Gå til innhold

Betale toll på chanelveske kjøpt på Finn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har kjøpt en chanelveske privat gjennom en dame å Finn. Jeg skal snart ut å reise nå og vil jo veldig gjerne ta med meg min nye veske. Men jeg har hørt flere spekulere i at det er en mulighet for å bli stoppet i toll og da bedt om å fortolle vesken. Vet noe noe om dette eller har hørt om lignende situasjoner. Logisk tenkning for meg er jo at jeg for det første ikke har kjøpt vesken i utlandet på min eventuelle reise og for det andre så er det vel ikke i utgangspunktet jeg som står ansvarlig for å eventuelt måtte betale toll på vesken når det i utgangspunktet ikke var jeg som kjøpte den i utlandet og reiste hjem uten å fortolle den. 

Anonymkode: 2bda0...3fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøper den hos ei i Norge, skal du da ikke betale noe toll!

Man betaler jo bare toll på varer fra utlandet.

Anonymkode: 083dc...bca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

P. S: Hvis tollvesenet skal begynne å grave i hvor diverse brukte ting/gjenstander/klær osv egentlig kommer ifra og evt fortolle det utifra det, vil de få en umulig oppgave...

Anonymkode: 083dc...bca

AnonymBruker
Skrevet

Vil du være sikker sørger du får pengene melde vesken i tollen på vei ut. Da får du et bevis som gjør at du ikke betaler om du blir sjekket på vei inn igjen 

Anonymkode: 2f526...2f4

AnonymBruker
Skrevet
På Sunday, June 11, 2017 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har kjøpt en chanelveske privat gjennom en dame å Finn. Jeg skal snart ut å reise nå og vil jo veldig gjerne ta med meg min nye veske. Men jeg har hørt flere spekulere i at det er en mulighet for å bli stoppet i toll og da bedt om å fortolle vesken. Vet noe noe om dette eller har hørt om lignende situasjoner. Logisk tenkning for meg er jo at jeg for det første ikke har kjøpt vesken i utlandet på min eventuelle reise og for det andre så er det vel ikke i utgangspunktet jeg som står ansvarlig for å eventuelt måtte betale toll på vesken når det i utgangspunktet ikke var jeg som kjøpte den i utlandet og reiste hjem uten å fortolle den. 

Her bruker du ordet spekulere i, feil. Å spekulere i noe , her vesken, ville du gjøre dersom du for eksempel kjøpte vesken i utlandet og ville prøve å ta den til Norge uten å betale moms og toll/fortolle den. 

Når du har kjøpt vesken på finn, så skriver du ut annonsen med bilder samt korrespondansen mellom kjøper og selger og dermed har du dokumentasjon på at du har kjøpt vesken i Norge, av en Norsk selger. 

Anonymkode: 4dba4...7a6

• Liker 2
Skrevet
På 11.6.2017 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Det gjør du på en enkel måte, skaff deg dokumentasjon FØR du forlater landet. Da er problemet løst :) 

Skrevet (endret)

Ikke noe problem. Jeg reiser ut og inn av landet i snitt en gang i måneden - med vesker til 20-30 000, og tilsvarende klær og smykker.  

En sjelden gang blir jeg stoppet. Sier jeg at det er kjøpt i Norge, eller fortollet slik og slik tidligere, aksepterer de det. Har aldri opplevd at de har sjekket bagasjen en gang. 

Kjøper i Norge, eller fortoller på vei hjem, så har alt på mitt rene om de noen gang skulle krevd bevis. Men gidder virkelig ikke å ta med dokumentasjon på alt i det jeg forlater landet, det er bare tull. 

Endret av Athene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...