Gå til innhold

Regler om overtid fast turnus. jobbe 6 dager uten overtid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på reglene for overtid i fast turnus. For jeg trodde at det var alt over 35,5/37,5 timer uken er overtid.

Men noen jobber 6 dager ene uken, og 4 uker andre.

Så spørsmålene mine er hvordan jeg skal vite om det blir overtid eller ikke. Med tanke på at jeg jobber litt fast og litt ekstravakter. Noen ganger får jeg for eksempel bare 4 vakter ene uken. Kan jeg da jobbe 6 vakter neste uke uten at det blir overtid? Jeg har fast 50% stilling med hver 3.helg. Kan jeg den uken jeg jobber  min faste helg (fredag, lørdag, søndag) ta 3 ekstravakter som man, tirs, onsdag? Eller bare 2?

Hvor kan jeg lese de reglene, for jeg skjønte det ikke når andre har prøvd å forklare. Blir det beregnet per måned eller uke? For i utgangspunktet skal det ikke overstige 35,5/37,5 timer per uke.

Anonymkode: 71e08...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger får jeg for eksempel bare 4 vakter ene uken. Kan jeg da jobbe 6 vakter neste uke uten at det blir overtid?

Ja.

Anonymkode: 8f780...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beregnes over en turnusperiode.  Den lengste perioden jeg har blitt beregnet over er 6 uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har søkt og søkt. Finner ikke ut av det. Dersom man jobber litt ekstravakt og litt fast, kan det gjennomsnittsberegnes på en periode på 6 uker? For jeg har jobbet 6 dager én uke uten at det blir overtid, men andre ganger ville det blitt overtid. Det blir det dersom alt er ekstravakter, men dersom det er en blandinga av fast og ekstra så aner jeg ikke reglene.

Anonymkode: 71e08...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kalles gjennomsnittsberegning og er fullt lovlig uten overtidsbetaling.  Du får overtid dersom det kommer ytterligere vakter utover fastsatt 100% turnus eller ekstra vakter utover 35,5 t i uken dersom du jobber i lavere stillingsprosent eller på timebasis 

Anonymkode: ddc6a...6bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går under kategorien turnus ;) 

Anonymkode: c92fb...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer kanskje ift hvor du jobber. Jeg jobber som helsepersonell og på min arbeidsplass er det fordelt slik.

Overtid beregnes ift pr dag eller pr uke. Altså jobber du eks 8 timers vakt, og får beskjed om å jobbe noen timer til, så blir det overtid etter de 8 timene. I vår tilfelle er det 50% de første 4 timene, og 100 % etter det. Dette er uavhengig av om du har flere vakter den uke eller ikke.

Når du har en turnus over noen uker, og du jobber alt fra 4 - 6 dagers uke, så er det overtid så fort du jobber noe x-tra utover oppsatt max ukes-timer. Eks har du 4 vakter på 10 timer, så får du ikke overtid selv om det er over 37,5 eller 35,5 (alt ettersom). Men så fort du får noe utover det som er fastsatt i turnus, så er det overtid fra første time. Har du derimot under ukestimer (altså 35,5 eller 37,5) feks. 4 senvakter på 7,5 timer - totalt 30 timer på en uke i turnus, så må du jobbe over dine ukestimer (igjen 35,5 eller 37,5) før overtid forekommer. 

Dette er på sykehus, det kan være annerledes i andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Turnus gjennomsnittsberegnes, så så lenge du ikke overstiger f.eks 35,5 t uken i den perioden turnusen beregnes over (normalt 6 eller 12 uker, noen steder 1 år) er det fult lovlig å ha 6 vakter en uke og 2 vakter uken etterpå. 

Anonymkode: 1249b...d88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...