Gå til innhold

Oppussing av bad: dusjvegger i glass eller flislagt vegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal renovere bad. Rommet er 8 kvm, kvadratisk og har et vindu.  I det ene hjørnet skal vi ha dusj. Hva er penest av dusjhjørne i glass eller at vi lager dusjnisje ved å bygge opp tett vegg som flislegges og evt setter inn glassdør i nisjen?

Glasshjørne vil øke romfølelsen og sannsynligvis få badet til å virke større, men tett vegg har den fordelen at den skjuler "rot" (shampo, såper og denslags). 

Stor uenighet her hjemme og i morgen kommer firma på befaring for å gi pris.

Anonymkode: ee056...0c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk fra glassbyggestein til dusjvegger av glass. Det gjorde underverker for både romfølelse og lys. Badet vårt er ca. 7 kvadratmeter stort. Har ikke så mye ræl i dusjen at det er noe problem.

Anonymkode: 66975...1a1

AnonymBruker
Skrevet

Glassvegg helt klart. Om velger å sette opp en lettvegg så er det ikke å bare ombestemme seg, å rive den ned, pga membran osv. 

En lettvegg synes jeg er penest om man bruker den til å skjule toalettet f.eks. 

Men hør på de som kommer på befaring om hva de anbefaler. 

Anonymkode: d4ed2...768

AnonymBruker
Skrevet

Du må følge våtromsnormen. Er det enebolig eller annen boform? 

Anonymkode: cbbd9...547

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på en ting til, nemlig renhold og rengjøring av dusjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Der er rekkehus. Våtromsnormen skal følges og vi skal rådføre oss med de som kommer i morgen.  Men jeg ønsker å ha gjort opp litt meninger for og imot i forkant,  er så lett for å bli revet med av andres meninger. 

Renhold er vel mest krevende på glass?  Dvs lett å vaske, men ser fort skittent ut..

AnonymBruker
Skrevet

Dusjvegger er det bare å tørke over. Det må kanskje gjøres oftere, men det er ikke noen jobb å snakke om. Jeg tørker bare over mine med en mikrofiberklut. En vegg vil jo ha fliser og fuger som må vaskes og vedlikeholdes.

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker kvadratisk hjørne,  altså ikke buet. Hva er best da, en fast vegg + dør, eller to bevegelige dører som lukkes ved at de treffer hverandre? 

Veldig glad for innspillene deres. Det er tusen avgjørelser som skal tas og bad har jeg aldri planlagt før. 

Alle gode tips tas imot med stor takk 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på resten av rommet og hvor stort dusjhjørnet deres skal være. Fordelen med dører som kan "pakkes bort" er mer gulvplass, men synes fastmontert er ganske fint å se på.

AnonymBruker
Skrevet

Badet er ca 8 kvm. Dusjen er plassert slik at vi uansett ikke kommer til å bruke gulvplassen, så det kan godt være fastmontert,  sånn sett. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har dusj med flislagde vegger og glassdør inn. Den står som regel åpen og gjør at rommet virker større. Ville absolutt anbefalt det. Så langt ingen lekkasjeproblematikk heller, badet er åtte år gammelt.

Anonymkode: 40a5d...e1c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker kvadratisk hjørne,  altså ikke buet. Hva er best da, en fast vegg + dør, eller to bevegelige dører som lukkes ved at de treffer hverandre? 

Veldig glad for innspillene deres. Det er tusen avgjørelser som skal tas og bad har jeg aldri planlagt før. 

Alle gode tips tas imot med stor takk 😊

Det spørs helt på rommet som en annen sier. Det er viktigst å få det som er ditt behov, ikke det alle andre har. 

Om dere går for en lettvegg så sørg for at den blir laget i lik høyde som dusjdør. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha gått for fliser. Enten det eller noe "annet" på veggene dere dusjer på. Dusjkabinett forlenger kanskje livet til veggene dine (du bør ta igjen en flislagt vegg som får direkte vannstråle etter 15 år og få den ettersett for feil og mangler hver 5. år før det, en vegg en ikke dusjer på varer 5-10 år mer) men dusjkabinett er noe jævla møl. De glassveggen ryker for et godt ord og pulveriserer badet ditt med glass, og så må en bytte det ut pga slitasje en gang hvert 5.-7. år (altså de veggene som ikke ryker..) og det er simpelthen ikke verdt prisforskjellen å dusje i et skap i et nytt, dyrt bad for 5 ekstra år minus alt strevet med dusjkabinett. 

Anonymkode: 6245f...8d7

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for et dusjkabinett. Da får du en dusjløsning det er mye lettere å skifte ut enn fliser og fuger som kan bli vanskelig å rengjøre. I tillegg er ikke fliser og fuger tette slik at såperester, vann og alt du dusjer av deg blir liggende mellom flis/fuger og membranen. Å vakse slette dusjvegger er enkelt i forhold til å vaske glassbyggestein, små fliser eller rullestein som mange bruker på gulvet i dusjsonen. 

Skyvedører til hver side liker ikke jeg, vi har en stor dør som kan vippes både inn og utover. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en løsning jeg syns er ganske smart for å skjule sjampoflasker. Beklager mørke bilder. Vi pusset opp badet for et par år siden, og da lagde de en liten nisje til oppbevaring inne i dusjen.20170611_233226.thumb.jpg.0feab8148b5ed1723c206ade4a43e405.jpg20170611_233204.thumb.jpg.8da993268b3fb43bb6cf3fa9ed46a1c7.jpg

Anonymkode: 08afa...a2a

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en løsning jeg syns er ganske smart for å skjule sjampoflasker. Beklager mørke bilder. Vi pusset opp badet for et par år siden, og da lagde de en liten nisje til oppbevaring inne i dusjen.20170611_233226.thumb.jpg.0feab8148b5ed1723c206ade4a43e405.jpg20170611_233204.thumb.jpg.8da993268b3fb43bb6cf3fa9ed46a1c7.jpg

Anonymkode: 08afa...a2a

Flott dusjløsning. Ser du har INR dusjvegg/dør. Super kvalitet og pen løsning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp flyttet fra et bad med dusjhjørne i glass, til et bad med en dusjnisje med en vegg + glassdør. 

Jeg savner gamledusjen... Jeg synes det er veldig mørkt inne i dusjnisjen når det bare er én glassdør der. 

Jeg synes også det er lettere å vaske glassdører enn flisede vegger. Glassdøren har ingen fuger drit kan samle seg i.... Og om man legger seg til vanen med å avslutte hver dusj med å spyle vann på dørene i et par sekunder, så holder de seg rene mye lenger. 

Anonymkode: c1235...77e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes glassdører gir best romfølelse, og det er mest sannsynlig billigst og :) Både fordi det tar mindre tid for håndtverkere og grunnet kvm pris på fliser. 

Anonymkode: c6b2f...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...