Gå til innhold

Får jeg beskjed om hvilke skolebøker jeg skal kjøpe, og hvor får jeg kjøpt dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg skal studere til høsten, og lurer dermed på hvordan jeg vet hvilke bøker jeg trenger? Får jeg en liste med dem? hva bruker man i gjennomsnitt på skolebøker, og hvor får man kjøpt dem? Vet veldig lite.. :( 

Anonymkode: 926c8...479

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får sannsynligvis en fullstendig liste over pensumbøker via Universitetet. (som oftest lagt ut på de ulike fagenes nettsider, el.) De fleste universiteter har en egen bokhandel hvor disse bøkene selges. Du kan også prøve å kjøpe dem brukt fra fjorårets studenter - sjekk oppslagstavler og lignende! Lykke til med studiene!

Anonymkode: 6c027...f14

AnonymBruker
Skrevet

Hva og hvor skal du studere? Dette er så varierende at det er vanskelig å gi deg et spesifikt svar. 

De fleste studier har en pensumliste/bokliste. Mitt studium har ikke det, men gir oss gjerne en liste med diverse anbefalt litteratur. Problemet med dette er at det er rundt 4-5 bøker for hvert tema man kan velge mellom, så dette er ikke så hjelpsomt. Vi er helt avhengige av hva studenter fra høyere kull råder oss til. Men som nevnt er det vanligste å ha en pensumliste, så jeg ville ha sjekket ut emnesidene for emnene du skal ha til høsten. 

Pris for pensum varierer også veldig mye. Det er også mange som kjøper bruktbøker, og mange som leter etter gratis e-bøker gjennom biblioteket på instituttet. Jeg brukte rundt 4000 kr på bøker det første året, og rundt 5000 kr det andre året. 

Anonymkode: 48444...96a

AnonymBruker
Skrevet

Noen er greie og deler ut pensumliste, men du må regne med å finne den selv. Du kan finne den på skolens nettside. Du må beregne ca.5000 på bøker hvert semester, hvis du tar et vanlig studium, og ikke kjøper brukt.

Anonymkode: a30da...40a

AnonymBruker
Skrevet

Vil tipse deg om å sjekke ut nettbokhandler for å kjøpe pensum, ofte mye å spare vs å kjøpe i butikk. For engelske titler, sjekk amazon. Du kan også sjekke ut ibok.no for brukte bøker, og en del selger også på finn.no

Anonymkode: 5a1bc...da8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! ☺️ skal studere jus på uib

Anonymkode: 926c8...479

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...