Gå til innhold

Spraye bærbusker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen har varslet meg at han har fått stikkelsbærbladveps. Det er jo aggressive saker. Han sier også athan skal kjøpe gift og anbefaler meg det samme. Alle her har masse rips og stikkelsbær, det er mest av hans stiklinger faktisk.

Hvor får jeg tak i slik gift? Må det repeteres? Kan jeg spise/safte bæra likevel?

Anonymkode: 81fc8...dbe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det han skal kjøpe gift om jeg får spørre? Ikke for å være nebbete eller noe, men med mindre han er bonde, eller innehar autorisasjonsbevis så får han ikke kjøpe gift,(du kan forsøke det utvanna greiene som de selger rundtomkring på hagesenterene, men jeg har liten tro på de. 

De kan få unger 2-3 generasjoner i året, så det kan hende at du må gjenta behandlingen ja, hvis det du kjøper er systemisk, så vil hele planten ta opp giften og på den måten drepe insektene, andre midler igjenn er kontaktvirkende som virker bare når du treffer de, det er vanligvis en behandlingstid på 1-3 uker avhengig av hvilket middel du kjøper før du kan spise de.

Men, har du sett noen slike på dine planter? Å sprøyte forebyggende ser jeg ingen hensikt i, kun når det er ett begynnende angrep.

Anonymkode: e9c90...0d8

AnonymBruker
Skrevet

Tja, si det. Han skal nok kjøpe på hagesenter. Om det finnes noe hjemmelagete kjerringgreier så er jeg med. Han har visst mistet to busker 2x2m store, funnet kokongene, så vepsene er ute og formerer seg.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.plantevernleksikonet.no/l/oppslag/1044/

I småskala slik som egen hage, så kan du jo først prøve å spyle buskene grundig i en periode. Ellers står det i lenken at man ikke bør spraye om man ikke ser larveangrep. 

Anonymkode: 86b8f...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg plukker for hånd. Men ser nå at de har begynt å komme, og han har vist meg sine...bleh.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg plukker for hånd. Men ser nå at de har begynt å komme, og han har vist meg sine...bleh.

Du kan prøve bakepulver og grønnsåpe, vet det har en ganske god effekt på lus, men nå er det jo en viss forskjell på lusa og vepsen, størrelse messig.

Anonymkode: e9c90...0d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...