AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Hva gjør de erfarne på jobb når nyutdannede får tilbud omtrent samme lønn som mer erfarne?! Anonymkode: c9068...620
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #2 Skrevet 11. juni 2017 De forhandler om mer lønn. Anonymkode: 83637...83f 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De forhandler om mer lønn. Anonymkode: 83637...83f Med hvilken argumentasjon - "nå tjener vi likt men er forskjellige"? Anonymkode: c9068...620
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 En får vel betalt for det en gjør, eller tenker du at de gir nye lav lønn men blir de lenge skal de få mer, som en unnskyldning for å gi folk lav lønn i begynnelsen for å spare penger? Gjør en en bedre jobb på en eller annen måte enn nye ansatte så må en fortelle det til arbeidsgiver og evt gå til en annen bedrift om en ikke blir verdsatt der en jobber Anonymkode: 62cf7...06e 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Dette er kjempeurettferdig. Det er ofte helt tilfeldig hva folk som gjør akkurat samme jobben tjener. Da vi begynte å diskutere dette på min jobb, ble jeg overrasket over at jeg, som den sist ansatte, tjener mer enn personer som har like lang utdannelse, men har jobbet i ti år mer. De som har prøvd å be sjefen om mer lønn, får høre at det er svært mange kriterier som skal være oppfylte - du må vise til mer ansvar, nye arbeidsoppgaver, etc etc. Det er ikke alle yrker der det er så veldig lett å vise til dette. Men selv om vi gjør det samme, gjør jo de med mer erfaring det bedre enn jeg, og raskere, likevel tjener de mindre. Det er tydeligvis kjempeviktig hvilken lønn du får når du starter i jobben. For det er nærmest umulig å endre på noe etter det. Anonymkode: 5c22a...458 1
JackIost Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 (endret) Er man misfornøyd med lønna må man forhandle om mer lønn. Får man ikke det har man fått et svar på hva arbeidsgiver verdsetter en til. Da er eneste mulighet å se om andre arbeidsgivere har mulighet til å tilby mer Endret 12. juni 2017 av JackIost
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 Kan alltids komme en nyutdannet som er mye flinkere enn deg. Hvor lenge skal egentlig vi studenter sulte? Anonymkode: 3d59a...042 3
Ild Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 (endret) Dette er så enkelt som tilbud versus etterspørsel. Hva er "urettferdig" med det? I det private er lønna avhengig av - din reelle kompetanse og verdi for bedriften -din reelle markedsverdi - hva markedet tilfeldigvis var villig til å betale på det tidspynktet du fikk jobben - hvor flink du er til å forhandle - hvor ofte du har byttet jobb Endret 12. juni 2017 av Ild
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #9 Skrevet 12. juni 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør de erfarne på jobb når nyutdannede får tilbud omtrent samme lønn som mer erfarne?! Anonymkode: c9068...620 De går til arbeidsgiver og sier at de forstår at den nyutdannede var vanskelig å rekruttere i et kvesset marked, og påpeker at arbeidsgiver i et kvesset marked bør passe seg så de ikke mister arbeidskraft fordi de med erfaring nå ikke tjener på å inneha denne erfaringen. Så påpekes at erfaring er både nyttig og dyrt å kjøpe igjen. Dersom arbeodsgiver avslår så tar man en runde med seg selv og vurderer om dette er ok. Dersom ja så slutter en å surmule, dersom nei så søker en annen jobb. Når en får denne så vurderer en enten å be om at nåværende arbeidsgiver matcher eller å bytte jobb. Dersom en enten ikke får ny jobb eller arbeidsgiver ikke vil matche ny lønn så bør en skjerpe innsatsen på jobb kraftig. En effektiv nyansatt er nemlig mer verdt for arbeidsgiver enn en innefektiv men erfaren arbeider. Anonymkode: 7d2dc...d51 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #10 Skrevet 12. juni 2017 Jeg hadde master og ansinitet der kollegaer hadde bachelor. Da er det på sin plass at lønna speila dette. Anonymkode: 44b42...9c0
JackIost Skrevet 12. juni 2017 #11 Skrevet 12. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde master og ansinitet der kollegaer hadde bachelor. Da er det på sin plass at lønna speila dette. Anonymkode: 44b42...9c0 Det trenger ikke være noen automatikk i det i det private. Folk uten master kan fint gjøre en bedre og mer verdifull jobb enn folk med master og lengre ansiennitet 1
ajarRun Skrevet 13. juni 2017 #12 Skrevet 13. juni 2017 Søk på andre jobber, tilbyr de mer penger bytter du jobb. Gjøe ingen det får du betalt det du er verdt.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #13 Skrevet 13. juni 2017 Sitat Jeg hadde master og ansinitet der kollegaer hadde bachelor. Da er det på sin plass at lønna speila dette. og så må man huske på at i dag så er det veldig vanlig å være overkvalifisert, man skal ha utdannelse for alt og helst litt til før man blir vurdert, men jobben som blir gjort hadde hvem som helst greid med opplæring. Anonymkode: c9b98...101 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå