Gå til innhold

Faller boligprisene nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tror dere? Jeg tenker det er mye psykologi i markedet som gjør at prisene kan falle. Men, jeg tror ikke det vil falle mye, spesielt ikke i Oslo.

Anonymkode: 9ecd6...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke de faller, tror det flater ut...

Anonymkode: 9bb8a...cd5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en veldig tydelig trend akkurat nå, i hvert fall. Feks i Oslo, hvor mye gikk flere hundre tusen over takst inntil nylig, går nå mye til prisantydning. Det er kjøpers marked, og det er lenge siden man kunne si det om Oslo-markedet. 

Anonymkode: c8a65...a65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det faller et par prosent for så å flate ut. 

Anonymkode: 92085...59c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke særlig i Oslo de mener det er på vei ned da? Trodde det jeg. 

Anonymkode: 138c9...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en veldig tydelig trend akkurat nå, i hvert fall. Feks i Oslo, hvor mye gikk flere hundre tusen over takst inntil nylig, går nå mye til prisantydning. Det er kjøpers marked, og det er lenge siden man kunne si det om Oslo-markedet. 

Anonymkode: c8a65...a65

Hvis du tar en titt på Finn er det faktisk flere leiligheter med "NY PRIS" i Oslo, altså har de ikke fått prisantydning en gang. Og noen meglere forteller om visninger hvor ingen har kommet. Så hvis dette fortsetter håper jeg vi ser en nedgang som fortsetter en stund (jeg har ikke kjøpt).

Syns det er veldig interessant hvor mye folk blir styrt av andre. Når andre er villige til å gi 3. mill for en 1-roms, så blir det plutselig flere og flere som slenger seg på og prisene øker. Og nå som man snakker om at markedet går ned, så lurer jeg på om mange da legger seg under prisantydning. 

Blir spennende å følge med!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisveksten i Oslo måtte en gang avta. Veldig mange trodde markedet umulig kunne stige noe mer enn i 2015. Leser man gamle forum og artikler fra den tiden var mange veldig sikker på at man hadde nådd toppen. Så kom 2016 og boligprisene steg mer enn noen gang før!

Det er umulig å tippe markedet fremover. Men det man uansett ser nå er at det er kjøpers marked. Før har det vært veldig få objekter i markedet. En av grunnene til dette er fordi mange turte ikke å selge før de hadde kjøpt. Nå har det snudd, og nå tør mange ikke å kjøpe før de har solgt =) Selvsagt er det mange andre faktorer også.

Det er enda objekter som går veldig mye over, og det er mange objekter som er usolgt etter første visningsrunde. Slik har det ikke vært på over ett år.

Er man på boligjakt har man nå bedre forutsetninger enn tidligere til å få kjøpt noe uten å betale mange hundre tusen over prisantydning.

Meglerbransjen fikk også veldig mye pepper for lokkepriser i 2016. Dette har de blitt bedre på nå. Det skjer nå oftere salg til den prisen som faktisk er oppgitt.

Jeg kjøpte selv en leilighet i 2006 og kjøpte nesten på "topp". Siden jeg bodde der i mange år spilte det egentlig ingen rolle om markedet gikk ned. Innen jeg skulle selge igjen hadde jeg uansett fått med meg en god stigning, til tross for at jeg kjøpte nesten på "topp". 

Anonymkode: 9362f...a8a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere? Jeg tenker det er mye psykologi i markedet som gjør at prisene kan falle. Men, jeg tror ikke det vil falle mye, spesielt ikke i Oslo.

Det er tusenvis av med boliger på markedet og kjøpers marked. Dermed er noe i ferd med å skje. Om det er midlertidig eller av en lengre varighet gjenstår å se. 

Anonymkode: 13ac8...256

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De faller ikke, de vokser bare ikke like raskt. 

Boliger i Oslo er fortsatt grisebillige, og taket er langt fra nådd. 

De som har mulighet bør kjøpe så mange boliger som mulig. Ingen politiske partier våger å røre gullkalven i det norske samfunnet i overskuelig fremtid så boliginvesteringer i Norge er sikrere enn å ha kontanter i banken. Så løp og kjøp.

Anonymkode: 72097...7c6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De faller ikke, de vokser bare ikke like raskt. 

Boliger i Oslo er fortsatt grisebillige, og taket er langt fra nådd. 

De som har mulighet bør kjøpe så mange boliger som mulig. Ingen politiske partier våger å røre gullkalven i det norske samfunnet i overskuelig fremtid så boliginvesteringer i Norge er sikrere enn å ha kontanter i banken. Så løp og kjøp.

Det var jo prisnedgang i mai da.

Og grisebillig med bolig i Oslo? Jeg kan være enig i at taket ikke er nådd, men grisebillig er det virkelig ikke. 

Forøvrig er det ikke politiske partier som bestemmer renta. Stiger den, synker prisene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at det flater ut i Oslo nå, men at det skal synke så mye, har jeg ikke tro på. Jeg bor 30 min unna Oslo, og her går de fleste boliger 500 000 over takst. Og prisen på min bolig har steget med 400 000 fra i fjor. Så er ikke alle steder det står stille.

Anonymkode: c729a...13b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo prisnedgang i mai da.

Og grisebillig med bolig i Oslo? Jeg kan være enig i at taket ikke er nådd, men grisebillig er det virkelig ikke. 

Forøvrig er det ikke politiske partier som bestemmer renta. Stiger den, synker prisene.

Jo de er grisebillige i forhold til hvor de er på vei. 

I dag får man lett en treroms i Oslo til under 5 mill. 

Om en generasjon vil man måtte ut med omtrent 20 mill for en treroms. Da begynner vi å nærme oss taket.

Det er min spådom. Så hamstre nå, og cash inn senere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er politiske partier som styrer renta. Dette kalles pengepolitikk. Men enda viktigere er det at politiske partier styrer skattepolitikken. Å eie bolig gir så mange skattefordeler at pristaket på boliger langt fra er nådd. De gunstige skattefordelene ved bolig i Norge gjør at jeg anslår at en treroms kan gå for rundt 20 millioner. Kjøpt av vanlig folk med inntekt fra lønn. 

Når den grensen er nådd, overtas boligmarkedet av investorer og rike. Da kan man begynne å snakke om at prisen har nådd taket. Men foreløpig er det altså mye penger å tjene på boliger. Så jo fortere man kommer seg inn og jo flere boliger man har desto mer vil man tjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har prisene steget enormt, men ser det begynner å stagnere nå. Alt ble solgt før eller rett etter visning her, langt over takst, men nå er det flere som får bud langt under verdivurdering og som ikke får solgt. 

Anonymkode: fc060...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde virkelig at nå skulle jeg shoppe leilighet på billigsalg, men den gang ei. 

Leiligheter i sentrale Oslo går fortsatt mye over, men det skriver ikke media om nå. Mulig det er noen leiligheter der ute som er vanskelig å få solgt, men dette tror jeg gjelder kun i Oslo. Ellers blir eneboliger i Oslo fortsatt kuppet fordi det ikke selges nok av de. 

Anonymkode: bd0b1...d6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor Oslo er det fortsatt "grisebillig". Oslo har en gjennomsnittlig kvm pris på 71 000 kr. Altså må du for en 50 kvm stor leilighet gi 3,55 mill. I Lørenskog (15 min fra Oslo) er gjennomsnittlig kvm pris på 43 000 kr. Du må dermed ut med (i teorien) 2,15 mill for samme leilighet. Nå er det jo slik at kvadratmeterprisen er høyere for små leiligheter, enn for store, så i teorien kan man få jævlig mye mer bolig i Lørenskog enn i Oslo. Det tar lengre å komme seg fra enkelte bydeler i Oslo inn til sentrum, enn det gjør fra Lørenskog til Oslo sentrum.

I høst fikk du kjøpt en splitter ny 3-roms leilighet på 70 kvm til rundt 3,5 mill i Lørenskog. I Oslo var tilsvarende en slitt 2-roms utenfor Ring 2. Prisene stiger fortsatt i områdene rundt Oslo, og det skjønner jeg godt. Man får mer for pengene, enn så lenge. 

Anonymkode: 8983b...0ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har nok sunket mer enn de 1,4% i mai, i Oslo, husk at de fleste boligene IKKE ble solgt og dermed ikke er med på statistikken.

Grunnen til bråstoppen i Oslo er enkelt og greit boliglånsforskriften. Tilgangen på kreditt er strammet inn og dermed kan ikke kjøperen låne til over pipa lenger, og godt er det.

Spennende å se hvor langt ned vi skal, men uansett om forskriften blir permanent så vil aldri prisene i Oslo stige mer enn inflasjon/lønnsøkningen. Det blir normale forhold igjen med maks 2-4% økning pr år.

I og med at Oslo steg kanskje 25% mer enn resten av landet siste to år, er det ikke umulig at vi skal ned nesten like mye.

Norsk økonomi tar seg opp fikk vi beskjed om i dag, i USA er renten satt opp allerede. Øker inflasjonen i landet snart også, så vil vi få renteoppgang neste år. DA vil prisene synke kraftig, kanskje 25%. Husk at bare 2% renteoppgang er en dobling av dagens nivå. Og dermed en dobling av renteutgiftene til mange som allerede i dag bruker en stor andel av disponibel inntekt på rentekostnader. En del vil bli tvunget til å selge og kjøpe noe rimeligere. MANGE vil tape egnkapitalen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hovedsak 3 årsaker til hvorfor et kraftig prisfall kan være i horisonten.

1. Økt tilbud i form av ferdigstilte og påbegynte boligprosjekter (WIP). Disse ankommer markedet blokkvis.

2. Psykologi. Forventning om prisnedgang blir en selvoppfyllende profeti dersom majoriteten av markedet deler samme oppfatning.

3. Rentenivået som Norge operer med blir i svært liten grad styrt etter nasjonale forhold. Det er internasjonale markedskrefter som i hovedsak setter intervallene for hva sentralbanken setter rentene innenfor, herav valutakurser. 

Den dødelige kombinasjonen er når 1 og 2 kombineres.

Anonymkode: f3036...0c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 11.6.2017 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Jo de er grisebillige i forhold til hvor de er på vei. 

I dag får man lett en treroms i Oslo til under 5 mill. 

Om en generasjon vil man måtte ut med omtrent 20 mill for en treroms. Da begynner vi å nærme oss taket.

Det er min spådom. Så hamstre nå, og cash inn senere. 

LOL! Hvorfor stoppe v 20 mill for en treroms? Bankene kan jo bare begynne å gi boliglån på 80 års nedbetalingstid. DA kan man betjene store lån da.. Ups, nei vent litt. Boliglånsforskriften ja.., maks 5x inntekt i lån. 

Uansett får vi håpe det ikke var mange som hørte på deg i juni da..  Som jeg skrev 11 juni var prisene mer ned enn de 1,4% som maitallene viste, allerede da. Er man på boligjakt ville jeg ventet til oktober/november før jeg skulle vurdert å kjøpe.

Juli og august vil også vise nedgang. I Oslo skal vi nok ned minimum 12-15% fra toppen i april, i løpet av året. Veien tilbake blir laaaang. Tipper det tar minimum fem år, kanskje 10, før prisene er tilbake på aprilnivå.

Dette fordi ALL oppgangen har kommet pga at bankene har lånt ut mer og mer penger, og dette er det nå slutt på, for ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at prisene faller kraftig. Oslo-prisene har fortsatt mye å gå på. I London koster f.eks 3-roms 15millioner. 

I månedsskiftet juni/juli gikk en leilighet for nesten 2mill over prisantydningen her vi bor. Det skrives selvsagt ikke pressen om. 

Anonymkode: 74176...fd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...