AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Hei er 10-15 kg overvektig, og tar nå grep for å gå ned disse. Dette er vel et omdiskutert tema om kroppen forbrenner mer fett (karbo lager?) på tom mage. Men jeg ønsker å prøve å se om kroppen min responderer Jeg er i forferdelig form, så det bli ikke jogging med det første her i gården. Men tenker å gå tur 6km på 45-60min. Dere som kan dette, kan jeg drikke kaffe med litt melk/soyamelk før turen? Eller et glass Biola? Gir det best resultater på helt tom mage? Setter stor pris på svar! Anonymkode: 5a1b2...221
Pringle Skrevet 11. juni 2017 #2 Skrevet 11. juni 2017 Kroppen forbrenner ikke mer energi avhengig av om magen din er tom eller full. Den tar de kaloriene den trenger/får tak i. Akkurat hvor de tas fra, kan variere med om du er fastende eller har spist. Men for deg, en person for ønsker å gå ned i vekt, er det likegyldig. Det som er viktig for deg, er at du har krefter til å være i aktivitet, og ellers føler deg opplagt og i godt humør. Å være sliten og i dårlig humør er et kjent påskudd for å spise mer enn man trenger. Du kan godt teste hvor mye kroppen din tåler. Men gjør det på en forsvarlig måte. Ikke gå ut i villmarka uten niste og mobil og uten å ha spist. Du kan spise/drikke akkurat det du vil på turen. Du vil antageligvis få mer fraspark, og dermed bruke litt mer energi, hvis du ikke er helt tom.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #3 Skrevet 11. juni 2017 Noen føler også at hvis de trener på tom mage orker de ikke å ta seg ut, noe som igjen fører til lite kalorier forbrent. Det er uvilkårlig når du trener hvis du uansett trener like hardt og lenge, forskjellen er gjerne at noen ikke klarer å yte uten mat, andre yter bedre uten mat. Anonymkode: 9fb02...888
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #4 Skrevet 11. juni 2017 4 timer siden, Pringle skrev: Du kan godt teste hvor mye kroppen din tåler. Men gjør det på en forsvarlig måte. Ikke gå ut i villmarka uten niste og mobil og uten å ha spist. Apropos tråden din om det med sult mellom måltid, og det å engste seg for å være sulten. Jeg er enig i at det er sjelden lurt for mennesker som ikke er turvant, eller vant med naturen, eller egentlig ALLE for uhell kan jo skje hvem som helst, å ikke gå ut i skogen uten mobil (når man uansett lever i en tidsalder der vi har denne fordelen), men det går helt fint å oppdage at man blir slapp på tur om morgenen, man kommer seg hjem igjen. Det er ikke så krise hvis man mister piffen, eller må draske seg hjem med lavt blodsukker. Ikke behagelig, en kjip opplevelse, men det går helt fint. Kanskje det var denne småsultenpropagandaen rundt oss som snakket her? Det er et godt råd å teste hvor mye kroppen tåler, og jeg tenker det er uansett lurt å se det an første gang man drar på en slik tur, men på en tur som varer mindre enn en time vil det nok gå greit selv om man skulle finne ut at man er matt og sliten og sulten. Anonymkode: 9fb02...888 2
Pringle Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Apropos tråden din om det med sult mellom måltid, og det å engste seg for å være sulten. Jeg er enig i at det er sjelden lurt for mennesker som ikke er turvant, eller vant med naturen, eller egentlig ALLE for uhell kan jo skje hvem som helst, å ikke gå ut i skogen uten mobil (når man uansett lever i en tidsalder der vi har denne fordelen), men det går helt fint å oppdage at man blir slapp på tur om morgenen, man kommer seg hjem igjen. Det er ikke så krise hvis man mister piffen, eller må draske seg hjem med lavt blodsukker. Ikke behagelig, en kjip opplevelse, men det går helt fint. Kanskje det var denne småsultenpropagandaen rundt oss som snakket her? Det er et godt råd å teste hvor mye kroppen tåler, og jeg tenker det er uansett lurt å se det an første gang man drar på en slik tur, men på en tur som varer mindre enn en time vil det nok gå greit selv om man skulle finne ut at man er matt og sliten og sulten. Anonymkode: 9fb02...888 Det her likte jeg Vi er ganske mye mer robuste enn vi ofte innbiller oss. Vanskelige oppgaver som vi ser at vi mestrer, gir oss selvtillit.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 Personlig hater jeg å trene etter å ha spist, så all trening må jeg ta på morgen. Det er sikkert en vanesak. Du spør: 11 timer siden, AnonymBruker skrev: kan jeg drikke kaffe med litt melk/soyamelk før turen? Eller et glass Biola? Gir det best resultater på helt tom mage? I og med at du vil ned 10-15 kg, så ville jeg faktisk unngått flytende kalorier. Mulig ett lite glass biola til maten da jeg hvertfall opplever at biola gir gode tarmfunksjoner. Men kaffe og/eller vann før turen bør du få i deg. Ta gjerne med deg en flaske vann også, det klarer du fint å ta med deg på en gåtur. Vann skal det godt gjøres å få for mye av God tur Anonymkode: c0ad5...4fc
linsejesus Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 Det er sannsynligvis lite å tjene på å trene på tom mage når det gjelder fettforbrenning. Men mange presterer bedre på tom mage. Trening, spesielt styrke og intervall, demper apetitten midlertidig, så det passer bra å kombinere med periodisk faste.
debattanten Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 Altså, det er mye informasjon der ute og lett å bli forvirret. Jeg blir det selv stadig vekk. Det skal dog sies at det finnes flere studier som viser at man brenner feks 20% mer fett på morgenen før frokost. Eller i kortere fasteperioder. For å få best effekt er det fint om du ikke spiser sent kvelden før og ikke inntar kalorier før du går turen. Svart kaffe eller te går fint og selvfølgelig vann. Jeg syns du skal prøve TS. Gå rolig tur og intervalltrening kan du kjøre senere på dagen når formen din er klar for det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2017 #9 Skrevet 13. juni 2017 Jeg jogger av og til før frokost. Jeg opplever ofte at jeg føler det fryktelig tungt helt i begynnelsen, før jeg går over til å oppleve at det er lettere enn økter der jeg har spist. Så min erfaring er at kroppen tilpasser seg, så lenge du ikke blir svimmel eller føler deg dårlig, så kjør på Anonymkode: 5108d...012 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå