Amable Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Ikke at jeg bryr meg om gressklipping på søndager, ei heller er jeg kristen, men når naboer begynner å snekre hus, grave og bore stein, da reagerer jeg. I hvert fall når dette starter tidlig på en søndag. Er det slik at færre og færre bryr seg om å la det være stille på søndager? 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #2 Skrevet 11. juni 2017 Jeg tror det er mange som ikke er kjent med denne regelen. Anonymkode: 3a9d9...16c 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #3 Skrevet 11. juni 2017 Alle dager burde vært stille Anonymkode: 440e0...b19 6
Miss.Wildfox Skrevet 11. juni 2017 #4 Skrevet 11. juni 2017 Nærmeste nabo er også sånn. Begynner typisk å klippe plen søndag kveld 20:30. Klipt plen 17.mai har han også. Helligdager/søndager ingen hindring. Irriterer meg at folk ikke gidder ta hensyn. 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #5 Skrevet 11. juni 2017 Samme i nabolaget her. Røddager brukes til plenklipping og høytrykksspyling Anonymkode: 88631...8ab 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #6 Skrevet 11. juni 2017 1. Noen mangler oppdragelse, og vet rett og slett ikke at det ikke er lov å lage slik støy på søn- og helligdager. 2. Mange av de som gjør slikt, vet godt at det ikke er lov, men de velger å gi faen i sine medmennesker, hensynsløse som de er. Anonymkode: 36d44...54b 13
Marika Skrevet 11. juni 2017 #7 Skrevet 11. juni 2017 Jeg synes det er dårlig gjort at naboer ikke tar hensyn til hverandre en dag i uka. Jeg tror at de fleste har tid til å klippe plen og sage ved midt i uka. 6
Amable Skrevet 11. juni 2017 Forfatter #8 Skrevet 11. juni 2017 Jeg tenker at enkelte lyder er ok, men når det blir hamring, kutting, og boring i stein, ja da blir jeg oppgitt. Det frister å ringe politiet, for det er en gjeng slitsomme naboer. 3
Hjertefisk Skrevet 11. juni 2017 #9 Skrevet 11. juni 2017 Dette sier den norske lov om bråk på søndager: § 1" På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. " Men hva er "utilbørlig larm"? Det varierer nok fra person til person. Har en kristen fanatiker som nabo og hun blir helt gærn om noen klipper plenen. Selv gjør det meg absolutt ingenting om noen må få unna husarbeid en sjelden søndag innimellom.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #10 Skrevet 11. juni 2017 Vanlig her også. Blir så dritt lei av dette nabolaget. Naboen vegg i vegg er alkis og bråker hele tiden, støvsuger på helligdager (hvor han smeller støvsugeren i veggen halvparten av tiden). Snekrer båt og klipper plen liker han godt å gjøre tidligst 20:00 på kveldene og gjerne på søndag. Naboen over plenen har fest annenhver helg og klipper plen på søndager, naboen nedenfor klipper plen og hamrer på søndager, naboen tvers over veien bråker alltid. Han er besatt av hagearbeid, høytrykksspyling og snekring i garasjen. Når han er på hytta, har tenåringssønnen fest. Så konklusjonen er vel at nei, folk bryr seg virkelig ikke om sånne ting som å ta hensyn. Eller folkeskikk generelt. Anonymkode: 6aeee...f84 1
Amable Skrevet 11. juni 2017 Forfatter #11 Skrevet 11. juni 2017 1 minutt siden, Hypnosee skrev: Dette sier den norske lov om bråk på søndager: § 1" På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. " Men hva er "utilbørlig larm"? Det varierer nok fra person til person. Har en kristen fanatiker som nabo og hun blir helt gærn om noen klipper plenen. Selv gjør det meg absolutt ingenting om noen må få unna husarbeid en sjelden søndag innimellom. Husarbeid og gressklipping er ok for meg. Bryr meg ikke. Men kan godt vente til rundt 12 før de starter med noe som kan bråke. Også er det greit å stoppe rundt 18-20 rundt tiden små barn legger seg. Gravemaskin og andre gjøremål som lager tilsvarende støy kan de vente med 3
Spiteful Skrevet 11. juni 2017 #12 Skrevet 11. juni 2017 Kanskje enkelte folk ikke har mulighet andre dager, og derfor må gjøre enkelte ting den dagen de har mulighet; På søndager? Er forøvrig irriterende. Heldigvis er naboene mine rasjonelle heheh 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #13 Skrevet 11. juni 2017 6 minutter siden, Hypnosee skrev: Dette sier den norske lov om bråk på søndager: § 1" På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. " Men hva er "utilbørlig larm"? Det varierer nok fra person til person. Har en kristen fanatiker som nabo og hun blir helt gærn om noen klipper plenen. Selv gjør det meg absolutt ingenting om noen må få unna husarbeid en sjelden søndag innimellom. Søndag er ikke noen helligdag. Enig i at man på helligdager ikke bør bråke, men på søndager må folk få lov til å holde på. Om man bare skal jobbe i hagen på lørdager er det ikke lett å bli ferdig om man holder på med et prosjekt. Men man tar selvfølgelig hensyn og man bråker ikke for tidlig eller for sent. Anonymkode: 62b7c...0e3 2
Amable Skrevet 11. juni 2017 Forfatter #14 Skrevet 11. juni 2017 Joa, jeg ser absolutt den med at enkelte ikke har tid, men nå er det slik at vi har en lov å forholde oss til. Unødvendig støy må rett og slett bare vente. Det handler jo om å hensynta de rundt deg.
Gjest Axl Rose Skrevet 11. juni 2017 #15 Skrevet 11. juni 2017 Kan fint jobbe om søndager med forskjellig jeg, men da midt på dagen. Ikke tidlig morgen. Bråk igjen sent om kvelden/natta da.
Gjest Axl Rose Skrevet 11. juni 2017 #16 Skrevet 11. juni 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle dager burde vært stille Anonymkode: 440e0...b19 Kunne ikke folk jobbet noen dager da Må da tåle litt bråk.
Gjest Coolaid Skrevet 11. juni 2017 #17 Skrevet 11. juni 2017 6 minutter siden, Spiteful skrev: Kanskje enkelte folk ikke har mulighet andre dager, og derfor må gjøre enkelte ting den dagen de har mulighet; På søndager? Er forøvrig irriterende. Heldigvis er naboene mine rasjonelle heheh Alle mennesker har like mye tid. Alle har 24 timer i døgnet. Alle velger selv hvordan man skal prioritere sin egen tid. I tillegg får man ny tid hver eneste dag hele livet gjennom. Det er bullshit at man ikke har mulighet eller tid andre dager enn søndag. Sånn.
Pinkee Skrevet 11. juni 2017 #18 Skrevet 11. juni 2017 Hensyn er et utdøende ord, slik jeg har forstått det. Og, det moderne mennesket sliter med å forstå at ro og hvile faktisk er nødvendig. Vi skal løpe oss inn i døden, helst med mest mulig bråk og ståk. Å ha en dag, der vi lener oss litt tilbake, og unngår unødig støy, er faktisk sunt. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #19 Skrevet 11. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søndag er ikke noen helligdag. Enig i at man på helligdager ikke bør bråke, men på søndager må folk få lov til å holde på. Om man bare skal jobbe i hagen på lørdager er det ikke lett å bli ferdig om man holder på med et prosjekt. Men man tar selvfølgelig hensyn og man bråker ikke for tidlig eller for sent. Anonymkode: 62b7c...0e3 Her er vel nettopp kjernen av problemet. Søndag er jo en helligdag i Norge. Anonymkode: 3a9d9...16c 12
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #20 Skrevet 11. juni 2017 For meg er søndag som oftest den eneste dagen jeg har muligheten til å få unna gjøremål som tar litt lengre tid. Jeg tar hensyn ved å ikke starte før ut på formiddagen og ved å avslutte før det er kveld. Jeg er også innstilt på å avslutte om noen kommer bort og spør pent, men som regel har jeg ikke den luksusen at jeg kan tvinne tommeltotter et helt døgn bare fordi at naboen skal ha det musestilt. Alternativet ville vært å gjøre slikt arbeid utover kvelden andre dager i uken, men av hensyn til naboene (og meg selv) så er det uaktuelt. Anonymkode: dbb77...105 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå