Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer ved høyskolen i Telemark, men må ta opp et fag. Jeg har fått spørsmål fra veilederen om dette kanskje ikke er det jeg bør bli, og skal dermed ta opp fag i tilfelle jeg vil bytte til et studie til Oslo eller Drammen. Men samboeren min vil ikke flytte til Oslo, og vi har hund sammen. Jeg vil ikke flytte fra han, men jeg vil gjerne ha utdanning... Noen råd? :/

Anonymkode: 5090e...ddc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utdanning er kanskje LITT viktigere enn det meste annet her i verden? Hva er alternativet; gå hjemme og leve på sosialstønad? Det blir et fint liv. Herregud kvinne, utdanning først! Og vil ikke samboeren din at du skal ha utdanning og dermed gode karrieremuligheter, så er det på tide å bytte ham ut. Tenk på deg selv, og på fremtiden først!

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Å følge hjertet i steden for hjernen blir helt feil i dette tilfeller. 

Hvis du og din samboer gjør det slutt i framtida, så sitter du igjen med så og si ingenting. Hvis du derimot tar utdanning, så sitter du igjen med en hel del.

Tenk smart. Partnere er ikke garantert å vare evig, men det er en utdanning, som skaffer deg jobb med god lønn. Å leve i ønonomisk krise pga. partner er IKKE verdt det.

Anonymkode: be336...08b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Finnes dette studiet noen andre plasser da? og hvor er han villig til å flytte? Synes det er innafor om Oslo-området er det eneste stedet han ikke vil bo, jeg er sånn også, kan bo hvor som helst i Norge bortsett fra der :fnise: Noen studier har bare forelesninger 3 dager annenhver uke etc, kanskje dere da kan flytte nærme studiet, men ikke til byen og så kan du ta toget de dagene det gjelder?

Dersom studiet kun er i Oslo og Drammen, og du må møte opp 2-3 dager per uke ville jeg ha flyttet. Du kan ikke ha livet på vent, men du kan ha et avstandsforhold i et år eller tre.

Anonymkode: d4b50...bdf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

MÅ dere virkelig bo sammen? Dersom han ikke støtter deg i ta en utdannelse, da er han faktisk ikke en god kjæreste.

Du må faktisk prioritere deg selv først. Finn ut hvilken utdanningen du vil ta og ta den uavhengig av hva han sier. Det er ditt liv, din jobb, din framtid det er snakk om her.

Kan ikke dere ha særbo mens du tar utdanning? Det er ingen lov om at man må bo sammen hele tiden.

Anonymkode: e97ad...aee

• Liker 6
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Her må du tenke med hjernen, det er ingen garanti for at det skal bli deg og samboeren din resten av livet. Du burde satse på utdanningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts.

Vel, ett studie er i Drammen, et annet jeg kan tenke meg er i Oslo eller Tromsø, et annet er i Kristiansand.

Han vil ikke flytte uten jobb. Da han er fagarbeider og har 100% stilling nå, og det nesten ikke fins jobb for han noen sted vil han ikke flytte fra jobben. Han sier han kan flytte hvis han får en 100% stilling, men det er lite sannsynlig. Oslo vil han rett og slett ikke bo i...

Skrevet

Utdanning først. Ikke lett å få jobb i dag uten utdanning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Vel, ett studie er i Drammen, et annet jeg kan tenke meg er i Oslo eller Tromsø, et annet er i Kristiansand.

Han vil ikke flytte uten jobb. Da han er fagarbeider og har 100% stilling nå, og det nesten ikke fins jobb for han noen sted vil han ikke flytte fra jobben. Han sier han kan flytte hvis han får en 100% stilling, men det er lite sannsynlig. Oslo vil han rett og slett ikke bo i...

Da er det jo håp :) Synes ikke han er vanskelig, det er viktig å ha inntekt og den byen er kjip så skjønner han godt. Hva om du da søker i de andre byene, og når du får tilbud om studieplass kan han starte å søke jobb og så flytter han etter når han får noe?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts.

Det jeg har mest lyst til å studere er selvfølgelig i Oslo :/ 

Men vi eier også leilighet sammen, og han har ikke råd til å betale på den alene... Det er også et hinder...

AnonymBruker
Skrevet

Det er både fornuftig og rimelig av ham å ikke ville flytte uten å være sikret jobb først. 

Men dere kan jo ha avstandsforhold mens du studerer? Du sier ikke noe om hvor lenge det er for. Det er jo helt kurrant at du har en hybel et annet sted mens du studerer, men dere kan fremdeles være kjærester. 

Om dere eier, og ikke har råd til at du leier en hybel i tillegg, kan dere jo leie ut eller selge den leiligheten dere eier, så kan han bo på hybel/leie noe billigere mens du studerer. 

Anonymkode: 767a0...563

• Liker 5
Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer ved høyskolen i Telemark, men må ta opp et fag. Jeg har fått spørsmål fra veilederen om dette kanskje ikke er det jeg bør bli, og skal dermed ta opp fag i tilfelle jeg vil bytte til et studie til Oslo eller Drammen. Men samboeren min vil ikke flytte til Oslo, og vi har hund sammen. Jeg vil ikke flytte fra han, men jeg vil gjerne ha utdanning... Noen råd? :/

Finn ut hva du skal studere, og gjør det. Sats på ukependling hvis nødvendig. Jeg  vil tro at Oslo, Kristiandsand og Drammen er innenfor akseptabel avstand. Du får tid til å lese litt på toget. Jeg gjetter at hybel er billigere i Drammen enn i Oslo.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Det jeg har mest lyst til å studere er selvfølgelig i Oslo :/ 

Derfor jeg spurte om studiet finnes andre plasser :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Derfor jeg spurte om studiet finnes andre plasser :)

Hehe, det er i Tromsø også 😂

AnonymBruker
Skrevet

Uansett synes jeg helt klart du bør studere til noe du ønsker å bli, men det er også viktig å gi og ta i et forhold, så dersom han er villig til å flytte for din skyld til andre steder enn Oslo så synes jeg det er et veldig godt kompromis.

Dersom du bare vil studere i Oslo, og Oslo er det eneste stedet han ikke vil bo så er vel eneste alternativ et avstandsforhold til studiene er ferdige, evt at dere bor i en naboby og du pendler. synes ikke det blir riktig å presse han til å bo i Oslo om han er med på å prøve andre løsninger :)

Letteste løsning, om han er positiv til det høres da ut som å flytte til Tromsø, selge leiligheten og kjøpe en ny der oppe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studier trumfer her! Ei jeg kjenner valgte å studere borte, kjæresten hennes ble dritsur. Da hun kom tilbake ble det slutt, tenk om hun hadde valgt å ikke studere og så ble det slutt likevel. Dere finner nok en løsning :) 

Anonymkode: 2c728...e27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme dilemma. Nå er det noen år til jeg skal studere høyere utdanning som antakeligvis blir i Oslo, men samboeren min vil ikke flytte ut av kommunen i det hele tatt. Selv om jeg tror forholdet vårt kommer til å ta slutt, så kommer jeg til å satse på utdanningen allikevel. 

Anonymkode: 60a21...85a

Skrevet

Ville sjekket om det er mulig å ta det på nettet, eller bare møte opp til eksamen (ikke forelesninger) og lese selv.

Skrevet

Kan dere be om avdragsfrihet på huslånet de årene du skal studere? Da kanskje han har råd til å bli boende der dere er, mens du studerer ferdig. For skjønner godt at han ikke vil flytte først, og finne jobb etterpå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet fra kjæresten for å studere 90 mil unna jeg! Vi er fortsatt sammen og jeg har bare ett år igjen nå. Det går bra! Du må tenke på deg selv, og ikke vær så avhengig av kjæresten din. Utdannelse er viktigst! 

Anonymkode: 31acb...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...