Gå til innhold

Omvendt rasisme

kitaro

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å ta for meg temaet omvendt rasisme. Jeg har selv levd med en russisk kvinne tidligere, men vil ikke gå nærmere inn på det.

Jeg vil gjerne ta for meg russiske kvinner - eller andre etniske nordmenn generelt - som har en rasistisk holdning til ALT som er Norge og norsk.

Som eksempler jeg har hørt:

Norsk er tørt og kjedelig språk.

Veldig sært folkeslag.

Kalde og egoistiske.

Norske kvinner er svært maskuline, og mister dessuten sin skjønnhet i 30årsalderen.

Normenn mangler vennlighet, høflighet og hjelpsomhet.

Norske menn vet ikke å kunne behandle en kvinne.

Mange unge kvinner er per definisjon prostituerte; de går ut på byen og finner seg en ny mann hver helg, og endog flere ganger i uken.

Stygg og kjedelig arkitektur.

Nordmenn går stygt kledd; de vet ikke hvordan de skal kle seg.

Nordmenn er veldig gjerrige.

Norske medier ljuger om forholdene i Russland og dens eks-Sovjet-stater.

etc., etc...

Derimot, i Russland og i noen av dens eks-Sovjet-republikker, der er det meste bra.

Gjerne noe for media å ta opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg skjønner ikke hvorfor du kaller det 'omvendt rasisme'? Å rakke ned på en annen kultur enn sin egen er fortsatt rasisme, selv om det er den norske kulturen/rasen som får gjennomgå.

Når det er sagt har jeg aldri fått med meg at russiske kvinner eller 'andre etniske nordmenn generellt' (hvem nå du sikter til her?) rakker spesielt ned på Norge og i tillegg fremhever Russland og eks Sovjet republikker som noe glansbilde.

Du har nok vært uheldig med dine russiske bekjentskaper...

Å ta seg nær av at noen sier at arkitekturen er stygg og at språket er kjedelig, og at vi går stygt kledd og er lite pene, syns jeg virker en smule nærtagende og jeg hadde ikke giddet å omtale det som rasisme.

Når det gjelder medias rolle syns jeg da stadigvekk det kommer opp saker om hvor sære vi nordmenn er, hvor lite høflige vi er (i forhold til japanere), hvor lite pent vi kler oss (i forhold til italienerne) og hvor lite innovative vi er (i forhold til svenskene)... ærlig talt, vi tar da dette humoristisk!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et annet eksempel på omvendt rasisme, altså i betydningen at noe som er akseptert å si om en gruppe ikke er det om en annen:

Det er for eksempel mange som sier at afrikanere

- er flinkere til å danse(enn hvite)

- har større penis(enn hvite)

- har bedre "gener" i en del sportsgrener - dvs en tendens til å ha bedre forutsetninger for å gjøre det bra.

Om noen sier dette, så har jeg aldri hørt noen si "fy,fy rasisme".

Om du derimot våger å ymte frempå at hvite er mer intelligente enn afrikanere - da kan jeg love deg at du blir bitt hodet av med en gang.

Bør det være slik?

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_
Et annet eksempel på omvendt rasisme, altså i betydningen at noe som er akseptert å si om en gruppe ikke er det om en annen:

- har bedre "gener" i en del sportsgrener - dvs en tendens til å ha bedre forutsetninger for å gjøre det bra.

Om du derimot våger å ymte frempå at hvite er mer intelligente enn afrikanere - da kan jeg love deg at du blir bitt hodet av med en gang.

Bør det være slik?

-

Intelligens er noe helt annet enn talent eller kroppsbygning.

Ingen vil bli kalt mindre intelligente, ingen kan være mindre intelligent bare fordi h*n er mørk!!!

Jeg syns det er en viss forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Intelligens er noe helt annet enn talent eller kroppsbygning.

Ingen vil bli kalt mindre intelligente, ingen kan være mindre intelligent bare fordi h*n er mørk!!!

Jeg syns det er en viss forskjell.

Tja.

Ingen ville vel ha likt å høre: Du kan aldri bli like flink som Johnny til å løpe/danse fordi du er hvit gutten min.

Så du mener det er greit å si at afrikanere generelt er bedre til noe, mens det ikke er greit å si det samme om hvite?

For ordens skyld kan jeg opplyse at jeg syntes begge deler er en uting - altså å generalisere på bakgrunn av hudfarge. Reagerer bare på at det er godtatt når det generaliseres i favør av en gruppe, men ikke den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Vet ikke om jeg vil kalle det rasisme, men det er ihvertfall stereotyper. Om stereotypene er positive eller negative har ingen betydning syns jeg, generaliseringen blir feil uansett. Det finnes faktisk afrikanere som ikke kan danse og hvite som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt rasisme er for meg et ikke-begrep. Det er som nevnt over rasisme uansett hvem som rakker ned på en annen rase, og det er like ille alle veier.

Tror ikke dette er noe for media å ta opp, ettersom dette er en velkjent holdning blant mange fra andre kulturer, og dessuten vil det ikke selge. Vi er en stolt nasjon, ok, men vi tåler da kritikk.

Dessuten vet vi at dersom alt hadde vært så mye bedre i hjemlandet deres, ville de nok blitt boende der... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken vei rasismen skjer mener jeg det er det er den underlegnes måte å fremheve egen rase.

Når en slenger dritt om andre er det ofte (ikke altid) fordi en ikke har nok positive tanker om egen rase.

På samme måte er det enkelte mennesker (uavhengig av rase og kjønn) som snakker nedsettende om andre for på den måten å fremheve seg selv. At de lykkes dårlig med en slik taktikk er det desverre ikke andre en motparten som ser.

Men det må også være lov med kritikk. Problemet er å definere hvor grensen går mellom kritikk og rasisme (i dette tilfellet).

Jeg tror det er mange ting vi norske kan gjøre bedre. Og vi må tåle å høre det. Men når det blir en ensidig nedrakking på oss (eller på andre for den saks skyld) må vi kunne ha lov å se på det som rasisme.

Grensesettingen mellom de forskjellige mer eller mindre kritikkverdige forholdene er opptil hver enkelt å definere.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det være slik?

-

Enig med deg, det er feil

Men også er det slik uavhengig av rasespørsmål. Dersom jeg hadde sagt; "Jeg er god til å spille fotball", så hadde du kanskje ikke reagert noe videre på det. Men om jeg hadde sagt noe sånt som:"jeg har en høy iq", så hadde kanskje noen fnyst godt! Er ikke det også feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...