Solsikke Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Hei, vi skal snart flytte i et hus, og vurderer å male flisene på badet. Vi vet dette kun er en midlertidig løsning, men tenker å drøye renoveringen av badet et par år. Jeg har lett etter konkrete tips til malingsmerker å bruke, men foreløpig uten hell. Jeg leser flere steder at en først skal bruke vannbasert heftgrunn deretter vannbasert maling, evt vannbasert gulvmaling. Jeg ser bla at Jotun nå har fått en malingsserie som heter Aqua. Kan den brukes? Foreløpig er jeg helt grønn på området, så håper å få litt mer kunnskap på andre området. 😉 Dere som har malt fliser; hvordan maling har dere brukt? Badet er ca 16 kvm (gulvareal). Noen som har noen tanker hvor mye det vil koste å male badet med både gulv og vegger? På forhånd takk! 😃
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Tar sterkt forbehold om at jeg malte på fliser som er i stuen under peisen, og derfor ikke vet noe om våtromsmaling, men jeg malte med gulvmaling for 1-2 år siden. Det ble veldig vellykket! Men fliser på bad er typisk mer glatt og shiny enn de jeg malte, så mulig det må være noe heftgrunn der først. Anonymkode: 400c6...367
Leo Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Det store spørsmålet er om det skal dusjes rett på flisene eller om det er/skal settes inn dusjkabinett. Med dusjkabinett står du nemlig ganske fritt til å velge maling på veggene og Jotun sin våtromsmaling (Aqua) fungerer kjempefint! Grunn med heftgrunn, bruk rull beregnet på ikke sugende underlag og mal mange tynne strøk fremfor ett - to tykkere. Aqua vil fungere en stund selv om den dusjes på, men regn med å male om ganske ofte i dusjsonen. Kalkmaling er også et alternativ, men den kan ikke brukes hvis det dusjes rett på veggen. På gulvet kan du bruke Trestjerners gulvmaling. Den holder lenge hvis gulvet utsettes for litt vannsøl og tilsvarende kortere hvis det dusjes rett på gulvet. Uansett er det viktig å ikke slurve med grunnarbeidet og å sørge for at absolutt alt av fett og skitt er fjernet fra overflatene før du begynner å male. Selv pleier jeg å vaske grundig med sterkt salmiakkvann før maling innendørs. Husk god utlufting, maske og hansker!
Solsikke Skrevet 13. juni 2017 Forfatter #4 Skrevet 13. juni 2017 Hei, takk for gode svar, begge to. Vi skal sette inn dusjkabinett, så skal ikke dusje rett på flisene. Vi har imidlertid to små barn, så noe vannsøl blir det nok uansett. Men noe annet er jo ikke å regne med på et bad. 😊 Å starte med grundig rengjøring med sterke midler, deretter heftgrunn også gulvmaling på gulv og Aqua fra Jotun på vegg er notert. Hvilken farge har dere valgt, og hvor lang tid brukte dere på prosjektet? 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå