AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #41 Skrevet 11. juni 2017 Er det så relevant hva noen tenker..? Så hvis mange nok i denne tråden svarte at de synes sykepleiere er dumme, så tør du ikke bli det? Det er jo helt crazy. Hva med å bli sykepleier om du vil, også heller la vær å omgås folk som dømmer deg som dum pga. Dette? I stedet for å prøve å tilpasse deg alle? Anonymkode: ddec2...bfc 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #42 Skrevet 11. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg hadde anatomieksamen hadde vi 4 eksamener på to uker. Jeg synes forøvrig ikke at anatomi var det vanskeligste fordi vi er forskjellige og mestrer forskjellige ting. Jeg synes sykepleiefagene som klinisk sykepleie var veldig utfordrende (ikke utfordrende for å få en E hvis det er det du vil ha i snitt, men for å få gode karakterer). Du må huske at vi har ikke akkurat mange uker der vi kan bruke all den tiden vi vil for å lese til eksamen. Vi har praksis hvert semester og må jobbe i tillegg til disse 4-5 vaktene i uka. Altså jobber veldig mange ihvertfall 6 dager i uka og så har vi gjerne eksamen dagen etter vi er ferdig i praksis. I praksis har vi svært mange arbeidskrav, så det blir ikke mye fritid for å si det sånn. Anonymkode: bbd70...de3 Antall eksamener sier ingen ting om hvor hardt et studium er. På mitt studium hadde vi kun 1 eksamen i året, med mange fag og 60 studiepoeng som står og faller på prestasjonene dine denne dagen. Vi hadde undervisning i nytt pensum frem til et par dager før eksamen, så det var ikke snakk om "mange uker der vi kan bruke all den tiden vi vil for å lese til eksamen". Jeg sier på ingen måte at sykepleierstudiet er "piece of cake", men å påstå at det er mye verre enn medisinstudiet syns jeg blir for dumt Anonymkode: e30fa...9d0 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #43 Skrevet 11. juni 2017 1 time siden, Tamsi skrev: Sykepleiere tar den samme anatomieksamenen som medisinstudentene tar, på halvparten av tiden! Det er en krevende eksamen med et sinnsykt pensum og høy strykprosent, ofte 50%. Jeg nekter å tro at noen som sier sykepleien er lett kjenner til hva det faktisk går ut på. Nei, det gjør de vitterlig ikke. Det er nettopp dette jeg mener med at noen sykepleierstudenter/sykepleiere gjør utdanningen deres til noe langt vanskeligere enn den egentlig er. Sykepleierutdanningen krever absolutt ikke like mye anatomikunnskap som det medisinstudiet gjør. Anonymkode: a72b5...289 2
Skadeskutt Skrevet 11. juni 2017 #44 Skrevet 11. juni 2017 (endret) 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antall eksamener sier ingen ting om hvor hardt et studium er. På mitt studium hadde vi kun 1 eksamen i året, med mange fag og 60 studiepoeng som står og faller på prestasjonene dine denne dagen. Vi hadde undervisning i nytt pensum frem til et par dager før eksamen, så det var ikke snakk om "mange uker der vi kan bruke all den tiden vi vil for å lese til eksamen". Jeg sier på ingen måte at sykepleierstudiet er "piece of cake", men å påstå at det er mye verre enn medisinstudiet syns jeg blir for dumt Anonymkode: e30fa...9d0 Medisinstudiet er selvsagt mer krevende ettersom det er flere år enn sykepleieren, det stilles høyere krav og høyere ansvar til en lege enn en sykepleier. Men det endrer ikke det at mange fag på sykepleien er på nivå med medisinstudiet. Samtidig har jo medisinstudiet mange andre fag som er mye mer krevende og detaljert enn de mest krevende fagene på sykepleien. Akkurat som at enkelte fag i sykepleien er på samme nivå som fag man har når man tar helsefagarbeider. Likevel er ikke de mest krevende fagene på helsefagarbeideren på samme nivå som de mest krevende på sykepleieren. Dette ble litt rotete skrevet, men. Jeg er selv sykepleier og absolutt ikke dum, men jeg går heller ikke rundt og tror at min utdannelse var like vanskelig som utdanning til lege er. Det er jo en grunn til at legen er sykepleierens overordnede. Man streber jo gjerne etter en mest mulig flat struktur hvor man er kollegaer som har like mye verdi og det er viktig at både legen og andre ser hvor viktig sykepleierens rolle er. Til syvende og sist så er det legen/spesialisten som tar den endelige avgjørelsen og det er det jo en grunn til. For å ta et eksempel så blir vi opplært til å lytte på både lunger og hjerte slik som legen gjør, men der vi sykepleiere skal kunne skille det normale fra det abnormale så skal legen kunne identifisere hva det abnormale er og skyldes i mye større grad enn en sykepleier. En lege har mye dypere kunnskap enn det sykepleieren har selv om sykepleiere har mye av det samme pensumet. Ts: Jeg synes du skal velge den utdanningen du ønsker deg. Jeg personlig skulle fint klart å komme meg gjennom medisinstudiet, og av og til skulle jeg ønsket jeg hadde gjort nettopp det for så å ta spesialisering for å bli psykiater. Det ville vært drømmejobben. Men det passet ikke med familiesituasjonen og dessverre var ikke karakterene mine på VGS gode nok da jeg var sterkt preget av depresjon. Når jeg har vært helt på plass så har jeg fått toppkarakterer på videregående, men så var jeg mye syk da og jeg er fornøyd med å ha tatt sykepleien. Så kan jeg videreutdanne meg til å bli psykiatrisk sykepleier etter hvert da psykiatri er et fag jeg brenner for. Og for å stigmatisere litt så synes de fleste kirurger at sykepleiere er litt dumme fordi de blir veldig arrogante av å være på toppen av rangstigen på sykehuset, men det får de nå bare synes da. Sorry for rotete innlegg. Er visst ikke helt på stadion i dag. Endret 11. juni 2017 av Skadeskutt
Sykkelkopp Skrevet 11. juni 2017 #45 Skrevet 11. juni 2017 Nei, tenker de er snille, omsorgsfulle og gode kandidater for kjæreste
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #46 Skrevet 11. juni 2017 7 minutter siden, Skadeskutt skrev: Medisinstudiet er selvsagt mer krevende ettersom det er flere år enn sykepleieren, det stilles høyere krav og høyere ansvar til en lege enn en sykepleier. Men det endrer ikke det at mange fag på sykepleien er på nivå med medisinstudiet. Samtidig har jo medisinstudiet mange andre fag som er mye mer krevende og detaljert enn de mest krevende fagene på sykepleien. Akkurat som at enkelte fag i sykepleien er på samme nivå som fag man har når man tar helsefagarbeider. Likevel er ikke de mest krevende fagene på helsefagarbeideren på samme nivå som de mest krevende på sykepleieren. Dette ble litt rotete skrevet, men. Jeg er selv sykepleier og absolutt ikke dum, men jeg går heller ikke rundt og tror at min utdannelse var like vanskelig som utdanning til lege er. Det er jo en grunn til at legen er sykepleierens overordnede. Man streber jo gjerne etter en mest mulig flat struktur hvor man er kollegaer som har like mye verdi og det er viktig at både legen og andre ser hvor viktig sykepleierens rolle er. Til syvende og sist så er det legen/spesialisten som tar den endelige avgjørelsen og det er det jo en grunn til. Ts: Jeg synes du skal velge den utdanningen du ønsker deg. Jeg personlig skulle fint klart å komme meg gjennom medisinstudiet, og av og til skulle jeg ønsket jeg hadde gjort nettopp det for så å ta spesialisering for å bli psykiater. Det ville vært drømmejobben. Men det passet ikke med familiesituasjonen og dessverre var ikke karakterene mine på VGS gode nok da jeg var sterkt preget av depresjon. Når jeg har vært helt på plass så har jeg fått toppkarakterer på videregående, men så var jeg mye syk da og jeg er fornøyd med å ha tatt sykepleien. Så kan jeg videreutdanne meg til å bli psykiatrisk sykepleier etter hvert da psykiatri er et fag jeg brenner for. Og for å stigmatisere litt så synes de fleste kirurger at sykepleiere er litt dumme fordi de blir veldig arrogante av å være på toppen av rangstigen på sykehuset, men det får de nå bare synes da. Som hvilke? Anonymkode: a72b5...289
Gardermobanen Skrevet 11. juni 2017 #47 Skrevet 11. juni 2017 (endret) 1 time siden, Tamsi skrev: Sykepleiere tar den samme anatomieksamenen som medisinstudentene tar, på halvparten av tiden! Det er en krevende eksamen med et sinnsykt pensum og høy strykprosent, ofte 50%. Jeg nekter å tro at noen som sier sykepleien er lett kjenner til hva det faktisk går ut på. Nesten halvparten stryker på teoriprøven for lappen, betyr ikke at den er spesielt vanskelig. Aner ikke om anatomieksamen, men har sett medikamentregningsprøven og den også stryker halvparten på selv om det er matematikk på grunnskolenivå. Dere må gjerne si at det er vanskelig å få alt rett, men når det kommer å gjøre gram om til kilo og minutter om til timer så er det ikke vanskelig å få riktig hver gang. Endret 11. juni 2017 av Gardermobanen
Skadeskutt Skrevet 11. juni 2017 #48 Skrevet 11. juni 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som hvilke? Anonymkode: a72b5...289 Hvis du leser hele innlegget mitt i stedet for å ta en setning ut av kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil fram til. Jeg holdt for øvrig på å redigere for å legge til mer i innlegget da du siterte meg. Endret 11. juni 2017 av Skadeskutt
Gjest Coolaid Skrevet 11. juni 2017 #49 Skrevet 11. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gode karakterer, men jeg har lyst til å bli sykepleier. Det som stopper meg er fordommene jeg ser mot sykepleiere og sykepleiestudiet - sylepleiere antas å være dumme og studiet anses som et studie for de som ikke fikk til bedre. Er det slik mange tenker? Jeg er i tillegg slank, blond og kanskje en "typisk sykepleiestudent" i utseende, og jeg kvier meg for å si at jeg ønsker å studere dette, fordi jeg er redd folk tenker at jeg er dum. Anonymkode: a7258...a90 Jeg vet ikke hvor du får tankene dine fra, men jeg ser på sykepleier som en utrolig viktig jobb. Det har absolutt ingenting med dumskap å gjøre, heller tvert om. Man må være en menneskekjenner, et medmenneske og medisinsk faglig dyktig. Jeg har stor respekt for sykepleiere som ønsker å gjøre sitt beste. Jeg setter utrolig pris på flinke sykepleiere. Så hurra for sykepleiere!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #50 Skrevet 11. juni 2017 Dessverre så har sykepleien for lite fokus på anatomi, sykdomslære og farmakologi. Og dette blir tatt opp innimellom, men det ser ikke ut til at noen vil gjøre noe med det. Når fokuset ligger på etikk, sykepleieteoretikere og samfunnsfag så mener jeg fokuset er helt feil. Jada, flott med slike fag også, men ikke at hovedfokuset skal ligge der. Når liv skal reddes og en sykepleier har som hovedoppgave å fange opp symptomer på sykdom så bør man ha god kunnskap om anatomi/fysiologi, sykdomslære og farmakologi. Jeg ble veldig skuffet over hvor lite fokus det var på disse fagene når jeg tok bacheloren. Anonymkode: f07e4...d5c 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #51 Skrevet 11. juni 2017 Akkurat nå, Skadeskutt skrev: Hvis du leser hele innlegget mitt i stedet for å ta en setning ut av kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil fram til. Jeg har lest hele innlegget ditt. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Personlig ser jeg egentlig ikke hvorfor sykepleierutdanningen skal sammenlignes med medisinstudiet. Sykepleierutdanningen er en treårig bachelor der halvparten av studiet er praksis. Medisinstudiet er et seksårig studium der det prosentvis er mer teori enn praksis. Det er er altså ingen tvil om at det generelt kreves mer teoretisk fagkunnskap innen alle områder man kommer innom på medisinstudiet enn sykepleierutdanningen. Men nå er det jo ikke slik at sykepleierstudentene har valgt denne retningen fordi de vil fordype seg i teoretisk kunnskap eller få en komprimert versjon av medisinstudiet. Det er to forskjellige utdanninger med ulike fokusområder. Sykepleierutdanningen er for eksempel overlegent medisinstudiet når det gjelder å få erfaring gjennom praksis. Det er jo en grunn til at ferdigutdannede leger må gjennom turnus. Anonymkode: a72b5...289 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #52 Skrevet 11. juni 2017 7 minutter siden, Gardermobanen skrev: Nesten halvparten stryker på teoriprøven for lappen, betyr ikke at den er spesielt vanskelig. Aner ikke om anatomieksamen, men har sett medikamentregningsprøven og den også stryker halvparten på selv om det er matematikk på grunnskolenivå. Dere må gjerne si at det er vanskelig å få alt rett, men når det kommer å gjøre gram om til kilo og minutter om til timer så er det ikke vanskelig å få riktig hver gang. Du kan ikke ha sett medikamentreningeksamen om du tror at det handler om å gjøre gram om til kilo? Jeg synes det var lett selv fordi det var mitt favorittfag, men man må da lære seg formlene og ha tunga rett i munn når man regner om til dråper i minuttet osv. Anonymkode: bbd70...de3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #53 Skrevet 11. juni 2017 Dumme folk finnes i alle yrkesgrupper. Det spørs hva du definerer som dum. jeg kjenner legeberter og legegubber som er dumme. De har høy utdannelse og sikkert høy iq og siden de har klart å gjennomføre legestudiet... men på enkelte områder er de stokk dumme. De har bare øyne for fag, og ser ikke livets realiteter som andre "smartinger" gjør.. De lever liksom i sin egen verden. Ja, jeg kjenner legebimboer og, blondt hår, bambieøyne og oppfører seg som bimboer flest. Jeg kjenner damer og menn som jobber på Rema som fremstår som langt glupere enn disse legene... Jeg ser ikke på sykepleiere som dumme. Folk er forskjellige, og hva man legger i dum er forskjellig. Jeg kjenner mange som gjorde det dårlig på ungdomsskole og videregående - som nå er sykepleiere! Men de ble nok voksne, tok påbygging og skjerpet seg skikkelig, jobbet hardt gjennom studiene, og klarte det! Dumme folk orker ikke å jobbe for å lykkes, de vil ha ting gratis. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten sykepleiere og leger, kronisk pasient som jeg har blitt, men jeg har sett at eq i mange tilfeller er mye mer verdt enn iq i det yrket. Det hjelper ikke om de er aldri så faglig dyktige, om de ikke har en viss prosent av empati og sosial intelligens i tillegg, da mye av jobben dreier seg om samhandling og kommunikasjon, og ikke minst å være der for pasienten. Jeg vil ikke gå til en iskald lege som bare skal gi meg et klapp på skulderen, og si at - beklager, det er ikke mer vi kan gjøre for deg, du kommer nok til å dø i løpet av noen ukers tid. Søster - kan du trøste denne gråtende pasienten? Jeg takler deg bare ikke! Det er ikke det jeg er utdannet til! Anonymkode: d041a...908 1
Gardermobanen Skrevet 11. juni 2017 #54 Skrevet 11. juni 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ha sett medikamentreningeksamen om du tror at det handler om å gjøre gram om til kilo? Jeg synes det var lett selv fordi det var mitt favorittfag, men man må da lære seg formlene og ha tunga rett i munn når man regner om til dråper i minuttet osv. Anonymkode: bbd70...de3 http://home.hib.no/eksamensoppgaver/ahs/2010V/sykepleie_fasit_bsm2b_medikamentregning_200410.pdf I den var det mikrogram til gram, men det går jo på akkurat det samme som gram om til kilo. Men konseptet er jo akkurat det samme. Det handler bare om å kunne måleenhetene og gange og dele på kalkulator. Endret 11. juni 2017 av Gardermobanen
Miss.Wildfox Skrevet 11. juni 2017 #55 Skrevet 11. juni 2017 Litt avgengig av hvor du jobber er sykepleierjobben utrolig krevende! Man skal sjonglere observasjon, løpende klinisk vurderinger, administrere 20medisiner, utføre prosedyrer, ta vare på pasienten emosjonelt samt pårørende og det hos flere pasienter samtidig. På toppen praktiske ting som å varsle lege om noe er avvikende, servere mat, blande intravenøse medisiner, holde orden på medisinrom/skyllerom/tøylager, sørge for at forsyningslageret er fylt opp og at medisinsk teknisk utstyr fungerer, skrive overvåkningsskjemaer og skrive rapport. Det krever mye kunnskap for å kunne gi nødvendig pleien og omsorg og for å oppdage situasjoner som må tas videre for å redde liv, man må ha selvinnsikt og kunne jobbe raskt uten å være unøyaktig. Man må tåle tragedien man møter på sin vei og verne om egen psyke uten å være kald. Kunne samarbeide, tåle kritikk som er fortjent og ufortjent. Vil absolutt ikke si man er dum som sykepleier. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #56 Skrevet 11. juni 2017 1 time siden, Tamsi skrev: Sykepleiere tar den samme anatomieksamenen som medisinstudentene tar, på halvparten av tiden! Det er en krevende eksamen med et sinnsykt pensum og høy strykprosent, ofte 50%. Jeg nekter å tro at noen som sier sykepleien er lett kjenner til hva det faktisk går ut på. Er det den nye nasjonale eksamen du mener eller tidligere på en spesiell skole? Den nye eksamen/pensumet er tilpasset for å ligge litt sånn midt i mellom de skolene som nesten ikke hadde anatomi og de som hadde mest. Gjennomsnittskarakteren hos oss var B, så hvis det var 50% stryk på den samme eksamen et sted så må det være noe galt med undervisningen. Anonymkode: ddec2...bfc
Skadeskutt Skrevet 11. juni 2017 #57 Skrevet 11. juni 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest hele innlegget ditt. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Personlig ser jeg egentlig ikke hvorfor sykepleierutdanningen skal sammenlignes med medisinstudiet. Sykepleierutdanningen er en treårig bachelor der halvparten av studiet er praksis. Medisinstudiet er et seksårig studium der det prosentvis er mer teori enn praksis. Det er er altså ingen tvil om at det generelt kreves mer teoretisk fagkunnskap innen alle områder man kommer innom på medisinstudiet enn sykepleierutdanningen. Men nå er det jo ikke slik at sykepleierstudentene har valgt denne retningen fordi de vil fordype seg i teoretisk kunnskap eller få en komprimert versjon av medisinstudiet. Det er to forskjellige utdanninger med ulike fokusområder. Sykepleierutdanningen er for eksempel overlegent medisinstudiet når det gjelder å få erfaring gjennom praksis. Det er jo en grunn til at ferdigutdannede leger må gjennom turnus. Anonymkode: a72b5...289 Jeg uttrykte meg ganske kronglete i forrige innlegg, men jeg er altså enig i at medisinstudiet er både mer krevende, dyptgående og bredspektret enn sykepleierstudiet. Nå vet ikke jeg så mye om medisinstudiet, men vil tro at de enten har flere runder med anatomi hvor de går mer grundig inn i stoffet eller har flere bøker i tillegg. Evt. at det krever mer detaljkunnskap for å få en feks en B på anatomieksamen for medisinstudenter enn det gjør for en sykepleier å oppnå samme karakter. Men anatomiboken som brukes på sykepleierstudiet er altså samme bok som brukes på medisinstudiet. Derfor tror jeg mange henger seg opp i at det er på samme nivå. Nå brukte jeg jo den setningen selv og ser jo det at det var feil ordvalg ut fra hva jeg mener. Det kommer jo også fram når man leser hele innlegget mitt.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #58 Skrevet 11. juni 2017 5 minutter siden, Gardermobanen skrev: http://home.hib.no/eksamensoppgaver/ahs/2010V/sykepleie_fasit_bsm2b_medikamentregning_200410.pdf I den var det mikrogram til gram, men det går jo på akkurat det samme som gram om til kilo. Men konseptet er jo akkurat det samme. Det handler bare om å kunne måleenhetene og gange og dele på kalkulator. På vår eksamen var det ingen oppgaver med å gjøre om mikrogram til gram. Det var forventet at vi skulle kunne dette fra før. Eksempel på oppgave vi hadde er: 10 ml (50 mg) med Glycerylnitrat infusjonskonsentrat 5 mg/ml tilsettes 240 ml Glukose infusjonsvæske 50 mg/ml slik at totalmengden i infusjonen blir 250 ml. Det er rekvirert dosen 1 mikrogram/kg/min for en pasient som veier 84 kilo. Hva blir infusjonshastigheten regnet i ml/t? Og 30 ml Eloxatin infusjonskonsentrat med styrken 5 mg/ml blir tilsatt glukose infusjonsvæske 50mg/ml slik at styrken i den fortynnede legemiddelinfusjonen blir 0,3 mg/ml. Hvor mange ml tilsvarer den fortynnede legemiddelinfusjonen? Altså er det ikke mye "gjør om 1000 mikrogram til milligram" som du ser ut til å tro. Jeg lærte i alle fall ikke å regne ut fortynning ut i fra DSM før jeg begynte på sykepleien og lurer veldig på hvilken skole du gikk på dersom du lærte dette der Anonymkode: bbd70...de3
Gjest Tamsi Skrevet 11. juni 2017 #59 Skrevet 11. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det den nye nasjonale eksamen du mener eller tidligere på en spesiell skole? Den nye eksamen/pensumet er tilpasset for å ligge litt sånn midt i mellom de skolene som nesten ikke hadde anatomi og de som hadde mest. Gjennomsnittskarakteren hos oss var B, så hvis det var 50% stryk på den samme eksamen et sted så må det være noe galt med undervisningen. Anonymkode: ddec2...bfc Snittet hos oss var D, og året før var det E. E på konte også.
Gjest Tamsi Skrevet 11. juni 2017 #60 Skrevet 11. juni 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør de vitterlig ikke. Det er nettopp dette jeg mener med at noen sykepleierstudenter/sykepleiere gjør utdanningen deres til noe langt vanskeligere enn den egentlig er. Sykepleierutdanningen krever absolutt ikke like mye anatomikunnskap som det medisinstudiet gjør. Anonymkode: a72b5...289 Vi fikk iallefall inn med tskje at sykepleien hadde latterlig mye pensum i forhold til tiden vi fikk. Jeg brukte et studiested på nettet ved siden av, drevet av flere leger, og der sa de akkurat det samme. Selvsagt skal man ikke kunne like mye og grundig anatomi som et syv års studie i løpet av tre måneder. Utrolig mange går på en kjempesmell og ramler av med en gang nettopp fordi alle skal ha det til at sykepleien er så syykt lett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå