må prøve å komme på den ideen selv. Sa at vi hadde vurdert det, men at det blir en svær og kostbar jobb- må ned med kjøkkenskap, fjerne spotter, elektriker, leie hådverkere etc. Og de skjønte jo det også.. Men om det fortsetter slik uten bedring må vi rett og slett ta et ordentlig møte med dem.... synes også de burde være med og betale dette... Det har bodd to familier her før oss, i kort tid av gangen- og jeg skjønner jo hvorfor nå..

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...