hobbykokken Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Hei. Er det negativt å spørre om lønn på jobbintervju? Skal på intervju i en annen bransje enn hva jeg jobber i idag.
stan Skrevet 11. juni 2017 #2 Skrevet 11. juni 2017 Ikke noe galt i det. Alle er jo inneforstått med at det er lønna som er viktigste grunnen til at vi jobber. Men det er jo fint om du har noen flere spørsmål om arbeidsplassen enn lønn.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #3 Skrevet 11. juni 2017 Jeg synes det virker negativt. Da jeg var fersk i å søke jobber ble jeg fortalt at det ikke var lurt å spørre om lønna. Kjenner også en sjef som ikke ga jobben til en fordi det første han spurte om var lønn.. kommer ann på personligheten til sjefen vil jeg tro. Men de fleste vil nok ha folk som søker fordi de er intressert i jobben. Anonymkode: c35a2...64f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #4 Skrevet 11. juni 2017 Sikkert noen som vil tolke det som negativt. Lønna er jo den viktigste motivatoren for å jobbe så jeg syntes det hadde vært en selvfølge å spørre. Hvem gidder å ta en jobb de ikke vet lønna på en gang?! Anonymkode: 6192b...d9b
Ild Skrevet 11. juni 2017 #5 Skrevet 11. juni 2017 Jeg ville helt klart ikke spurt. Det er flere grunner til dette 1) arbeidsgiver ønsker å ansette den som både har best kompetanse og er mest motivert. Indre motivasjon er bedre enn ytre motivasjon. (Penger er ytre motivasjon) 2) din verdi er høyere desto mer interessert arbeidsgiveren er i å ansette nettopp deg. Dersom du spør på et tidlig tidspunkt vil du ha en lavere verdi enn om atbeidsgiveren har bestemt seg for at du er den kandidaten de vil ha Så mitt råd er: sørg for å være den beste kandidaten. Etter at arbeidsgiveren har valgt deg, forhandler dere om lønn. Vær også forberedt på at arbeidsgiver kan spørre deg på første intervju hva som er dine lønnsforventninger. Du må derfor kunne svare på dette, så du må på forhånd finne ut hva som er vanlig (dette kan du gjøre ved feks kontakte fagforening som har lønnsstatistikk). Når du svarer gi gjerne et intervall, og si gjerne at det viktigste for deg er å jobbe med xxx og at dere nok kommer frem til en enighet ifht lønn. Det er svært få arbeidsgivere som er interessert i medarbeidere som synes at lønn er det viktigste av alt i verden. Så selv om vi alle lever av lønna, så er det viktig å selge andre sider av deg selv som også er viktig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #6 Skrevet 11. juni 2017 Det kan godt hende de spør deg om hvilke forventninger du har til lønn på intervjuet. Anonymkode: a4eea...cc4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #7 Skrevet 11. juni 2017 Jeg ble spurt om lønnsforventning, men jeg hadde nok ikke spurt selv om de ikke tok det opp. Anonymkode: 443fa...44b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #8 Skrevet 11. juni 2017 Om ikke arbeidsgiver tar det opp, synes jeg det er en fair sak å ta opp i slutten av andregangs intervju. Anonymkode: 3b0ae...aa0
Aule Skrevet 15. juni 2017 #9 Skrevet 15. juni 2017 Er ikke dette veldig avhengig av bransje og lønnsnivå? Vil jo tro at mange arbeidsgivere vil se hva arbeidstakeren kan levere før de øker lønn. Selv var jeg i en lengre periode arbeidsledig, rastløs og syk etter å få jobbe, og takket selvfølgelig ja når jeg ble tilbudt en i utgangspunktet ræva betalt jobb. De første månedene var jeg bekymret, trodde jeg hadde tatt meg vann over hodet og vurderte å slutte, men motivasjonen lønte seg i lengden slik at man fikk en "normal lønn". Jeg har aldri spurt om lønn, men latt resultatene tale for seg slik at sjefen(e) verdsetter det og setter lønnen deretter. Det er kanskje ikke så relevant til alle bransjer, spesielt i offentlig, men til de som jobber i privat ville jeg foreslått å være ydmyk. Mulig jeg er naiv.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2017 #10 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Aule skrev: Er ikke dette veldig avhengig av bransje og lønnsnivå? Vil jo tro at mange arbeidsgivere vil se hva arbeidstakeren kan levere før de øker lønn. Selv var jeg i en lengre periode arbeidsledig, rastløs og syk etter å få jobbe, og takket selvfølgelig ja når jeg ble tilbudt en i utgangspunktet ræva betalt jobb. De første månedene var jeg bekymret, trodde jeg hadde tatt meg vann over hodet og vurderte å slutte, men motivasjonen lønte seg i lengden slik at man fikk en "normal lønn". Jeg har aldri spurt om lønn, men latt resultatene tale for seg slik at sjefen(e) verdsetter det og setter lønnen deretter. Det er kanskje ikke så relevant til alle bransjer, spesielt i offentlig, men til de som jobber i privat ville jeg foreslått å være ydmyk. Mulig jeg er naiv. Jeg tror dette er svært naivt. Har man godtatt noe som blir det hengende ved i lange tider og vanskelig å endre. Anonymkode: 65067...2d8
Aule Skrevet 15. juni 2017 #11 Skrevet 15. juni 2017 Godt mulig du har helt rett. Men når man står oppe i en situasjon der man må velge mellom ledighet og jobb er det fort gjort å velge "desperat".
Gjest Froning Skrevet 15. juni 2017 #12 Skrevet 15. juni 2017 For mange er det negativt.. Spesielt innenfor privat sektor der utgifter ofte assosieres med noe negativt og trynefaktor eksisterer i større grad. -Hvis du vet at bedriften har et ønske om å ansette deg kan du gjøre det. -Hvis lønn er viktigst for deg kan du gjøre det. -Hvis du vil ha jobben og trenger den.. IKKE gjør det.
Siri_H Skrevet 16. juni 2017 #13 Skrevet 16. juni 2017 Jeg tenker at det er naturlig å snakke om lønn når man blir tilbudt stillingen? Og så velge om man vil takke ja til stillingen ut fra hvilket lønnstilbud man får.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #14 Skrevet 16. juni 2017 Selvfølgelig snakker man om lønn - men det er først i slutten av intervjuet. Dette er noe arbeidsgiver vil bringe opp selv. Hvis arbeidsgiver ikke tar det opp så kan du selvfølgelig spørre. Men la for all del ikke det være det første eller eneste du spør om. Anonymkode: 3768f...daa
Gjest Margit Spat Skrevet 16. juni 2017 #15 Skrevet 16. juni 2017 Dette spør du ikke om selv. Nesten alle arbeidsgivere vil spørre om dine lønnsforventninger, og da er det helt greit å svare med et motspørsmål av typen «hvilket lønnsnivå ligger denne stillingen på?». Da får man som regel vite noe om hvilket område nåværende innehaver av stillingen ligger på. Man kan også blir møtt med motspørsmål selv, av typen «Hva tjener du i dag, da?» Hvis du, som jobber i en annen bransje nå, får det spørsmålet, har du flere måter å vurdere det på: 1. Hvis du har en høyt lønnet jobb i dag, så sier du ett eller annet om at du selvsagt ikke ønsker å tape penger på å bytte jobb, så du forventer en lønn i området xxx-yyy. 2. Hvis du er misfornøyd med dagens lønn, så svarer du ikke med noe tall i det hele tatt, men sier at siden dette er to veldig forskjellige jobber i forskjellige bransjer, så er det ikke så relevant å sammenlikne. 3. Du kan og bør også sjekke lønnsstatistikker for relevante stillinger i relevante bransjer, slik at du kan bruke det. Statistikkene må imidlertid brukes med omhu: antall personer som utgjør statistikken er én viktig faktor. Jo færre personer, jo mer usikkert grunnlag. Dessuten kan en og samme stillingsbetegnelse ha ulikt ansvarsfelt fra sted til sted. Noen har mer personal- og ledelsesansvar enn andre bl.a. Geografiske forskjeller har man også. Noen pressområder ligger høyere i lønn enn andre. M.a.o. kan du ikke bare slenge ut et krav om gjennomsnittslønn eller høyere, uten å ha gjort noen vurderinger av hvorfor på forhånd. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2017 #16 Skrevet 16. juni 2017 Det er noe forbanna tull at vi har en slik kultur i Norge. Når alt kommer til alt, så er lønn det viktigste en arbeidsgiver kan tilby. Alle trenger å spise, alle trenger tak over hodet. Hvorfor skal det være galt å spørre om lønna som skal dekke alt dette? Som arbeidsgiver synes jeg det bare er positivt med diskusjon om lønn. Det kommer før eller siden uansett, og det er absolutt ikke positivt dersom det er dårlig kommunikasjon om dette. Lønn motiverer folk like mye som indre motivasjon. Joda, det finnes arbeidstakere som har resurser fra før, eller de som på andre måter ikke føler de trenger like mye lønn. Men dette er svært få. Det er ikke slik at jobb er et privilegium for deg. Det faktisk arbeidsgiver som trenger deg, for å tjene penger. Ellers hadde selvfølgelig alle gjort jobben selv. Jeg ville enten tatt opp lønn mot slutten av intervju, eller når de på andre siden spør deg om lønn og forventninger. Anonymkode: d39e2...a23 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå