Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tamsi skrev:

Vi fikk iallefall inn med tskje at sykepleien hadde latterlig mye pensum i forhold til tiden vi fikk. Jeg brukte et studiested på nettet ved siden av, drevet av flere leger, og der sa de akkurat det samme. Selvsagt skal man ikke kunne like mye og grundig anatomi som et syv års studie i løpet av tre måneder.

Utrolig mange går på en kjempesmell og ramler av med en gang nettopp fordi alle skal ha det til at sykepleien er så syykt lett.

Det sier jeg deg ikke imot, men dette er noe helt annet enn at dere har den samme anatomieksamenen som medisinstudenter på halvparten av tiden (som selvsagt ikke stemmer). Men at dere har mye pensum i forhold til tid stemmer vel ganske godt. 

Anonymkode: a72b5...289

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil absolutt ikke si at sykepleiere er dumme, men jeg tror mange ikke helt vet hva de går til. Det er krevende yrke, både emosjonelt og fysisk, du løper beina av deg hver vakt. Og å jobbe skift er virkelig ikke særlig stas etter noen år, og spesielt ikke hvis man har små barn. Forstår ikke hvordan aleneforeldre som jobber som sykepleiere får det til. 

De jeg kjenner som er sykepleiere prøver å få jobb andre steder enn sykehus. Men det er ikke spesielt lett.

Anonymkode: b8ac5...736

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil absolutt ikke si at sykepleiere er dumme, men jeg tror mange ikke helt vet hva de går til. Det er krevende yrke, både emosjonelt og fysisk, du løper beina av deg hver vakt. Og å jobbe skift er virkelig ikke særlig stas etter noen år, og spesielt ikke hvis man har små barn. Forstår ikke hvordan aleneforeldre som jobber som sykepleiere får det til. 

De jeg kjenner som er sykepleiere prøver å få jobb andre steder enn sykehus. Men det er ikke spesielt lett.

Anonymkode: b8ac5...736

Jeg jobber turnus med 13 dagvakter og 14 kveldsvakter per mnd inkludert hver tredje helg. Annenhver uke når jeg har barna så er jeg avhengig av at foreldrene mine henter barna i barnehagen og har de (de er med barna hos meg slik at de legges hjemme) til jeg er ferdig på jobb. Samme med hver sjette helg når jobb og barn kommer samtidig. Og når jeg har dagvakt så er det et stress uten like da barnehagen åpner kl 07 og jeg skal være klar til rapport 0730. Kommer litt for sent hver gang, men det er dessverre ikke noe å gjøre med. 

Hva de uten foreldre som kan stille opp gjør aner ikke jeg. Antar de prøver å finne en poliklinisk stilling, men det er virkelig ikke lett. Enda verre blir det jo med tredelt turnus. Jeg jobber todelt turnus i kommunen. 

Dessverre er det en oppsiktsvekkende lav andel som fortsatt jobber som sykepleier ved pensjonsalder. Det pluss generelt sett lavere antall søkere er blant annet årsak til den store sykepleiermangelen som er på vei til å oppstå. 

Endret av Skadeskutt
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Jeg jobber turnus med 13 dagvakter og 14 kveldsvakter per mnd inkludert hver tredje helg. Annenhver uke når jeg har barna så er jeg avhengig av at foreldrene mine henter barna i barnehagen og har de (de er med barna hos meg slik at de legges hjemme) til jeg er ferdig på jobb. Samme med hver sjette helg når jobb og barn kommer samtidig. Og når jeg har dagvakt så er det et stress uten like da barnehagen åpner kl 07 og jeg skal være klar til rapport 0730. Kommer litt for sent hver gang, men det er dessverre ikke noe å gjøre med. 

Hva de uten foreldre som kan stille opp gjør aner ikke jeg. Antar de prøver å finne en poliklinisk stilling, men det er virkelig ikke lett. Enda verre blir det jo med tredelt turnus. Jeg jobber todelt turnus i kommunen. 

Dessverre er det en oppsiktsvekkende lav andel som fortsatt jobber som sykepleier ved pensjonsalder. Det pluss generelt sett lavere antall søkere er blant annet årsak til den store sykepleiermangelen som er på vei til å oppstå. 

Jeg kjenner mange utbrente sykepleiere. Når jeg sier at barna mine ønsker å bli sykepleiere, rister de på hodet og sier de advarer sterkt mot å bli det!

Det sier jo litt.
Det høres kanskje ut som en drømmejobb, men du må VIRKELIG jobbe for penga. Mer enn legene til og med. 

Og du kan ikke grine på nesen når du må tørke opp spy, blod og bæsj... Samme lønna får du uansett. 

Anonymkode: d041a...908

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner mange utbrente sykepleiere. Når jeg sier at barna mine ønsker å bli sykepleiere, rister de på hodet og sier de advarer sterkt mot å bli det!

Det sier jo litt.
Det høres kanskje ut som en drømmejobb, men du må VIRKELIG jobbe for penga. Mer enn legene til og med. 

Og du kan ikke grine på nesen når du må tørke opp spy, blod og bæsj... Samme lønna får du uansett. 

Anonymkode: d041a...908

Ja absolutt. Jeg har planer om å ta klinisk videreutdanning en dag når jeg ikke orker å jobbe turnus mer slik at jeg kan jobbe som behandler i psykiatrisk poliklinikk. Men slike jobber er ikke bare bare å få da. 

Når det er sagt så er jo mange stillinger som lege veldig travle med både turnus og diverse. Spesielt i somatikken. Mange leger velger faktisk videreutdanning i psykiatrien fordi det er litt roligere dager der. Dvs kommer jo an på hvilken avdeling og hvilket sykehus, men sånn som akuttposten hvor jeg selv har vært innlagt ganske lenge. Psykiateren min er overlege og per tiden eneste spesialist. Det er gjennomtrekk av leger i spesialisering, men de velger alle som en å finne jobb et annet sted fordi denne akuttposten er travel. Han har mye å gjøre for å si det sånn. Han jobber hovedsakelig dagtid, men har også mye overtid og en god del hjemmekontor på kveldene pluss at han regelmessig er bakvakt i fall LIS-legene trenger hjelp/må ha et tvangsvedtak osv. 

Men han som alle leger og spesialister har mye høyere lønn enn sykepleiere, og ja disse legene må langt mer sjeldent håndtere drittoppgavene. :P Jeg har blitt relativt godt kjent med han og han har sagt at han aldri kunne vært sykepleier. Ikke fordi det er faglig vanskelig, men på grunn av lønn og arbeidsforhold. 

Dette har jeg hørt mange leger si, selv om de kan ha det ganske travelt de også. Men det er nok på en litt annen måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Du passer ikke å jobbe som sykepleier med de dømmende holdningene du tydeligvis har ifht andre mennesker.

Anonymkode: 0b656...733

Skrevet
4 timer siden, Gardermobanen skrev:

Man må skille mellom det å mene at sykepleierutdanningen ikke er spesielt krevende akademisk og det å mene at sykepleiere er dumme. 

Det er ikke spesielt vanskelig å bestå teoriprøven når man tar lappen, men det betyr jo ikke at alle bilister er dumme. 

Bra! 

Det er jo mange andre menneskelige kvaliteter enn lang akademisk utdanning. 

Sykepleiere utøver et svært krevende yrke, hvor de møter mennesker på sitt mest sårbare. Det kreves kunnskap og innsikt for å håndtere dette godt. 

Sykepleiere er en av de yrkesgrupper jeg har mest respekt og takknemlighet overfor. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gode karakterer, men jeg har lyst til å bli sykepleier. Det som stopper meg er fordommene jeg ser mot sykepleiere og sykepleiestudiet - sylepleiere antas å være dumme og studiet anses som et studie for de som ikke fikk til bedre. Er det slik mange tenker?

Jeg er i tillegg slank, blond og kanskje en "typisk sykepleiestudent" i utseende, og jeg kvier meg for å si at jeg ønsker å studere dette, fordi jeg er redd folk tenker at jeg er dum. 

Anonymkode: a7258...a90

For meg er dette nytt. Har aldri hørt dette.

Anonymkode: cd10a...1ed

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tamsi skrev:

Snittet hos oss var D, og året før var det E. E på konte også.

På nasjonal? Vet ikke den for første gang i år? Eller var skolen med på prøveordning? 

Uansett så er det jo det jeg mener; hvis en skole har D i snitt og en annen skole har B  snitt på den samme eksamen så er jo kanskje ikke undervisningen top notch på den som fikk D. Kanskje det er mer problemet enn at selve pensum er for vanskelig på kort tid - dårlig lagt opp undervisning gjør stoffet 10 ganger vanskeligere..

Anonymkode: ddec2...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann som fullfører mastergraden min til høsten. Jeg har bakgrunn fra digital elektronikk, og jeg har en mastergrad hvor jeg blir prosjektleder innenfor IT relaterte systemer. Snittet mitt er B, og jeg har masse erfaring fra verv.

Jeg skal studere sykepleie til høsten, fordi det er en hederlig jobb. Er jeg dum? Jeg er en nerd, og de fleste som kjenner meg anser meg som et vandrende bibliotek som "kan alt".

Ikke tenk på karakterene, ikke tenk på hva folk tenker om deg.

Det jeg er forberedt på er å møte motgang, diskriminering, og elendige holdnigner fra damer rundt og de som underviser. Jeg MÅ jo være en creep som er ute etter å få meg noe. Jeg har ikke gode omsorgsevner for jeg er mann. Hva vet JEG liksom? Heh. Hadde de bare visst hvorfor jeg endret retning fra ingeniørfag til helsefag....

Vær en positiv og tålmodig sykepleier. Verden trenger deg.

Anonymkode: 3c340...275

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært mye på sykehus i mitt liv, kom hjem fra siste innleggelse i går.
Har aldri tenkt at sykepleiere er dumme. For meg er de mye av det viktigste med "sykehusopplevelsen" da det er de som er inn og ut og tar vare på meg under oppholdet.

Det jeg derimot syns jeg er trist er at tror det er både tidspress og jeg tror også en del sykepleiere dessverre skylder på tidspress, men gjør andre ting (dette har jeg sett selv) - som gjør at de gjerne blir sure og blir veldig korte. Det syns jeg er trist.

Forrige innleggelse var 1/4 sykepleiere superhyggelige, nr. 2 kom seg etterhvert og nr 3 og 4 gruet jeg meg til skulle komme inn. Så tenker at hvis man ikke genuint ønsker å gjøre livet bedre for folk når de har det som verst, så bør man velge et annet yrke.

Anonymkode: ce2d1...e2d

Skrevet

Er en typisk sykepleier blond og slank? 😂 Seriøst? Har du vært på ett sykehus i det siste?

De er vel som resten av befolkningen, noen er dumme, noen midt i mellom mens andre er dritsmarte! 

Om folk skulle tro du er dum, så er det nok andre grunner til det 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du passer ikke å jobbe som sykepleier med de dømmende holdningene du tydeligvis har ifht andre mennesker.

Anonymkode: 0b656...733

Jeg dømmer ingen, les igjen. 

2 timer siden, teknosilje skrev:

Er en typisk sykepleier blond og slank? 😂 Seriøst? Har du vært på ett sykehus i det siste?

De er vel som resten av befolkningen, noen er dumme, noen midt i mellom mens andre er dritsmarte! 

Om folk skulle tro du er dum, så er det nok andre grunner til det 😉

Nei, men jeg har hørt flere utsagn som "alle dumme blonder jenter går sykepleien" ol. Ingen som kjenner meg tror at jeg er dum, men jeg innrømmer at jeg er bekymret for å bli sett på sånn av ukjente. Det er godt å se at det ikke er alle som har slike holdninger. 

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dømmer ingen, les igjen. 

Nei, men jeg har hørt flere utsagn som "alle dumme blonder jenter går sykepleien" ol. Ingen som kjenner meg tror at jeg er dum, men jeg innrømmer at jeg er bekymret for å bli sett på sånn av ukjente. Det er godt å se at det ikke er alle som har slike holdninger. 

Eller BI 😂

Neida, det er synd om du ikke velger sykepleierutdanningen for at du er redd for fordommer. Kanskje du bør vente noen år? Ikke sikkert du er moden nok når du tenker slik. 

Kom deg på sykepleierutdanningen og bli den beste! Er du sikker på at det er utdanningen for deg, er det bare å søke. Det er mange andre muligheter innenfor den utdanningen 😊

Endret av teknosilje
Gjest Birti
Skrevet

Eh, selvsagt ikke! Hadde det ikke vært for sykepleierne og deres uunværelige kompetanse, arbeid og nærvær, så hadde ikke helsevesenet vårt fungert i det hele tatt! Sykepleiere er ikke dumme, de er fantastiske, empatiske og VIKTIGE mennesker som jeg beundrer!

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mann som fullfører mastergraden min til høsten. Jeg har bakgrunn fra digital elektronikk, og jeg har en mastergrad hvor jeg blir prosjektleder innenfor IT relaterte systemer. Snittet mitt er B, og jeg har masse erfaring fra verv.

Jeg skal studere sykepleie til høsten, fordi det er en hederlig jobb. Er jeg dum? Jeg er en nerd, og de fleste som kjenner meg anser meg som et vandrende bibliotek som "kan alt".

Det jeg er forberedt på er å møte motgang, diskriminering, og elendige holdnigner fra damer rundt og de som underviser. Jeg MÅ jo være en creep som er ute etter å få meg noe. Jeg har ikke gode omsorgsevner for jeg er mann. Hva vet JEG liksom? Heh. Hadde de bare visst hvorfor jeg endret retning fra ingeniørfag til helsefag....

Hvorfor skulle du møte slike holdninger? Selv om sykepleie fortsatt er kvinnedominert så er det bare fler og fler menn som søker seg inn hvert år. Jeg har flere mannlige kolleger og har møtt mange mannlige sykepleiere som pasient selv. Det både lærere og også de fleste kvinnelige sykepleiere er glad for er nettopp det at det også har blitt mer attraktivt for menn å søke seg inn på. Vi trenger både menn og kvinner i yrket. Jeg vet ikke hvorfor akkurat du velger å gå fra master i IT til sykepleie, men fra mitt ståsted skjønner jeg det godt. Jeg elsker å ha en aktiv jobb hvor jeg jobber med mennesker som ikke har det så lett (jobber i psykiatrien). Jeg synes også kropp og sinn er et veldig spennende felt og kan godt finne på å lese faglitteratur på fritiden min (når det hadde gått en stund etter jeg var ferdigutdannet. I starten unngikk jeg alt som heter bøker. :P ).

Jeg er veldig stolt å være sykepleier. Ikke en eneste gang har jeg skammet meg eller tenkt at noen skulle dømme meg for det. Dessuten har jeg jo ambisjoner om videre utdanning. Kommer til å sitte igjen med i alle fall to mastergrader dersom jeg følger planen jeg har per dags dato. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke møter på diskriminering- selv har jeg aldri vært vitne til at menn på arbeidsplassen blir utsatt for det, tvert imot! De blir tatt godt imot og er ofte veldig flinke, iallefall alle jeg har sett eller jobbet sammen med. 

Veldig positivt med flere menn i yrket, det er etter mening ikke særlig utpregede "kvinneoppgaver" man har ansvar for som sykepleier. 

Hvorfor endret du retning forresten? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går sykepleien, og har aldri blitt møtt med de holdningene du presenterer her. Kommer selv fra en legefamilie, og de har alle støttet meg og fortalt meg hvor utrolig viktig og krevende dette yrket er. Eneste stedet jeg har møtt slike holdninger på er her på KG. Har blitt litt såret noen ganger av å lese all drittslengingen om sykepleiere her på forumet, men de holdningene er overhode ikke representative for samfunnet. De som sier slikt er bitre mennesker som ikke har kommet seg noen vei her i livet, stort sett. Bare å heve seg over det! Hvis du har lyst å gå sykepleien så gjør du det, lover deg at du bare kommer til å høre positivt om valget ditt i det virkelige liv! :) 

Anonymkode: e60a1...b53

Skrevet

Har aldri tenkt at sykepleiere er dumme. Men det er jo slik at sykepleier ikke er et voldsomt ambisiøst yrkesvalg. Det har heller streifet meg i møte med noen sykepleiere at de burde siktet litt høyere og blitt lege. I det yrket er det mange som har valgt feil på bakgrunn av status, både av menn og kvinner. Den som ser sykepleier som et alternativt yrkesvalg, er mer tilbøyelig til å passe som lege også. Det har å gjøre med empati og omsorgsevne.

AnonymBruker
Skrevet

Nei! Sykepleiere er ikke dumme. 

Anonymkode: 4662a...1b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...