Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 Populært innlegg #1 Skrevet 12. juni 2017 Har lagt merke til at det har ploppet opp en del tråder, hvor formålet åpenbart er å sverte uføretrygdede i størst mulig grad. Det ser jeg på som et slag under beltestedet og totalt uintelligent. Hva skal det være godt for? Noe som gjør saken enda verre, er at de som tar opp temaet ikke har noen som helst peiling på hva det vil si å være avhengig av trygd. Later til at dette er en gjeng med bitre, påståelige og surmaga forståsegpåere, som tror de er så morsomme der de sitter å skriker om ting de ikke kan en døyt om. Hvis du tror det er lukrativt å leve på en liten trygd, tar du grundig feil. Mange sliter faktisk med å få endene til å møtes, og noe stort overskudd blir det vertfall ikke. I tillegg er det som oftest en god grunn til at man får uføretrygd. Du får ikke tildelt en slik stønad helt uten videre. Man må være syk. Så godt som ingen som har uføretrygd vil befinne seg i en slik situasjon. Det er et rent helvete som man gjerne skulle vært foruten. De som faktisk har en jobb de trives med og fungerer i, og ellers får livet til å gå rundt, skal prise seg lykkelig. Ingenting er bedre. En hverdag full av psykiske og/eller fysiske smerter, lav inntekt og en følelse av at livet står på vent, er ikke noe godt i det hele tatt. Mennesker som er misunnelig på dette og tror at en slik hverdag er å velte seg i luksus, har tatt grundig feil! Du vil ikke ha det slik, det kan jeg love deg. For noen later det til at eneste mulighet for dybdeforståelse av det å være ufør, først kan bli en realitet om de selv kommer utfor en krise i livet. Først da vil de få et større perspektiv på livet og kjenne på kontrastene en slik erfaring kan medføre. Dessverre. Det ville vært veldig fint om folk kunne sette seg litt mer inn i dette med trygd, i stedet for å være proppfull av fordommer og lagt alt av empati oppå sine digre skylapper. Anonymkode: d63f6...e4a 90
tussi84 Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Beste innlegget jeg har lest på kg på lenge. Folk skjønner ikke. De eier ikke empati. 23
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Enig. Jeg er trygdet, og har møtt mennesker som sier at jeg er heldig, spør om jeg tror de vil få trygd om de "bare sier det og det" til legen, som sier at "yessss nå skal jeg også søke uføretrygd, for da kan jeg slippe å jobbe skattepliktig og få mer tid til å jobbe svart!" . Jeg blir sjokkert. Sint. Såra. Alt dette på nett som har vært på KG, og som er her med jevne mellomrom om forhåndsdømminger om uføretrygdede gjør meg enda mer sjokkert, sint og såra. Skulle gjerne latt de leve en måned med min sykdom, kroniske smerter i svingende grad og alle begrensningene det gir, så vet jeg de aldri ville byttet med meg. Da ville det skjønt at det å være syk er en heltidsjobb fra helvete. At det er ingenting man ønsker å gå på minstelønn resten av livet når selv tenåringer tjener mer. Å gi opp hobbyene sine,miste sosiale aktiviteter, miste det å føle seg verdig og verdt noe ved å bidra til samfunnet med å faktisk ha en jobb. Selvtillitt på bånn, og livsglede på bånn når dagene er samme dag ut og inn og man ikke har mulighet til å gjøre noe med det eller gjøre noe oppløftende fordi man har en sviktende kropp. Man har det ikke "fint" og "behagelig" bare fordi man ser okei ut den dagen de ser deg på butikken, eller den gangen man har greid å dra på en bursdagfeiring. Alle andre timene er jo i smertehelvete, og alle andre dagene klarer jeg såvidt å gå. Kjempe luksus altså.... NOT... Anonymkode: 88c6e...144 31
Gjest NotNaomi Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Syns det er så utrolig rart at noen misliker så hardt å jobbe jeg. Ja,jeg forstår at en kan bli stresset og sliten av det,og jeg kan føle spesielt med småbarns-foreldre som jobber full tid. Men å være bitre for at noen ikke kan jobbe og mottar trygd,nei det fatter jeg ikke. Hvem er det egentlig som ikke helst vil ha en jobb og lønn? Det fins sikkert de som vil leve på trygd,men ærlig talt må de være i fåtall. Og det skal ikke gå ut over flertallet som helst ville fungert som andre som har jobb og inntekt,kollegaer og noe å gå til om dagene.
OnFire Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Det er ikke snakk om luksus, men at trygdede får mer enn de bør. Mer enn det man trenger til livets opphold, og mer enn mange som er i arbeid. Det skurrer noe veldig. 13
Anoia Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 (endret) 11 minutter siden, OnFire skrev: Det er ikke snakk om luksus, men at trygdede får mer enn de bør. Mer enn det man trenger til livets opphold, og mer enn mange som er i arbeid. Det skurrer noe veldig. Jeg er spent på å høre hvor mye du mener man trenger til livets opphold. Endret 12. juni 2017 av Anoia 37
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 10 minutter siden, OnFire skrev: Det er ikke snakk om luksus, men at trygdede får mer enn de bør. Mer enn det man trenger til livets opphold, og mer enn mange som er i arbeid. Det skurrer noe veldig. Dette stemmer jo ikke. Hva mener du mer enn de bør? Legg sammen normale boutgifter, pluss strøm og matutgifter - dette går akuratt. Oppå der er det pluss medisiner og ukentlige behandlinger. Ting som vanlige folk kan unne seg, det å kjøpe prior kylling i stedet for first price kylling, det å spise taco med kjøttdeig istedet for med bønner, en ny jakke når vinteren kommer, kanskje en tur til frisøren en gang i året, julegaver til familien sin - det er ting man ikke har råd til på minstesats. Så fortell meg, hva mener du er for mye? En 16 åring i deltidsjobb har mer penger enn en ufør på minstesats, så det er løgn at uføre får servert mer penger enn mange som jobber. De få som gjør det er fordi de har hatt en godt lønnet jobb i utgangspunktet, tjente de 40k i mnd i sitt yrke før de ble friske får de 60% av dette på trygd, men lets get real, få tjener så mye som frisk, så den pittelille prosenten av de som uheldigvis og tilfeldigvis har blitt rammet av alvorlig sykdom eller ulykke skal du ikke tro at alle uføre får den lønna der. Det som skurrer er at du som voksen nok til å bruke pc og internett ikke har mer innsikt i samfunnet vårt enn det du viser i den uttalelsen der. Anonymkode: 88c6e...144 31
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 2 timer siden, OnFire skrev: Det er ikke snakk om luksus, men at trygdede får mer enn de bør. Mer enn det man trenger til livets opphold, og mer enn mange som er i arbeid. Det skurrer noe veldig. Underbygg med fakta om hva uføre har i gjennomsnitt i Norge? Og hvor mye skal de ha mener du? Skal man straffes fordi man er arbeidsufør? Leve på eksistensminimum? (som jo mange gjør) Virker som det er noen som prøver å skape et bilde her på forumet av at uføre vasser i penger. Det gjør ikke jeg iallefall. Anonymkode: 1175a...56b 23 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #9 Skrevet 12. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Underbygg med fakta om hva uføre har i gjennomsnitt i Norge? Og hvor mye skal de ha mener du? Skal man straffes fordi man er arbeidsufør? Leve på eksistensminimum? (som jo mange gjør) Virker som det er noen som prøver å skape et bilde her på forumet av at uføre vasser i penger. Det gjør ikke jeg iallefall. Anonymkode: 1175a...56b 2 timer siden, OnFire skrev: Det er ikke snakk om luksus, men at trygdede får mer enn de bør. Mer enn det man trenger til livets opphold, og mer enn mange som er i arbeid. Det skurrer noe veldig. Enlighten me? Hvis du vet hva det betyr da . Anonymkode: b8a19...62a 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #10 Skrevet 12. juni 2017 Det er nok litt for lett og behagelig å være ufør ja, ellers hadde ikke norge toppet statestikkene. Jeg kjenner endel uføre i hundemiljøet, de kjører rundt i bobilene sine, med sine 6 hunder og konkurerer hver helg i inn og utland. Hverdagene går med til å trene hunder og undervise andre. Særlig at ikke disse folka har rest arbeidsevne. Men mange synes det er gull å kunne dyrke hobbien sin i fred og ro. Det å være ufør er også ganske lønnsomt hvis man har lavutdanning og en dårlig betalt jobb man ikke trives i. Da er differansen mellom full lønn og ufør så liten at det er verdt det. Så har man de som faktisk er uføre av helsemessige årsaker. Og de er det selvfølgelig synd på.... Anonymkode: 2ef42...1fc 16
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #11 Skrevet 12. juni 2017 Bra innlegg TS, men tror ikke det er noe poeng å prøve å forklare eller si noe om hvordan det føles, for de som skriver nedsettende om uføre liker følelsen av å trykke andre ned. Anonymkode: 87bc1...06c 17
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #12 Skrevet 12. juni 2017 Jeg er på AAP - men 50 %, slik at jeg fortsatt kan beholde min faste jobb så lenge jeg klarer det og har helse til det. Det har så mye å si for identiteten å ha noe å gå til, men samtidig så kommer helsa først. Blir jeg verre, så er det bedre å være hjemme ja. Enkelte ganger er jeg så sliten, men kaver meg til jobb likevel. Jeg har godt av å være på jobb, både for det sosiale og mestringsdelen, men det må ikke gå på helsa løs heller. Anonymkode: 83b7f...97d 8
OnFire Skrevet 12. juni 2017 #13 Skrevet 12. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer jo ikke. Hva mener du mer enn de bør? Legg sammen normale boutgifter, pluss strøm og matutgifter - dette går akuratt. Oppå der er det pluss medisiner og ukentlige behandlinger. Ting som vanlige folk kan unne seg, det å kjøpe prior kylling i stedet for first price kylling, det å spise taco med kjøttdeig istedet for med bønner, en ny jakke når vinteren kommer, kanskje en tur til frisøren en gang i året, julegaver til familien sin - det er ting man ikke har råd til på minstesats. Så fortell meg, hva mener du er for mye? En 16 åring i deltidsjobb har mer penger enn en ufør på minstesats, så det er løgn at uføre får servert mer penger enn mange som jobber. De få som gjør det er fordi de har hatt en godt lønnet jobb i utgangspunktet, tjente de 40k i mnd i sitt yrke før de ble friske får de 60% av dette på trygd, men lets get real, få tjener så mye som frisk, så den pittelille prosenten av de som uheldigvis og tilfeldigvis har blitt rammet av alvorlig sykdom eller ulykke skal du ikke tro at alle uføre får den lønna der. Det som skurrer er at du som voksen nok til å bruke pc og internett ikke har mer innsikt i samfunnet vårt enn det du viser i den uttalelsen der. Anonymkode: 88c6e...144 Oida, noen ikke tålte en ærlig mening, som stemmer, og i tillegg kaller det løgn. Fint diskusjonsnivå. Jeg kjenner mennesker som knapt har vært i arbeid, og som aldri har tjent gode penger, men som likevel håver inn mer i trygd enn flere som er i arbeid. Det er fakta. Jeg har ikke noe tallmateriale, men jeg har rett i at det er mange tilfeller. Rart at du ikke visste dette. 2
OnFire Skrevet 12. juni 2017 #14 Skrevet 12. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Underbygg med fakta om hva uføre har i gjennomsnitt i Norge? Og hvor mye skal de ha mener du? Skal man straffes fordi man er arbeidsufør? Leve på eksistensminimum? (som jo mange gjør) Virker som det er noen som prøver å skape et bilde her på forumet av at uføre vasser i penger. Det gjør ikke jeg iallefall. Anonymkode: 1175a...56b Mange trygdede får godt over 200k, kanskje opp imot 300k eller mer. Alle skjønner at det er mer enn man trenger, men så skal man på sydenreise, bo unødvendig dyrt osv. Jeg mener ikke at trygdede skal leve av havregrøt og gå i gamle fillete klær, men studenter klarer seg med langt mindre etter at de faste utgiftene er betalt. 4
Wenda Skrevet 12. juni 2017 #15 Skrevet 12. juni 2017 17 minutter siden, OnFire skrev: Mange trygdede får godt over 200k, kanskje opp imot 300k eller mer. Alle skjønner at det er mer enn man trenger, men så skal man på sydenreise, bo unødvendig dyrt osv. Jeg mener ikke at trygdede skal leve av havregrøt og gå i gamle fillete klær, men studenter klarer seg med langt mindre etter at de faste utgiftene er betalt. Studenter lever slik i en periode. Det gjør ikke uføretrygdede. De lever slik resten av livet. Da henger man på etterskudd med utgiftene til slutt. Jeg kjenner uføre jeg som går med fillete klær, står i kø hos Frelsesarmeen for å få mat på bordet og som ikke aner hvordan de skal få ting til å rundt når vaskemaskinen har gått i stykker. Har hatt venner som har kommet hjem til meg for å vaske klær fordi de ikke har hatt råd til ny maskin...og med ny maskin så mener jeg brukt maskin, men siden de ikke har råd til bil så vet de ikke hvordan de evt skal få hentet maskinen...for de har jo heller ikke råd til å betale noen for å hente en for dem. Og oppi alt dette så må man også huske på at det er en grunn til at de er uføre også...at de daglig må sloss mot NAV-systemet og helsenorge for å få hjelp, de må daglig kjempe mot smerter eller psykiske lidelser som gjør dem tappet for krefter Dæven uføre kan være skikkelig luksus altså 26
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #16 Skrevet 12. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok litt for lett og behagelig å være ufør ja, ellers hadde ikke norge toppet statestikkene. Jeg kjenner endel uføre i hundemiljøet, de kjører rundt i bobilene sine, med sine 6 hunder og konkurerer hver helg i inn og utland. Hverdagene går med til å trene hunder og undervise andre. Særlig at ikke disse folka har rest arbeidsevne. Men mange synes det er gull å kunne dyrke hobbien sin i fred og ro. Det å være ufør er også ganske lønnsomt hvis man har lavutdanning og en dårlig betalt jobb man ikke trives i. Da er differansen mellom full lønn og ufør så liten at det er verdt det. Så har man de som faktisk er uføre av helsemessige årsaker. Og de er det selvfølgelig synd på.... Anonymkode: 2ef42...1fc Du vet selvfølgelig nøyaktig hvorfor disse menneskene er uføre - det har de sikkert fortalt en så forståelsesfull person som deg? Lønnsomt? Jeg tror du har røyka sokkene dine, snakk om vissvass. Anonymkode: 7c71d...11b 17
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #17 Skrevet 12. juni 2017 Har ingen gjeld, så for meg vil uføretrygda lønne seg mer enn person med 30K i mnd som har trillioner med utgifter og lån. Anonymkode: 83b6c...204 2
Pinkee Skrevet 12. juni 2017 #18 Skrevet 12. juni 2017 Jo, uføretrygd er luksus! Tenk på alle land der det ikke finnes noen slik ordning, der uføre er avhengig av slekt for å ha en plass å bo, og mat. Så vi har det utrolig godt her i landet som har en slik ordning. Tror mange hadde hatt godt av å prøvd å bo et sted uten alle disse godene vi har her i landet, så kanskje mange hadde fått et annet syn på saken. For det er luksus! Jaddta, jeg har nære som har hatt behov for slike ting, så derfor vet jeg det, og er utrolig takknemlig for systemet vi har. Og, jeg betaler skatten min med stor glede, for det er den som gjør at vi kan ha det så godt her i landet! 9
rikoChett Skrevet 12. juni 2017 #19 Skrevet 12. juni 2017 2 minutter siden, Pinkee skrev: Jo, uføretrygd er luksus! Tenk på alle land der det ikke finnes noen slik ordning, der uføre er avhengig av slekt for å ha en plass å bo, og mat. Så vi har det utrolig godt her i landet som har en slik ordning. Tror mange hadde hatt godt av å prøvd å bo et sted uten alle disse godene vi har her i landet, så kanskje mange hadde fått et annet syn på saken. For det er luksus! Jaddta, jeg har nære som har hatt behov for slike ting, så derfor vet jeg det, og er utrolig takknemlig for systemet vi har. Og, jeg betaler skatten min med stor glede, for det er den som gjør at vi kan ha det så godt her i landet! Sorry,men fordi andre land har det verre, gjør det ikke dette til LUKSUS. Luksus = overflod, overdådighet; forbruk ut over det rimelige og nødvendige. Å ha tak over hodet og mat i magen er ikke LUKSUS. 19
Leo Skrevet 12. juni 2017 #20 Skrevet 12. juni 2017 33 minutter siden, OnFire skrev: Mange trygdede får godt over 200k, kanskje opp imot 300k eller mer. Alle skjønner at det er mer enn man trenger, men så skal man på sydenreise, bo unødvendig dyrt osv. Jeg mener ikke at trygdede skal leve av havregrøt og gå i gamle fillete klær, men studenter klarer seg med langt mindre etter at de faste utgiftene er betalt. Hvis du regner litt på det så vil du finne at noen allerede har tenkt på dette og at minstesatsene er beregnet slik at det skal være akkurat nok til å klare seg hvis man lever nøysomt. Og at ca. 211.000 kroner i året brutto, som er minstesats, er mer enn man trenger for å bo og leve i Norge er vel tvilsomt. Det vet alle som har prøvd. Hvis man er frisk og rask kan man selvfølgelig bo i en hytte i skogen, jakte og fiske, plukke bær osv. og leve svært rimelig på den måten, men vi snakker altså om syke mennesker. Det maksimale man kan få i uføretrygd er ca. 370.000 kroner brutto, men det er det kun et fåtall som får fordi det krever at man har hatt over 6G (Ca. 550.0000) i pensjonsgivende inntekt over flere år før man ble syk. Det er altså snakk om mennesker som har bidratt til felleskapet bl.a. gjennom å betale mye skatt gjennom mange år som får så vidt høy trygd og selv de taper altså store summer hvert år på å bli uføretrygdet og må belage seg på betydelig redusert levestandard. Og når det gjelder studenter så vet de fleste at studenttilværelsen varer noen få år og man har bedre tider og inntekter å se frem til. Større investeringer som bolig, bil etc. kan derfor settes på vent. Studenter har også ofte muligheten til å jobbe ekstra og få inntekter på den måten. Ufør derimot er noe man gjerne er for resten av livet, men du synes kanskje at det er greit at syke mennesker bor i kollektiv og spiser nudler i 40 - 50 år? 22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå