Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

jeg er pdd meldem i utdanningsforbundet, men er litt fristet av Skolenes landsforbund. Skolenes landsforbund er et LO forbund, som tilsynelatende gir flere medlemsfordeler når det kommer til bank og forsikring, enn Utdanningsforbundet som er Unio medlem. Utdanningsforbundet et derimot størst. 

Slik jeg ser det så har Skolenes landsforbund fordel med at jeg får mer attraktive medlemsfordeler (forsikringer, bank osv som LO medlem), men frykten er at de er svakere kollektivt sett fordi Utdanningsforbundet er størst. De har avtale om rabatter hos Tryg, med det hjelper lite når Tryg har en nokså stiv grunnpris allerede. 

Noen lærere som kan dele erfaring og synspunkt? :)

Endret av Neutral90
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er på arbeidsplassen allerede, ville jeg sett det an på de som er tillitsvalgte. De kan være avgjørende dersom du skulle havne i en situasjon hvor du har behov for dem i en evt arbeidskonflikt.

SL er etter min mening dyrt, det er tre obligatoriske forsikringer som koster nesten 200 kr i mnd, dette kommer i tillegg kontigenten (som også er dyr og inntektsavhengig).

Utdanningsforbundet har jeg erfaringer med, er selv medlem av Nito skole.

Anonymkode: 4ef94...9a6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom du er på arbeidsplassen allerede, ville jeg sett det an på de som er tillitsvalgte. De kan være avgjørende dersom du skulle havne i en situasjon hvor du har behov for dem i en evt arbeidskonflikt.

SL er etter min mening dyrt, det er tre obligatoriske forsikringer som koster nesten 200 kr i mnd, dette kommer i tillegg kontigenten (som også er dyr og inntektsavhengig).

Utdanningsforbundet har jeg erfaringer med, er selv medlem av Nito skole.

Anonymkode: 4ef94...9a6

Jeg begynner dessverre ikke før i august. På min gamle skole var "alle" medlem av utdanningsforbundet, men det var på en barneskole. Jeg skal nå begynne på en videregående skole, aner ikke om det er samme trend der. 

Spør fordi jeg må kjøpe ny bil, LO medlemsskap gir jo fordeler på forsikring og eventuelt billån - derfor litt interessert i å se på forskjellige løsninger. 

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Utdanningsforbundet. På min vgs-skole er de klart størst og har mest å si i drift av skolen. Fordi det er størst, er det også frikjøp av den tillitsvalgte slik at den tillitsvalgte har ganske mye kursing og hun har tid til å jobbe med tillitsvalgtarbeidet. De andre medlemmene i klubbstyret på skolen har også kurs i regi av Utdanningsforbundet slik at de skal kunne rådgi og støtte medlemmene. Utdanningsforbundet har en egen lederkontakt både i klubbstyret og i kommunen. Jeg ville valgt Utdanningsforbundet.

Anonymkode: 43e0b...642

AnonymBruker
Skrevet

På min skole er det Utdanningsforbundet og Lektorlaget som folk er medlemmer av - i allefall de klart største gruppene.

Anonymkode: 5e3d9...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel på om du ønsker å være med å sponse valgkampen til Arbeiderpartiet eller ikke.

Anonymkode: 5a89b...b98

Skrevet

Det spørs jo om du organiserer deg for å være føre var i arbeidslivet, eller for å få tilleggsgodene via LOfavør/Tryg/andre

Skrevet

Ville valgt Utdanningsforbundet :) 

• Liker 2
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2017 den 14.28):

Jeg ville valgt Utdanningsforbundet. På min vgs-skole er de klart størst og har mest å si i drift av skolen. Fordi det er størst, er det også frikjøp av den tillitsvalgte slik at den tillitsvalgte har ganske mye kursing og hun har tid til å jobbe med tillitsvalgtarbeidet. De andre medlemmene i klubbstyret på skolen har også kurs i regi av Utdanningsforbundet slik at de skal kunne rådgi og støtte medlemmene. Utdanningsforbundet har en egen lederkontakt både i klubbstyret og i kommunen. Jeg ville valgt Utdanningsforbundet.

Anonymkode: 43e0b...642

mimmis25 skrev (På 12.6.2017 den 21.29):

Ville valgt Utdanningsforbundet :) 

Er dere fornøyde? Har hørt en del negativt om forbundet 

Anonymkode: f6796...280

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med i Utdanningsforbundet, siden de er størst og derfor har mest å si. Men har vurdert Lektorlaget siden jeg ofte er mer enig i sak med dem.

Anonymkode: d7fb6...fc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er med i Utdanningsforbundet, siden de er størst og derfor har mest å si. Men har vurdert Lektorlaget siden jeg ofte er mer enig i sak med dem.

Anonymkode: d7fb6...fc5

Hvilke saker? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dere fornøyde? Har hørt en del negativt om forbundet 

I et forbud med 100 000 medlemmer er det klart noen er misfornøyde, og noen roper også veldig høyt. 

Utdanningsforbundet er dyktige. Når folk er misfornøyde er det ofte fordi de ikke vet hva som er realistisk i en forhandling. SL har ikke samme makt som udf i forhold til lærerne og forhandlinger feks, så de kan heller bruse med fjærene og lage saker av poppistemaer, selv om det ikke er realistisk at de får gjort noe med det. 

Anonymkode: 43b47...2d7

• Liker 2
Skrevet

Utdanningsforbundet er de største og som virker villige til å ta en streik. 

Akkurat nå er det fare for streik. Utdanningsforbundet har varslet. Lektorlaget venter som vanlig. SL har tatt ut 115 mens Utdanningsforbundet over 7000. I første omgang. 

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (På 23.5.2021 den 21.29):

Utdanningsforbundet er de største og som virker villige til å ta en streik. 

Akkurat nå er det fare for streik. Utdanningsforbundet har varslet. Lektorlaget venter som vanlig. SL har tatt ut 115 mens Utdanningsforbundet over 7000. I første omgang. 

Bare tenk på at Utdanningsforbundet IKKE kompenserer tapt lønnsinntekt når det streik! Jeg tapte 6000 kr på å være medlem av utdanningsforbundet, skal melde meg ut i goood tid før lønnsoppgjøret i vår. Det er sykt at de kan holde på slik.

Anonymkode: f6f2d...d9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bare tenk på at Utdanningsforbundet IKKE kompenserer tapt lønnsinntekt når det streik! Jeg tapte 6000 kr på å være medlem av utdanningsforbundet, skal melde meg ut i goood tid før lønnsoppgjøret i vår. Det er sykt at de kan holde på slik.

Jo, det gjør de. Jeg streiket i flere måneder i 2014 og fikk selvsagt kompensert lønn. Det du skriver høres merkelig ut. 

Anonymkode: ac2d1...456

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, det gjør de. Jeg streiket i flere måneder i 2014 og fikk selvsagt kompensert lønn. Det du skriver høres merkelig ut. 

Når fikk du tilbake hele lønnen da? Nå har det gått veldig mange måneder, og jeg har fremdeles ikke fått tilbake de manglende 6000 jeg tapte i lønn pga. den latterlige streiken...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når fikk du tilbake hele lønnen da? Nå har det gått veldig mange måneder, og jeg har fremdeles ikke fått tilbake de manglende 6000 jeg tapte i lønn pga. den latterlige streiken...

Da må du jo spørre etter de. Hos oss var det enkelte det tok lang tid for, siden de ikke hadde registrert kontonummer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da må du jo spørre etter de. Hos oss var det enkelte det tok lang tid for, siden de ikke hadde registrert kontonummer. 

Kontonummer og all relevant informasjon ble sendt inn tidlig i streiken….de har rett og slett stjålet 6000 kr fra meg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kontonummer og all relevant informasjon ble sendt inn tidlig i streiken….de har rett og slett stjålet 6000 kr fra meg

Var du tatt ut i streik, eller mener du pengene vi tapte på å ikke få samme startdato på oppgjøret som resten?

AnonymBruker
Skrevet
Marimba skrev (1 time siden):

Var du tatt ut i streik, eller mener du pengene vi tapte på å ikke få samme startdato på oppgjøret som resten?

Tatt ut i streik dessverre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...